Portrety. Kreatywna fotografia - Harold Davis.pdf

(259360 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Portrety. Kreatywna
fotografia
Autor:
Harold Davis
Tłumaczenie: Piotr Cieślak
ISBN: 978-83-246-3058-5
Tytuł oryginału:
Creative Portraits:
Digital Photography Tips and Techniques
Format: 200×230, stron: 240
Poznaj tajniki tworzenia poruszających portretów i zostań artystą-psychologiem
• Jak komponować oryginalne kadry?
• Jak uwieczniać wyjątkowe chwile w życiu rodziny?
• Jak retuszować drobne niedoskonałości?
Opanuj sztukę chwytania emocji, które są kluczem do fascynujących portretów
Ludzka twarz jest jednym z najbardziej fascynujących i jednocześnie najtrudniejszych tematów.
Utalentowany fotograf potrafi wydobyć najskrzętniej skrywane ludzkie tajemnice i ukazać je na
fotografii, kreując tym samym jedyny w swoim rodzaju obraz, składający się na skomplikowaną
mapę ludzkiego życia. By zrobić zdjęcie legitymacyjne, wystarczy przestrzegać kilku prostych
reguł. Stworzenie wielowymiarowego portretu wymaga od jego twórcy nie tylko znajomości
technik, ale również osobistego zaangażowania, a także chęci do… łamania reguł.
Jeśli zastanawiasz się, jak robić ciekawe, emocjonujące oraz wartościowe portrety przyjaciół,
rodziny i dzieci, ta książka będzie dla Ciebie bezcennym źródłem wiedzy i inspiracji. Każde
prezentowane tu zdjęcie zostało szczegółowo opisane, z uwzględnieniem intencji i technik
użytych podczas jego wykonywania. Dowiesz się, jakiego światła użyto, by uzyskać określony
efekt, kiedy warto zmiękczyć obraz, a kiedy zrezygnować z kolorów. Nauczysz się dobierać
odpowiednie tło oraz współpracować z fotografowanymi dziećmi. Poznasz sztuczki
wykorzystywane w trybie LAB oraz dowiesz się, kiedy i jak stosować technikę miejscowego
wyostrzania portretów.
• Tajniki wyboru rekwizytów, stroju, fryzury i makijażu
• Zasady dobierania właściwego obiektywu i czasu naświetlania
• Najskuteczniejsze techniki oświetleniowe
• Fotografowanie dzieci oraz rodzin
• Retuszowanie zdjęć i dodawanie efektów specjalnych
• Fotografia uliczna oraz portrety środowiskowe
W książce tej znajdziesz zarówno inspirację, jak i porady techniczne. Poznasz zasady tworzenia
naturalistycznych portretów, które umożliwią Ci obnażenie skomplikowanego charakteru
człowieka z całym jego emocjonalnym pogmatwaniem i fizycznymi niedoskonałościami.
Uświadomisz sobie, że portret opowiada nie tylko o modelu, lecz także o wrażeniach i emocjach
człowieka stojącego po drugiej stronie aparatu. Ponadto będziesz mógł ćwiczyć robienie zdjęć oraz
doskonalić swoje umiejętności techniczne i artystyczne.
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Spis treści
8 Wstęp
10 Zwierciadło duszy
12 Rodzaje zdjęć portretowych
14 Dlaczego ludzie pozują do portretów?
16 Dlaczego fotografowie robią portrety?
20 Psychologia fotografii portretowej
24 Zrozumieć ludzi
30 Charakter a przeznaczenie
34 Uwiecznić emocje
38 Cała prawda o człowieku
42 Próżność i narcyzm
46 Sztuczność w fotografii portretowej
50 Autoportrety
56 Jeden dzień z życia
58 Temat: człowiek
64 Komponowanie portretów
68 Fotografia uliczna
72 Portret środowiskowy
78 Przy pracy
84 Podczas zabawy
90 Współpraca z modelami
96 Rekwizyty
100 Stroje
104 Fryzura i makijaż
108 Techniki portretowania
110 Pozowanie
116 Podskoki
120 Tła
124 Umieszczenie aparatu
126 Kontakt wzrokowy
128 Dynamika ujęć a czas naświetlania
132 Wpływ przysłony na głębię ostrości
136 Wybór odpowiedniego obiektywu
140 Techniki oświetlania
142 Praca ze światłem
150 Oświetlenie w warunkach domowych
154 Bezpośredni błysk flesza
158 Oświetlenie studyjne
168 Rodziny i dzieci
170 Fotografowanie dzieci
178 Współpraca z rodzinami
182 Portrety dzieci
186 Dzieci — portrety „na luzie”
190 Środowiskowe portrety dzieci
194 Spraw, by Twoje dzieci pokochały fotografię
196 Portrety w cyfrowej ciemni
198 Proces edycji zdjęć i formaty plików
199 Wielokrotne przetwarzanie zdjęć RAW
206 Retuszowanie drobnych niedoskonałości
210 Retuszowanie skóry
218 Akcentowanie oczu
222 Miejscowe wyostrzanie portretów
226 Czerń i biel
230 Kolory w negatywie — sztuczki
w trybie LAB
234 Adnotacje i materiały dodatkowe
236 Słowniczek
238 Skorowidz
Techniki portretowania
Pozowanie
Pozowanie to pewien sposób aranżacji, ustawie-
nia modela lub innego tematu zdjęcia.
Słowo „ustawianie” sugeruje pasywną postawę
modela i całkowite przeniesienie odpowiedzial-
ności za układ kadru na fotografa. Rzeczywiście
niekiedy tak się zdarza, lecz najlepsze i najcie-
kawsze efekty można osiągnąć przede wszystkim
dzięki współpracy między modelem a fotografem.
Relacje między pozującym a autorem zdjęć
dodatkowo komplikują się w sytuacji, gdy pozu-
jący nie jest zawodowcem. Brak doświadczenia
sprawia, że stremowany model postawiony przed
uważnym okiem obiektywu może zachowywać
się nieporadnie i sztucznie. Oswojenie takiego
człowieka z pozowaniem może wymagać sporo
czasu i cierpliwości. Jak już wspomniałem, udana
sesja wymaga zaangażowania obydwu stron
spektaklu.
Im bardziej niezobowiązujący charakter fotogra-
fii, tym mniejszej kontroli nad modelem można
się spodziewać. Na przykład w przypadku foto-
grafii ulicznej trudno oczekiwać, by ludzie chęt-
nie pozowali zgodnie ze wskazówkami fotografa.
W takich sytuacjach można jedynie uważnie
obserwować ruchy wykonywane przez człowieka
i nacisnąć spust migawki w odpowiednim mo-
mencie. Jeszcze większych problemów mogą
nastręczać małe dzieci; szczególnie jeśli nie
mają ochoty na pozowanie!
Rola pozowania i wpływ fotografa na ostateczny
kształt zdjęcia mogą być bardzo różne w zależ-
ności od stylu i charakteru portretu. Niemniej
większość fotografów jest zgodna co do tego, że
kierowanie modelem wymaga nie tylko zmysłu
choreograficznego, lecz także świetnych zdol-
ności interpersonalnych i znajomości ludzkiej
psychiki.
Jeśli chodzi o czysto estetyczną stronę zagad-
nienia, bardzo istotna jest umiejętność patrzenia
na ciała i twarze w sposób abstrakcyjny, jak na
zwykłe elementy kompozycji. Jeśli stojąca przed
Tobą osoba byłaby krajobrazem, to w jaki sposób
byś ją zaaranżował, by uzyskać pożądany efekt?
Portret powinien stanowić spójną, organiczną
całość, w której każda część ciała zajmuje na-
leżne jej miejsce i jest pokazana z zachowaniem
właściwych proporcji. Żaden detal kompozycji
nie powinien wyglądać jak doczepiony na siłę.
Jednym z najważniejszych elementów, na które
należy zwrócić uwagę podczas wykonywania
portretów obejmujących całą sylwetkę (a nie
tylko głowę), są dłonie. Jeśli nie zadbasz o ich
W wielu dobrych portretach główny akcent jest położony na twarz — skądinąd słusznie. Twarze nie są jednak
zawieszone w próżni, lecz przynależą do ciała. Z tego względu większość portretów, nawet tych, w których
twarz pełni kluczową rolę, powinna w jakiś sposób akcentować związek między nią a resztą ciała. W przypadku
tego portretu postanowiłem zaakcentować jedność myśli i gestów, prosząc modelkę, by niemal oparła podbró-
dek na ugiętej dłoni.
150 mm, 1/100 s przy przysłonie f/5,6 i czułości 100 ISO, z ręki
Strony 108 – 109. Sfotografowałem te dziewczęta pionowo z góry, na jednolicie białym tle.
Im większą liczbę ludzi zechcesz przedstawić na portrecie, tym większe ryzyko, że coś pójdzie nie tak. Zauważ,
jak trudno jest uchwycić ciekawy wyraz twarzy u jednego człowieka, a co dopiero, gdy musisz śledzić grupę?
W tym przypadku sztuka udała mi się tylko częściowo: modelka po lewej stronie ma wspaniały, bardzo foto-
geniczny wyraz twarzy i patrzy prosto w obiektyw. Z kolei druga próbuje właśnie przywrócić powagę po dow-
cipach, które sobie przed chwilą opowiadaliśmy, i jej mina wygląda dość specyficznie. W rezultacie wyszedł
portret, o którym trudno powiedzieć, że jest w stylu
glamour;
niemniej uważam go za interesujący.
56 mm, 1/160 s przy przysłonie f/6,3 i czułości 100 ISO, z ręki
110
Portrety. Kreatywna fotografia
Zgłoś jeśli naruszono regulamin