23 BT-Księga Koheleta.pdf

(43024 KB) Pobierz
♦'BIBLIA
TYSIĄCLECIA
Księga Koheleta
PISMO ŚWIĘTE
STAREGO I NOWEGO
TESTAMENTU
B1 A CV$]ĄC£eaA
BE1
KSIĘGA KOHELETA
czyli
EKLEZJASTESA
W PRZEKŁADZIE Z JĘZYKÓW ORYGINALNYCH OPRACOWAŁ ZESPÓŁ
BIBLISTÓW POLSKICH
Z INICJATYWY BENEDYKTYNÓW TYNIECKICH
WYDANIE PIĄTE
NA NOWO OPRACOWANE I POPRAWIONE
ILUSTROWANE
PALLOtTlN UM
HACHETTE
BIBLIA TYSIĄCLECIA
WYDANIE ILUSTROWANE
Tekst na podstawie Wydania Piątego
REDAKTOR
Ks. Kazimierz Dynarski SAC (f)
Maria Przybył
REDAKCJA NAUKOWA
O. Augustyn Jankowski OSB (t)
Ks. Lech Stachowiak (f), Bp Kazimierz Romaniuk
Ks. Tomasz Hergesel, Ks. Ryszard Rubinkiewicz SDB
PRZEKŁAD
Ks. Konrad Marklowski
WYBÓR ILUSTRACJI I KOMENTARZE
Katarzyna Kucharska
Zbigniew Olczak
IMPRIMATUR
Poznań, dnia 29 marca 2005 r., N. 1622/2005,
t Stanisław Gądecki, Arcybiskup Metropolita Poznański,
Ks. Ireneusz Dosz, Kanclerz Kurii Metropolitalnej
Ilustracje: EAST NEWS
Projekt okładki: Maciej Sadowski
Ilustracje na okładce:
Magdalena, Georges de La Tour, około 1640 roku, Musee du Louvre, Paryż (przód)
Triumf śmierci (fragment), Lorenzo Costa, 1490 rok, S. Giacomo Maggiore, Bolonia (tył)
© Copyright by Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 2006
© Copyright for this edition by Hachette Livre Polska sp. z o.o., Warszawa 2006
KONTAKT Z CZYTELNIKAMI I PRENUMERATA
tel. (067) 210 86 50
WYDAWNICTWO PALLOTTINUM
Al. Przybyszewskiego 30, 60-959 Poznań 2
skr. poczt. 23
tel. (061) 867 52 33, faks (061) 867 52 38
www.pallottinum.pl,www.biblia.pl
KOLEKCJA HACHETTE
Hachette Livre Polska sp. z o.o.
ul. Dzielna 60, 01-029 Warszawa
tel. (022) 536 49 20 lub 22, faks (022) 536 49 21
Skład i łamanie:
Page Graph
- Izabella Dolińska, Warszawa
Druk: Olsztyńskie Zakłady Graficzne S.A., Olsztyn, Polska
ISBN 83-7448-333-4
KSIĘGA KOHELETA
czyli EKLEZJASTESA
Alegoria Przemijania
Aleksander Brianzew
(czynny koniec XVIII w.),
olej na płótnie, około 1790 roku,
Państwowe Muzeum
H istoryczne, Moskwa
Główną myślą Księgi
Koheleta jest sens ludzkiego
życia. Autor staje bezradny
wobec faktu przemijania,
stwierdza, że wszystko jest
marnością, życie kończy się
nieuchronnie śmiercią,
a największe czyny pójdą
w niepamięć. Zadaje wiele
pytań, na które nie może
znaleźć odpowiedzi;
stawia je ostro, z całą mocą,
nie ułatwia sobie zadania,
używając utartych formuł.
Autora Księgi charakteryzuje
głęboki sceptycyzm wobec
tradycyjnej mądrości
i odpowiedzi poukładanych
w gładkie zdania.
WSTĘP
sięga nosi nazwę od swego autora, który
sam przedstawia się jako Kohelet (1,12). Nie jest to
imię własne, lecz oznaczenie funkcji lub urzędu mędr­
ca „przemawiającego na zebraniu”. W języku greckim
odpowiada temu określeniu nazwa
Ekklesiastes,
którą
otrzymała księga w LXX i Wig.
Treścią księgi są rozważania nad sensem życia ludz­
kiego. Autor zadaje sobie przede wszystkim pytanie,
jaka jest droga do prawdziwego szczęścia, ale nie znaj­
duje na nie odpowiedzi. Stwierdza raczej, że wszystko
jest marnością. Jak refren powtarzają się te słowa aż
dwadzieścia razy w jego księdze. Podobnie jak powra­
cające w rytmie cyklicznym zjawiska przyrody wydają
się bezcelowe - bo zasady, według których Bóg rządzi
światem, nie są człowiekowi znane - tak za bezcelowe
trzeba uważać wszelkie wysiłki zmierzające do osią­
gnięcia trwałego szczęścia. Nie przynoszą go ani bo­
gactwa i sława, ani nieograniczone używanie rozkoszy,
ani też tak bardzo wysławiana mądrość. Zycie jest bo­
wiem pełne daremnych trudów i utrapień, a panująca
na świecie niesprawiedliwość czyni je wprost niezno­
śnym. Ostatecznie zaś spotyka wszystkich ten sam
los, tj. śmierć, po której czeka człowieka już tylko
smutny pobyt w Szeolus.
Kohelet jednak dostrzega również jasne strony ży­
cia, przynoszące człowiekowi radość. Widząc w do­
brach stworzonych dar Boży, radzi korzystać z nich
roztropnie i pamiętać, że ze wszystkiego trzeba będzie
kiedyś zdać sprawę przed Bogiem.
Kohelet nie określa dokładnie czasu, w którym na­
stąpi sąd Boży. Wskazując jednak na niedoskonałość
tradycyjnego pojmowania sprawiedliwej odpłaty za
czyny człowieka, ograniczonej do życia ziemskiego,
oraz stawiając liczne dręczące go pytania, na które
wobec niejasnych wyobrażeń o życiu pozagrobowym
sam nie znajduje właściwej odpowiedzi - otwiera on
drogę do przyjęcia objawienia NT.
W tytule księgi (1,1) autor nazwany jest synem
Dawida, króla w Jeruzalem, a to, co mówi o sobie
w pierwszych dwóch rozdziałach, odpowiada w znacz-
4
KSIĘGA KOHELETA
Zgłoś jeśli naruszono regulamin