Plan pracy z plastyki do programu nauczania „Do dzieła!”
Klasa VII
Numer i temat lekcji
Liczba godzin
Treści nauczania
Wymagania
Odniesienia do podstawy programowej
podstawowe
ponadpodstawowe
Uczeń:
1. i 2.
ABC sztuki
2
- terminy: sztuka oficjalna, popularna, ludowa, naiwna, etnografia, etnologia, skansen, pieta, świątek, abstrakcja, sztuki wizualne, etnodesign- specyfika sztuki współczesnej i status współczesnych artystów- różnorodność form najnowszych dzieł sztuki: obiekt, przedmiot codziennego użytku, pomysł
- charakteryzuje sztukę współczesną, - wymienia przykładowe formy dzieł sztuki współczesnej,- wskazuje różnice między sztuką profesjonalną, popularną a ludową,- wykonuje w wybranej technice plastycznej pracę inspirowaną sztuką oficjalną i twórczością ludową.
- określa, co odróżnia sztukę współczesną od tradycyjnej,- wyjaśnia, na czym polega rola artysty w kulturze współczesnej,- wykonuje w wybranej technice plastycznej pracę inspirowaną sztuką oficjalną i twórczością ludową, podejmując próbę samodzielnej i twórczej interpretacji zadania.
I.6III.3III.4III.5
3.
Źródła współczesności – sztuka nowoczesna
1
- terminy: fowizm, kubizm, futuryzm, ekspresjonizm, formizmcechy charakterystyczne, najważniejsze informacje- analiza przykładowych dzieł poznanych nurtów- działanie plastyczne – ekspresja przez sztukę
- wyjaśnia najważniejsze terminy związane z poznanymi nurtami, - wymienia cechy wytworów sztuki poznanych nurtów,
- podaje przykłady twórców i dzieł sztuki poszczególnych kierunków,- opisuje wybrane dzieło poznanych nurtów,- wykonuje w wybranej technice plastycznej pracę inspirowaną twórczością artystów z początku XX w.
- wyjaśnia terminy związane z poznanymi nurtami,
- rozpoznaje typowe cechy wytworów sztuki poszczególnych nurtów i wskazuje różnice między nimi,
- wymienia przykłady wytworów sztuki z początku XX w.,
- opisuje wybrane dzieło jednego z nurtów, uwzględniając tematykę i środki wyrazu,
- wykonuje w określonej technice plastycznej pracę inspirowaną twórczością artystów poznanych nurtów, podejmując próbę samodzielnej i twórczej interpretacji zadania.
I.1I.6II.2II.6III.4III.5III.6III.7
4., 5. i 6.Fotografia
3
- terminy: fotomontaż, fotokolaż, fotogram, fotografia analogowa i cyfrowa, fotografik, fotografia artystyczna i użytkowa, kadr, światłocień, mocne punkty w fotografii, decydujący moment- fotografia jako dziedzina sztuk wizualnych- znaczenie fotografii i jej zastosowania- rodzaje i tematy fotografii- środki wyrazu fotografii- zasady kompozycji fotografii- analiza przykładowego dzieła fotograficznego- działania plastyczne, wykonanie fotografii
- wyjaśnia podstawowe terminy związane z fotografią,- wylicza rodzaje i tematy fotografii,- wymienia zastosowania fotografii,- podaje tematy fotografii,- wymienia środki wyrazu typowe dla fotografii i wskazuje ich zastosowanie na wybranym przykładzie,- tworzy wypowiedź w wybranej technice plastycznej lub fotografię.
- omawia terminy typowe dla fotografii,- charakteryzuje fotografię jako dziedzinę sztuk wizualnych,- omawia rodzaje fotografii i wskazuje różnice między nimi,- wyjaśnia, kim jest fotografik,- opisuje dzieło fotograficzne (wybrane samodzielnie lub wskazane przez nauczyciela), podając tematykę, charakterystyczne środki wyrazu,- tworzy wypowiedź we wskazanej technice plastycznej lub fotografię, podejmując próbę samodzielnej i twórczej interpretacji zadania.
I.2I.6II.2II.6III.5III.6
7.Nowatorskie zastosowanie fotografii przez dadaistów i surrealistów
- terminy: dadaizm, surrealizm, przedmiot gotowy (ready made), przedmiot znaleziony - ramy czasowe dadaizmu i surrealizmu- malarstwo, nowe formy dzieł – cechy charakterystyczne, najważniejsze informacje- sztuka surrealizmu w muzeach- analiza przykładowych dzieł dadaizmu i surrealizmu- działanie plastyczne – ekspresja przez sztukę
- sytuuje dadaizm i surrealizm w czasie,- wyjaśnia najważniejsze terminy związane z nurtami dadaizmu i surrealizmu,
- wymienia cechy dzieł dadaistów i surrealistów,- podaje przykłady twórców i dzieł sztuki poszczególnych kierunków,- opisuje wybrane dzieło dadaizmu lub surrealizmu,- wykonuje w wybranej technice plastycznej pracę inspirowaną twórczością dadaistów i surrealistów.
- wyjaśnia terminy związane z nurtami dadaizmu i surrealizmu,- rozpoznaje typowe cechy wytworów sztuki poszczególnych nurtów i wskazuje różnice między nimi,- opisuje wybrane dzieło jednego z nurtów, uwzględniając tematykę i środki wyrazu,- omawia przykłady nowych technik i strategii artystycznych typowych dla dadaizmu i surrealizmu,- wyjaśnia, na czym polega rola przypadku, wyobraźni i zabawy w sztuce,- wykonuje w określonej technice plastycznej pracę inspirowaną twórczością dadaistów lub surrealistów, podejmując próbę samodzielnej i twórczej interpretacji zadania.
8., 9. i 10.Film
- terminy: fabuła, kadr, ujęcie, scena, montaż, sekwencje- film jako dziedzina sztuk audiowizualnych (ruchome i udźwiękowione obrazy)- znaczenie filmu i jego zastosowania- typy filmów i gatunki filmowe- środki wyrazu w filmie- typy planów filmowych- działanie plastyczne – ekspresja przez sztukę
- wyjaśnia podstawowe terminy związane z filmem,- wymienia zastosowania filmu,- wymienia środki wyrazu typowe dla filmu,- wyjaśnia, co to jest plan filmowy,- tworzy wypowiedź wizualną w wybranej technice plastycznej lub nagrywa krótki film.
- wyjaśnia terminy typowe dla filmu,- charakteryzuje film jako dziedzinę sztuk audiowizualnych,- wskazuje zastosowanie środków wyrazu filmu na wybranym przykładzie omówionym na lekcji lub w podręczniku,- wskazuje na przykładach typy planów filmowych,- wskazuje związki sztuki filmowej z innymi sztukami wizualnymi,- tworzy wypowiedź wizualną lub nagrywa krótki film, podejmując próbę samodzielnej i twórczej interpretacji zadania.
II.5II.6III.5III.6
agkr