Plan pracy z plastyki do programu nauczania „Do dzieła!”. Klasy IV–VI
Numer i temat lekcji
Liczba godzin
Środki dydaktyczne
Treści nauczania
Wymagania
Odniesienia
do podstawy
programowej
podstawowe
ponadpodstawowe
Uczeń:
Klasa IV
1. i 2.
Co widzimy i jak to pokazać?
2
- podręcznik „Do dzieła!”, s. 8–9
Każdy uczeń przynosi na lekcję:
- blok rysunkowy, tekturę, farby plakatowe, pędzel, ołówek, nożyczki, naczynie na wodę
- podstawowe terminy plastyczne w formie abecadła plastycznego: linia, kontur, plama, walor, światłocień, barwa, gama barwna, faktura, kształt, kompozycja, perspektywa
- elementy plastyczne w otoczeniu i w dziele sztuki
- rola plastyki w tworzeniu jakości otoczenia
- istota malarskiego patrzenia na otoczenie
- wskazuje i opisuje elementy abecadła plastycznego w najbliższym otoczeniu
- przedstawia w pracy plastycznej fragment najbliższego otoczenia z uwzględnieniem co najmniej jednego elementu języka plastyki
- określa rolę plastyki w najbliższym otoczeniu
- wskazuje na fotografiach i reprodukcjach obrazów tworzące je elementy plastyczne
- wymienia przykłady otoczenia estetycznego i uzasadnia swój wybór
- omawia rolę środków plastycznych zastosowanych w odtworzeniu fragmentu otoczenia na płaszczyźnie
- ujawnia kreatywność i dużą biegłość w posługiwaniu się poszczególnymi środkami wyrazu podczas przedstawiania w pracy fragmentu najbliższego otoczenia
2.1
3.2
3. i 4.
Linia i punkt
- podręcznik „Do dzieła!”, s. 10–15
- blok rysunkowy, dużą kartkę z bloku rysunkowego, miękki ołówek, gumkę, nożyczki, butelkę po soku owocowym, zdjęcie ukazujące aleję drzew oraz przedmioty różniące się rodzajami powierzchni
Nauczyciel przygotowuje:
- duży arkusz szarego papieru, kredę, lampkę, wazon
- terminy: linia, punkt, kontur, kontrast
- rodzaje oraz zastosowanie linii i punktu w rysunku
- linia jako środek wyrażania formy, faktury i przestrzeni
- rysowanie konturu przedmiotu zgodnie z rzeczywistymi proporcjami
- wymienia rodzaje i kierunki linii
- podaje przykłady zastosowania odmiennych rodzajów linii w rysunku
- podejmuje próby różnicowania linii i punktów w działaniach plastycznych
- wyjaśnia, co to jest kontur
- tłumaczy, na czym polega kontrast w rysunku
- stosuje różnorodne rodzaje linii i punktów w działaniach plastycznych z uwzględnieniem cech materiałów, przedmiotów i zjawisk
- rysuje kontur wskazanego przedmiotu zgodnie z podaną instrukcją
- posługuje się kontrastem w działaniach plastycznych
- omawia reprodukcję rysunku „Moja Agnes” Albrechta Dürera pod kątem zastosowanych linii i ich kierunków
- określa rolę środków plastycznych zastosowanych przez siebie w pracy plastycznej
- rysuje z natury oraz z wyobraźni, twórczo wykorzystując możliwości wyrazu stwarzane przez różnorodne linie i punkty
5.
Narzędzia i podłoża
rysunkowe
1
- podręcznik „Do dzieła!”, s. 16–18
- blok rysunkowy, porowatą kartkę z bloku, kawałki papieru różnego rodzaju (gładkiego, śliskiego, porowatego, kolorowego, szarego) tekturę, miękki i twardy ołówek, gumkę, kredki, cienki i gruby pędzel, piórko, zaostrzony patyk, tusz, naczynie na wodę
- podstawowe narzędzia i podłoża rysunkowe oraz ich zastosowanie
- estetyka warsztatu pracy
- nazywa podstawowe narzędzia rysunkowe
- stosuje w działaniach plastycznych różne narzędzia i podłoża rysunkowe
- utrzymuje w ładzie swój warsztat pracy
- dobiera narzędzia i podłoża rysunkowe w zależności od charakteru i tematu pracy
- wyjaśnia na podanych przykładach, czym różnią się ślady narzędzi na powierzchni gładkiej i porowatej oraz mokrej i śliskiej
- określa na wskazanej reprodukcji dzieła, jakimi narzędziami posłużył się artysta i jakie zastosował środki wyrazu plastycznego
6.
Plama walorowa
- podręcznik „Do dzieła!”, s. 19–21
- blok rysunkowy, porowatą kartkę z bloku, 3 ołówki (HB, 3HB, 6B), gumkę, 2 pędzle (szeroki i cienki), zaostrzony patyk, farby, tusz, naczynie na wodę, zdjęcie krajobrazu
- różne postacie plam
- walor w rysunku i malarstwie
- sposoby uzyskiwania waloru
- wyjaśnia, co to jest walor
- tworzy plamy walorowe, głównie poprzez zagęszczanie krótkich linii
- określa charakter wybranych plam (np. pod względem ich krawędzi i powierzchni)
- stosuje walor w działaniach plastycznych odpowiednio do tematu i charakteru pracy
- omawia wybraną reprodukcję dzieła pod kątem zastosowanych zróżnicowań walorowych
7., 8. i 9.
Światłocień
3
podręcznik „Do dzieła!”, s. 22–24
- blok rysunkowy, czarną kartkę z bloku, białą i czarną farbę, ołówek, gumkę, węgiel, pędzel, naczynie na wodę
- wazon, lampkę
- termin światłocień
- funkcje światłocienia
- sposoby ukazywania światłocienia w rysunku
- zasady rysowania cienia rzucanego przez obiekt
- tłumaczy, co to jest światłocień
- określa, jaka jest rola światłocienia w rysunku
- na podstawie obserwacji rysuje oświetlone, jednobarwne formy trójwymiarowe
- wyjaśnia, w jaki sposób ukazać światłocień w rysunku
- stosuje plamy walorowe w celu ukazania w rysunku światłocienia na przedmiotach
- omawia pracę „Studium posągu” Tintoretta pod kątem zastosowanego światłocienia
- poprawnie przedstawia na rysunku cień przedmiotu w zależności od kierunku padania światła i odległości przedmiotu od źródła światła
10. i 11.
Barwy podstawowe i pochodne
- podręcznik „Do dzieła!”, s. 25–27
- blok rysunkowy, farby (barwy podstawowe), 2 pędzle (szeroki i cienki), papier w dwóch kolorach (podstawowym i pochodnym), dziurkacz, klej, naczynie na wodę, plastikowy talerz
- podział barw
- terminy: barwy...
agkr