26.11.2017.pdf

(238 KB) Pobierz
Postępowanie w administracji – 26.11.2017
PROTOKOŁY
– stosowane w ważniejszych sprawach, pisemne sprawozdania z przebiegu poszczególnych
czynności, zawierające informacje dotyczące tego, kiedy i gdzie odbyły się te czynności oraz kto brał w nich
udział, wraz z dokładnym określeniem jego roli.
Treść protokołu zawiera dokładny przebieg czynności oraz ustalenia, jakie zapadły. Prawidłowo sporządzony
protokół stanowi dowód w sprawie.
Organ administracji publicznej prowadzący postępowanie ma obowiązek sporządzenia protokołów
dokumentujących następujące zdarzenia:
przyjęcie wniesionego ustnie podania
przesłuchanie stron, świadka i biegłego
oględziny i ekspertyzy dokonywane przy udziale przedstawiciela organu administracji
rozprawa administracyjna
ustne ogłoszenie decyzji lub postanowienia
Po sporządzeniu protokołu powinien być odczytany wszystkim osobom biorącym udział w czynności, z której był
on sporządzony. Jeżeli osoby te akceptują zawarte w nim zapisy, składają swój podpis. W przypadku braku
aprobaty, tj. podpisu strony lub innego uczestnika postępowania, w protokole powinna się znaleźć informacja
zawierająca przyczynę odmowy.
Jeżeli chodzi o termin sporządzenia protokołu, przepisy przewidują jedynie, że powinien być on być odczytany i
przedłożony do podpisu po jego sporządzeniu. Przyjmuje się jednak, że powinno to nastąpić niezwłocznie po
złożeniu zeznań czy dokonaniu innej czynności opisanej w protokole.
Jeżeli zeznania były składane w języku obcym, w protokole należy umieścić również przekład na język polski
wraz z danymi personalnymi tłumacza (imię, nazwisko, adres), tłumacz także podpisuje protokół.
Ważny jest także podpis osoby sporządzającej protokół, ponieważ protokół bez podpisu tej osoby jest tylko
projektem protokołu.
ADNOTACJA
– notatka służbowa, sporządzona w aktach sprawy jako osobny dokument lub na innym
dokumencie. W adnotacji opisuje się czynności mające jakiekolwiek znaczenie w sprawie, a nieutrwalone w
formie protokołu. Ma ona za ten charakter pomocniczy, uzupełniający w stosunku do protokołu.
ZAWIESZENIE POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO
– wstrzymanie biegu postępowania, polegające na
przerwaniu toku czynności procesowych, ale z możliwością jego podjęcia, bez potrzeby powtarzania dokonanych
czynności.
Zawieszenie postępowania administracyjnego może być
OBLIGATORYJNE
(obowiązkowe) bądź
FAKULTATYWNE
(dobrowolnie). Pierwsze odbywają się z urzędu, zaś drugie na wniosek zainteresowanej
strony.
OBLIGATORYJNE ZAWIESZENIE POSTĘPOWANIA
– ma miejsce w następujących sytuacjach:
śmierć strony lub jednej ze stron – jeżeli sprawa dotyczy zbywalnych praw związanych z rzeczą lub
obowiązków związanych z rzeczą i gdy wezwanie spadkobierców zmarłej strony do udziału w
postępowaniu nie jest możliwe, a postępowanie nie podlega umorzeniu jako bezprzedmiotowe
śmierć ustawowego przedstawiciela strony postępowania
utrata przez stronę lub jej przedstawiciela zdolności do czynności prawnych
1
Postępowanie w administracji – 26.11.2017
konieczność uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd – od
rozpatrzenia zagadnienia wstępnego należy rozpatrywanie sprawy głównej.
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin