Dowds A. - Motocykle. Ilustrowany leksykon a.pdf

(161977 KB) Pobierz
W prow ad zen ie
7
14
27
28
37
56
59
69
70
85
117
118
124
171
173
Aprilia
Benelli
Bim ota
BMW
Buell
Cagiva
CCM
Classics (K lasyczn e)
Ducati
Gilera
HarIey-Davidson
Honda
Husqvarna
Kawasaki
KTM
Laverda
M oto Guzzi
MV Agusta
MZ
'
204
209
212
220
224
226
259
279
281
Suzuki
Triumph
Victory
Yamaha
Słowniczek
Indeks
312
314
Wprowadzenie
kreślenie „supfrniotocykl ' nic jest nowym - zostało ono zastosowane
w odniesieniu do
pewnego
rodzaju motocykli już ponad trzydzieści lat
lenili. Ale wspóh zesny »up< rmotocykl bardzo się różni od maszyn z późnych
lał sześćdziesiąty* h XX wieku, w których rozpoczęła się moda na lekkie, bar­
dzo mocne i ek»r yfująr e motocykle sportowe. Nowoczesne maszyny, takie jak
Yamaha YZI R I, Honda CBR000KR FireBIade lub Suzuki GSX-R1000, łączą
ekstremalnie mocne silniki, osiągające ponad 110 kW (150 hp), z zaawanso­
wanymi rozwiązaniami technicznymi podwozia i niewiarygodnie małą masą.
O
Przed zapoznaniem się / tymi nowoczesnymi majstersztykami z dziedziny
motoryzacji //arto się przyjrzeć, skąd się one wzięły. Wytwarzanie motocykli
zar/ęło się mniej więcej pod koniec wieku dziewiętnastego. Pionierami byli
c i'
\ k i H a r t * 'v h o r u f s o n n a k t ó r y m k i e r o w c a z a j m u j e o d c h y l o n ą d o
t > a r d : > > n w n d r u (f . a \ t r p o d r ó ż y , h y i s z c z y t e m m a r z e ń w l a t a c h 6 0 . X
u
7
rozmaici wynalazcy, którzy starali się połączyć silnik wewnętrznego spalanie:,
wówczas nowinkę techniczną, z podwoziem roweru, który to pojazd był już
znany od wielu lat. Powszechnie uważa się, że pierwszy motocykl z silnikiem
został skonstruowany przez Gottlieba Daimlera, w roku 1885. Pojazd ten
miał jednocylindrowy silnik czterosuwowy.
ZMIERZCH KONSTRUKCJI BRYTYJSKICH I TRIUMF JAPOŃSKICH
W latach sześćdziesiątych XX wieku nastąpił szybki rozwój sportu
motocyklowego, co doprowadziło do powstania maszyn współczesnych.
Wcześniej rynek motocyklowy był zdominowany przez brytyjskich
producentów motocykli, takich jak Triumph, Norton i BSA. Amerykańska
firma Harley-Davidson i włoskie firmy, takie jak Ducati, Gilera i Laverda
produkowały swoje własne konstrukcje, ale główny nurt w tej dziedzinie
wyznaczały wyroby brytyjskie.
Jednak powojenne zubożenie firm brytyjskich spowodowało, że przez całe
dziesięciolecia cierpiały one na niedoinwestowanie w konstrukcjach
i technologii. Brytyjskie motocykle miały zbyt niskie moce, przestały być
niezawodne, charakteryzowały je niepożądane drgania oraz wycieki oleju
z dwucylindrowych silników.
To doprowadziło do zmiany sytuacji. Japońskie firmy motocyklowe, z firmą
Honda na czele, zaczęły rozszerzać produkcję, przechodząc od niewielkich
pod względem pojemności pojazdów komunikacyjnych, które wytwarzały po
wojnie, do maszyn o większej pojemności. Atak ze wschodu nie był
traktowany poważnie przez zadowolonych z siebie producentów brytyjskich.
Tak było nawet wtedy, gdy japońskie zespoły wyścigowe zaczęły startować
i zwyciężać na zawodach w Europie i w USA.
Samozadowolenie zaczęło zanikać, gdy Honda zaprezentowała w roku
1969 swój czterocylindrowy model CB750. Zapoczątkował on szereg udanych
konstrukcji japońskich, stanowił istotny krok do przodu, jeśli chodzi o moc,
doskonałość i niezawodność. Był śmiertelnym zagrożeniem dla ówczesnych
przestarzałych, zarówno pod względem konstrukcyjnym, jak
i technologicznym, motocykli innych producentów.
Na przestrzeni lat siedemdziesiątych wielka „czwórka" japońskich
wytwórców - firmy Honda, Kawasaki, Suzuki i Yamaha - kontynuowały
prace rozwojowe i rozwijały sprzedaż szerokiej gamy motocykli. Takie
motocykle jak dwusuwowe, 3-cylindrowe modele Kawasaki, model
Suzuki RE5 z silnikiem z wirującym tłokiem czy model Honda z silnikiem
6-cylindrowym CBX1000, wytyczały nowe horyzonty w dziedzinie konstrukcji
silników.
8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin