test kompetencji kl. III 2018_Polski_klucz.pdf

(158 KB) Pobierz
OGÓLNOPOLSKI SPRAWDZIAN
KOMPETENCJI TRZECIOKLASISTY 2018
„Pierwszy lot” – test z języka polskiego
KLUCZ PUNKTOWANIA
Klucz odpowiedzi do zadań zamkniętych
Numer zadania
1.
B
2.
A
3.
A
4.
C
5.
C
6.
A
7.
B
8.
C
9.
B
Odpowiedź
Punktacja zadań zamkniętych:
1 pkt
– podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt
– brak odpowiedzi lub podanie niepoprawnej odpowiedzi, lub podanie więcej niż jednej
odpowiedzi
Uwaga:
Jeśli uczeń w zadaniach zamkniętych zaznacza odpowiedzi niezgodnie z instrukcją
(np. zamalowuje kratki), ale wybiera poprawne odpowiedzi, otrzymuje punkty.
Schemat punktowania zadań otwartych
Numer
zadania
10.
Zasady przyznawania punktów
1 pkt
– połączenie początku zdania z właściwym zakończeniem oraz
przepisanie zdania
lub
niepołączenie początku zdania z właściwym zakończeniem, ale
przepisanie zdania we właściwym brzmieniu
0 pkt
– połączenie początku zdania z niewłaściwym zakończeniem i prze-
pisanie tego zdania
lub
połączenie początku zdania z właściwym zakończeniem, ale nie-
przepisanie zdania
lub
niewykonanie zadania
Poprawne brzmienie zdania:
„Dopingować” to znaczy zachęcać kogoś do wysiłku lub do walki.
2 pkt
– uzupełnienie czterech zdań wyrazem „dopingować” użytym we
właściwej formie
1 pkt
– uzupełnienie trzech zdań wyrazem „dopingować” użytym we wła-
ściwej formie
0 pkt
– uzupełnienie mniej niż trzech zdań wyrazem „dopingować” uży-
tym we właściwej formie
lub
niewykonanie zadania
Właściwie uzupełnione zdania:
Tata dopingował syna.
Mama dopinguje Michała.
Rodzice dopingują syna.
Siostra dopingowała brata.
Liczba
punktów
0–1
11.
0–2
1
Klucz punktowania Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM
12.
1 pkt
– wykreślenie czterech lub trzech wyrazów nienależących do rodzi-
ny wyrazu „lot” oraz niewykreślenie innych wyrazów
lub
wykreślenie czterech lub trzech wyrazów nienależących do rodzi-
ny wyrazu „lot” oraz wykreślenie jednego innego wyrazu
0 pkt
– wykreślenie mniej niż trzech wyrazów nienależących do rodziny
wyrazu „lot”
lub
wykreślenie czterech lub trzech wyrazów nienależących do rodzi-
ny wyrazu „lot”, ale wykreślenie więcej niż jednego innego wyrazu
Wyrazy, które należy wykreślić:
losowanie, lato, luty, los
I. Stosowanie formy opowiadania lub formy zbliżonej do opowiadania
1 pkt
– nadanie wypowiedzi formy opowiadania lub formy zbliżonej do
opowiadania
(Wypowiedź nie musi mieć wyraźnie wyodrębnionego wstępu,
rozwinięcia i zakończenia.)
0 pkt
– nadanie wypowiedzi innej formy
II. Realizacja tematu (treść)
1 pkt
– pełna lub przynajmniej częściowa realizacja tematu
0 pkt
– brak realizacji tematu
III. Spójność tekstu
1 pkt
– zbudowanie spójnej i logicznie uporządkowanej wypowiedzi (ko-
lejne zdania są ze sobą powiązane)
0 pkt
– brak spójności tekstu
IV. Przestrzeganie norm językowych
1 pkt
– przestrzeganie norm językowych w wypowiedzi; dopuszcza się:
– 2 błędy językowe w pracach liczących 6 zdań
– 4 błędy językowe w pracach liczących więcej niż 6 zdań
0 pkt
– nieprzestrzeganie norm językowych w wypowiedzi:
– popełnienie więcej niż 2 błędów językowych w pracach liczących
6 zdań
– popełnienie więcej niż 4 błędów językowych w pracach liczących
więcej niż 6 zdań
V. Przestrzeganie podstawowych norm ortograficznych
1 pkt
– przestrzeganie norm ortograficznych w wypowiedzi; dopuszcza
się:
– 2 błędy ortograficzne w pracach składających się z 6 zdań
– 4 błędy ortograficzne w pracach liczących więcej niż 6 zdań
0 pkt
– nieprzestrzeganie norm ortograficznych:
– popełnienie więcej niż 2 błędów ortograficznych w pracach li-
czących 6 zdań
– popełnienie więcej niż 4 błędów ortograficznych w pracach li-
czących więcej niż 6 zdań
0–1
13.
0–1
0–1
0–1
0–1
0–1
2
Klucz punktowania Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM
VI. Przestrzeganie podstawowych norm interpunkcyjnych
1 pkt
– przestrzeganie norm interpunkcyjnych w wypowiedzi; dopuszcza
się:
– 1 błąd interpunkcyjny w zapisie znaków interpunkcyjnych koń-
czących zdania i 3 błędy interpunkcyjne w zapisie przecinków
przy wyliczaniu, myślników lub cudzysłowów w pracach liczą-
cych 6 zdań
– 2 błędy interpunkcyjne w zapisie znaków interpunkcyjnych koń-
czących zdania i 4 błędy interpunkcyjne w zapisie przecinków
przy wyliczaniu, myślników lub cudzysłowów w pracach liczą-
cych więcej niż 6 zdań
0 pkt
– nieprzestrzeganie norm interpunkcyjnych:
– popełnienie więcej niż 4 błędów interpunkcyjnych w pracach
liczących 6 zdań
– popełnienie więcej niż 6 błędów interpunkcyjnych w pracach
liczących więcej niż 6 zdań
W pracach uczniów, u których rozpoznano ryzyko specyficznych trudno-
ści w uczeniu się czytania i pisania, należy stosować następujące kryte-
rium:
1 pkt
– rozpoczynanie zdań wielką literą i kończenie kropką (dopuszczal-
ne 4 błędy)
0 pkt
– rozpoczynanie zdań wielką literą i kończenie kropką (5 błędów
i więcej)
Uwaga:
Błędy polegające na nierozpoczynaniu zdań wielką literą i nie-
kończeniu kropką należy traktować jako dwa osobne błędy.
VII. Dbałość o czytelność zapisu
1 pkt
– zapisanie pracy w sposób czytelny – tak, aby skreślenia i naniesio-
ne poprawki nie zmniejszały jej czytelności
0 pkt
– zapisanie pracy w sposób utrudniający lub uniemożliwiający jej
odczytanie
0–1
0–1
Uwagi ogólne:
1. Jeżeli praca ucznia liczy mniej niż 6 zdań, ocenia się ją tylko za pomocą kryteriów
I–III.
2. Jeśli podczas oceniania pracy pisemnej nasuną się wątpliwości dotyczące np. po-
prawności językowej, należy skonsultować się z nauczycielem języka polskiego. Je-
żeli rozstrzygnięcie wątpliwości nie jest możliwe, należy je interpretować na korzyść
ucznia.
3. Oceniając poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną, należy brać pod
uwagę zakres wymagań stawianych uczniowi klasy III, wynikający z programu na-
uczania.
4. Jeżeli u ucznia rozpoznano ryzyko specyficznych trudności w uczeniu się czytania
i pisania, to należy ocenić jego wypowiedź w sposób dostosowany do indywidualnych
możliwości.
Suma punktów do zdobycia: 20
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin