Jan Strelau
redaktor naukowy
Psychologia
Podręcznik akademicki
TOM 2
Psychologia ogólna
6WP
GDAŃSKIE
WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE Gdańsk 2004
Podręcznik akademicki dotowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
Recenzje wydawnicze:
prof. dr hab. Krystyna Skarżyńska
prof. dr hab. Tadeusz Gałkowski
Copyright © by Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot, 1999
Wszystkie prawa zastrzeżone. Książka ani żadna jej część nie może być reprodukowana bez
pisemnej zgody Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego
Wydanie pierwsze
Edytor: Anna Świtajska Redakcja polonistyczna: Małgorzata Jaworska, Barbara Pałasz
Korekta: zespól
Projekt okładki: Agnieszka WójkowskaCiał I Opracowanie graficzne: Piotr Geisler
1/ Skład: Maria Chojnicka
Ryciny: WISART
ISBN 83-87957-05-4
Druk i oprawa: WDG Drukarnia w Gdyni Sp. z o.o.
ul. Św. Piotra 12, 81-347 Gdynia tel. (58) 660-73-10, tel./fax (058) 621-68-51
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
ul. Bema 4/la, 81-753 Sopot, tel./fax 0-58 551-61-04, tel. 0-58 551-11-01 e-mail: gwp@gwp.gda.pl http://www.gwp.gda.pl
Spis treści
Biogramy autorów i redaktorów tomu drugiego 15
Wstęp do tomu drugiego 19
DZIAŁ V
PROCESY POZNAWCZE 23
Rozdział 14. Spostrzeganie jako mechanizm tworzenia doświadczenia za pomocą zmysłów 25
14.1. Wrażenia zmysłowe, podstawowe prawa psychofizyki i detekcja sygnałów 25
14.1.1. Wrażenia zmysłowe 26
14.1.2. Podstawowe prawa psychofizyki 27
14.1.3. Detekcja sygnałów 31
14.2. Ogólna charakterystyka spostrzegania: bufor sensoryczny, wyodrębnianie cech, synteza percepcyjna 36
14.2.1. Bufor sensoryczny 37
14.2.2. Wyodrębnianie cech 41
14.2.3. Synteza percepcyjna 45
14.3. Podsumowanie 54
PYTANIA SPRAWDZAJĄCE 55
LITERATURA ZALECANA 55
Rozdział 15. Kategoryzacja percepcyjna 57
15.1. Rozpoznawanie struktur 58
15.1.1. Prototypowy model kategoryzacji 60
15.1.2. Reprezentacja poznawcza w statystycznym modelu kategoryzacji 60
15.1.3. Egzemplarzowy model kategoryzacji 62
15.2. Relacja podobieństwa w procesach kategoryzacji 63
15.2.1. Procedura identyfikacji i kategoryzacji a hipoteza odwzorowania 66
15.2.2. Przewidywania międzyproceduralne w kontekście zmiany relacji podobieństwa 67
15.2.3. Poznawcze i motywacyjne elementy w spostrzeganiu relacji podobieństwa 70
15.2.4. Koneksjonistyczny model kategoryzacji percepcyjnej 73
15.3. Podsumowanie 74
PYTANIA SPRAWDZAJĄCE 75
LITERATURA ZALECANA 75
Rozdział 16. Procesy uwagi 77
16.1. Istota i funkcje uwagi 77
16.1.1. Uwaga a świadomość 77
16.1.2. Czynności automatyczne i kontrolowane 78
16.1.3. Funkcje uwagi 80
16.2. Teorie uwagi selektywnej 86
16.2.1. Teorie wczesnej selekcji 86
16.2.2. Teorie późnej selekcji 88
16.2.3. Teorie integrujące 89
16.3. Teorie uwagi podzielnej 92
16.3.1. Teoria modułów 92
16.3.2. Teoria zasobów 93
16.4. Podsumowanie 95
PYTANIA SPRAWDZAJĄCE 96
LITERATURA ZALECANA 96
Rozdział 17. Procesy warunkowania 97
17.1. Warunkowanie klasyczne 97
17.1.1. Podstawowy paradygmat badawczy oraz podstawowe pojęcia 98
6 SPIS TREŚCI
17.1.2. Biologiczne znaczenie warunkowania klasycznego 98
...
kasiakk00