Jan Chryzostom Homilie na ksiege Rodzaju (Rozdz 1-3).pdf

(3888 KB) Pobierz
r 6 dł a My ś l i T e o l o g i c z n e j
JAN CHRYZOSTOM
d
li
&£ S ż
1 1 1 2 1 1
lią j Iflis ,
8 s$ ę
® «s
aw
&
'■
'if v %
§
¥
&
i
vc
'¿1;
^
«
%
W»I
%
Ą
J
an
C
h r y zo sto m
HOM ILIE
NA KSIĘGĘ RODZAJU
(seria pierwsza: Rdz 1-3)
Wprowadzenie, przekład i opracowanie
s. Sylwia Kaczmarek, WL
Wydawnictwo WAM
Kraków 2008
SPIS TREŚCI
OD TŁUMACZA....................................................................................... 5
s. Sylwia Kaczmarek, WL
EGZEGEZA BIBLIJNA W
HOMILIACH NA KSIĘGĘ RODZAJU (Rdz 1-3)
ŚW. JANA CHRYZOSTOMA
1. AUTOR I ODBIORCY HOMILII............................... .............................. 9
1.1. Początki kaznodziejskiej działalności Chryzostoma.............................. 9
1.2. Sposób przeżywania Wielkiego Postu ukazany w homiliach................. 11
1.3. Realia antiocheńskie w homiliach....................................................... 12
2. HOMILIE W DOROBKU JANA CHRYZOSTOMA I ICH PRZEKAZ........ 14
3. ODKRYWANIE TREŚCI PISMA...........................................................
3.1. Egzegeza Pisma.....................................................
3.2. Drogi objawiania się Boga i drogi wiodące do poznania Boga..............
3.3. Trudność i związane ze zrozumieniem Pisma.....................................
3.4. Warunki odkrycia nauki Pisma........................... ............................
3.5. Głębsza lektura i objaśnianie Pisma..................................................
3.6. Najważniejsze treści wydobyte z Księgi Rodzaju (1-3)........................
17
17
20
22
24
25
28
4. FORMA HOMILII................................................................................ 38
5. ZAKOŃCZENIE.................................................................................. 41
BIBLIOGRAFIA..........................................................................
43
WYKAZ SKRÓTÓW I ZNAKÓW............................................................. 47
św. Jan Chryzostom
HOMILIE NA KSIĘGĘ RODZAJU (seria pierwsza: Rdz 1-3)
HOMILIAI: Rdz I, l n ............................................................................... 51
HOMILIA II: Rdz 1,26n............................................................................ 62
HOMILIA III: Rdz 1,26n........................................................................... 68
HOMILIA IV: Rdz 3,16............................................................................. 73
HOMILIAV: Rdz 3,16 (cd.)....................................................................... 82
HOMILIAVI: Rdz 2-3 (drzewo poznania dobra i zła)..................................... 91
HOMILIA VII: Rdz 2-3 (drzewo poznania, cd.)............................................. 96
HOMILIA VII: Rdz 2,16-17..................................................................... 108
INDEKS BIBLIJNY................................................................................. 115
INDEKS RZECZOWY............................................................................. 119
OD TŁUMACZA
które oznaczamy
w skrócie Rdzl -3Hom, powstały pod koniec IV wieku w Antiochii. Ich autor,
św. Jan Chryzostom, znakomity orator, wykształcony w szkole Libaniosa,
posługuje się w nich językiem, którym zachwycał współczesnych mu słu­
chaczy. Czy jednak homilie te są w stanie zachwycić dzisiejszych czytel­
ników? Czy retoryka Jana Złotoustego pozostała formą nośną? Wydaje się,
że retoryka służyła Chryzostomowi po to, aby treść, kipiąca pod warstwą
form i środków retorycznych, przebłyskiwała stopniowo i na trwałe obej­
mowała swym światłem umysły, serca i całe życie ludzi. Antiocheńczyk wie,
że zbyt łatwe zdobycze nie są doceniane (Rdzl-3Hom III, 1), dlatego nie
przekazuje od razu wszystkiego, co odkrył, pozostawiając sferę tajemnicy
i pozwalając, by najgłębsza prawda odsłaniała się sama.
Poprzez bogactwo i piękno obrazów Chryzostom prowadzi nas ku treś­
ciom coraz głębszym. Tak jak Bóg stworzył niebo i ziemię oraz resztę
stworzeń, tak Chryzostom posługuje się w homiliach wszystkim po to, by
człowiek, dostrzegając piękno, harmonię i użyteczność stworzenia, oddał
chwałę Stwórcy, który niczego nie zaniedbał, aby dać człowiekowi roz­
poznać swą miłość i aby go zbawić. Wychodząc od opisu stworzenia i na
nim bazując, św. Jan z Antiochii przekonuje, że każdy ma swe miejsce we
wszechświecie, pomaga je odkryć i zaprasza, by za nie dziękować. Przy okazji
kaznodzieja porusza szereg kwestii, bezpośrednio i pośrednio związanych
z wydarzeniami opisanymi w trzech pierwszych rozdziałach Księgi Rodzaju.
Idzie przede wszystkim o stworzenie człowieka na obraz i na podobieństwo
Boga, o grzech pierwszych ludzi, o pojawianie się grzechu w następnych
pokoleniach, o niewolę powodowaną przez grzech, i wreszcie o osobistą
odpowiedzialność za grzech.
H om ilie na K sięg ą R odzaju (se ria p ierw sza : R dz 1-3),
Zgłoś jeśli naruszono regulamin