test kompetencji kl. III 2018_Matematyka_klucz.pdf

(171 KB) Pobierz
OGÓLNOPOLSKI SPRAWDZIAN
KOMPETENCJI TRZECIOKLASISTY 2018
„Pierwszy lot” – test z matematyki
KLUCZ PUNKTOWANIA
Klucz odpowiedzi do zadań zamkniętych
Numer zadania
Odpowiedź
1.
B
2.
C
3.
C
4.
A
5.
B
6.
B
7.
C
8.
B
Punktacja zadań zamkniętych:
1 pkt
– podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt
– brak odpowiedzi, podanie niepoprawnej odpowiedzi
Uwaga:
Jeśli uczeń w zadaniach zamkniętych zaznacza odpowiedzi niezgodnie z instrukcją
(np. zamalowuje kratki), ale wybiera poprawne odpowiedzi, otrzymuje punkty.
Schemat punktowania zadań otwartych
Nauczyciel powinien uznać każdy poprawny sposób rozwiązania zadania, nawet jeśli jest on inny
niż podany w kluczu.
Numer
zadania
9.
Zasady przyznawania punktów
1 pkt
– poprawne uzupełnienie ciągu znaków rzymskich
0 pkt
– uzupełnienie ciągu mniej niż czterema właściwymi znakami, wpi-
sanie niewłaściwych znaków lub brak rozwiązania
Rozwiązanie:
IV, VII, IX, XI
1 pkt
– uzupełnienie zdań poprawnymi skrótami
0 pkt
– uzupełnienie zdań niepoprawnymi skrótami lub brak rozwiązania
Rozwiązanie: kolejność skrótów:
dag, dag, kg
1 pkt
– uzupełnienie zdania poprawną kwotą
0 pkt
– uzupełnienie zdania niepoprawną kwotą lub brak odpowiedzi
Rozwiązanie:
45 zł
Liczba
punktów
0–1
10.
0–1
11.
0–1
1
Klucz punktowania Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM
12.
3 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby młodych bocianów
– podanie poprawnego zapisu działania (lub działań) wskazujące-
go na prawidłowy tok rozumowania, poprawne obliczenie i zapi-
sanie poprawnej odpowiedzi
Przykłady rozwiązania zadania za 3 pkt:
36 – 14 = 22
36 + 22 = 58
Odpowiedź:
W Bocianowie w 2017 roku wykluło się 58 bocianów.
2 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby młodych bocianów
– podanie poprawnego zapisu działania (lub działań) wskazują-
cego na prawidłowy tok rozumowania, poprawne obliczenie, ale
niezapisanie odpowiedzi
lub
ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby młodych bocianów
– podanie poprawnego zapisu działania (lub działań) wskazujące-
go na prawidłowy tok rozumowania, ale niepoprawne obliczenie
oraz podanie w odpowiedzi liczby uzyskanej w wyniku błędnego
obliczenia
Przykłady rozwiązania zadania za 2 pkt:
36 – 14 = 22
36 + 22 = 58
Brak odpowiedzi.
lub
36 – 14 = 24
36 + 24 = 60
W Bocianowie w 2017 roku wykluło się 60 bocianów.
1 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby młodych bocia-
nów – podanie poprawnego zapisu działania (lub działań) wska-
zującego na prawidłowy tok rozumowania, ale brak poprawnych
obliczeń i odpowiedzi
Przykład rozwiązania zadania za 1 pkt:
36 – 14 = 12
36 +12 = 48
Brak odpowiedzi.
0 pkt
– brak sposobu rozwiązania zadania lub podanie niepoprawnego
zapisu działania
Przykład rozwiązania zadania za 0 pkt:
36 + 14 = 50
Uwagi ogólne:
1. Jeśli uczeń nie poda poprawnego zapisu działania i nie wykona po-
prawnych obliczeń, a tylko poprawnie odpowie na pytanie zamieszczone
w zadaniu, nie otrzyma punktów za zadanie.
2. W
pracach uczniów, u których rozpoznano ryzyko specyficznych trud-
ności w uczeniu się czytania i pisania, dopuszcza się błędy, które powstały
w wyniku mylenia cyfr podobnych (np. 6 z 9, 3 z 8, 7 z 1), przestawiania
sąsiednich cyfr, opuszczania cyfr.
0–3
2
Klucz punktowania Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM
13.
3 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby kilometrów poko-
nanych przez Karola w czasie wyprawy po pożywienie – podanie
poprawnego zapisu działania (lub działań) wskazującego na pra-
widłowy tok rozumowania, poprawne obliczenie i zapisanie wła-
ściwej odpowiedzi
Przykłady rozwiązania zadania za 3 pkt:
2 km + 4 km + 1 km = 7 km
2 x 7 km = 14 km
14 km – 3 km = 11 km
lub
2 km + 4 km + 1 km = 7 km
7 km – 3 km = 4 km
7 km + 4 km = 11 km
lub
(2 km + 4 km + 1 km) x 2 – 3 km = 11 km
Odpowiedź:
Karol w czasie wyprawy po pożywienie przeleciał 11 km.
2 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby kilometrów – po-
danie poprawnego zapisu działania (lub działań) wskazującego na
prawidłowy tok rozumowania, poprawne obliczenie, ale niezapi-
sanie odpowiedzi
lub
ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby kilometrów – po-
danie poprawnego zapisu działania (lub działań) wskazującego na
prawidłowy tok rozumowania, ale niepoprawne obliczenie oraz
podanie w odpowiedzi liczby uzyskanej w wyniku błędnego obli-
czenia
Przykłady rozwiązania zadania za 2 pkt:
2 km + 4 km + 1 km = 7 km
2 x 7 km = 14 km
14 km – 3 km = 11 km
Brak odpowiedzi.
lub
2 km + 4 km + 1 km = 7 km
2 x 7 km = 16 km
16 km – 3 km = 13 km
Odpowiedź:
Karol w czasie wyprawy po pożywienie przeleciał 13 km.
1 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby kilometrów – po-
danie poprawnego zapisu działania (lub działań) wskazującego
na prawidłowy tok rozumowania, ale brak poprawnych obliczeń
i odpowiedzi
Przykład rozwiązania zadania za 1 pkt:
2 km + 4 km + 1 km = 8 km
2 x 8 km = 16 km
16 km – 3 km = 13 km
Brak odpowiedzi.
0 pkt
– brak sposobu rozwiązania zadania lub podanie niepoprawnego
zapisu działania
Przykład rozwiązania zadania za 0 pkt:
2 km + 4 km + 1 km = 7 km 7 km – 3 km = 4 km
Uwagi ogólne:
1. Jeśli uczeń nie poda poprawnego zapisu działania i nie wykona popraw-
nych obliczeń, a tylko poprawnie uzupełni odpowiedź na pytanie zamieszczo-
ne w zadaniu (podając poprawny wynik), nie otrzymuje punktów za zadanie.
2. W
pracach uczniów, u których rozpoznano ryzyko specyficznych trud-
ności w uczeniu się czytania i pisania, dopuszcza się błędy, które powstały
w wyniku mylenia cyfr podobnych (np. 6 z 9, 3 z 8, 7 z 1), przestawiania
sąsiednich cyfr, opuszczania cyfr.
0–3
3
Klucz punktowania Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM
14.
3 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby metrów pokona-
nych przez Michała trzeciego dnia treningu – podanie popraw-
nego zapisu działania (lub działań) wskazującego na prawidłowy
tok rozumowania, poprawne obliczenie i zapisanie właściwej od-
powiedzi
Przykłady rozwiązania zadania za 3 pkt:
1000 m – 200 m – 300 m = 500 m
lub
200 m + 300 m = 500 m
1000 m – 500 m = 500 m
lub
1000 m – (200 m + 300 m) = 500 m
Odpowiedź:
Michał trzeciego dnia przeleciał 500 m.
2 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby metrów – podanie
poprawnego zapisu działania (lub działań) wskazującego na pra-
widłowy tok rozumowania, poprawne obliczenie, ale niezapisanie
odpowiedzi
lub
ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby metrów – podanie
poprawnego zapisu działania (lub działań) wskazującego na pra-
widłowy tok rozumowania, ale niepoprawne obliczenie oraz poda-
nie w odpowiedzi liczby uzyskanej w wyniku błędnego obliczenia
Przykłady rozwiązania zadania za 2 pkt:
200 m + 300 m = 500 m
1000 m – 500 m = 500 m
Brak odpowiedzi.
lub
200 m + 300 m = 700 m
1000 m – 700 m = 300 m
Odpowiedź:
Michał trzeciego dnia przeleciał 300 m.
1 pkt
– ustalenie właściwego sposobu obliczenia liczby metrów – podanie
poprawnego zapisu działania (lub działań) wskazującego na pra-
widłowy tok rozumowania, ale brak poprawnych obliczeń i odpo-
wiedzi
Przykład rozwiązania zadania za 1 pkt:
200 m + 300 m = 500 m
1000 m – 500 m = 400 m
Brak odpowiedzi.
0 pkt
– brak sposobu rozwiązania zadania lub podanie niepoprawnego
zapisu działania
Przykład rozwiązania zadania za 0 pkt:
1000 m – 300 m = 700 m
Uwagi ogólne:
1. Jeśli uczeń nie poda poprawnego zapisu działania i nie wykona popraw-
nych obliczeń, a tylko poprawnie uzupełni odpowiedź na pytanie zamiesz-
czone w zadaniu (podając poprawny wynik), nie otrzymuje punktów za
zadanie.
2. W
pracach uczniów, u których rozpoznano ryzyko specyficznych trud-
ności w uczeniu się czytania i pisania, dopuszcza się błędy, które powstały
w wyniku mylenia cyfr podobnych (np. 6 z 9, 3 z 8, 7 z 1), przestawiania
sąsiednich cyfr, opuszczania cyfr.
0–3
Suma punktów do zdobycia: 20
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin