Samobieżne działo Sturmgeschutz III Ausf. C 1941.pdf

(13190 KB) Pobierz
NIEMCY
Technika lądowa
BROŃ
1941
Działa samobieżne
Samobieżne działo szturmowe Sturmgeschütz III Ausf. C
Gepanzerte Selbstfahrlafette für Sturmgeschütz 7,5 cm Kanone Ausf. C
StuG III Ausf. C. Okres pro-
dukcji:
III 1941 ÷ V 1941.
Producent:
Alkett.
Wyprodukowano:
100 egzem-
plarzy.
Długość:
5,40 m.
Szerokość:
2,93 m.
Wysokość:
1,98 m.
Prześwit:
38,0 cm.
Masa bojowa:
20,2 t.
Opance-
rzenie:
kadłub - przód 50 mm/69°, boki
30 mm/90° + 9 mm/60°, tył 30 mm/60-
80°, góra/dół 16 mm/0°, nadbudowa -
przód 50 mm/80°, boki 30 mm/90°, tył 30
mm/60°, góra/dół 11 mm/0-12° i 17/5°,
osłona armaty - 50/75°.
Napęd:
dwuna-
stocylindrowy silnik Maybach HL 120
TRM o układzie V, czterosuwowy, dwu-
gaźnikowy, górnozaworowy, chłodzony
cieczą o pojemności 11867 cm
3
o mocy
265 KM przy 2600 obr./min i 300 KM
przy 3000 obr./min.
Skrzynia biegów:
6
biegów do przodu i 1 wsteczny.
Prędkość maksy-
malna:
40 km/h po drodze, 24 km/h w terenie.
Po-
jemność zbiorników paliwa:
310 l.
Zużycie paliwa:
195 l/100 km po drodze, 326 l/100 km w terenie.
Zasięg:
na drodze 165 km, w terenie 95 km.
Gąsie-
nice:
długość oporowa 2860 mm, szerokość 400
mm, 93 ogniwa.
Promień skrętu:
5,85 m.
Pokony-
wanie przeszkód:
ściany 60 cm, wzniesienia 30°,
brody 80 cm, okopy 2,59 m.
Nacisk jednostkowy
na grunt:
0,89 kg/cm
2
.
Moc jednostkowa:
14,85
KM/t.
Uzbrojenie:
działo kal. 7,5 cm StuK 37 L/24 z
zapasem 44 pocisków, 1 przewożony wewnątrz po-
jazdu karabin maszynowy kal. 7,92 mm MG-34 lub
MG-42 z zapasem 600 naboi.
Załoga:
4 żołnierzy
(dowódca, kierowca, celowniczy, ładowniczy).
2
Produkcję kolejnej
wersji oznaczonej
Ausf. C
rozpoczęto
13 marca 1941
roku. Pojazdy tej wersji mia-
ły być wyposażone w nowy
system celowniczy opraco-
wany w zakładach Kruppa.
Zastosowanie
celownika
peryskopowego
(Sfl - Ziel-
fernrohr) pociągnęło za
sobą wprowadzenie zmian
konstrukcyjnych w nadbud-
ówce. Celownik peryskopo-
wy
zastąpił
dotychczas
używany celownik artyleryj-
ski Rbif 32. Wyeliminowano
szczelinę
celownika
umieszczoną w płycie czo-
łowej. Celownik został prze-
niesiony ponad górną płytę
nadbudówki, co spowodo-
wało konieczność przekon-
struowania włazu celowni-
czego. Dwuczęściowa po-
krywa włazu nad celowni-
czym została zastąpiona
jednoczęściową o zmienio-
nej budowie. Zlikwidowanie
szczeliny
celownika
w
przedniej płycie nadbudówki
pozwoliło na lepsze rozwią-
zanie ukształtowania przed-
niej
płyty
nadbudówki.
Zmieniona została płyta
górna nad stanowiskiem
kierowcy, nadano jej prost-
szy kształt. Przednia część
nadbudówki po prawej stro-
nie armaty została przekon-
struowana w ten sam spo-
sób. W działach StuG III
Ausf. C zmieniono roz-
mieszczenie zamków dwóch
włazów umieszczonych w przedniej płycie górnej, a służących do ewakuacji kierowcy i obsługi, i napraw układu kierowni-
czego.
Zmieniono także konstrukcję zamknięcia dwuczęściowych włazów dowódcy i ładowniczego, ponieważ zamek
przeniesiono na drugą klapę.
W zakładach Alkett od
marca
do
maja 1941
roku wyprodukowano w ramach czwartej serii produkcyjnej
100
dział
szturmowych StuG III Ausf. C (numery fabryczne 90501-90600).
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin