skrypt1.pdf

(6280 KB) Pobierz
Paweł Pietras, Maciej Szmit
Z
ARZĄDZANIE PROJEKTAMI
W
YBRANE METODY I TECHNIKI
W
SZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Praca ta w całości ani we fragmentach nie może być powielana ani rozpowszechniana za
pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych
bez pisemnej zgody właściciela praw autorskich.
All of the products and software mentioned in this book are registered trademarks
of their owners.
W
YDANIE PIERWSZE
Recenzent:
Wydawnictwo:
Druk:
ISBN:
prof. dr hab. Józef Penc
Oficyna Księgarsko-Wydawnicza „Horyzont”
s.c. P. Sycan, M. Szymczak
93-335
Łódź,
ul. Gospodarcza 6/46 tel. 640-19-29
Interdruk
Łódź
2003
© Copyright by Paweł Pietras, Maciej Szmit
3
Spis treści:
Wstęp ................................................................................................................................ 5
Rozdział 1.
Wprowadzenie do zarządzania projektem .................................................................... 7
1.1. Pojęcie projektu i jego istota ........................................................................... 7
1.1.1. Cele zarządzania projektem ........................................................... 10
1.2. Cykl
życia
projektu ....................................................................................... 14
1.3. Organizacja projektu w przedsiębiorstwie .................................................... 17
1.3.1. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa i zasady jej
kształtowania .................................................................................. 22
1.3.2. Struktura organizacji zarządzanej przez projekty .......................... 25
1.3.3. Wybór struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa
odpowiedniej do realizacji postawionych celów ............................ 30
1.4. Pytania i zagadnienia do dyskusji ................................................................. 34
Rozdział 2.
Etapy zarządzania projektem ....................................................................................... 35
2.1. Uruchomienie projektu ................................................................................. 35
2.2. Planowanie .................................................................................................... 43
2.3. Realizacja projektu ........................................................................................ 47
2.4. Zamknięcie projektu ..................................................................................... 50
2.5. Pytania i zagadnienia do dyskusji ................................................................. 55
Rozdział 3.
Specyfika zarządzania projektami informatycznymi ................................................. 56
3.1. Podstawowe pojęcia i definicje ..................................................................... 58
3.2. Cechy charakterystyczne projektu informatycznego .................................... 60
3.3. Powody niepowodzeń projektów informatycznych ...................................... 61
3.4. Cykl
życia
systemów informatycznych ........................................................ 67
3.5. Pytania i zagadnienia do dyskusji ................................................................. 73
Rozdział 4.
Wybrane metody wykorzystywane w procesie zarządzania projektem ................... 74
4.1. Określenie celów projektu ............................................................................ 74
4.2. Identyfikacja zagrożeń i zarządzanie ryzykiem projektu.............................. 78
4.2.1. Definicja terminu ryzyka w projekcie ............................................ 78
4.2.2. Charakterystyka zagrożeń projektu ................................................ 79
4.2.3. Analiza
źródeł
ryzyka projektowego.............................................. 82
4.2.4.
Przebieg zarządzania ryzykiem w projekcie......................................... 83
4.2.5. Podejmowanie działań zapobiegawczych ...................................... 94
4.2.6. Monitorowanie i kontrola zagrożeń ............................................. 101
4.3. Metody oceny opłacalności realizacji projektu ........................................... 103
4.3.1. Podstawowe założenia do oceny projektu .................................... 103
4
4.3.2. Konstrukcja planu finansowego ................................................... 105
4.3.3. Konstrukcja zestawień finansowych ............................................ 106
4.3.4. Szacowanie kosztu kapitału ......................................................... 115
4.3.5. Mierniki oceny efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych ..... 120
4.4. Strukturyzacja projektu ............................................................................... 129
4.5. Planowanie i kontrola czasu ....................................................................... 134
4.5.1. Tworzenie wykresów Gantta ....................................................... 134
4.5.2. Metoda
ścieżki
krytycznej ........................................................... 136
4.5.3. Metoda PERT............................................................................... 146
4.6. Planowanie budżetu i kontrola kosztów projektu ....................................... 151
4.6.1. Planowanie kosztów zadań projektowych ................................... 151
4.6.2. Analiza kosztowo-czasowa CPM-COST ..................................... 156
4.6.3. Metoda erned value ...................................................................... 163
4.7. Zarządzanie jakością projektów ................................................................. 166
4.7.1. System jakości ............................................................................. 167
4.7.2. Zapewnienie jakości w projektach informatycznych ................... 169
4.8. Zadania do rozwiązania .............................................................................. 174
4.8.1. Analiza opłacalności projektu ...................................................... 174
4.8.2. Planowanie czasu trwania projektu .............................................. 177
Słowniczek podstawowych pojęć ................................................................................ 179
Literatura ..................................................................................................................... 183
WSTĘP
We współczesnym, szybko zmieniającym się otoczeniu, sukces przedsiębiorstwa
zależy od umiejętności samodoskonalenia, czyli sposobu przygotowania i wprowadzania
zmian wykonywanych pod presją czasu i kosztu. Realizacja zadań zdeterminowanych
czasem i zasobami finansowymi jest domeną przedsięwzięć zwanych często w polskiej
literaturze projektami.
Łączą
one w całość zasoby, umiejętności, technologie i pomysły
w celu uzyskania określonych korzyści. Sprawne zarządzanie projektami pomaga
doprowadzić do sytuacji, w której korzyści lub cele są osiągnięte w ramach założonego
budżetu, w określonym czasie i zgodnie z przyjętymi standardami jakości.
Zarządzanie projektami umożliwia również jasną identyfikację osoby i zespołu
odpowiedzialnego za poszczególne aspekty przedsięwzięcia, podnosi produktywność
jego uczestników, rozwija pracę zespołową oraz zachęca do ciągłego uczenia się
i wzajemnego wspomagania wszystkich członków zespołu.
Na gruncie polskim zarządzanie projektami jest dziedziną rozwijającą się, a
postępujący proces globalizacji gospodarki oraz rychłe wstąpienie Polski do struktur Unii
Europejskiej i pojawiające się wyzwania z tym związane powodują zwiększone
zainteresowanie tą dziedziną zarządzania. O braku umiejętności polskich kierowników
projektów
świadczyć
mogą częste i spektakularne niepowodzenia dużych projektów
realizowanych ze
środków
publicznych. Za przykład mogą tutaj posłużyć projekty
realizowane w dziedzinie informatyzacji: Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, systemu
zliczania głosów w wyborach samorządowych w roku 2002, czy systemu IACS
(rejestracja zwierząt hodowlanych).
Jak wskazują badania polskich przedsiębiorstw największy odsetek wśród
realizowanych projektów mają przedsięwzięcia o charakterze informatycznym.
Jednocześnie takie właśnie projekty charakteryzują się wysokim stopniem
skomplikowania. Po pierwsze wynika to z charakteru samej technologii informatycznej.
Po drugie duży „udział” w niepowodzeniach przedsięwzięć informatycznych, znacznie
większy niż w przypadku innych projektów, ma tzw. czynnik ludzki. Informatyka wciąż
jest dość młodą dziedziną nauki, a jej powszechne stosowanie w codziennym
życiu
gospodarczym zaczęło się niespełna 30 lat temu (w Polsce jeszcze później). Nierzadko
kontakt z technologią informatyczną dla wielu użytkowników ma więc podłoże
psychologiczne, budzi lęk przed technologią i obawę przed zmianami. Przyglądając się
projektom informatycznym o szerokim zasięgu społecznym, tak szeroko komentowanym
w mediach, można zauważyć również trzeci wymiar odmienności tych przedsięwzięć –
presję polityki.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin