Wykład nr 1
EMOCJA: 1) Silne przeżycie uczuciowe, wzburzenie, podniecenie
2) Silne odczucie (świadome bądź nie) o charakterze pobudzenia pozytywnego lub negatywnego
3) Subiektywny stan psychiczny, uruchamiający priorytet związany z emocją działania
Odczuwaniu emocji towarzyszą zmiany somatyczne, ekspresje mimiczne, pantomimiczne oraz specyficzne zachowania.
a) podejście organistyczne- William James- emocja tworzy zespoloną całość, człowiek nie reaguje w kategoriach -> jest to stan całościowy- emocja jest pochodną procesów zachodzących w cieleb) podejście mentalistyczne- procesy psychiczne (mentalne) są podstawą emocji- konsekwencją są zmiany cielesne
BIOLOGICZNA NATURA EMOCJI – koncepcja motywacyjna1. Tankins – wzbudzanie gotowości do działania –> afekt
2. Frijda – zmiany w gotowości do działania w różnych obszarach aktywności, gotowości poznawczej, w pragnieniach:- emocje różnego rodzaju
- procesy poznawcze
3. Toby, Cosmides – psychologia ewolucyjna: procesy adaptacyjne
4. Ekman – stałość i specyficzność wzorców ekspresji emocjonalnej w odniesieniu do relacji społecznych
5. Lazarus – zależne od siebie procesy: ocena poznawcza, impuls do działania, reakcje somatyczne/ subiektywne
6. Schacher – koncepcja dwuczynnikowa emocji = niespecyficzne pobudzenie + interpretacja poznawcza
SPOŁECZNA NATURA EMOCJI – koncepcja konstruktywistyczna
Averill: wytwory społeczne i kulturowe/ emocja jako namiętność
a) niskie zaangażowanie – komunikaty werbalne
b) średnie zaangażowanie – pobudzenie fizjologiczne, reakcje ekspresyjne
c) silne zaangażowanie – utrata kontroli
PODEJŚCIE BIOLOGICZNE
1. Karol Darwin (ekspresje, ciągłość między zachowaniem ludzi i zwierzat)- prymitywna natura emocji- podobne ekspresje u ludzi i zwierząt- brak kontroli wolą
2. Zygmunt Freud (skutki problemów emocjonalnych)- zdarzenia (seksualne rzecz jasna) pozostawiają blizny psychiczne, które oddziaływają na nasze życie- emocje prowadzą do skutków niezrozumiałych przez człowieka- obrona mózgu przed emocjami nieprzyjemnymi
3. William James- emocja jest zmianą w naszym ciele na dany fakt- ucieleśnienie emocji
OBWODOWA TEORIA EMOCJI (James – Lange)
Bodziec emocjonalny powoduje pobudzenie autonomiczne i inne reakcje organizmu. Źródłem emocji jest działanie.Zdarzenie -> reakcja behawioralna/ wisceralna (fizjologiczna) -> interpretacja emocji -> emocja
TALAMICZNA TEORIA UCZUĆ (Cannon – Bard)
Podstawą emocji są zmiany w mózgu. Emocje zachodzą w jądrach wzgórza.- siedlisko uczuć – ośrodki podkorowe- ośrodkiem emocji jest wzgórze- kora – struktura hamująca emocje- pobudzenie emocjonalne o charakterze rozlanym i niespecyficznymUszkodzenie kory – uwolnienie się wzgórza spod kontroli – zachowania sterowane przez afekt.Zdarzenie -> informacja przetwarzana przez wzgórze -> reakcja fizjologiczna/ instrumentalna -> reakcja poznawcza -> emocja (działanie)AKTYWACYJNA TEORIA EMOCJI
Emocja to stan podwyższonego pobudzenia oznakowanego dodatnio bądź ujemnie. Stan ten kieruje naszym zachowaniem.
Za intensywność emocji odpowiedzialny jest poziom pobudzenia OUN -> poziom aktywacji.
Aktywacyjna teoria emocji Arnold:
Naturalna recepcja (zapis) -> ocena (pozytywna/negatywna) -> tendencja (unikanie/zbliżanie obiektu) -> emocje (subiektywne + reakcje fizjologiczne) -> działanie (sterowane emocją)
DWUCZYNNIKOWA TEORIA EMOCJI Schachtera i SingeraEmocje: integracja procesów wewnętrznych organizmu + informacje z zewnątrzStan emocjonalny =
+ stan pobudzenia
+ analiza poznawcza (zmiany fizjologiczne +okoliczności)
+ oznaczenie stanu poznawczego
Dwuczynnikowa teoria emocji opisuje w jaki sposób dochodzi w umyśle do zrozumienia i poznania własnych emocji.Emocja powstaje w wyniku oceny zdarzenia i oceny reakcji fizjologicznych.
Intensywność emocji uwarunkowana jest oceną własnych reakcji fizjologicznych.NASTRÓJ - stan afektywny o niewielkiej intensywności/ nieintencjonalnyAFEKT - stany, doznania afektywne, emocje, nastroje à chwilowa automatyczna reakcja (pozytywna/negatywna) zanim nastąpi poznawcze opracowanie sytuacji
Wykład nr 2
FUNKCJE EMOCJI:
a) PRZYSTOSOWAWCZA- do fizycznego i społecznego świata- wywoływanie charakterystycznych wzorców zachowania- wskazówka co robić w danej sytuacji
b) UKIERUNKOWANA- zarządzanie motywami/ przełączanie uwagi z jednej sprawy na inną
c) MONITOROWANIA (James)- emocje monitorują zachowania- wiemy co przeżywamy i co się z nami dzieje
d) POZNAWCZA- strukturalizowanie systemu poznawczego
e) W ROZWOJU INDYWIDUALNYM- koordynowanie działań z innymi ludźmi (z ich działaniami)
f) SPOŁECZNA- społeczne interakcje ludzi
EMOCJE JAKO HEURYSTYKIZbiór stanów emocjonalnych, dlatego, że świat jest niezwykle złożony a cele bywają sprzeczne = są to gotowe działania.à emocje podstawowe:- radość- smutek- gniew- strachEmocje podstawowe nie muszą być ukierunkowane. Zaś emocje, które muszą posiadać obiekt to:- miłość oparta na przywiązaniu
- miłość opiekuńcza
- miłość seksualna
- wstręt
- pogarda
Emocje pozytywne wyzwalają działanie, dążenie. Natomiast negatywne powodują unikanie, zaniechanie.
Emocje wpływają na:
- przetwarzanie informacji (pozytywne – przetwarzanie heurystyczne; negatywne – krytycyzm, logika, realizm- percepcję
- pamięć i uwagę
- przypominanie
- dokonywanie ocen
- perswazję
KOMUNIKACYJNA TEORIA EMOCJI - Oatley, Johnson – Baird
1. Dwa rodzaje sygnałów nerwowych:- INFORMACYJNE: przenoszenie informacji o zdarzeniach/ polecenia działania- WPŁYWAJĄCE NA OUN: kontrola nad mózgiem
2. Emocje prowadzają mózg w charakterystyczny stan pracy -> sygnały łatwiej przyswajane, większa gotowość do działań
3. Tryby przetwarzania związane są z emocjami podstawowymi:- narzucają specyficzny tryb pracy systemu poznawczego – ustalanie priorytetów,np. lęk – przetwarzanie sygnału zagrożenia/ przeszukiwanie otoczenia
WPŁYW EMOCJI NA UWAGĘ- lęk zawęża zakres uwagi- test Stroopa
- subiektywne emocjonalne znaczenie słów
- ofiary gwałtu wolniej podawały nazwy kolorów związanych z gwałtem
WPŁYW EMOCJI NA PAMIĘĆLepiej pamiętamy zdarzenia angażujące i przyjemne, np.- wspomnienia z dzieciństwa- pierwsza randka- emocjonalne zdarzeniaZeznania naocznych światków – Lotusani subiektywna pewność świadka ani wyrazistość jego wspomnień nie gwarantują poprawności.Badanie CHRISTIANSON I LOFTUS
- szczegóły centralne w wersji emocjonalnej- szczegóły peryferyczne w wersji neutralnej- wersja niezwykła – gorsze pamiętanie wszystkich szczegółówWPŁYW EMOCJI NA PERSWAZJĘWyróżnia się dwie drogi perswazji:1. Droga centralna -> myślenie i systematyczne analizowanie argumentów -> nastrój neutralny bądź negatywny2. Droga „na skróty”/ peryferyczna -> powierzchowna, niedbała: analizowanie oparte o nieistotne argumenty -> nastrój pozytywnyNedenthal i SetterlundEmocje radości i smutku wpływają na selektywną percepcję materiału związanego z tymi emocjami.+ eksperyment: wpływ muzyki na rozpoznawanie słów (slajd 17)
WPŁYW EMOCJI NA RELACJE SPOŁECZNE- emocje WSPÓŁDZIAŁANIA – miłość, zadowolenie – stymulacja opieki rodzicielskiej i współpraca- emocje WSPÓŁZAWODNICTWA – gniew, strach, pogarda – hierarchia wewnątrz grupy społecznej – negatywne działania wobec obcych
Emocje mogą wpływać na:- podejmowanie ryzyka – w zależności czy sytuacja jest realistyczna czy nie- negocjacje – pozytywny afekt: kompromis; obniżony nastój: rywalizacja- pomoc innym – negatywny nastrój: chęć uwolnienia się od poczucia winy: datki dawały osoby częściej przed spowiedzią niż po- zachowania agresywne – frustracja – gniew – agresja
PIERWSZEŃSTWO I NIEZALEŹNOŚĆ PROCESÓW
· Zajonc- emocje: szybko, automatycznie, nieświadomie- emocje + procesy poznawcze: rozłączne, częściowo niezależne- występują emocje bez poznania
· Lazarus- procesy poznawcze zawsze przed emocją- aktywność poznawcza nie musi być zamierzona, racjonalna- emocje + poznanie + motywacje = nierozerwalnie związane
Wykład nr 3
BIOLOGICZNE PODSTAWY EMOCJI- związek soma-psyche
Ewolucja mózgu:1. Prążkowie (mózg gadów) [gady, ptaki, ssaki]:- najstarsza część kresomózgowia
- programowanie charakterystycznych wzorców zachowania
2. Układ limbiczny [paleossaki]:- ciało migdałowate + przegroda- rozpoznawanie emocji- subiektywne odczuwanie emocji3. Kora mózgowa [neossaki]:- 80% całego mózguLITERALIZACJA: większa sprawność jednej strony ciałaCzynnościami każdej ręki steruje półkula mózgowa położona po przeciwnej stronie: lewa ręka – prawa półkulaPrzetwarzanie słów – lewa kora słuchowaPrzetwarzanie muzyki – prawa kora słuchowa
UDAR:1. Lewa strona – paraliż prawej strony (np. utrata mowy)
2. Prawa strona – paraliż lewej strony (np. niezdolność rozpoznawania emocji)
LEWA PÓŁKULA
PRAWA PÓŁKULA
Spontaniczne mówienie i pisanie
Powtarzanie
Reakcja na złożone polecenia
Reakcja na proste polecenia
Rozpoznawanie słów
Rozpoznawanie twarzy
Pamiętanie słów i liczb
Pamięć kształtów i muzyki
Sekwencja ruchów
Interpretacja przestrzenna
wsobietylkoja