Praca reedukacyjna z dziećmi z trudnościami.doc

(159 KB) Pobierz

Praca reedukacyjna z dziećmi z trudnościami

w pisaniu ze słuchu

Autor: Bernadeta Jędrzejewska

Wśród różnego rodzaju niepowodzeń szkolnych u dzieci obserwuje się trudności o

charakterze bardziej wybiórczym, związanym z pisaniem ze słuchu. Trudności te

ujawniają się zazwyczaj pod koniec klasy pierwszej lub na początku drugiej, kiedy ta

forma pisania stosowana jest coraz częściej. Wtedy też ujawniają się deficyty w

zakresie rozwoju sfery słuchowej, które do tej pory mogły być kompensowane dzięki

dobremu poziomowi rozwoju funkcji wzrokowych, zwłaszcza pamięci wzrokowej. O

tym, że dzieci z zaburzoną percepcją słuchową pomagają sobie podczas pisania ze

słuchu pamięcią wzrokową, świadczą liczne poprawki w ich dyktandach. Dziecko

dostrzega, że napisany wyraz nie odpowiada zapamiętanemu obrazowi graficznemu i

wówczas go poprawia. Jeśli jednak zaburzeniom funkcji słuchowych towarzyszą

zaburzenia w sferze wzrokowej (co zdarza się nierzadko), wtedy uczeń nie może

dokonać autokorekty błędnie napisanych wyrazów. Dodatkowo uczeń taki popełnia

mnóstwo błędów ortograficznych, gdyż nie zapamiętuje obrazów struktur graficznych

wyrazów.

Towarzyszące dzieciom z deficytami funkcji percepcyjno-motorycznych trudności

w pisaniu wymagają specjalnego potraktowania od chwili ich ujawnienia. Zaniedbania

w tej dziedzinie i utrwalone błędy nie dają się łatwo usunąć i często utrzymują się

dłużej, niż trudności w czytaniu, które zwykle idą w parze z trudnościami w pisaniu.

ĘDY W PISANIU ZE SŁUCHU I ICH INTERPRETACJA

Zdaniem E. Górniewicz proces pisania ze słuchu przebiega w kilku fazach, podczas

których dziecko dokonuje wielu skomplikowanych czynności.

W pierwszej fazie usłyszane słowa werbalizuje, a następnie musi je zapamiętać.

Odbywa się to w oparciu o pamięć słuchową. Kolejna faza polega na wyodrębnieniu

wyrazów w zdaniu, a następnie z wyrazów ich elementarnych części (głosek) z

zachowaniem kolejności. W tej fazie uczestniczą takie funkcje jak: analiza słuchowa,

słuch fonematyczny (umiejętność słuchowego rozróżniania części składowych

wyrazu), kinestezja artykulacyjna (czuciowe zróżnicowanie ułożenia narządów mowy)

oraz pamięć słuchowa krótka (utrzymanie słuchowego śladu wzorca). Następna faza

2

polega na przekodowaniu tych elementów na obrazy wzrokowe liter. Chodzi tu o

automatyzację skojarzeń słuchowo-wzrokowych, która tworzy się w oparciu o analizę

i pamięć wzrokową. Czwartą fazę stanowi zamiana obrazów wzrokowych liter w

system odpowiednich ruchów ręki, co odbywa się przy udziale analizatora

kinestetycznego ręki.

Trudności w pisaniu ze słuchu dzieci z fragmentarycznymi niedoborami

rozwojowymi są żne, w zależności od tego, jaki niedobór rozwojowy jest ich

przyczyną. W przypadku wielozakresowych niedoborów występuje różnorodność

ędów. Identyfikacja popełnionych przez dziecko błędów polega na umiejętnym ich

wychwyceniu i właściwej interpretacji, która dotyczy opisu udziału określonych

funkcji percepcyjno – motorycznych w powstawaniu danej trudności w zależności od

rodzaju popełnionego błędu. Jeśli mimo analizy nie mamy pewności, co do podłoża

trudności, wówczas odnotowujemy wszystkie możliwe warianty wyjaśnień. Dla

precyzyjniejszego określenia przyczyny trudności warto odwołać się do wyników

badań przeprowadzonych przez specjalistyczną jednostkę.

Najczęściej występujące błędy w pisaniu ze słuchu mają związek z zaburzeniami

percepcji słuchowej oraz z obniżeniem poziomu pamięci wzrokowej.

W dyktandach uczniów z zaburzoną percepcją słuchową spotykamy błędy

wynikające z trudności w różnicowaniu głosek dźwiękowo podobnych. Podłożem

powstawania tych błędów jest zaburzenie słuchu fonemowo-fonetycznego lub kinezji

artykulacyjnej. E. Górniewicz stwierdza, że „dziecko myli te głoski, bo nie wie kiedy

je stosować, gdyż nie różnicuje ich słuchowo, albo nie mając wzorców

kinestetycznych tych głosek nie wymawia ich”. Wadliwa percepcja słuchowa

powoduje trudności w przeprowadzeniu analizy dźwiękowej wyrazów w zdaniu i

głosek w wyrazach, przez co dziecko, nie mogąc uchwycić prawidłowej kolejności

dźwięków, nie potrafi też prawidłowo odtworzyć ich układu.

Do najczęściej spotykanych błędów związanych z zaburzeniami percepcji

słuchowej należą:

- łączenie przyimków z rzeczownikami (wdomu, podstołem) lub rozdzielanie

wyrazów (ze schłe);

- opuszczanie liter, sylab i końcówek wyrazów lub ich dodawanie;

- gubienie liter przy zbiegu spółgłosek;

3

- opuszczanie końcówek wyrazów;

- błędy w wyrazach zawierających głoski tracące dżwięczność;

- mylenie ą, ę z zespołem dźwiękowym om, em, on, en;

- nieprawidłowa pisownia wyrazów zmiękczonych przez kreskę oraz przez i;

- trudności w różnicowaniu pisowni i – j;

W przypadku głębokiej dysfunkcji słuchowej dyktanda bywają zupełnie

niekomunikatywne, stanowiące zlepki przypadkowych liter, sylab i zniekształconych

wyrazów.

Zaburzenia pamięci wzrokowej utrudniają utrwalenie związku miedzy dźwiękiem a

literą, a także zapamiętanie wzorca wzrokowego struktury wyrazu, przez co powodują

występowanie błędów:

- w różnicowaniu, zapamiętywaniu i odtwarzaniu kształtu liter o podobnej strukturze

graficznej;

- gubienie drobnych elementów graficznych liter, znaków interpunkcyjnych;

- uporczywe błędy ortograficzne wynikające z trudności w utrwaleniu obrazów

graficznych wyrazów stanowiących wzory poprawnej pisowni.

4

Oto przykłady prób pisania ze słuchu kilku uczniów z fragmentarycznymi deficytami

w zakresie rozwoju funkcji percepcyjno – motorycznych.

Piotrek, klasa II

ędy:

- opuszcza y, a w wyrazie płaszczyka

- opuszcza a, ol, i w wyrazie parasolki; dodaje z, a w tym wyrazie (wyraz

zniekształcony)

- opuszcza e, z, b, ł w wyrazie przeziębiła

- opuszcza wyrazy: kataru, parę

- przestawia rz w wyrazie przeziębiła

- rozdziela wyrazy: dostała, ani

- zamiana znaków głosek o podobnym brzmieniu sz na rz

- zamiana liter o podobnym kształcie: ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin