ibe-diagnoza-funkcjonowania-spoleczno-emocjonalnego.pdf

(1170 KB) Pobierz
Magdalena Czub (red.)
Diagnoza funkcjonowania
społeczno-emocjonalnego
dziecka w wieku
od 1,5 do 5,5 lat
Magdalena Czub (red.)
Diagnoza
funkcjonowania
społeczno-emocjonalnego
Dziecka w wieku
oD 1,5 Do 5,5 lat
Redakcja naukowa
Magdalena Czub
Recenzenci
prof. dr hab. Elżbieta Hornowska – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
prof. dr hab. Barbara Bokus – Uniwersytet Warszawski, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
w Warszawie
Autorzy
Magdalena Czub
Konrad Piotrowski
Wydawca:
Instytut Badań Edukacyjnych
ul. Górczewska 8
01–180 Warszawa
tel. (22) 241 71 00; www.ibe.edu.pl
ISBN 978-83-61693-96-3
© Copyright by: Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014
Skład i druk:
Drukarnia TINTA, Z. Szymański
ul. Żwirki i Wigury 22
13–200 Działdowo
www.drukarniatinta.pl
Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Społecznego w ramach projektu:
Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja
zaplecza badawczego
Egzemplarz bezpłatny
Publikacja została wydrukowana na papierze ekologicznym.
spis treści
wprowadzenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
czĘŚĆ 1.
RozwÓj społeczno-emocjonalnY
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
Rozdział 1.
Rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych dziecka (magdalena czub)
. . . . . . . . . .
11
1.1. Kompetencje społeczno-emocjonalne: definicja
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11
1.2. Znaczenie kompetencji społeczno-emocjonalnych
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13
1.2.1. Konsekwencje rozwoju w pierwszych latach życia
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13
1.2.2. Kompetencje społeczno-emocjonalne a osiągnięcia edukacyjne
. . . . . . . . . . . . . . .
17
1.3. Przebieg rozwoju społeczno-emocjonalnego w pierwszych latach życia
. . . . . . . . . . . . . . . . .
18
1.3.1. Wczesne dzieciństwo
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
20
1.3.2. Okres przedszkolny
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
21
Rozdział 2.
Diagnoza przebiegu rozwoju społeczno-emocjonalnego (magdalena czub)
. . . . . . . . .
25
2.1. Model teoretyczny jako podstawa diagnozy
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
25
2.1.1. Model ekologiczno-transakcyjny
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
26
2.1.2. Zastosowanie modelu ekologiczno-transakcyjnego
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
27
2.1.2.1. Analiza rozwoju indywidualnego dziecka (ontogeneza)
. . . . . . . . . . . . . . . .
28
2.1.2.2. Analiza sytuacji rodzinnej dziecka (mikrosystem)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
30
2.1.2.3. Analiza środowiska lokalnego (egzosystem)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
31
2.1.2.4. Analiza zebranych informacji i planowanie oddziaływań opartych
na diagnozie rozwoju społeczno-emocjonalnego
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
32
2.2. Zdefiniowanie obserwowalnych wskaźników w rozwoju społeczno-emocjonalnym
dziecka
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
34
2.3. Wybór narzędzi diagnostycznych
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
38
3
czĘŚĆ 2.
naRzĘDzia Do DiagnozY Rozwoju społeczno-emocjonalnego Dziecka
. . . .
39
Rozdział 3.
charakterystyka projektu badawczego (konrad piotrowski)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
41
3.1. Badanie pilotażowe
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
41
3.2. Badanie główne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
42
3.2.1. Cele badawcze
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
42
3.2.2. Uczestnicy badań
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
43
3.2.3. Stosowane narzędzia
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
45
3.2.4. Procedura badań
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
46
Rozdział 4.
kwestionariusz
Styl adaptacji
(konrad piotrowski)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
49
4.1. Zarys teoretyczny
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
49
4.2. Charakterystyka narzędzia
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
51
4.3. Parametry psychometryczne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
51
4.3.1. Rozkład wyników
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
51
4.3.2. Struktura czynnikowa
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
52
4.3.3. Rzetelność
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
53
4.4. Różnice międzygrupowe
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
53
4.4.1. Wiek, płeć i wielkość miejscowości zamieszkania dziecka
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
54
4.4.2. Wykształcenie rodziców
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
55
4.4.3. Sytuacja materialna rodziny
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
56
4.4.4. Sytuacja rodzinna dziecka i opieka domowa
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
57
4.4.5. Opieka i edukacja instytucjonalna
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
58
4.4.6. Sen
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
59
4.4.7. Samokontrola
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
61
4.4.8. Korelacje wymiarów kwestionariusza Styl adaptacji i wymiarów kwestionariusza
Ocena Zachowania i Kompetencji Społecznych
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
62
4.4.9. Wnioski
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
64
4.5. Posługiwanie się kwestionariuszem
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
66
4.5.1. Procedura badania
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
66
4.5.2. Obliczanie wyników
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
68
4.5.3. Ocena i interpretacja wyników
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
68
4.6. Podsumowanie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
74
Zgłoś jeśli naruszono regulamin