Zofia Rejman, Świadomość literacka polskiego Oświecenia
Zmierzch klasycyzmu?
Przedmiotem pracy – oświeceniowe warianty starożytnej teorii sztuki
Klasycyzm – estetyką całościową obejmującą wszystkie dziedziny sztuki; ogólna teoria piękna ściśle związana z filozofią; estetyka związana z etyką (ważne pojęcia piękna, dobra i prawdy); estetyka w perspektywie filozofii moralnej (czy i w jaki sposób sztuka przybliża się do prawdy? Czy czyni człowieka lepszym? Czy ma znaczenie wychowawcze?)
Przypomnienie dwóch fundamentalnych dla doktryny klasycznej koncepcji sztuki:
· Platon:
- Sztuka nie jest zdolna do okrycia prawdy, nie ma żadnych wartości poznawczych
- Sztuka nie czyni człowieka lepszym, ponieważ posługuję się kłamstwem
- Sztuka nie wychowuje, ponieważ nie odwołuje się do rozumnych władz duszy
- Sztuka ma wartość, jeśli służy prawdzie (najczęściej jednak służy kłamstwu)
- Wyznawca obiektywnej teorii piękna, opartej na liczbie i mierze
- Poeci tkwią w nierzeczywistym świecie zmysłowym
· Arystoteles
- Podzielił naukę na trzy rodzaje: takie, które poszukują wiedzy dla niej samej (metafizyka, fizyka, matematyka); nauki praktyczne, które poszukują wiedzy, by przy jej pomocy osiągnąć doskonałość moralną (etyka i polityka); nauki wytwórcze, wśród których znalazła się poetyka jako część szeroko pojętej filozofii moralnej
- Pojęcia piękna zaczerpnięte z pism filozoficznych
- Teza o ilościowym charakterze piękna
- Właściwa proporcja w świecie zmysłowym oznacza dobro, w świecie estetyki – piękno
- Natura jako rzeczywistość dostępna zmysłom
- Koncepcja sztuki jako naśladowania natury (sztuka to nie bierne odwzorowanie natury, ale tworzenie jej od nowa, w innym wymiarze)
- Dokonuje rozróżnienia pomiędzy przedmiotami natury, a przedmiotami sztuki (te drugie nie są, jak u Platona, kopami, ale mają samodzielny status)
- Wydziela sztuki naśladowcze spośród pozostałych („sztuki bądź uzupełniają przyrodę, bądź też naśladują”)
- Sztuka jest formą poznania i doskonalenia rzeczywistości
„Dla wypolerowanych narodów Horacy, dla Francuzów – Boileau, a dla Polaków – Dmochowski”
Nowożytna doktryna klasycystyczna ukształtowała się we Francji w połowie XVII wieku (twórcy: Jean Chapelain, Rene Rapin, Nicolas Boileua-Despreaux); ten ostatni w dziele Sztuka poetycka spopularyzował zasady sztuki klasycystycznej w Europie.
Główne cechy klasycyzmu francuskiego (wg Peyre):
- Racjonalizm pojęty jako umiłowanie rozumu
- Intelektualizm, który wywieść można z arystotelesowskiej tezy, iż sztuka jest rodzajem poznania
- Bezosobowość
- Uniwersalizm (dominowanie rysów trwałych i powszechnych nad ulotnością chwili i konkretnym szczegółem)
- Natura i prawda (aktualizacja arystotelesowskiej tezy, że natura jest wzorem sztuki)
- Związek między poezją a prawdą (przywołanie arystotelesowskiej różnicy między prawdą logiczną a prawda artystyczną)
- „uznawanie pewnych reguł artystycznych” – z zaznaczeniem, że ten punkt wywołał najwięcej sporów (może dlatego nie jest to bliżej wyjaśnione…)
- Relacje pomiędzy sztuką i moralnością, czyli koncepcje wychowawcze sztuki (ta cecha także zostaje wymieniona bez komentarza)
Autorka książki konstatuje, że cały ten okres można traktować jako etap w rozwoju Wielkiej Teorii (pojęcie to od Tatarkiewicza).
Duża rola Boileau w sporze pomiędzy starożytnikami a nowożytnikami.
Spór ten rozpoczął w 1687 Charles Perrault – stawia on tezę, iż należy zweryfikować ocenę starożytnych pisarzy, wśród których są i tacy, którym uwielbienie się nie należy oraz że można ich porównywać z pisarzami współczesnymi, stosując zasady i reguły poetyki klasycystycznej. Trzy najważniejsze pytania postawione w tym sporze to pytania o: stosunek do starożytności, ideę postępu w sztuce i rolę normy oraz reguły w klasycznym ideale piękna. Dla tej dyskusji ważna była postać Homera (zachwycał i równocześnie raził), którego zestawiono z Wergiliuszem, przyznając wyższość temu drugiemu (spór o Homera początkiem sporu o Grecję, który z nową siłą powróci w dyskusji klasyków z romantykami).
Wszystko już było
Autorka książki tworzy na potrzebę tej pracy „teoretyczny model klasycyzmu”, którego zasadami są:
- Piękno jest obiektywne (istnieje jeden uniwersalny ideał piękna, odnajdywany w rzeczywistości realnej; piękno jest immanentną cechą rzeczy pięknych, jest realną własnością przedmiotów, niezależną od subiektywnych reakcji)
- Piękno polega na ładzie, harmonii i mierze (Piękno polega na jedności w wielości – stanowi harmonię różnych elementów; polega na odpowiedniości – decorum – pod nazwą bienseance stało się jednym z podstawowych haseł estetyki XVII wieku; piękno jest w umiarze)
- Piękno jest oceniane rozumem (rozum się nie myli itd. – gust także jest funkcją rozumu)
- Poezja jest sztuką
- Wzorem sztuki jest natura
· Natura jako zespół uniwersalnych praw rządzących rzeczywistością; celem sztuki odtwarzanie prawidłowości powszechnych i ponadczasowych; naśladuje się nie to, co jest, ale to, co powinno być wg wyznaczonych rozumem prawideł – substancja rzeczy jest zawsze tworem rozumu
· Natura jako natura ludzka pojmowana w sposób esencjalistyczny (trwałość, niezmienność; w człowieku interesowało to, co typowe)
· Zasady naśladownictwa:
ü Przedmiotem sztuki mogą być tylko niektóre elementy natury – wyborem tym rządzi rozum
ü Konieczność poprawiania błędów natury i potęgowania niektórych jej właściwości
ü Takie „naśladowanie” natury to tak naprawdę konwencja ludzka – potwierdzeniem dwustopniowość tej koncepcji, objawiająca się w naśladowaniu natury poprzez naśladowanie twórców starożytnych
· Sztuka ceniona wyżej niż natura (sztuka uwzniośloną naturą); sztuka rozumiana jako umiejętność, działalność nie twórcza, ale odtwórcza i z tego powodu konieczne wydaje się stworzenie szeregu zasad nią rządzących; miarą doskonałości utworu była zgodność z założeniami ogólnymi
- Sztuka służy użytecznej przyjemności
· Piękno nie było wartością samoistną – zawsze w ścisłym związku z dobrem, prawdą (w teorii poezji zastąpiona prawdopodobieństwem) i pożytkiem; poezja była rodzajem poznania.
LIST O GUŚCIE, CZYLI SMAKU JÓZEFA SZYMANOWSKIEGO
Opublikowany jako jedna z wypowiedzi pod wspólnym tytułem Listy krytyczne o różnych literatury rodzajach o działach.
Autor listu pochwala w nim idee trybunału, rozsądzającego co jest warte pochwały, a co nagany; byłyby to opinie ważne zarówno dla twórców jak i odbiorców; uważa, że sądy estetyczne mają charakter obiektywny; krytykom potrzebne są narzędzia do oceny dzieła.
Doskonalenie gustu dla Szymanowskiego istotne znaczenie dla kultury narodu; pojęcie gustu umieszcza on w kontekście pojęć estetyki klasycystycznej – dowcip, rozum, rozsądek.
Dla Szymanowskiego gustu jest dyspozycją umysłu
Dla Sz. na dobry smak składają się takie przymioty jak:
- Czułość (naturalna zdolność do przetwarzania wrażeń zmysłowych w przeżycia emocjonalne)
· jest wartością wrodzoną, powszechną i niezależną od warunków kulturowych
· cechuje ona zarówno autora jak i czytelnika, co umożliwia ich porozumienie
· warunkuje poprawny dobór tematów (sprawiające, że przeżycie estetyczne ma być zawsze przyjemne)
· jest zdolnością pierwotną w stosunku do delikatności i trafności; nie stanowi jednak samoistnego kryterium
- Delikatność
· Wysublimowana czułość, rodząca się z obcowania z literaturą (czułość stanowi niezbędny, wrodzony element gustu, ale musi zostać „utemperowana” przez to, co wyuczone)
· Pozostaje w ścisłym związku z rozwojem ogólnym kultury narodu
· Jest sumą dostępnej w danej epoce wiedzy o pięknie i doskonałości
· Z dwóch ostatnich punktów wyciągnąć można wnioski o doskonaleniu się smaku, a tym samym konstatacje, że żadne dzieło nie może być wzorem niezmiennie obowiązującym
· Poeta obdarzony delikatnością smaku jest zdolny stworzyć piękne dzieło, czytelnik dostrzec piękno dzieła i je ocenić
· Poprzez delikatność wyłaniają się rzeczy piękne – dzięki niej odrzucamy rzeczy trywialne i pospolite, a przyjmujemy formy nienudne i przyjemne; nie pozwala nam ona bezkrytyczne, dosłowne naśladowanie; nieobca jest jej estetyka gry autora z czytelnikiem
- Trafność
· Dyspozycja umysłu – pozwala odróżnić dobrą sztukę od złej
· Osiąga się przez porównywanie i hierarchizacje
· Zakłada posiadanie kultury literackiej i znajomości ludzkiej psychyki
· Prowadzi do syntezy uczucia i rozumu
U Sz. zasada zgodności z naturą bądź z wzorami antycznymi zostaje zastąpiona przez zasadę zgodności z modelem wyobraźni; w wyobraźni powstaje idealny model piękna, o charakterze indywidualnym, bo jest budowany samodzielnie, lecz zarazem nieoryginalny, bo złożony z lektur, tradycji, schematów i akceptowanych wartości. (w kategorii wyobraźni czerpie Sz. z Pseudo-Longina; jest to kategoria niezwykle ważna dla XVIII w.); rozkosze wyobraźni pośrednie między rozkoszami zmysłów a umysłu; wtórne rozkosze wyobraźni są wywołane przez dzieła sztuki i mają charakter intelektualny.
Przedmiotem naśladowania w poetykach klasycystycznych może być natura, dzieła starożytnych oraz dzieła, które są doskonałym naśladowaniem starożytnych.
Sz. uważa za szkodliwe zbytnie przywiązanie do zbiorów reguł i przepisów – wysuwa postulat pewnej wolności twórców, co nie oznacza, że chce on całkowitego zerwania z regułami (ich przekraczanie musi prowadzić do dodania dziełu piękności).
Dla Sz. narzuca pisarzom pewną dyscyplinę nie wynika ona jednak z przepisów i reguł, ale raczej dotyczy ich osobowości, czy życia psychicznego.
Zdaje się, że rozważania Szymanowskiego dotyczą rzeczywistości kulturowej, a nie przyrody (autorka książki przekonuje o tym, argumentując, że gdyby chciał wspomnieć o przyrodzie to, by wspomniał, zaznacza jednak, że nie ma pewności, bo mogło to wynikać z ograniczenia formą listu).
Geniusz definiowany jest przez dwa pojęcia – nowości i imaginacji.
Oryginalność jest jednym z najważniejszych postulatów Sz., nie oznacza jednak zupełnej wolności; ważna jest harmonia, spójność itp. wszystkie warunkowane przez delikatność.
Cechy dobrej sztuki:
· Górność
· Istota rzeczy (te dwie pierwsze z klasycznej teorii sztuki; pozostałe nowe)
· Szczerość
· Żartobliwość
· Czułość
· Delikatność
Cechy złej sztuki:
· Wysada – obrona: klasyczne poczucie miary
· Prostota i szydność – o.: poczucie przystojności
· Pozór i wytworność (rozumiana jako chęć odejścia za wszelką cenę od opinii ogólnie przyjętych) – o.: rozum powszechny, odkrywający wartości ogólne.
· Słabość (przesublimowana czułość)
Gust jest właściwością obiektywną i sprawdzalną. Należy ją kształtować przez lektury i kontakty z ludźmi (jak podkreśla Szymanowski szczególnie z kobietami).
Szymanowski a teorie klasyczne:
· Nie używa takich kategorii jak miara, harmonia, przystojność, stosowność, wybór, naśladowanie, jednak można je wywieść z jego wywodu.
· Używa kategorii od Pseudo Longinusa – wyobraźnia, geniusz, nowość.
· W stosunku do klasycznej teorii nowe są kategorie, będące składowymi smaku: czułość, delikatność i trafność.
· Pojęcie gustu jest wpisane w stary system sztuki klasycznej.
· Nadrzędna w pięknie jest władza rozumowa, jednak kategorie delikatności i czułości je osłabiają.
Podsumowanie:
· Piękno jest obiektywne – zasada niekwestionowana, wyrażona w sposób opisowy
· Piękno polega na harmonii i mierze, ale także nowości, oryginalności i nośności emocjonalnej
· Piękno jest poznawane i oceniane przez zmysłu, serce i nade wszystko rozum. Kwestionując wyłączność poznania intelektualnego przyznaje mu Szymanowski władzę najwyższą i ostateczną
· Sztuka jest elitarną i intelektualną zabawą ludzi wykształconych, dla których narzędziem poznania są zmysły, serce i rozum.
· Wzorem sztuki jest kultura
· Piękno jest obiektywne; polega na harmonii i mierze, wymaga nowości, oryginalności i nośności emocjonalnej
· Sztuka ma wartość samodzielną (nie musi być np. dydaktyczna)
O wymowie w prozie i wierszu Franciszka Karpińskiego
Dopuszczalne jest zupełnie równorzędne poznanie zmysłowe, uczuciowe (przez serce) i racjonalne (rozumowe).
Obiektywne piękno, niezależne od odbiorcy nie zajmuje w estetyce Karpińskiego wiele miejsca – do jego oceny wystarczy rozum, a nie każdy rozumny człowiek jest zdolny do tworzenia literatury i do jej prawidłowego odbioru.
Czułe serce – po raz pierwszy w dziejach polskiej świadomości literackiej – kluczowa rola w procesie tworzenia literatury; nie każdy jest nią obdarzony, ale można i należy ją w sobie kształcić.
Czułość serca oznacza zdolność odczuwania litości – cecha różnica nas od zwierząt; ma ona wymiar nie tylko estetyczne ale i etyczny
Czułości można się uczyć w trojaki sposób:
· Poprzez obcowanie z ludźmi w nią bogatymi
...
Silveria