ODKODOWYWANIE, INTENCJA I INFERENCJA W KOMUNIKACJI WERBALNEJ
Model kodowy (matematyczny) komunikacji werbalnej /Shannona i Weaver/:
zalety: wady:
eksplikatywny charakter Þ wypowiedzi skutecznie komunikują myśli nieadekwatność deskryptywna Þ zrozumienie
wypowiedzi to więcej niż odkodowanie znaku językowego
zjawisko niedookreślenia językowego: „pierwotne znaczenie większości wypowiedzi komunikacyjnych wykracza poza konwencjonalne znaczenie wypowiedzianych form językowych. Innymi słowy, (...) to, co nadawca mówi w odróżnieniu od tego, co konwersacyjnie implikuje jest językowo niedookreślone”
implikatura jako wynik złamania zasady kooperacji /H.P.Grice/
zasada kooperacji: 1. maksyma ilości, 2. maksyma jakości, 3. maksyma relewancji, 4. maksyma sposobu
teoria relewancji Dana Sperbera i Deirdre Wilson:
Komunikacja jest udana nie wtedy, gdy odbiorcy rozumieją znaczenie zdań w danym języku, lecz gdy na drodze INFERENCJI (wnioskowanie quasi-logiczne) dochodzą do znaczenia zamierzonego przez nadawcę
Model ostensywno-inferencyjny komunikacji werbalnej
LITERATURA:
Grice H.P., 1975, Logic and conversation, [in:] Cole, P., J.L. Morgan (eds.), Syntax and Semantics: Speech Acts, New York, pp. 41–58/ Г.П.Грайс, Логика и речевое общение/kant.narod.ru/grice.htm
Sperber D., Wilson D., 1986/1995, Relevance: Communication and Cognition, Oxford/ Relewancja: komunikacja i poznanie, Kraków: Tertium 2011
Е.В. Клюев, Речевая коммуникация. Успешность речевого взаимодействия, Москва 2002
chahaviah