Kanał Elbląski.pdf

(10896 KB) Pobierz
odróż drogowym Szlakiem Kanału
Elbląskiego to przygoda: dla miło-
śników zabytków techniki, dla tych,
którzy kochają dziką, malowniczą
przyrodę, wreszcie dla tych, którzy chcą
poznać niezwykłą historię tych terenów,
której świadectwem są wspaniałe zamki,
pałace, kościoły i pamiętające zamierz-
chłe czasy miasta i osady.
Kraina Kanału Elbląskiego jest poło-
żona pomiędzy Ostródą, Iławą a Elblą-
giem i obejmuje swym zasięgiem zarów-
no wyżynne, polodowcowe krajobrazy,
gdzie wśród leśnych pagórków ukrywają
się czyste i dzikie jeziora, jak i przywodzą-
ce na myśl Holandię równiny. Skojarze-
nie z Niderlandami nie jest przypadkowe.
To właśnie goszczący tu setki lat temu
Holendrzy zamienili położone w depresji
tereny w żyzne pola uprawne, budując labi-
rynty rowów melioracyjnych. Do dziś, gdy
mijamy położone na szlaku Kanału Elblą-
skiego senne wsie i przysiółki, na każdym
kroku towarzyszy nam krajobraz nieskażo-
ny przemysłem ani nawet przemysłowym
rolnictwem.
Osią tego obszaru jest Kanał Elbląski,
od którego kraina wzięła swoją nazwę. To
on – ze swą wspaniałą hydrotechniczną in-
frastrukturą i malowniczym położeniem –
jest magnesem, który przyciąga turystów z całego świata. Każdy z nich znajdzie
tu coś dla siebie: wodniacy mogą wybrać się w rejs statkiem pasażerskim, łodzią
żaglową lub kajakiem; rowerzyści mają do dyspozycji ponad  km wyznako-
wanych szlaków, a osoby poszukujące ciszy, spokoju i wspaniałych warunków
do relaksu odnajdą je w licznych miejscowościach o uzdrowiskowym klimacie.
Drogowy Szlak Kanału Elbląskiego jest tak poprowadzony, by turysta mógł
kompleksowo i wygodnie poznać całe jego otoczenie. Drogi często odbijają od
koryta kanału na znaczną odległość, wiodąc przez miejscowości szczególnie cen-
ne dla historii i dziejów tej krainy. Proponowana, wyznakowana trasa w formie
pętli jest raczej luźną wskazówką do zwiedzania niż obligatoryjnym szlakiem.
Sieć krętych, malowniczo wijących się między jeziorami i morenowymi wzgó-
rzami dróg pozwala na dowolną konfigurację przebiegu podróży i dostosowanie
jej do własnych potrzeb, możliwości czasowych, indywidualnych zainteresowań
itp. By w pełni cieszyć się odkrywaniem Krainy Kanału Elbląskiego, warto przed
wyjazdem zaopatrzyć się w mapę. Podróż przebiegać będzie przez Pojezierze
Iławskie i Żuławy Wiślane: dwa zupełnie odrębne – patrząc na rzeźbę terenu czy
szatę roślinną – regiony geograficzne, co czyni ją jeszcze bardziej fascynującą.
Szerokiej drogi!
P
Z
do odkrywania Szlaku
Kana u ElblÄskiego
Statek na pochylni
fot. arch. Starostwa Powiatowego
w Elblągu
1
P
R
I.
Krótki rys geogra czno-
-historyczny
Widok na jezioro Jeziorak
fot. arch. Starostwo Powiatowe
w Iławie
Trasa przebiega przez tereny należące ad-
ministracyjnie do województwa warmiń-
sko-mazurskiego. Łączy dwie niezwykłe
krainy geograficzne: Pojezierze Iławskie
oraz Żuławy Wiślane.
Pojezierze Iławskie jest drugim co do
wielkości (po Mazurskim) pojezierzem
w Polsce. Od zachodu ogranicza je dolny bieg Wisły, od wschodu środkowy
bieg Pasłęki. Największym akwenem pojezierza jest Jeziorak – najdłuższe je-
zioro w Polsce. Aby podkreślić wyjątkowe walory przyrodnicze tych terenów
w  r. utworzony został Park Krajobrazowy Pojezierza Iławskiego. Obejmuje
on m.in. jezioro Jeziorak, rosnące po jego zachodniej stronie Lasy
Iławskie oraz słynące z wyjątkowej przejrzystości Jezioro Jasne.
Samo pojezierze jest – jak na standardy geologiczne – dość mło-
de: lądolód ukształtował je zaledwie kilkanaście tysięcy lat temu.
To dzięki niemu w polodowcowym krajobrazie możemy wyróżnić
malownicze pagórki moreny czołowej, morenę denną, rozległe pola
sandrowe i liczne zagłębienia po martwym lodzie, dziś wypełnione
wodami jezior. Różnice wysokości są znaczne; najwyższe punkty
przekraczają  m n.p.m.
Zupełnym przeciwieństwem Pojezierza Iławskiego są Żuławy.
Cała kraina jest bardzo wyraźnie wyodrębniona od sąsiadujących
z nią terenów: z płaskim krajobrazem deltowym silnie kontrastują
ostro zarysowane krawędzie otaczających ją wysoczyzn moreno-
wych. Aż  Żuław to depresje, czyli obszary położone poniżej
poziomu morza. Geologicznie Żuławy są najmłodszymi spośród
wszystkich polskich ziem. Jeszcze około  tys. lat temu tereny te
były bałtycką zatoką. Powstały w wyniku nanoszenia piachów,
mułów i iłów przez Wisłę, rozlewającą się tu w deltę. Proces odbie-
rania tych terenów morzu wciąż trwa, m.in. dzięki ludzkiej pracy.
Od XVI w. sprowadzeni na te ziemie Holendrzy zaczęli budować niezwykle
sprawny system melioracyjny, dzięki któremu zamieniali mokradła i bagniska
w pola uprawne. Dziś całe Żuławy przecina ponad  tys. km rowów odprowa-
dzających wodę.
K
Osoba planująca wyprawę drogowym Szlakiem Kanału Elbląskiego nie powinna
spodziewać się tu warunków pogodowych w zdecydowany sposób odbiegają-
cych od reszty kraju. W tej części Polski klimat kontynentalny ściera się z klima-
tem morskim, co może powodować mocniejsze wahania pogody, jednak turysta,
przyzwyczajony do zaskakującej polskiej aury, nie powinien tego odczuć. Tem-
peratury, opady czy liczba słonecznych dni w ciągu roku mieszczą się w średniej
krajowej. Najcieplejszym miesiącem jest lipiec (średnia temperatura to ,ºC),
a najzimniejszym styczeń, ze średnią temperaturą -ºC. Wiatry wieją tu śred-
nio z prędkością – m/s z kierunków południowo-zachodniego i zachodniego.
2
Lokalna odrębność klimatyczna Żuław przejawia się w dużej wilgotności po-
wietrza i gruntu, związanej z wysokim poziomem wód gruntowych oraz lokal-
nym wpływem morza. Stąd tak częste występowanie w tym rejonie mgieł przy-
ziemnych, krótszy okres przymrozkowy i łagodniejsze zimy.
D
Teren, przez który przebiega szlak, jest dobrze skomunikowany z resztą kra-
ju. Jeśli chodzi o transport samochodowy, to oś zwiedzanego obszaru sta-
nowi droga krajowa nr , która prawie na całej
długości szlaku ma status drogi ekspresowej S
(od Elbląga do Miłomłyna). Biegnie przez niemal
całą Polskę, od morza aż do podnóża Tatr, dlate-
go łatwy dojazd mają zarówno turyści z pobli-
skiego Trójmiasta, jak i ci z południowej i połu-
dniowo-wschodniej Polski.
Z zachodu w opisywane rejony dociera droga
krajowa nr , przedłużenie biegnącej przez Po-
znań i Bydgoszcz drogi krajowej nr . To wygod-
na trasa, poprowadzona równoleżnikowo od wo-
jewództwa kujawsko-pomorskiego, przez war-
mińsko-mazurskie, aż do podlaskiego. Bez pro-
blemu dojadą nią do Ostródy turyści spędzający
czas na Mazurach.
Podróżujący mają do dyspozycji także połącze-
nia kolejowe. Bezpośrednie pociągi docierają do
Ostródy praktycznie z każdej części Polski. Miasto
ma połączenie m.in. z Warszawą, Wrocławiem, Poznaniem i Krakowem. Do Elblą-
ga dojedziemy z Warszawy, Katowic, Częstochowy oraz miast północnej Polski:
Gdańska, Koszalina i Szczecina. Miasto łączy też linia z Kaliningradem. Dobre po-
łączenie posiada również Iława, do której dotrzemy bez przesiadek z Wrocławia,
Poznania, Łodzi, Gdańska, Krakowa i Warszawy.
Przy drogach lokalnych wciąż można
spotkać malownicze krzyże i kapliczki
fot. Tomasz Maciejczyk
O
Szlak Kanału Elbląskiego wiedzie przez zakątki Polski nieskażone przemysłem
i ekstensywną działalnością człowieka. Dzikie lasy, jeziora w odległych od ludz-
kich siedzib dolinach, meandrujące pomiędzy nimi rzeki – to wszystko sprzyja
bytowaniu tu rzadkich gatunków roślin i zwierząt. Chcąc zachować to bogactwo
naturalne, powołano do istnienia liczne rezerwaty, park krajobrazowy oraz inne
formy ochrony przyrody.
Park Krajobrazowy Pojezierza Iławskiego (PKPI)
Położony w środkowej części Pojezierza Iławskiego park krajobrazowy zaj-
muje powierzchnię ponad  tys. ha, do której przylega  tys. ha otuliny.
Administracyjnie obejmuje fragmenty gmin: Iława (z miastem włącznie), Sta-
ry Dzierzgoń, Susz oraz Zalewo. Na terenie parku dominuje młody krajobraz
polodowcowy. Pagórki to pozostałości moreny czołowej i moreny dennej,
3
R
P
K
P
I
y
Rezerwat „Czerwica”
Obszar chroniony obejmuje półwysep oraz dwie wyspy na jeziorze Czerwica. Miejsce to do niedawna było znane z zamieszkującej je kolonii
kormoranów, które gniazdowały głównie na starym buku (dziś już powalonym). Niestety, w 2010 r. te wpisane do Polskiej Czerwonej Księgi
Zwierząt ptaki opuściły kolonię i do tej pory nie wróciły. Rezerwat zarośnięty jest starodrzewem sosny, dębu i buka.
y
Rezerwat „Jezioro Gaudy”
Utworzony dla ochrony jeziora Gaudy i przylegających doń od wschodu terenów bagiennych. To miejsce zamieszkiwane przez rzadkie w skali
europejskiej ptactwo, w tym bociany czarne, bieliki oraz orliki krzykliwe i grubodziobe. W sumie stwierdzono tu występowanie 124 gatun-
ków ptaków, spośród których aż 43 wpisano na listę
gatunków zagrożonych w skali Europy. Mokradła po-
rasta roślinność torfowiskowa oraz olsy.
y
Rezerwat „Jezioro Jasne”
Jego specy ką jest to, że łączy dwa mocno różniące
się od siebie ekosystemy: jezioro Luba, kipiące życiem
i otoczone torfowiskami, gdzie napotkamy np. rosicz-
kę okrągłolistną, z Jeziorem Jasnym – krystalicznie
czystym i ubogim we faunę i orę. Przed wojną jego
woda była tak biologicznie czysta, że wykorzystywa-
no ją do produkcji piwa.
y
Rezerwat „Jezioro Drużno”
Obejmuje jezioro Druzno oraz okalające je lasy i mo-
kradła. Są to tereny położone w górnym biegu Kanału
Elbląskiego, geogra cznie przynależące do Żuław
Elbląskich. Obszar rezerwatu pokrywa się z obsza-
rem Natura 2000, a jego głównym celem jest ochro-
na stanowisk lęgowych ptactwa wodnego. W nazwie
rezerwatu wykorzystano błędną onomastykę, stąd re-
zerwat „Jezioro Drużno” odnosi się do jeziora Druzno.
y
Obszar Chronionego Krajobrazu Kanału Elbląskiego
Ze względu na wyjątkowy charakter, właściwości
krajobrazowe, przyrodnicze i wykorzystane na ka-
nale zabytki techniki od roku 2011 cały jego bieg
funkcjonuje jako Obszar Chronionego Krajobrazu
Kanału Elbląskiego. Jego łączna powierzchnia wy-
nosi 30143,4 ha.
Jezioro Druzno
fot. Joanna Pruszyńska
Aleja Napoleona
fot. Joanna Pruszyńska
pomiędzy nimi kryją się liczne jeziora oraz rozległe pola sandrowe. PKPI obej-
muje najcenniejsze pod względem przyrodniczym obszary Pojezierza Iław-
skiego z dominującym jeziorem Jeziorak, a także  inne zbiorniki wodne.
Do najciekawszych z nich należy Jezioro Jasne. Jest wyjątkowo czyste – przej-
rzystość jego wód wynosi w niektórych miejscach nawet  m!
W parku występują rzadkie gatunki fauny i flory. Okolice Jezioraka są
ostoją czapli, kormoranów, żurawi, bielików, rybołowów i kań rudych. Grą-
dy i bory mieszane zamieszkują sarny, jelenie, dziki i łosie. Zimą spotkać tu
można wilki.
Na terenie PKPI znajdziemy też pomniki przyrody. Do najciekawszych na-
leżą: Gruba Sosna o obwodzie  cm (na południe od Siemian, przy drodze
leśnej) oraz Aleja Napoleona, czyli szpaler starych sosen zdobiących drogę grun-
tową z Szymbarku do szosy Iława – Susz.
4
H
Dzisiejsza Kraina Kanału Elbląskiego to fascynujące historycznie tereny. W prze-
szłości region ten znany był jako Prusy Górne (niem. Oberland). Swą nazwę otrzy-
mał prawdopodobnie w opozycji do Prus Dolnych, czyli ziem pokrywających
się częściowo z terenami dzisiejszego obwodu kaliningradzkiego.
W pradawnych czasach obszar ten zamieszkiwany był przez pru-
skie plemiona Pomezan i Pogezan, czego świadectwem jest wid-
niejąca na starych mapach nazwa Hoggerlandia – kraina pogezań-
skiego księcia Hoggo. Prusowie budowali niewielkie osady i drew-
niane grody, często na wyspach i cyplach, czyli miejscach o natu-
ralnych walorach obronnych. Żyli z łowiectwa, zbieractwa oraz pry-
mitywnego rolnictwa. Mimo słabo rozwiniętej infrastruktury przez
ich tereny biegły ważne szlaki handlowe łączące wybrzeże Bałtyku
z południem Europy. To z ich powodu tymi spokojnymi i mało za-
ludnionymi terenami zaczęli interesować się ościenni książęta, któ-
rzy najazdy na pruskie ziemie uzasadniali koniecznością chrystia-
nizacji. Nieudane próby podboju Prus skłoniły księcia Konrada Mazowieckiego
do sprowadzenia tu w  r. rycerzy z Zakonu Szpitala Najświętszej Marii Pan-
ny Domu Niemieckiego w Jerozolimie. Choć plemiona pruskie zorganizowały
trzy powstania przeciwko Krzyżakom, ostatecznie przegrały z najeźdźcami. Ich
miejsce zajęli niemieckojęzyczni koloniści.
Zatargi między Krzyżakami, którzy na podbitych terenach utworzyli własne
państwo, a polskimi władcami z czasem zaczęły przybierać na sile. Kulminacyjnym
momentem w dwustronnych stosunkach była bitwa pod Grunwaldem w  r.,
po której zakon już nie odzyskał swej dawnej potęgi. Po wojnie trzynastoletniej,
zakończonej w  r., państwo krzyżackie podzielono na dwie części – zależne
od Polski Prusy Królewskie, w skład których weszły m.in. Żuławy Wiślane, oraz
Prusy Zakonne, do których przynależały Pojezierze Iławskie
i Ostróda. W roku , po sekularyzacji zakonu, na ich miejscu
utworzono wasalne wobec Polski Prusy Książęce.
Na początku XVII w. związały się one unią z Branden-
burgią, a w  r. uzyskały niezależność od Rzeczypospo-
litej za cenę porzucenia przez Brandenburgię sojuszu ze
Szwecją w czasie wojny polsko-szwedzkiej. W  r., po
koronacji elektora brandenburskiego Fryderyka III, zostaje
utworzone Królestwo Prus. Wchodzące w jego skład Prusy
Książęce i Brandenburgia były rozdzielone przez należące
do Polski Prusy Królewskie. Obszar ten niemal w całości zo-
stał wchłonięty w granice Królestwa Prus podczas I rozbio-
ru Polski w  r.
Na początku XIX w. tereny dzisiejszej Krainy Kanału Elblą-
skiego były świadkiem przemarszu armii Napoleona.  stycznia  r. pod
Morągiem doszło do bitwy między wojskami francuskimi i rosyjskimi. To ona
zapoczątkowała kampanię napoleońską w Prusach. W  r., po zakończe-
niu II wojny światowej Elbląg, Iławę, Ostródę oraz pobliskie tereny włączono
do Polski. Ludność niemiecka zostaje wysiedlona, a w jej miejsce, do zrujno-
wanych przez Rosjan miast i wsi, przybywają Polacy.
Materialną pamiątką panowania Krzyża-
ków są piękne świątynie (tu: kościół Prze-
mienienia Pańskiego w Iławie)…
fot. Tomasz Maciejczyk
…oraz średniowieczne zamki
(tu: ruiny siedziby kapituły
pomezańskiej w Szymbarku)
fot. Joanna Pruszyńska
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin