przykładowe pytania na kurs koparek klasy 3.docx

(431 KB) Pobierz

I.    UKŁADY SILNIKA SPALINOWEGO: (budowa silnika: głowica, blok cylindrów, skrzynia korbowa, miska olejowa,)

1.    układ korbowo-tłokowy – zmiana ruchu posuwisto-zwrotnego na ruch obrotowy wału korbowego, składa się: tłoka, pierścieni, sworznia tłoka, korbowodu, wału korbowego, koła zamachowego,

2.    układ zasilania dostarcza paliwo, składa się: zbiornik paliwa, przewody elastyczne, pompa zasilająca zazwyczaj z pompką ręczną, filtry, pompa wtryskowa, przewody wysokiego ciśnienia, wtryskiwacze,

3.    układ smarowania smaruje współpracujące elementy, zmniejsza zużycie współpracujących elementów, składa się: miski olejowej, filtra smoka, pompy zębata (około 5-6 atm.), kanały,

4.    układ rozrządu – steruje zaworami, składa się: wałek rozrządu z krzywkami, szklanka, popychacz, dźwignia zaworowa, zawór,

5.    układ chłodzenia – odbiera nadmiar ciepła, utrzymuje optymalną temperaturę, składa się: wentylator, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, termostat (szczelny mieszek z lekkiego metalu, w którym znajduje się wosk), pompa wodna, kanały,

6.    układ rozruchowy – rozruch silnika, skład: rozrusznik, wieniec zębaty na kole zamachowym, świeca żarowa lub płomieniowa.

 

II.
C:\Documents and Settings\Semerchet\Pulpit\g5057.png
ZASADA PRACY SILNIKA WYSOKOPRĘŻNEGO

III.   RODZAJE POMP WTRYSKOWYCH

1.    rzędowaciśnienie 16-22 MPa, budowa: wałek z krzywkami, sekcje tłoczące, regulator obrotów, listwa zębata, 2 obroty wału korbowego to 1 obrót wałka pompy wtryskowej,

2.    rotacyjna – ciśnienie 16 MPa, jeden obrót (jeden cykl) na każdy cylinder, jedna sekcja tłocząca,

3.    pompo wtryski – ciśnienie 205 MPa, jest to układ pompy i wtryskiwacza,

 

IV.   EKSPLUATACJA SILNIKA Z TURBOSPRĘŻARKĄ

1.    przed rozpoczęciem pracy pozostawiamy silnik na niskich obrotach w celu zagwarantowania dobrego smarowania turbiny,

2.    po zakończeniu pracy pozostawiamy maszynę na niskich obrotach w celu wychłodzenia turbiny,

3.    podczas transportu zatykamy wszystkie otwory prowadzące do turbiny,

4.    gdy maszyna nie pracowała 30 dni należy doprowadzić olej do turbiny – kręcimy rozrusznikiem bez dopływu paliwa,

 

V.  WIELKOŚCI FIZYCZNE PRACY

1.    silnik – pojemność skokowa, stopień sprężania, moment obrotowy,

2.    smarowanie – ciśnienie pompy (5 atm.), temperatura oleju 100oC,

3.    turbo – obroty/minuta, doładowanie miękkie (150 kPa), doładowanie twarde (350-700 kPa, intercooler (chłodnica powietrza)),

4.    układ zasilania – zasilanie pompy wtryskowej pompą zasilającą 1,5 atm, ciśnienie pompy wtryskowej – patrz pytanie III.

 

VI.   ROZBIEGANIE SIĘ SILNIKA – powstaje w skutek awarii pompy wtryskowej (zacięcia regulatora obrotów), aby zatrzymać taki silnik należy odciąć dopływ paliwa (zerwać przewód elastyczny),

 

VII. ZAPOWIETRZENIE UKŁADU ZASILANIA I SPOSÓB ODPOWIETRZANIA – lokalizujemy miejsce zapowietrzania (awarii), usuwamy, układ odpowietrzamy za pomocą pompki ręcznej która znajduje się na pompce zasilającej,

 

VIII.                     WYMIANA OLEJU – w przestudzonym silniku odkręcamy korek wlewowy oleju, odkręcamy śrubę spustową w misce olejowej i zlewamy olej, wymieniamy filtry oleju, zakręcamy korek spustowy miski olejowej, wlewamy olej kontrolując stan miarką olejową, zakręcamy korek wlewu,

 

IX.   CO TO JEST TERMOSTAT I PO CO - urządzenie lub element urządzenia utrzymujący żądaną temperaturę, reguluje obieg płynu chłodzącego między małym i dużym obiegiem w układzie chłodzenia, budowa: szczelny mieszek z lekkiego metalu, w którym znajduje się wosk, pod wpływem ciepła rozszerza się,

 

X.  TERMOSTAT W SILNIKU CHŁODZONYM POWIETRZEM – steruje rozstawem klapy przepustnicy lub wydajnością dmuchawy,

 

XI.   CO ZNAJDUJE SIĘ W GŁOWICY zawory ssące i wylotowe z kanałami, wtryskiwacz, świeca żarowa, kanały smarujące i chłodzące,

 

XII. JAK JEST NAPĘDZANA I SMAROWANA TURBOSPRĘŻARKA – gorące spaliny, podczas suwu wydechu napędzają turbinę spalinową, turbina spalinowa osadzona jest na wspólnym wale ze sprężarką. Sprężarka wtłacza powietrze podczas suwu ssania pod większym ciśnieniem, smarowana jest i chłodzona olejem silnikowym,

 

XIII.                     CO ZNAJDUJE SIĘ W MISCE OLEJOWEJ – olej i filtr smoka,

 

XIV.                      KTÓRE ZAWORY SĄ WIĘKSZE I DLACZEGO – dolotowe (ssące), aby ułatwić wlot powietrza podczas suwu ssania,

 

XV. CO SIĘ STOSUJE, ABY UŁATWIĆ ROZRUCH SILNIKA WYSOKOPRĘZNEGO – świeca żarowa (głowica), świeca płomieniowa (kolektor ssący),

 

XVI.                      PO CO W SILNIKU JEST KOŁO ZAMACHOWE – rozruch (rozrusznik i wieniec na kole zamachowym), sprzęgło, akumulator energii kinetycznej,

 

XVII.                  STOPIEŃ SPRĘŻANIA, CO TO JEST I ILE WYNOSI - dla silników wysokoprężnych są to przedziały od 18 do 22, jest to ilość komory spalania, którą zmieścimy w wysokości skoku tłoka,


g4721.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

XVIII.               WYMIEŃ 6 OBSŁUG TECHNICZNYCH

-     OTC – obsługa techniczna codzienna,

-     OTO 1 i 2 – obsługa techniczna okresowa pierwsza lub druga,

-     OTM – obsługa techniczna magazynowa,

-     OTT – obsługa techniczna transportowa,

-     OTD – obsługa techniczna docierania,

-     OTS – obsługa techniczna sezonowa,

 

XIX.                      PODAJ ZAKRES OTC, OTM, OTD

1.    OTC dokonywana jest co 10 godzin przez operatora, polega na sprawdzaniu maszyny pod kątem wycieków, uzupełnieniu płynów eksploatacyjnych, przesmarowaniu maszyny smarowniczkami – najczęściej na osprzęcie roboczym,

2.    OTM – oczyścić maszynę, wyciągamy akumulator, uzupełniamy paliwo, smarujemy tłoczyska, odciążamy opony stawiając maszynę na kołkach,

3.    OTD - obejmuje zespół czynności, jakie należy wykonywać w pierwszym okresie użytkowania maszyny nowej lub po naprawie głównej, aby zapewnić stopniowe doprowadzenie mechanizmów całej maszyny do pracy po pewnym obciążeniu:

-     docieranie warsztatowe (10h) – dokonywane przez producenta, polega na wolnej jeździe i wykonywanie ruchów osprzętem roboczym na niskich obrotach silnika,

-     docieranie zasadnicze (100h) – polega na normalnej pracy z 30% obciążeniem aż na końcu może wynieść 70%, po docieraniu wymienia się olej silnikowy, przekładniowy ewentualnie hydrauliczny z filtrami,

-     docieranie eksploatacyjne (100h) polega na kontynuacji docierania zasadniczego, po tym docieraniu maszyna przechodzi przegląd ogólny,

 

XX. CO TO JEST DTR I CO ZAWIERA - dokumentacja techniczno-ruchowa (DTR), zwana również paszportem maszyny, jest opracowana dla każdej maszyny lub urządzenia osobno dostarczona przez producenta maszyny i powinna zawierać: dokumentację techniczną, instrukcji obsługi oraz instrukcji konserwacji,

 

XXI.                      CO TO JEST KMBKsiążka Maszyny Budowlanej – powinna być w dwóch egzemplarzach - jeden u właściciela a druga w koparce, zapisane w niej powinny być czynności wykonywane przy koparce (wymiany olei, obsługi, itp.), informacje o operatorze, informacje o planowanych obsługach,

 

XXII.                  JAKIE MATERIAŁY EKSPLUATACYJNE STOSOWANE SĄ W KOPARCE – oleje – silnikowe, hydrauliczne, przekładniowe, płyn chłodniczy, płyn czyszczący, smary, filtry,

 

XXIII.               KIEDY MASZYNISTA MA OBOWIĄZEK ODMUWIĆ WYKONYWANIA POLECENIA – stan techniczny zagraża zdrowiu i życiu operatora koparki, brak dokumentacji gruntu, wykonywanie pracy łamie prawo,

 

XXIV.                OD CZEGO ZACZYNAMY EKSPLOATACJĘ MASZYNY – od zapoznania się z DTR,

 

XXV.                   JAK NALEŻY POSTĘPOWAĆ W PRZYPADKU AWARII MASZYNY – unieruchamiamy maszynę, zabezpieczamy, jeżeli możemy ustawiamy maszynę w miejscu, w którym nie będzie stwarzać zagrożenia i będzie można w niej usunąć awarię,

 

XXVI.                JAK SPRAWDZIĆ POZIOM OLEJU W POSZCZEGÓLNYCH UKŁADACH silnikowy – miarką, hydrauliczny – wziernikiem, przekładniowy – korkiem wlewowym lub korkiem kontrolnym,

 

XXVII.             ILE JEST KATEGORII GRUNTU I DO JAKIEJ URABIAMY – 16 kat., koparką urabiamy do 4-tej,

 

XXVIII.         CO TO JEST CYKL ROBOCZY I NA CO MA WPŁYW – nabranie urobku – transport – wyładunek – powrót, ma wpływ na wydajność maszyny,

 

XXIX.                CO TO JEST WYDAJNOŚĆ MASZYNY I OD CZEGO ZALEŻY wydajność maszyny – ilość urobionego gruntu/przeniesionych sztuk w jednostce czasu, wydajność maszyny zależy od: pojemności łyżki, stanu technicznego, kategorii urabianego gruntu, umiejętności operatora, mierzy się ją w:



 

 

XXX.                   CO TO JEST „NAWIS” I CZYM ZAGRAŻA powstaje w skutek podbierania łyżką gruntu w miejscu, w którym łyżka nie sięga, zagraża zasypaniem koparki, usuwa się go napychając na niego ziemię,

 

XXXI.                SPOSÓB WYKONYWANIA WYKOPÓW boczny, czołowy, czołowo-boczny, ustawienie koparki do wykopu – zachować odległość od wykopu (klin odłamu), koło napędzające z tyłu,

 

XXXII.             JAZDA PO POCHYŁOŚCIACH, WJAZD I ZJAZD – przy wjeździe (gąsienicówka) koło napędzające z tyłu, osprzęt z przodu na wysokości 20-30 cm, przy zjeździe (gąsienicówka) koło napędzające z przodu, osprzęt z przodu na wysokości 20-30 cm,

 

XXXIII.         OBOWIĄZKI OPERATORA PRZED PRZYSTĄPIENIEM DO WYKONYWANIA WYKOPU – zapoznanie się z dokumentacją gruntu, zapoznanie się z terenem na którym ma wykonywać wykop, odsłonić humus,

 

XXXIV.          W JAKICH GRUNTACH NIE WOLNO WYKONYWAĆ WYKOPU PODCZAS ULEWNEGO DESZCZUnie urabiany gliny,

 

 

ELEKTROTECHNIKA

 

I....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin