Kolorowy_start_Czterolatek_arkusz_obserwacji_2017.pdf

(176 KB) Pobierz
ARKUSZ OBSERWACYJNY CECH ROZWOJOWYCH DZIECKA 4-LETNIEGO
Imię i nazwisko dziecka: ........................................................
Daty kolejnych obserwacji: I (początek roku szkolnego – wrzesień) ..............
II (styczeń/luty) ...................................................
III (maj/czerwiec) ................................................
Prowadzący obserwację: ..................................................................................
Rodzaj obserwacji: jednostkowa, bezpośrednia, bierna, całościowa, ciągła.
Obserwacja I
Wysoki
poziom
rozwoju
cechy
Brak
danej
cechy
Prze-
ciętny
poziom
rozwoju
cechy
Niski
poziom
rozwoju
cechy
Wysoki
poziom
rozwoju
cechy
Brak
danej
cechy
Prze-
ciętny
poziom
rozwoju
cechy
Niski
poziom
rozw
oju
cechy
Obserwacja II
Wysoki
poziom
rozwoju
cechy
Obserwacja III
Prze-
ciętny
poziom
rozwoju
cechy
Niski
poziom
rozwoju
cechy
Brak
danej
cechy
Obserwowana cecha
Rozwój fizyczny
Dziecko:
rozbiera i ubiera się samodzielnie
samodzielnie spożywa posiłki
chętnie uczestniczy w zabawach rucho-
wych
sprawnie wykonuje proste ćwiczenia
ruchowe (np. rzut piłką)
chętnie bawi się na świeżym powietrzu
prawidłowo trzyma narzędzia do rysowania
posługuje się jedną ręką podczas rysowania
z zaangażowaniem wykonuje prace
plastyczne
prawidłowo koloruje, wycina nożyczkami
(wykonuje zadania wymagające koordy-
nacji wzrokowo-ruchowej)
1
jest odporne na zachorowania
(np. przeziębienia)
sygnalizuje nauczycielowi złe samopoczucie
*
*
Rozwój umysłowy
Dziecko:
nazywa przedmioty z otoczenia i przedsta-
wione na rysunku
dostrzega różnice i podobieństwa
na obrazkach
z zainteresowaniem ogląda książeczki
słucha utworów literackich opowiadanych
lub czytanych przez nauczyciela
odpowiada na pytania
zadaje pytania dotyczące wysłuchanego
utworu literackiego, danej sytuacji
rozwiązuje proste zagadki
określa, co zdarzyło się wcześniej, a co
później
nazywa kolory
nazywa czynności
określa cechy przedmiotów (wielkość,
kształt, smak, zapach)
nazywa charakterystyczne zjawiska
atmosferyczne (np. opady deszczu, śniegu)
rozumie polecenia i pytania nauczyciela
powtarza z pamięci krótkie teksty
2
segreguje przedmioty według jednej cechy
(kolor, wielkość, kształt)
pokazuje i nazywa części ciała
określa położenie przedmiotów względem
siebie (przed, za, z boku)
poprawnie stosuje przyimki: na, pod, nad,
za, obok, w
rozumie znaczenie prostych znaków
umownych (np. znaczki rozpoznawcze,
umowne gesty)
prawidłowo liczy przedmioty (przynaj-
mniej w zakresie 5)
wymienia kolejność ułożenia przedmio-
tów
rysuje po śladzie
układa w całość obrazki pocięte na części
układa proste historyjki (w oparciu o treść
3–4 obrazków)
rozpoznaje dźwięki dochodzące z otocze-
nia
wykonuje ćwiczenia ortofoniczne
(np. dmuchanie piórka, kląskanie…)
sylabizuje podczas zabaw
(np. naśladowanie mowy robota)
śpiewa piosenki
*
*
3
Rozwój społeczno-emocjonalny
Dziecko:
podaje swoje imię i nazwisko
podaje nazwę swojej miejscowości
podaje nazwę swojego kraju
zgodnie bawi się z innymi dziećmi
grzecznie zwraca się do innych
zna imiona kolegów i koleżanek z grupy
przestrzega umów przyjętych w grupie
pomaga kolegom i koleżankom
wykonuje polecenia nauczyciela
mówi o swoich potrzebach
próbuje nazywać swoje emocje (radość,
smutek)
kończy rozpoczętą pracę (np. plastyczną)
sprząta zabawki
nie bierze cudzych rzeczy
stara się być samodzielne
jest pogodne i ma dobre samopoczucie
radzi sobie w sytuacjach konfliktowych
nawiązuje kontakt z nauczycielem
*
*
* Inne osiągnięcia
4
*
*
Interpretacja wyników obserwacji
Po przeprowadzeniu pierwszego pomiaru obserwacji nauczyciel ustala kierunek pracy z dzieckiem w czasie roku szkolnego – tworzy roczny plan pracy
indywidualnej dla każdego dziecka.
Drugi pomiar obserwacji służy weryfikacji skuteczności pracy nauczyciela z dzieckiem (na tej podstawie nauczyciel dokonuje korekty planu pracy
indywidualnej z dzieckiem).
Obserwacja dziecka dokonana w trzecim pomiarze ma służyć określeniu stanu rozwoju dziecka i jego dynamiki.
− Stan rozwoju można określić, zliczając wyniki z poszczególnych poziomów (tabela czytana w pionie).
Większość wyników uzyskanych z danego poziomu sugeruje ten właśnie poziom rozwoju dziecka (działania pedagogiczne polegać mają wówczas na
dążeniu do podniesienia tego poziomu na wyższy).
Nierównomierne rozłożenie wyników z poszczególnych poziomów świadczy o dysharmonii rozwojowej (intencjonalne działania podejmowane przez
nauczyciela powinny wówczas dotyczyć intensyfikowania rozwoju w zakresie zaburzonych funkcji, czynności, procesów).
− Dynamikę rozwoju określa się poprzez porównanie wyników z kolejnych pomiarów (tabela czytana w poziomie). Pozwala to na dostrzeżenie:
* postępu rozwoju danej cechy (jeśli wyniki zmieniają się z niższego na wyższy poziom),
* stagnacji rozwoju danej cechy (jeśli wyniki utrzymują się na tym samym poziomie),
* regresu w rozwoju danej cechy (jeśli wyniki zmieniają się z wyższego na niższy).
Stwierdzenie stagnacji rozwoju dziecka stanowi podstawę do poszukiwania przyczyn tego zjawiska oraz wyznacza potrzebę wzmożonego wysiłku ca-
łego środowiska społecznego na rzecz niesienia mu pomocy.
Stwierdzenie regresu kwalifi kuje dziecko do konsultacji ze specjalistami (lekarzem, psychologiem, logopedą itp.).
Pamiętajmy, że dziecko jest w toku dynamicznego rozwoju, dlatego należy unikać kategorycznych stwierdzeń w jego ocenie. Wyniki obserwacji mają
charakter orientacyjny i służą głównie ukierunkowaniu działalności pedagogicznej nauczyciela (i rodziców) na wspomaganie dziecka w procesie naby-
wania doświadczeń.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin