Kolorowy_start_Czterolatek_Przew_met_cz.4.pdf

(1304 KB) Pobierz
PRZEWODNIK METODYCZNY 4
START
4-latek
kwiecień – czerwiec
KOLOROWY
Autorka
Wiesława Żaba-Żabińska
Projekt okładki
Magdalena Pilch
Redakcja merytoryczna
Wiesława Żaba-Żabińska
Redakcja językowa i korekta
Beata Pędziwilk
Skład i łamanie
Marek Zapała
Wydawca oświadcza, że dołożył wszelkich starań, aby dotrzeć do wszystkich właścicieli i dysponentów
praw autorskich.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie publikacji w całości lub we fragmentach bez zgody wydawnictwa
zabronione.
© Grupa MAC S.A. 2017
ISBN 978-83-8108-169-6
Grupa MAC S.A.
25-561 Kielce, ul. Witosa 76
tel. 41 366 55 55; faks 41 366 33 02
e-mail: mac@mac.pl; www.mac.pl
Spis treści
Rozkład materiału
.............................................................................................
4
Kwiecień
III. Dbamy o Ziemię (książka, s. 50‒51, karty pracy, cz. 2, s. 32–33) ....... 22
IV. Zabawa w teatr (karty pracy, cz. 2, s. 34–35) ....................................... 31
Maj
I. Wszystko może być muzyką (książka, s. 52–53; karty pracy,
cz. 2, s. 36–37) ...................................................................................... 41
II. Moja miejscowość, mój kraj (karty pracy, cz. 2, s. 38–41) .................. 51
III. Wiosna na łące (książka, s. 54–55; karty pracy, cz. 2, s. 42–45) .......... 59
IV. Moi rodzice (książka, s. 56–57; karty pracy, cz. 2, s. 46–49)............... 68
Czerwiec
I. Taki sam, ale inny (książka, s. 58–59; karty pracy, cz. 2, s. 50–53) ..... 77
II. Na moim podwórku (książka, s. 60–61; karty pracy, cz. 2,
s. 54–57) ............................................................................................... 85
III. Nadchodzą wakacje (książka, s. 62–64; karty pracy, cz. 2, s. 58–62) ....... 93
Propozycja korzystania z
Tablic demonstracyjnych dla młodszych
przedszkolaków
.......................................................................................... 101
Oznaczenia:
– zajęcia wynikające z zadań programowych
– zajęcia wynikające z realizacji treści wychowania zdrowotnego
KWIECIEŃ, TYDZIEŃ III
Treści
programowe
1
Tematy
tygodni
2
Dzień
tygodnia
3
1.
Temat
dnia
4
Nie śmieci-
my
Aktywność
i działalność
dziecka
5
Historyjka obrazko-
wa
Spotkanie z ko-
szem.
Sprzątanie placu wo-
kół przedszkola.
Poznajemy przyrodę
Dbamy
Ochrona przyrody
o Ziemię
− poznawanie zagrożeń
dla środowiska przy-
rodniczego wynikają-
cych z niszczycielskiej
działalności ludzi,
np. zatruwanie wód,
powietrza, gleby, zabi-
janie zwierząt dla futer,
kłów, wycinanie lasów,
wyrzucanie odpadów
w niedozwolonych
miejscach
− nieniszczenie roślin,
np. niełamanie gałęzi
drzew
− pomaganie zwierzę-
tom, np. dokarmianie
zwierząt w schronisku,
ptaków zimą
− wyrzucanie śmieci do
kosza
− sprzątanie placu za-
baw, np. w czasie Dnia
Ziemi
− niedeptanie trawników,
klombów z kwiatami
− szanowanie wody, nie-
marnowanie jej
− wyjaśnianie określeń:
kwiaty chronione,
zwierzęta chronione;
poznanie przedstawicieli
ginących gatunków.
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji przed-
szkolnej wspomagający
rozwój aktywności
dzieci, Grupa MAC S.A.
2017, s. 57).
Numery obszarów z podstawy programowej:
2.
Liczymy
kwiaty
• Liczymy kwiaty
– ćwi-
czenia matematyczne.
Numery obszarów z podstawy programowej:
3.
Ekologiczna
piosenka
Zabawy przy piosence
Piosenka ekologiczna.
Wykonanie pracy
Ko-
lorowa rybka,
z wyko-
rzystaniem materiałów
odpadowych.
Wykonanie odznaki
Przyjaciela przyrody.
Numery obszarów z podstawy programowej:
4.
Odznaka
przyjaciela
przyrody
Numery obszarów z podstawy programowej:
5.
Przyjaciele
przyrody
Słuchanie wiersza
A. Widzowskiej
Przyjaciele przyrody.
Ćwiczenia logope-
dyczne –
Kwiaty.
Numery obszarów z podstawy programowej:
4
KWIECIEŃ, TYDZIEŃ III
Cele
ogólne
6
Cele
operacyjne
7
Dziecko:
− opowiada historyjkę
Książka,
karty
pracy,
cz. 2
8
Zajęcia
ruchowe
9
k, s. 50,
Zestaw zabaw rucho-
− rozwijanie mowy
kp, s. 32
wych – nr XXVII (opra-
cowany przez autora).
− zachęcanie do dbania
− sprząta plac przedszkolny
Zabawa ruchowa
Wio-
o porządek wokół
senny spacer.
przedszkola
Zabawa ruchowa z ele-
mentem celowania –
I 5, I 7, I 8, III 5, III 9, IV 2, IV 18
Wrzucamy śmieci
− rozwijanie umiejętno-
− liczy w zakresie pięciu k, s. 51
do kosza.
ści liczenia
Zabawa muzyczno-
− rozwijanie sprawności − uczestniczy w ćwicze-
-ruchowa
Drzewa na
fizycznej
niach gimnastycznych
wietrze.
I 5, I 8, III 5, III 9, IV 2, IV 15
Zestaw ćwiczeń rucho-
wych – nr XXI (opraco-
− rozwijanie umiejętno-
− śpiewa refren
wany przez autora).
ści wokalnych
− rozwijanie sprawności − wykonywanie rybki
manualnej
z małej plastikowej
butelki
I 5, I 8, III 5, III 9, IV 2, IV 7, IV 8
− rozwijanie sprawności
manualnej
− rozwijanie sprawności
fizycznej
I 5, I 8, III 5, III 9, IV 2, IV 8
− wykonuje odznakę przy-
jaciela przyrody
− uczestniczy w ćwicze-
niach gimnastycznych
− odpowiada na pytania
dotyczące wiersza
− uczestniczy w ćwicze-
niach wydłużających
fazę wydechową
kp, s. 33
− rozwijanie mowy
− kształtowanie prawi-
dłowych nawyków
oddechowych w czasie
mówienia
I 5, I 8, III 5, III 9, IV 2
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin