kompetencje-rady-rodzicow.pdf

(154 KB) Pobierz
Kompetencje rady rodziców - wybór
Kompetencje określone w ustawie z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2017 r., poz. 59, ze zm.)
Art. 83. Rada rodziców
1. W szkołach i placówkach, z zastrzeżeniem ust. 6, działają rady rodziców, które
reprezentują ogół rodziców uczniów.
2. W skład rad rodziców wchodzą:
1) w szkołach - po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych
wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału;
2) w placówkach - co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez
zebranie rodziców wychowanków danej placówki;
3) w szkołach artystycznych - przedstawiciele w liczbie określonej w statucie szkoły, wybrani
w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danej szkoły.
3. W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory
przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
4. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, oraz
przedstawicieli rad oddziałowych, o których mowa w ust. 2 pkt 1, do rady rodziców
odpowiednio szkoły lub placówki.
5. Rady rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy.
6. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku szkół i placówek
artystycznych - minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
określą, w drodze rozporządzenia, rodzaje szkół i placówek, w których nie tworzy się rad
rodziców, uwzględniając organizację szkoły lub placówki lub brak możliwości
bezpośredniego uczestniczenia w ich działalności reprezentacji rodziców.
Art. 84. Kompetencje rady rodziców
1.
Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub
placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór
pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.
2. Do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy:
1)
uchwalanie
w porozumieniu
z
radą
pedagogiczną programu wychowawczo-
efektywności
kształcenia
profilaktycznego szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26;
2)
opiniowanie
programu
i
harmonogramu
poprawy
lub wychowania szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 56 ust. 2;
3)
opiniowanie
projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
3. Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska
porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego
szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26, program ten ustala dyrektor szkoły lub
1
placówki w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony
przez dyrektora szkoły lub placówki obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę
rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
4. W szkołach i placówkach, w których nie tworzy się rad rodziców, program wychowawczo-
profilaktyczny szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26, uchwala rada pedagogiczna.
5. W szkołach i placówkach publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż
jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne oraz w szkołach i placówkach
niepublicznych program wychowawczo-profilaktyczny szkoły lub placówki, o którym mowa
w art. 26, ustala organ wskazany w statucie szkoły lub placówki.
6. W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki,
rada rodziców może
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
Zasady
wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w art. 83 ust. 4.
7. Fundusze, o których mowa w ust. 6, mogą być przechowywane na odrębnym rachunku
bankowym rady rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz
dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne
upoważnienie udzielone przez radę rodziców.
Art. 63 ust. 14 – udział w pracach komisji konkursowej wyłaniającej kandydata
na dyrektora przedszkola, szkoły, placówki, zespołu.
W celu przeprowadzenia konkursu organ prowadzący szkołę lub placówkę powołuje komisję
konkursową w składzie:
(…)
2)
po dwóch przedstawicieli:
a) rady pedagogicznej,
b) rady rodziców,
(…)
Art. 100. Jednolity strój szkolny
3. Wzór jednolitego stroju ustala dyrektor szkoły
w uzgodnieniu z radą rodziców
i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i samorządu uczniowskiego.
4.
Dyrektor szkoły,
w której wprowadzono obowiązek noszenia przez uczniów jednolitego
stroju,
może w uzgodnieniu z radą rodziców
i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej
określić sytuacje, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez
niego jednolitego stroju.
Art. 102. Treść statutu przedszkola
1. Statut przedszkola zawiera w szczególności:
10) czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora
przedszkola, w uzgodnieniu z radą przedszkola, a w przypadku braku rady przedszkola –
z radą rodziców.
Art. 91. ust. 1 Zespoły szkół
Organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół.
Połączenie nie narusza odrębności
rad pedagogicznych,
rad rodziców,
rad szkół lub
placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek,
o ile statut
zespołu nie stanowi inaczej.
2
Art. 109. ust. 3 Formy działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły
3. Dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia z języka obcego
nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program
nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania organizuje
dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę i
po zasięgnięciu opinii
rady
pedagogicznej i
rady rodziców.
Kompetencje określone w ustawie z dn. 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 2016 r., z 1943 ze zm.)
Art. 22ab ust. 4
Dyrektor szkoły ustala:
1) zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich
oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne,
2) materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku
szkolnym
po zasięgnięciu opinii
rady pedagogicznej i
rady rodziców.
Kompetencje określone w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2017 r.,
poz. 1189)
Art. 6a. Prawo do wnioskowania o dokonanie oceny pracy nauczyciela
1. Praca nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty, podlega ocenie. Ocena pracy
nauczyciela może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku
od dokonania oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego, o której mowa w art. 9c
ust. 6, z inicjatywy dyrektora szkoły lub na wniosek:
1) nauczyciela;
2) organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) organu prowadzącego szkołę;
4) rady szkoły;
5) rady rodziców.
7. Organ, o którym mowa w ust. 6, dokonuje oceny pracy dyrektora szkoły po zasięgnięciu
opinii rady szkoły i zakładowych organizacji związkowych działających w tej szkole. Przy
ocenie pracy dyrektora przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Art. 9c. wyrażanie opinii w sprawie oceny dorobku zawodowego nauczyciela
6. Ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu ustala, w terminie nie dłuższym
niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania, o którym mowa w ust. 3, z uwzględnieniem stopnia
realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela, dyrektor szkoły:
1) w przypadku nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego – po zapoznaniu się
z projektem oceny opracowanym przez opiekuna stażu i
po zasięgnięciu opinii rady
rodziców;
2) w przypadku nauczyciela mianowanego –
po zasięgnięciu opinii rady rodziców.
3
7. Rada rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania
zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela. Nieprzedstawienie
opinii rady rodziców nie wstrzymuje postępowania, o którym mowa w ust. 6.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 czerwca 2017 r. w sprawie
dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz.U.,
poz. 1322)
Wyrażanie opinii innych form zajęć wychowania fizycznego do wyboru przez uczniów
Propozycje zajęć do wyboru przez uczniów po uzgodnieniu z organem prowadzącym
i
po zaopiniowaniu przez
radę pedagogiczną i
radę rodziców,
dyrektor szkoły przedstawia
do wyboru uczniom.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin