B. Bokus, PSYCHOLINGWISTYKA_2_3_2017.pdf

(311 KB) Pobierz
Faculty
of
Psychology
University of Warsaw
PSYCHOLINGWISTYKA
Barbara Bokus
Trzy okresy badań z psycholingwistyki rozwojowej
2
Psycholingwistyka rozwojowa
1/
Ujęcie formalne
(analiza dystrybucyjna Bloomfielda,
koncepcja LAD, teoria Braine’a)
2/
Ujęcie semantyczne
(L. Bloom, intencja semantyczna,
podstawowe relacje semantyczne)
3/
Ujęcie komunikacyjne
(Bruner, Macnamara,
Tomasello, Shugar)
Short
title of he presentation – to add in template
Wykład 2.
Język – podstawowe cechy naturalnego systemu
językowego
3
Short
title of he presentation – to add in template
Teoria gramatyki osiowej Martina Braine’a
- Podstawowe pytanie
- Metoda badania
- Podstawowe założenie
Jednostki morfologiczne mowy dziecka mogą być dłuższe,
ale nie krótsze niż morfemy języka używanego przez dorosłych.
Nawiązanie do metody analizy dystrybucyjnej Bloomfielda.
Rozwój systemu gramatycznego
4
Short
title of he presentation – to add in template
Istnieją dwie klasy wyrazów:
klasa osi P i klasa X.
Wypowiedzi jednowyrazowe
mają postać X.
Wypowiedzi dwuwyrazowe (wielowyrazowe)
mają postać P1X lub XP2
Wypowiedzi XX
jako kombinacje wyrażeń osiowych
Skoro klasa X jest bardzo liczna, dodanie konstrukcji XX
(lub jakiejkolwiek innej konstrukcji dopuszczającej liczną
i otwartą klasę wyrazów w obu pozycjach) do istniejących
konstrukcji PX i XP od razu wydatnie zwiększa liczbę kombinacji
wyrazów, jaką gramatyka jest w stanie generować.
Konstrukcje osiowe
5
Konstrukcje osiowe:
-
nazywające
Short
title of he presentation – to add in template
-
wskazujące
-
żądające
- tzw. „stwierdzające” (określające
stosunek emocjonalny)
Funkcje konstrukcji osiowych i konstrukcji realizujących intencję
semantyczną
Co zawdzięczamy konstrukcjom osiowym?
Konstrukcje osiowe a mowa sytuacyjna
Zgłoś jeśli naruszono regulamin