Edukacja integracyjna i włączająca- podstawowe założenia.
Edukacja integracyjna i włączająca ma realizować kształcenie specjalne, które dotyczy dzieci:
· niesłyszących,
· słabosłyszących,
· niewidomych,
· słabowidzących,
· z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
· z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
· z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
· z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
· z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Edukacja integracyjna „koncentruje się głównie na umiejscowieniu dziecka niepełnosprawnego w szkole ogólnodostępnej, zapewniając mu głównie tzw. integrację przestrzenną – albo w klasie specjalnej, albo w klasie z pełnosprawnymi rówieśnikami (bez wsparcia lub z pomocą tzw. nauczyciela wspierającego). Jest to oczywiście ogromny postęp w stosunku do segregacyjnego systemu kształcenia, ponieważ daje szansę dziecku niepełnosprawnemu na naukę w zwykłej szkole (choć nie zawsze jest to szkoła bliska miejsca zamieszkania jego rodziny) i na uczestnictwo, przynajmniej formalne, w życiu szkoły. Nadal jednak dominuje w tym podejściu medyczny model niepełnosprawności, skupiony na deficytach dziecka i usiłujący przystosować je do istniejącego systemu szkolnego i społecznego.
Edukacja włączająca, „wychodząc z założenia, że wszystkie dzieci (także te z niepełnosprawnościami) mogą i mają prawo uczyć się w szkołach ogólnodostępnych, najbliższych miejsca zamieszkania – koncentruje się na tym, jak je efektywnie uczyć i jak zapewnić im poczucie przynależności do zbiorowości szkolnej. Idea edukacji włączającej opiera się na społecznym modelu niepełnosprawności, w myśl którego to nie dziecko należy zmieniać i przystosowywać do systemu szkolnego, lecz odwrotnie – szkoła i system nauczania musi się zmienić tak, by wyjść naprzeciw indywidualnym potrzebom wszystkich dzieci – i sprawnych i niepełnosprawnych. Włączanie nie oznacza więc asymilacji, tzn. podciągania wszystkich dzieci do jednego wzorca. Podstawową jego zasadą jest elastyczność – tzn. uznanie, że dzieci mogą uczyć się w różnym tempie, a nauczyciele powinni umieć wspierać ich naukę w sposób dostosowany do ich zróżnicowanych potrzeb, uzdolnień i tempa rozwoju.
Edukacja integracyjna
Edukacja włączająca
· koncentracja na uczniu
· koncentracja na klasie
· edukacja prawie dla wszystkich
· edukacja dla wszystkich
· naciska na nauczanie i uczenie się
· naciska na uczenie się i wspólne rozwiązywanie problemów
· indywidualny program nauczania dla uczniów niepełnosprawnych
· strategia nauczania dla nauczycieli
· podejście poszukujące słabych stron ucznia
· podejście holistyczne skupione na możliwościach
· umieszczenie ucznia w odpowiednim programie
· adaptacja warunków panujących w regularnej klasie szkolnej
· nauczyciel współpracuje ze specjalistą
· nauczyciel staje się specjalistą, biorąc odpowiedzialność za wszystkie dzieci – sprawne i niepełnosprawne
ira770