plan-pracy-do-dziela-klasa-7.docx

(29 KB) Pobierz

Plan pracy z plastyki do programu nauczania „Do dzieła!”

Klasa VII

 

Numer i temat lekcji

Liczba godzin

Treści nauczania

Wymagania

Odniesienia do podstawy programowej

podstawowe

ponadpodstawowe

Uczeń:

1. i 2.

ABC sztuki

2

- terminy: sztuka oficjalna, popularna, ludowa, naiwna, etnografia, etnologia, skansen, pieta, świątek, abstrakcja, sztuki wizualne, etnodesign
- specyfika sztuki współczesnej i status współczesnych artystów
- różnorodność form najnowszych dzieł sztuki: obiekt, przedmiot codziennego użytku, pomysł

- charakteryzuje sztukę współczesną, - wymienia przykładowe formy dzieł sztuki współczesnej,
- wskazuje różnice między sztuką profesjonalną, popularną a ludową,
- wykonuje w wybranej technice plastycznej pracę inspirowaną sztuką oficjalną i twórczością ludową.

- określa, co odróżnia sztukę współczesną od tradycyjnej,
- wyjaśnia, na czym polega rola artysty w kulturze współczesnej,
- wykonuje w wybranej technice plastycznej pracę inspirowaną sztuką oficjalną i twórczością ludową, podejmując próbę samodzielnej i twórczej interpretacji zadania.

I.6
III.3
III.4
III.5

3.

Źródła współczesności – sztuka nowoczesna

1

- terminy: fowizm, kubizm, futuryzm, ekspresjonizm, formizm
cechy charakterystyczne, najważniejsze informacje
- analiza przykładowych dzieł poznanych nurtów
- działanie plastyczne – ekspresja przez sztukę

 

- wyjaśnia najważniejsze terminy związane z poznanymi nurtami,
- wymienia cechy wytworów sztuki poznanych nurtów,

- podaje przykłady twórców i dzieł sztuki poszczególnych kierunków,
- opisuje wybrane dzieło poznanych nurtów,
- wykonuje w wybranej technice plastycznej pracę inspirowaną twórczością artystów z początku XX w.

- wyjaśnia terminy związane z poznanymi nurtami,

- rozpoznaje typowe cechy wytworów sztuki poszczególnych nurtów i wskazuje różnice między nimi,

- wymienia przykłady wytworów sztuki z początku XX w.,

- opisuje wybrane dzieło jednego z nurtów, uwzględniając tematykę i środki wyrazu,

- wykonuje w określonej technice plastycznej pracę inspirowaną twórczością artystów poznanych nurtów, podejmując próbę samodzielnej i twórczej interpretacji zadania.

I.1
I.6
II.2
II.6
III.4
III.5
III.6
III.7

4., 5. i 6.
Fotografia

3

- terminy: fotomontaż, fotokolaż, fotogram, fotografia analogowa i cyfrowa, fotografik, fotografia artystyczna i użytkowa, kadr, światłocień, mocne punkty w fotografii, decydujący moment
- fotografia jako dziedzina sztuk wizualnych
- znaczenie fotografii i jej zastosowania
- rodzaje i tematy fotografii
- środki wyrazu fotografii
- zasady kompozycji fotografii
- analiza przykładowego dzieła fotograficznego
- działania plastyczne, wykonanie fotografii

- wyjaśnia podstawowe terminy związane z fotografią,
- wylicza rodzaje i tematy fotografii,
- wymienia zastosowania fotografii,
- podaje tematy fotografii,
- wymienia środki wyrazu typowe dla fotografii i wskazuje ich zastosowanie na wybranym przykładzie,
- tworzy wypowiedź w wybranej technice plastycznej lub fotografię.

- omawia terminy typowe dla fotografii,
- charakteryzuje fotografię jako dziedzinę sztuk wizualnych,
- omawia rodzaje fotografii i wskazuje różnice między nimi,
- wyjaśnia, kim jest fotografik,
- opisuje dzieło fotograficzne (wybrane samodzielnie lub wskazane przez nauczyciela), podając tematykę, charakterystyczne środki wyrazu,
- tworzy wypowiedź we wskazanej technice plastycznej lub fotografię, podejmując próbę samodzielnej i twórczej interpretacji zadania.

I.2
I.6
II.2
II.6
III.5
III.6

7.
Nowatorskie zastosowanie fotografii przez dadaistów i surrealistów

1

- terminy: dadaizm, surrealizm, przedmiot gotowy (ready made), przedmiot znaleziony
- ramy czasowe dadaizmu i surrealizmu
- malarstwo, nowe formy dzieł – cechy charakterystyczne, najważniejsze informacje
- sztuka surrealizmu w muzeach
- analiza przykładowych dzieł dadaizmu i surrealizmu
- działanie plastyczne – ekspresja przez sztukę

- sytuuje dadaizm i surrealizm w czasie,
- wyjaśnia najważniejsze terminy związane z nurtami dadaizmu i surrealizmu,

- wymienia cechy dzieł dadaistów i surrealistów,
- podaje przykłady twórców i dzieł sztuki poszczególnych kierunków,
- opisuje wybrane dzieło dadaizmu lub surrealizmu,
- wykonuje w wybranej technice plastycznej pracę inspirowaną twórczością dadaistów i surrealistów.
 

- wyjaśnia terminy związane z nurtami dadaizmu i surrealizmu,
- rozpoznaje typowe cechy wytworów sztuki poszczególnych nurtów i wskazuje różnice między nimi,
- opisuje wybrane dzieło jednego z nurtów, uwzględniając tematykę i środki wyrazu,
- omawia przykłady nowych technik i strategii artystycznych typowych dla dadaizmu i surrealizmu,
- wyjaśnia, na czym polega rola przypadku, wyobraźni i zabawy w sztuce,
- wykonuje w określonej technice plastycznej pracę inspirowaną twórczością dadaistów lub surrealistów, podejmując próbę samodzielnej i twórczej interpretacji zadania.

I.1
I.6
II.2
II.6
III.4
III.5
III.6
III.7

8., 9. i 10.
Film 

3

- terminy: fabuła, kadr, ujęcie, scena, montaż, sekwencje
- film jako dziedzina sztuk audiowizualnych (ruchome i udźwiękowione obrazy)
- znaczenie filmu i jego zastosowania
- typy filmów i gatunki filmowe
- środki wyrazu w filmie
- typy planów filmowych
- działanie plastyczne – ekspresja przez sztukę

- wyjaśnia podstawowe terminy związane z filmem,
- wymienia zastosowania filmu,
- wymienia środki wyrazu typowe dla filmu,
- wyjaśnia, co to jest plan filmowy,
- tworzy wypowiedź wizualną w wybranej technice plastycznej lub nagrywa krótki film.
 

- wyjaśnia terminy typowe dla filmu,
- charakteryzuje film jako dziedzinę sztuk audiowizualnych,
- wskazuje zastosowanie środków wyrazu filmu na wybranym przykładzie omówionym na lekcji lub w podręczniku,
- wskazuje na przykładach typy planów filmowych,
- wskazuje związki sztuki filmowej z innymi sztukami wizualnymi,
- tworzy wypowiedź wizualną lub nagrywa krótki film, podejmując próbę samodzielnej i twórczej interpretacji zadania.

II.5
II.6
III.5
III.6

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin