Teatr i Dramat – zagadnienia egzaminacyjne
II rok WTT, rok akademicki 2013/2014, mgr Adrianna Świątek
1. DWA OBLICZA TEATRU ATEŃSKIEGO (TEATR MONUMENTALNO – MISTERYJNY, TEATR FANTASTYCZNO – KARYKATURALNY)
Na podstawie tekstu s. Srebrnego.
2. STAN BADAŃ NAD PRAKTYKĄ TEATRU ANTYCZNEGO. PRAKTYKA TEATRALNA W ŚWIETLE STUDIÓW NAD GENEZĄ TEATRU – FILOLOGIA KLASYCZNA I ANTROPOLOGIA
Na podstawie lektury mirosława kocura teatr antycznej grecji, wrocław 2001.
3. CHÓR W TEATRZE ANTYCZNYM – TRÓJJEDYNA CHOREA
CHÓRU:
· Przywódcą chóru był koryfeusz. Mógł on pouczać chór, finansować występ, dawać sygnał do rozpoczęcia. Odpowiadał za nabór, treningi, utrzymanie, kostiumy członków chóru, czyli choreutów.
· LICZEBNOŚĆ CHÓRU:
I. Tragedia – 12 osób u Ajschylosa, 15 u Sofoklesa i Eurypidesa
II. Dramat satyrowy – liczebność jak w tragedii
III. Komedia – stara komedia u Arystotelesa w chórze miała 24 osoby (13 - mężczyzn i 11 kobiet; 13kobiet i11 dzieci; 24 osoby tej samej płci)
Występowały także chóry pomocnicze – nie znamy ich liczebności. Chór wchodził na scenę tylko po to by zaśpiewać jeden utwór i już nie powracał. Nie mógł tego zrobić chór główny, gdyż tancerze nie zdążyliby się przebrać.
· FUNKCJE:
I. Wprowadza klimat.
II. Komentuje zdarzenia, wyjaśnia akcję, jest jej uzupełnieniem.
III. Reagował na występki bohaterów, lokalizował miejsce akcji.
IV. Sprawiał, iż w świecie przedstawienia nie były możliwe intymne doświadczenia prywatności.
V. Zamyka dramat – w wielu sztukach wypowiada ostatnie kwestie.
VI. Wzmacnia nastroje bohaterów.
VII. Wciąga widza w przedstawienie.
VIII. Pomaga widzowi zachować dystans w stosunku do świata przedstawionego.
TRÓJJEDYNA CHOREA:
· Nazwa określająca charakter występu antycznego chóru, w którym łączyły się ze sobą trzy elementy: taniec, muzyka, śpiew.
· RUCH SCENICZNY:
I. Szyk czworoboczny (najczęstszy) oraz szyk cykliczny – okręg.
II. Czworobok w chórze tragicznym składał się z 5 szeregów i 3 rzędów, a w komedii z 4 szeregów i 6 rzędów.
III. W tragedii z przodu maszerowali najsilniejsi, w środku najsłabsi, na końcu średni. Przewodnik, czyli koryfeusz maszerował w środku I rzędu.
· W JAKI SPOSÓB CHÓR WCHODZI:
I. Anapest – wybijany rytm marszu, składa się z części lirycznej
II. Bez rytmu
III. Solowe wejście
IV. W rytmie
V. W dialog
VI. W ciszy
· TANIEC:
I. Tragedia – emmeleia
II. Dramat satyrowy – sikinnis
III. Komedia – kordaks
· Parodos – wejście chóru na scenę. Stasima – bezruch.
· Parabaza – zawieszenie akcji sztuki pod nieobecność aktorów przez chór, aby mógł się on zwrócić wprost do publiczności. Czynił to zwykle raz, w wyjątkowych sytuacjach dwa razy.
· Cheironomia – gestykulacja; szczególny użytek czyniony z rąk. Gesty opowiadały historię, ich związek ze słowem mówionym musiał być ścisły.
· ELEMENTY MUZYCZNE W CHÓRZE:
I. Pieśń chóru, przeważnie stroficznie.
II. Pieśni, w których chór śpiewał na przemian z aktorem lub dwoma aktorami, także stroficznie.
III. Arie solowe, zwykle astroficzne
IV. Fragmenty recytowane przez chór lub aktorów do akompaniamentu muzycznego
V. Krótkie wstawki instrumentalne pomiędzy pieśniami.
· ŹRÓDŁA MUZYKI:
I. Fragmenty partytur (strophe, antystrophe, epodos)
II. Szczątki instrumentów – aulos (rodzaj piszczałki)
III. Literatura antyczna
IV. Inskrypcje i inne materiały nieliterackie
V. Greckie traktaty naukowe
VI. Malarstwo i rzeźba
VII. Studia muzykologiczne
· PODZIAŁ PIEŚNI CHÓRU
I. Strophe – obrót
II. Antystrophe – obrót przeciwny
III. Epodos – pieśń dodana
4. GRA AKTORSKA W TEATRZE ANTYCZNYM – GŁÓWNE RODZAJE MOWY SCENICZNEJ
AKTOR – wyłącznie mężczyzna (podział)
I. Tragoidos – aktor, członek chóru tragicznego
II. Komoidos – aktor, członek chóru komediowego
III. Kopha prosopa – aktor milczący
IV. Protagonistes – pierwszy aktor, przywódca
V. Deuteragonistes – drugi aktor, wprowadził go Ajschylos
VI. Tritagonistes – trzeci aktor, wprowadził go Solokles
GŁÓWNE RODZAJE MOWY SCENICZNE:
· Nohymertia – długa i krótka
· Agon – debata
· Stichomythia - dialog
· Rhesis - mowa
· Rhesis angelike – mowa posłańca
· Parakataloge – recytacja z akompaniamentem
· Mondia – śpiew
· Amoibaion, duet – dialog liryczny
5. TEATR DIONIZOSA W ATENACH (ORCHESTRA, SKENE, PROSKENION, MASZYNERIA TEATRALNA, KOSTIUM, MASKA)
ORCHESTRA:
· Określa miejsce do tańca, miejsce właściwe dla chóru
· Ulokowana pośrodku agory (placu targowego). Agora była obszarem świętym, na obrzeżach wznoszono większość oficjalnych budowli jak sądy, urzędy
· Budowle teatralne wznoszone na agorach służyły także lokalnym społecznościom do odbywania zgromadzeń
· Mogła być w kształcie koła lub prostokąta
· Po środku orchestry stał ołtarz.
· Wejście na orchestrę:
· Parodos – wejście; tarodos – wyjście; eisodoi – wejście i wyjście
· Eisodoi – służyły zarówno aktorom jak i chórowi
SKENE:
· Skene przylegała do orchestry po przeciwnej stronie, od widowni.
· W świecie rzeczywistym była garderobą i magazynem.
· W świecie przedstawienia wykorzystywano ją jako element scenografii.
· Drzwi, fasada, dach.
PROSKENION:
· Wysoki pomost przed budynkiem skene.
· Miejsce właściwe dla aktorów.
MASZYNA TEATRALNA:
· Ekkyklemat
§ Prawdopodobnie drewniana platforma na kółkach wytoczona na skene przez otwarte wrota najwcześniej w finale przedstawienia.
§ Służyła do „wytaczania” i „wtaczania” aktorów.
· Mechane
§ Prawdopodobnie był to dźwig, który umożliwiał wzniesienie postaci dramatu w górę.
· Bronteion, Keraunoskopeion
§ Bronteion to specjalne urządzenie naśladujące odgłos grzmotu
§ Keraunoskopeion, urządzenie wywołujące efekt błyskawicy
KOSTIUMY:
TRAGEDIA I DRAMAT SATYROWY
§ Nie odtwarzano autentycznych historycznie ubiorów, kostium aktora tragicznego był strojem współczesnym. Podstawą ubioru Atenczyków był chiton. Składał się z dwóch prostokątów, zszytych ze sobą. Powstałą w ten sposób rurę spinano u góry klamrami.
§ „Syrma” strój sceniczny wynaleziony przez Ajschylosa. Różnił się od chitonu bogactwem barw oraz miał długie dopasowane rękawy, często sięgał do kostek i miał tren.
§ Kostium mógł odzwierciedlać specjalną funkcję postaci, np. stroje żebracze.
§ Wygląd chóru mógł się wiązać z jego rolą w sztuce lub pochodzeniem.
§ Główni aktorzy dramatu satyrowego i tragedii wkładali takie same kostiumy.
§ Młodzi choreuci byli nadzy, okryci jedynie skąpymi futrzanymi spodenkami. Koryfeusz miał bogatszy kostium.
§ Aktorzy tragiczni występowali boso lub w wygodnym obuwiu skórzanym o płaskiej, niepogrubionej podeszwie; miękkie i luźne obuwie nosili mężczyźni odgrywający role kobiet.
§ Buty z zakrzywionymi do góry szpicami występują jako typowe obuwie kobiece.
§ Koturny na nogach mężczyzn są oznaką zniewieścienia, zwane były kothornoi.
KOMEDIA
§ Trykot z potężnym fallosem (przyrodzeniem)
§ Karykaturalna maska.
§ Kostiumem postaci żeńskich był długi chiton sięgający kostek i płaszcz, którego fałdy można było zarzucić na głowę.
§ Typową barwą kostiumu kobiecego była szafranowa żółć, a także akcesoria: przepaska na piersi, opaska na czoło, siatka na włosy, wąskie buty.
§ Role kobiece często imitowały nagość, a więc mężczyźni nosili trykoty z piersiami i włosami łonowymi.
§ Stroje chóru często były kostiumami zwierząt lub obcokrajowców.
MASKA
· Maska odseparowywała aktora od choreutów.
· Umożliwiała aktorowi odgrywanie różnych ról w jednym przeds...
mojekupony87