Nienawisc w czasach internetu - Alina Naruszewicz-Duchlinska.pdf

(1017 KB) Pobierz
SPIS TREŚCI
I. WSTĘP
II. HEJTING – OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA ZJAWISKA
III. UWARUNKOWANIA I PRZYCZYNY
Agresja
Frustracja
Narzekanie jako przejaw polskości i rodzaj normy komunikacyjnej
Dążenie do pozyskania uwagi
Anonimowość i brak konsekwencji
Brak tradycyjnej hierarchii
Ja – wy – oni
Negacja norm
Zmiany kulturowe
Moda medialna
IV NAJPOPULARNIEJSZE OBIEKTY ATAKÓW
.
Przynależność partyjna/popieranie poglądów określonej partii:
Wyborcy głosujący na danych polityków
Bycie politykiem
Znani politycy
Polskość
„Polaczki” i „polactwo”/„polaczkostwo”
Emigracja
Inne narody
Religia
Finanse
Seksualność
Cechy umysłu oponenta/obiektu odniesienia
Wiejskie pochodzenie
Braki w wykształceniu i błędy językowe
Stronniczość i brak profesjonalizmu mediów i dziennikarzy
Znane osoby
V GŁÓWNE CECHY JĘZYKOWE
.
VI. PODSUMOWANIE
VII. LITERATURA
Więcej na: www.ebook4all.pl
I. WSTĘP
Obecnie trudno wyobrazić sobie świat bez Internetu. Początkowe obawy
dotyczące alienacji, którą miałby powodować, ustąpiły potem zachwytowi
i oczarowaniu jego możliwościami. Jednak po euforycznym okresie, kiedy
jawił się utopijnie jako idealna płaszczyzna jednocząca ludzi i ułatwiająca im
życie, znów dostrzega się jego wady – na przykład bezprawne pozyskiwanie
danych osobowych i ich wykorzystywanie w celu inwigilacji użytkowników
sieci. Idylliczny obraz „nowego wspaniałego świata” zakłócają nie tylko
cyberprzestępcy,
ale
też
przeciętni
internauci,
którzy
ośmieleni
anonimowością i brakiem dotkliwych konsekwencji swoich antyspołecznych
zachowań, przemieniają się w surowych krytyków wszystkich i wszystkiego.
Osoby wyrażające skrajnie negatywne i z reguły pozbawione
merytorycznego uzasadnienia opinie
[1]
są najczęściej określane jako
hejterzy
[2].
Nie są pasywnymi odbiorcami przekazywanych treści. Wpływają
na przestrzeń komunikacyjną, w której funkcjonują. Ich werbalne ataki
sprawiają, że Internet bywa uznawany za nieprzyjazne medium. Mimo że
analizy ilościowe dowodzą, że agresywny ton i obraźliwe sformułowania
pojawiają się tylko w 2,5% wypowiedzi (Jonak 2012: 58), ich siła
oddziaływania jest tak duża, że wydaje się, że jest ich więcej, niż wskazują
badania statystyczne
[3].
To złudzenie wynika m.in.
z tego,
że
w zachowaniach społecznych dominuje tzw. inklinacja pozytywna,
powodująca, że pozytywne i neutralne komunikaty są uznawane za normę,
niezasługującą na zainteresowanie
[4],
a wzmożoną uwagę zyskują informacje
negatywne (Marczewska-Okuniewska, Kurcz 2003: 27). Choć niezbyt częste
(w stosunku do całego zbioru tekstów w sieci), wypowiedzi tego typu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin