Psychologia Podręcznik akademicki Tom II - Nęcka Procesy Uwagi.doc

(9860 KB) Pobierz
Jan Strelau

Jan Strelau

redaktor naukowy

Psychologia

Podręcznik akademicki

TOM 2

Psychologia ogólna

6WP

GDAŃSKIE



WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE Gdańsk 2004


Podręcznik akademicki dotowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej

Recenzje wydawnicze:

prof. dr hab. Krystyna Skarżyńska

prof. dr hab. Tadeusz Gałkowski

Copyright © by Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot, 1999

Wszystkie prawa zastrzeżone. Książka ani żadna jej część nie może być reprodukowana bez

pisemnej zgody Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego

Wydanie pierwsze

Edytor: Anna Świtajska Redakcja polonistyczna: Małgorzata Jaworska, Barbara Pałasz

Korekta: zespól

Projekt okładki: Agnieszka Wójkowska
Ciał I              Opracowanie graficzne: Piotr Geisler

1/              Skład: Maria Chojnicka

Ryciny: WISART

ISBN 83-87957-05-4

Druk i oprawa: WDG Drukarnia w Gdyni Sp. z o.o.

ul. Św. Piotra 12, 81-347 Gdynia tel. (58) 660-73-10, tel./fax (058) 621-68-51

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

ul. Bema 4/la, 81-753 Sopot, tel./fax 0-58 551-61-04, tel. 0-58 551-11-01 e-mail: gwp@gwp.gda.pl   http://www.gwp.gda.pl


Spis treści

Biogramy autorów i redaktorów tomu drugiego                            15

Wstęp do tomu drugiego                            19

DZIAŁ V

PROCESY POZNAWCZE                            23

Rozdział 14. Spostrzeganie jako mechanizm tworzenia doświadczenia za pomocą zmysłów                             25

14.1.              Wrażenia zmysłowe, podstawowe prawa psychofizyki i detekcja sygnałów                            25

14.1.1.                      Wrażenia zmysłowe                             26

14.1.2.                      Podstawowe prawa psychofizyki                             27

14.1.3.                      Detekcja sygnałów                            31

14.2.              Ogólna charakterystyka spostrzegania: bufor sensoryczny, wyodrębnianie cech, synteza percepcyjna                            36

14.2.1.                      Bufor sensoryczny                             37

14.2.2.                      Wyodrębnianie cech                             41

14.2.3.                      Synteza percepcyjna                             45

14.3.              Podsumowanie                             54

PYTANIA SPRAWDZAJĄCE                             55

LITERATURA ZALECANA                             55

Rozdział 15. Kategoryzacja percepcyjna                             57

15.1.              Rozpoznawanie struktur                             58

15.1.1.                      Prototypowy model kategoryzacji                             60

15.1.2.                      Reprezentacja poznawcza w statystycznym modelu kategoryzacji                            60

15.1.3.                      Egzemplarzowy model kategoryzacji                             62

15.2.              Relacja podobieństwa w procesach kategoryzacji                            63

15.2.1.                      Procedura identyfikacji i kategoryzacji a hipoteza odwzorowania                            66

15.2.2.                      Przewidywania międzyproceduralne w kontekście zmiany relacji podobieństwa                            67

15.2.3.                      Poznawcze i motywacyjne elementy w spostrzeganiu relacji podobieństwa                             70

15.2.4.                      Koneksjonistyczny model kategoryzacji percepcyjnej                             73

15.3.              Podsumowanie                             74

PYTANIA SPRAWDZAJĄCE                             75

LITERATURA ZALECANA                             75

Rozdział 16. Procesy uwagi                             77

16.1.              Istota i funkcje uwagi                            77

16.1.1.                      Uwaga a świadomość                             77

16.1.2.                      Czynności automatyczne i kontrolowane                            78

16.1.3.                      Funkcje uwagi                             80

16.2.              Teorie uwagi selektywnej                             86

16.2.1.                      Teorie wczesnej selekcji                            86

16.2.2.                      Teorie późnej selekcji                             88

16.2.3.                      Teorie integrujące                             89

16.3.              Teorie uwagi podzielnej                            92

16.3.1.                      Teoria modułów                            92

16.3.2.                      Teoria zasobów                             93

16.4.              Podsumowanie                             95

PYTANIA SPRAWDZAJĄCE                             96

LITERATURA ZALECANA                             96

Rozdział 17. Procesy warunkowania                            97

17.1. Warunkowanie klasyczne                            97

17.1.1. Podstawowy paradygmat badawczy oraz podstawowe pojęcia                            98


6              SPIS TREŚCI

17.1.2.                      Biologiczne znaczenie warunkowania klasycznego              98

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin