Oświetlenie. Warsztaty fotograficzne - Chris Bucher.pdf

(348698 KB) Pobierz
Oœwietlenie.
Warsztaty fotograficzne
Autor: Chris Bucher
T³umaczenie: Piotr Cieœlak
ISBN: 978-83-246-2003-6
Tytu³ orygina³u:
Lighting Photo Workshop
Format: 180x235, stron: 304
Poznaj tajemnice œwiat³a i cienia, aby tworzyæ wyj¹tkowe fotografie
• Jaki rodzaj œwiat³a dodaje ekspresji zdjêciom w ruchu?
• W jaki sposób pracowaæ z naturalnym œwiat³em w plenerze?
• Jak oswoiæ cieñ i wydobyæ piêkno nocy?
W³aœciwie dobrane œwiat³o jest kluczem do zrobienia doskona³ej fotografii. Mo¿esz
sprawiæ, ¿eby efekty „malowania œwiat³em” by³y naprawdê wyj¹tkowe. Jednak aby tak
siê sta³o, potrzebna jest rzetelna wiedza i znajomoœæ konkretnych zagadnieñ,
zwi¹zanych z wp³ywem k¹tów padania, barw i kierunków œwiat³a na obraz, który
chcesz sfotografowaæ. Równie istotna jest umiejêtnoœæ korzystania ze sprzêtu
oœwietleniowego w fotografii studyjnej czy plenerowej, a tak¿e zaufanie do w³asnej
intuicji i wyobraŸni. Jak po³¹czyæ te wszystkie elementy, aby robiæ olœniewaj¹ce zdjêcia,
dowiesz siê z tej w³aœnie ksi¹¿ki.
Ksi¹¿ka „Oœwietlenie. Warsztaty fotograficzne” to przewodnik po œwiecie œwiat³a
i cienia, który nauczy Ciê, jak sterowaæ œwiat³em, aby robiæ doskona³e zdjêcia.
Korzystaj¹c z tego podrêcznika, zrozumiesz, jak wykorzystywaæ sprzêt oœwietleniowy
oraz naturalne œwiat³o, by wydobyæ nastrój obrazu. Dowiesz siê, czym jest balans bieli
i jak wp³ywa on na temperaturê barw, jak radziæ sobie z g³êbi¹ ostroœci i zrobiæ
wspania³e zdjêcie w pochmurny dzieñ, a tak¿e dlaczego ruch nale¿y podkreœlaæ
poprzez wyd³u¿anie czasu naœwietlania. Wspania³e zdjêcia w tej ksi¹¿ce z pewnoœci¹
zainspiruj¹ Ciê do w³asnych poszukiwañ i eksperymentów.
• Ustawianie poprawnej ekspozycji obrazu
• Konfigurowanie balansu bieli
• Rodzaje oœwietlenia
• Sprzêt oœwietleniowy w fotografii cyfrowej
• Fotografie plenerowe w naturalnym œwietle
• Oœwietlenie podczas fotografowania wnêtrz
• Oœwietlenie przy zdjêciach grupowych i portretach
• Zdjêcia w ruchu
• Oœwietlenie w fotografii krajobrazowej
• Fotografia podró¿nicza
• Martwa natura, makrofotografia i oœwietlenie
• Fotografia nocna i zdjêcia przy minimalnej iloœci œwiat³a
Po³¹cz perfekcyjn¹ technikê z wyobraŸni¹ — niech Twoje zdjêcia zachwycaj¹!
Spis treści
ROZdZiał
1
Parametr ISO
Przysłona
Migawka
Trzy kroki do ustawienia poprawnej ekspozycji obrazu
Najważniejsze informacje o świetle
19
20
20
22
24
Ustawianie właściwej temperatury barw
Kilka słów o skali Kelvina
Zobaczyć kolor
Świetlówki
26
26
27
29
Konfigurowanie balansu bieli
W j­aki sposób balans bieli wpływa na temperaturę barw?
Co oznaczaj­ą piktogramy ustawień balansu bieli?
W j­aki sposób zmiana balansu bieli wpływa na wygląd zdj­ęcia?
Posługiwanie się lampą błyskową
Zastosowanie automatycznego balansu bieli
Zmiana balansu bieli przy użyciu komputera
RAW czy JPEG?
29
29
30
31
32
32
32
34
Budowanie nastroju przez umiejętne zastosowanie kontrastu
Rozpiętość tonalna
Praca z kontrastem
Duży i mały kontrast
34
35
35
36
Kilka słów o rodzajach oświetlenia
Definiowanie różnych rodzaj­ów światła
Ostre światło
Łagodne światło
Kolory światła
37
37
39
40
40
ROZdZiał
2
Kompaktowe aparaty cyfrowe
Lustrzanki cyfrowe
Megapiksele
Sterowanie ekspozycj­ą zdj­ęcia
Sprzęt oświetleniowy w fotografii cyfrowej
45
46
50
51
52
Pomiar światła w aparacie
Wbudowane lampy błyskowe
Flesz w aparacie cyfrowym
Zewnętrzne lampy błyskowe
53
56
56
58
Oświetlenie i akcesoria studyjne
Lampy studyj­ne
Akcesoria oświetleniowe
Statywy
Wężyki spustowe
Osłony obiektywu
62
62
64
67
69
69
ROZdZiał
3
Obsługa światłomierza
Kształty i cienie
Kierunek padania światła
Oświetlenie z przodu
Oświetlenie boczne
Oświetlenie z tyłu
Zwalczanie odblasków
Fotografie plenerowe
w
naturalnym świetle
73
74
75
81
81
83
85
87
Zachody i wschody słońca
Złote godziny
Obserwacj­a światła przed świtem i po zachodzie słońca
Chmury i zachody słońca
10
88
90
92
93
Jak zrobić wspaniałe zdjęcie w pochmurny dzień?
Nastroj­owe chmury
Dramaturgia chmur
Ciekawe fotografie nieba
97
97
100
102
ROZdZiał
4
Ustawianie parametrów ekspozycji
Oświetlenie podczas
fotografowania wnętrz
109
110
113
115
115
116
118
120
122
124
Jak dostrzec kontrast wewnątrz pomieszczeń?
Okno jako źródło naturalnego światła
Właściwości światła okiennego
Światło bezpośrednie
Światło rozproszone
Wnętrza
Łączenie oświetlenia zastanego i lampy błyskowej­
Łączenie oświetlenia zastanego ze sztucznym oświetleniem wnętrza
Oświetlenie żarowe
Ciepła kolorystyka oświetlenia żarowego
Oświetlenie żarowe a balans bieli
Łączenie oświetlenia żarowego i światła lampy błyskowej­
127
127
127
130
Oświetlenie jarzeniowe
131
11
ROZdZiał
5
Wspaniałe portrety w plenerze
Oświetlenie w zdjęciach grupowych
i
portretach
135
136
137
142
142
144
147
Jak znaleźć światło doskonałe?
Jak radzić sobie z nie najlepszym oświetleniem?
Światło wypełniaj­ące
Doświetlanie portretów w plenerze przy użyciu lampy
Pogodny dzień na zawołanie
Zdjęcia niepozowane, dzieci i rola otoczenia
Fotografie grupowe
149
152
ROZdZiał
6
Zatrzymać ruch
Kolarstwo i biegi
Młodzi sportowcy
Wszystko zależy od migawki
Sport, akcja, ruch i rozmycie
161
162
163
165
168
Paradoks dynamiki: spowolnić, by pokazać ruch
Podkreślenie dynamiki przez wydłużenie czasu naświetlania
Woda i zdjęcia przyrodnicze
Odbicia
Woda w ruchu
171
174
177
177
177
12
Zgłoś jeśli naruszono regulamin