plan-pracy-do-podrecznika-do-dziela-dla-klas-4-6.doc

(231 KB) Pobierz
Roczny plan pracy z plastyki do programu nauczania „Do dzieła

Plan pracy z plastyki do programu nauczania „Do dzieła!”. Klasy IV–VI

Numer
i temat lekcji

Liczba godzin

Środki dydaktyczne

Treści nauczania

Wymagania

Odniesienia

do podstawy

programowej

 

podstawowe

ponadpodstawowe

Uczeń:

Klasa IV

 

1. i 2.

Co widzimy i jak to pokazać?

 

2

 

 

 

 

 

 

- podręcznik „Do dzieła!”, s. 8–9

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

- blok rysunkowy, tekturę, farby plakatowe, pędzel, ołówek, nożyczki, naczynie na wodę

 

 

- podstawowe terminy plastyczne w formie abecadła plastycznego: linia, kontur, plama, walor, światłocień, barwa, gama barwna, faktura, kształt, kompozycja, perspektywa

- elementy plastyczne w otoczeniu i w dziele sztuki

- rola plastyki w tworzeniu jakości otoczenia

- istota malarskiego patrzenia na otoczenie

- wskazuje i opisuje elementy abecadła plastycznego w najbliższym otoczeniu

- przedstawia w pracy plastycznej fragment najbliższego otoczenia z uwzględnieniem co najmniej jednego elementu języka plastyki

- określa rolę plastyki w najbliższym otoczeniu

 

- wskazuje na fotografiach i reprodukcjach obrazów tworzące je elementy plastyczne

- wymienia przykłady otoczenia estetycznego i uzasadnia swój wybór

- omawia rolę środków plastycznych zastosowanych w odtworzeniu fragmentu otoczenia na płaszczyźnie

- ujawnia kreatywność i dużą biegłość w posługiwaniu się poszczególnymi środkami wyrazu podczas przedstawiania w pracy fragmentu najbliższego otoczenia

2.1

3.2

3. i 4.

Linia i punkt

 

 

2

- podręcznik „Do dzieła!”, s. 10–15

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

- blok rysunkowy, dużą kartkę z bloku rysunkowego, miękki ołówek, gumkę, nożyczki, butelkę po soku owocowym, zdjęcie ukazujące aleję drzew oraz przedmioty różniące się rodzajami powierzchni

 

 

Nauczyciel przygotowuje:

- duży arkusz szarego papieru, kredę, lampkę, wazon

- terminy: linia, punkt, kontur, kontrast

- rodzaje oraz zastosowanie linii i punktu w rysunku

- linia jako środek wyrażania formy, faktury i przestrzeni

- rysowanie konturu przedmiotu zgodnie z rzeczywistymi proporcjami

 

- wymienia rodzaje i kierunki linii

- podaje przykłady zastosowania odmiennych rodzajów linii w rysunku

- podejmuje próby różnicowania linii i punktów w działaniach plastycznych

- wyjaśnia, co to jest kontur

- tłumaczy, na czym polega kontrast w rysunku

 

- stosuje różnorodne rodzaje linii i punktów w działaniach plastycznych z uwzględnieniem cech materiałów, przedmiotów i zjawisk

- rysuje kontur wskazanego przedmiotu zgodnie z podaną instrukcją

- posługuje się kontrastem w działaniach plastycznych

- omawia reprodukcję rysunku „Moja Agnes” Albrechta Dürera pod kątem zastosowanych linii i ich kierunków

- określa rolę środków plastycznych zastosowanych przez siebie w pracy plastycznej

- rysuje z natury oraz z wyobraźni, twórczo wykorzystując możliwości wyrazu stwarzane przez różnorodne linie i punkty

2.1

3.2

 

5.

Narzędzia i podłoża

rysunkowe

 

1

- podręcznik „Do dzieła!”, s. 16–18

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

- blok rysunkowy, porowatą kartkę z bloku, kawałki papieru różnego rodzaju (gładkiego, śliskiego, porowatego, kolorowego, szarego) tekturę, miękki i twardy ołówek, gumkę, kredki, cienki i gruby pędzel, piórko, zaostrzony patyk, tusz, naczynie na wodę

- podstawowe narzędzia i podłoża rysunkowe oraz ich zastosowanie

- estetyka warsztatu pracy

 

- nazywa podstawowe narzędzia rysunkowe

- stosuje w działaniach plastycznych różne narzędzia i podłoża rysunkowe

- utrzymuje w ładzie swój warsztat pracy

 

- dobiera narzędzia i podłoża rysunkowe w zależności od charakteru i tematu pracy

- wyjaśnia na podanych przykładach, czym różnią się ślady narzędzi na powierzchni gładkiej i porowatej oraz mokrej i śliskiej

- określa na wskazanej reprodukcji dzieła, jakimi narzędziami posłużył się artysta i jakie zastosował środki wyrazu plastycznego

2.1

3.2

 

6.

Plama walorowa

 

1

- podręcznik „Do dzieła!”, s. 19–21

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

- blok rysunkowy, porowatą kartkę z bloku, 3 ołówki (HB, 3HB, 6B), gumkę, 2 pędzle (szeroki i cienki), zaostrzony patyk, farby, tusz, naczynie na wodę, zdjęcie krajobrazu

- różne postacie plam

- walor w rysunku i malarstwie

- sposoby uzyskiwania waloru

 

- wyjaśnia, co to jest walor

- tworzy plamy walorowe, głównie poprzez zagęszczanie krótkich linii

- określa charakter wybranych plam (np. pod względem ich krawędzi i powierzchni)

- stosuje walor w działaniach plastycznych odpowiednio do tematu i charakteru pracy

- omawia wybraną reprodukcję dzieła pod kątem zastosowanych zróżnicowań walorowych

2.1

3.2

 

7., 8. i 9.

Światłocień

 

 

3

podręcznik „Do dzieła!”, s. 22–24

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

- blok rysunkowy, czarną kartkę z bloku, białą i czarną farbę, ołówek, gumkę, węgiel, pędzel, naczynie na wodę

 

Nauczyciel przygotowuje:

- wazon, lampkę

- termin światłocień

- funkcje światłocienia

- sposoby ukazywania światłocienia w rysunku

- zasady rysowania cienia rzucanego przez obiekt

 

- tłumaczy, co to jest światłocień

- określa, jaka jest rola światłocienia w rysunku

- na podstawie obserwacji rysuje oświetlone, jednobarwne formy trójwymiarowe

 

- wyjaśnia, w jaki sposób ukazać światłocień w rysunku

- stosuje plamy walorowe w celu ukazania w rysunku światłocienia na przedmiotach

- omawia pracę „Studium posągu” Tintoretta pod kątem zastosowanego światłocienia

- poprawnie przedstawia na rysunku cień przedmiotu w zależności od kierunku padania światła i odległości przedmiotu od źródła światła

2.1

3.2

 

10. i 11.

Barwy podstawowe i pochodne

 

 

2

- podręcznik „Do dzieła!”, s. 25–27

 

Każdy uczeń przynosi na lekcję:

- blok rysunkowy, farby (barwy podstawowe), 2 pędzle (szeroki i cienki), papier w dwóch kolorach (podstawowym i pochodnym), dziurkacz, klej, naczynie na wodę, plastikowy talerz

 

- podział barw

- terminy: barwy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin