29 Edukacja integracyjna i włączająca.docx

(14 KB) Pobierz

Edukacja integracyjna i włączająca- podstawowe założenia.

Edukacja integracyjna i włączająca ma realizować kształcenie specjalne, które dotyczy dzieci:

·         niesłyszących,

·         słabosłyszących,

·         niewidomych,

·         słabowidzących,

·         z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,

·         z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,

·         z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,

·         z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,

·         z niepełnosprawnościami sprzężonymi. 

Edukacja integracyjna koncentruje się głównie na umiejscowieniu dziecka niepełnosprawnego w szkole ogólnodostępnej, zapewniając mu głównie tzw. integrację przestrzenną – albo w klasie specjalnej, albo w klasie z pełnosprawnymi rówieśnikami (bez wsparcia lub z pomocą tzw. nauczyciela wspierającego). Jest to oczywiście ogromny postęp w stosunku do segregacyjnego systemu kształcenia, ponieważ daje szansę dziecku niepełnosprawnemu na naukę w zwykłej szkole (choć nie zawsze jest to szkoła bliska miejsca zamieszkania jego rodziny) i na uczestnictwo, przynajmniej formalne, w życiu szkoły. Nadal jednak dominuje w tym podejściu medyczny model niepełnosprawności, skupiony na deficytach dziecka i usiłujący przystosować je do istniejącego systemu szkolnego i społecznego.

Edukacja włączająca, „wychodząc z założenia, że wszystkie dzieci (także te z niepełnosprawnościami) mogą i mają prawo uczyć się w szkołach ogólnodostępnych, najbliższych miejsca zamieszkania – koncentruje się na tym, jak je efektywnie uczyć i jak zapewnić im poczucie przynależności do zbiorowości szkolnej. Idea edukacji włączającej opiera się na społecznym modelu niepełnosprawności, w myśl którego to nie dziecko należy zmieniać i przystosowywać do systemu szkolnego, lecz odwrotnie – szkoła i system nauczania musi się zmienić tak, by wyjść naprzeciw indywidualnym potrzebom wszystkich dzieci – i sprawnych i niepełnosprawnych. Włączanie nie oznacza więc asymilacji, tzn. podciągania wszystkich dzieci do jednego wzorca. Podstawową jego zasadą jest elastyczność – tzn. uznanie, że dzieci mogą uczyć się w różnym tempie, a nauczyciele powinni umieć wspierać ich naukę w sposób dostosowany do ich zróżnicowanych potrzeb, uzdolnień i tempa rozwoju.

Edukacja integracyjna

Edukacja włączająca

·       koncentracja na uczniu

·       koncentracja na klasie

·       edukacja prawie dla wszystkich

·       edukacja dla wszystkich

·       naciska na nauczanie i uczenie się

·       naciska na uczenie się i wspólne rozwiązywanie problemów

·       indywidualny program nauczania dla uczniów niepełnosprawnych

·       strategia nauczania dla nauczycieli

·       podejście poszukujące słabych stron ucznia

·       podejście holistyczne skupione na możliwościach

·       umieszczenie ucznia w odpowiednim programie

·       adaptacja warunków panujących w regularnej klasie szkolnej

·       nauczyciel współpracuje ze specjalistą

·       nauczyciel staje się specjalistą, biorąc odpowiedzialność za wszystkie dzieci – sprawne i niepełnosprawne

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin