KodeksPrzedszkolaka.doc

(160 KB) Pobierz
„Kodeks Przedszkolaka”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Kodeks Przedszkolaka”

 

czyli

normy i zasady obowiązujące

w Przedszkolu Miejskim Nr 107 w Łodzi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                     Opracowały:

                                                                                         

                                                                   mgr Iwona Arkit

                                                                         mgr Paulina Kaczor

                                                                                   mgr Katarzyna Malczewska

 

 

 

 

 

Łódź   październik 2012 r.

Strona | 13

 


 

   Mając na uwadze bezpieczeństwo, a także dobre wychowanie w Przedszkolu Miejskim
Nr 107 w Łodzi zostały wypracowane normy i zasady pobytu dzieci w przedszkolu nazwane „Kodeksem Przedszkolaka”. Są one znane i przestrzegane przez wszystkich pracowników przedszkola.

Tak czytelnie i jasno nakreślone granice dają dzieciom wiedzę, czego od nich oczekujemy,
a określone konsekwencje nieprzestrzegania – świadomy wybór określonych zachowań.

 

   Wypracowane normy i zasady dotyczą:

-zachowania w sali

-zachowania w łazience

-zachowania w szatni

-zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym

-zachowania podczas wycieczek i spacerów

 

1.      Zasady zachowania się w sali

- wchodząc do sali witamy się mówiąc „dzień dobry”, a wychodząc „do widzenia”

- poruszamy się spokojnie

- siedzę poprawnie na dywanie w czasie zajęć zorganizowanych

- podnoszę rękę, gdy chcę coś powiedzieć

- dzielę się materiałami i zabawkami z innymi dziećmi

- po skończonej zabawie, sprzątam zabawki i odkładam je na swoje miejsce

- książki oglądam przy stoliku

- pełnię obowiązki na rzecz grupy: dyżur przez dzieci 5-6 letnie/łazienka, szatnia, kąciki  

   zabaw/

- wrzucam śmieci do kosza

-  zachowuję się po cichu, gdy:

              -inni pracują

              -inni odpoczywają             

              -słuchamy czytanych lub nagranych bajek, muzyki relaksacyjnej

 

 

 

 

2.      Zasady zachowania się podczas spożywania posiłków

- siadając do stolika podnoszę krzesełko lekko do góry obiema rękami, następnie siadam
i przysuwam się do stolika

-przy stoliku siedzę prosto z nogami pod stolikiem,

-kiedy czekam na posiłek nie bawię się sztućcami, by nie zrobić krzywdy sobie bądź koledze obok

-zaczynam posiłek, kiedy pani powie „smacznego” a my odpowiemy „dziękujemy”

-prawidłowo trzymając łyżkę bądź widelec nabieram małe porcje jedzenia, wkładam do buzi, przeżuwam, a następnie je połykam

-staram się zjadać całe porcje, ponieważ wiem, jakie to jest ważne dla mojego prawidłowego rozwoju

-w czasie posiłków nie rozmawiam, aby się nie zakrztusić

-to, czego nie lubię, nie zrzucam na podłogę lub stolik, ale odkładam na brzeg talerza

-po skończonym posiłku układamy z talerzy piramidkę na środku stołu

-odchodząc od stolika przysuwam krzesełko

 

3.      Zasady zachowania się w łazience i korzystania z toalety

-ustawiam się w rzędzie i cierpliwie czekam na swoją kolej

-przestrzegam ustalonej kolejności: najpierw korzystam z toalety załatwiając potrzeby fizjologiczne, a następnie dokładnie myję ręce

-zawsze po sobie spłukuję wodę w toalecie

-nie wychodzę z toalety nie ubrany/a

-staram się tak myć ręce, aby nie nachlapać na podłogę

-oszczędnie zużywam wodę, mydło i ręcznik

-jeśli potrzebuję pomocy, zgłaszam się do pani

-jeśli potrzebuję skorzystać z toalety w czasie zabaw lub zajęć, informuję o tym nauczyciela

 

4.      Zasady zachowania się w szatni

-przed wejściem do budynku otrzepuję buty z piasku, błota lub śniegu i wycieram
o wycieraczkę

-zachowuję się cicho, spokojnie

-po szatni poruszam się ostrożnie

-pamiętam o kolejności zakładania i zdejmowania odzieży

-odzież wieszam na wieszaku oznaczonym moim znaczkiem

-pamiętam, aby pomóc młodszym kolegom

-nie ruszam rzeczy w szafkach kolegów

 

5.      Zasady zachowania się w ogrodzie przedszkolnym

-przed wyjściem do ogrodu, korzystam z toalety

-do i z ogródka wchodzę i wychodzę ustawiony w pary

-bawię się we wcześniej ustalonej przez nauczyciela przestrzeni

-nie oddalam się od grupy

-słucham poleceń pani i zawsze przychodzę na jej wezwanie

-bawię się tak, by nie stwarzać zagrożenia dla innym

-nie sypię piaskiem na inne dzieci

-bawię się zgodnie, dzieląc się zabawkami

-na zjeżdżalnię wchodzę pojedynczo, bez popychania innych dzieci, z właściwej strony

-nie podchodzę blisko do huśtawek, gdy są na nich dzieci

 

6.      Zasady zachowania się podczas wycieczek i spacerów

-idę zwartą grupą, para za parą jedną stroną chodnika na wyznaczone miejsce

-pilnuję się pani i grupy

-słucham poleceń nauczyciela

-nie rozmawiam z osobami nieznanymi i nie biorę od nich żadnych słodyczy lub zabawek

-kiedy chcę skorzystać z toalety, informuję o tym nauczyciela

-do toalety idę tylko pod opieką osoby dorosłej

-do autokaru wchodzę pojedynczo

-w autokarze siadam na wyznaczonym przez nauczyciela miejscu

-podczas przejazdu wyłącznie siedzę na swoim miejscu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KODEKS PRZEDSZKOLAKA OBOWIĄZUJĄCY

W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM NR 107

 

 

W naszym przedszkolu każdy przedszkolak zobowiązany jest do przestrzegania  ustalonych wspólnie z nauczycielem norm i zasad postępowania w grupie.
           Co roku dzieci zapoznawane są z owymi normami i zasadami. Na ich podstawie,  na początku roku szkolnego tworzony jest wspólny dla całej grupy kodeks przedszkolaka.
Dzieci podpisują się pod zasadami zawartymi w kodeksie poprzez odciskanie swoich dłoni. To znak ich aprobaty i wyraz gotowości do przestrzegania zasad  i norm w nim zawartych.

 

Ø      Staramy się

J używać magicznych słów: proszę, przepraszam, dziękuję, poproszę, dzień dobry,
do widzenia

J szanować kolegów

J być kochanym i umieć kochać

J być uprzejmi i uczciwi

J bawić się zgodnie

J szanować własność innych

J słuchać poleceń dorosłych

J dbać o książki i zabawki

J dbać o czystość i porządek podczas zabawy i pracy

J szanować pracę innych

J okazywać to, co myślimy i czujemy

J dbać o czystość i schludność swojego wyglądu

J bawić się bezpiecznie

J spożywać wszystkie posiłki w przedszkolu

 

Ø      Nie możemy

L bić, popychać, wyrządzać krzywdę innym             

L przezywać innych             

L wyśmiewać się z innych

L przeszkadzać innym w zabawie i pracy

L niszczyć pracy innych

L zabierać cudzej własności bez pytania

L oszukiwać, kłamać

L krzyczeć, hałasować

L biegać po sali

L niszczyć zabawek i innych przedmiotów w przedszkolu

L mówić brzydkich słów

 

 

Ustalając normy postępowania, nakazy i zakazy, ustalony został również system nagród
i kar czyli konsekwencji nieprzestrzegania ustalonych zasad.

Skutecznych środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartości pobudzające i zachęcające do wysiłku. Nagrody (wzmocnienia pozytywne) zwiększają częstotliwość zachowań pożądanych u dzieci, natomiast kary (wzmocnienia negatywne) pozwalają wyeliminować zachowania niepożądane u dzieci aż do całkowitego ich zaniku. Kary dają dzieciom do zrozumienia, że pewne zachowania nie są właściwe i nie wolno ich powielać, dają dziecku informację, że nie idzie ono właściwą drogą. Dobrą drogę pokazują dzieciom nagrody, które w naszym przedszkolu stosujemy wobec wychowanków bardzo często. Nigdy natomiast,  nie stosujemy kar cielesnych.

 

Ø      Nagradzamy dzieci za:

-          wysiłek włożony w wykonanie pracy, zadania (uwzględniając możliwości dziecka)

-          podporządkowanie się wspólnie ustalonym i przyjętym umowom, zasadom, nakazom

-          bardzo dobre wypełnianie przyjętych na siebie obowiązków

-          bezinteresowną pomoc i opiekę nad słabszym, starszym, zwierzętami i roślinami oraz wszystkimi, którzy takiej opieki i pomocy potrzebują

 

Formy nagród:

-          pochwała indywidualna

-          pochwała przed grupą

-          pochwała przed rodzicami

-          oklaski

-          pochwała w postaci emblematu, odznaki, orderu itp.,

-          dostęp do atrakcyjnej zabawki, układanki

-          sprawianie dzieciom przyjemności ( np. dziecko przejmuje rolę  nauczyciela podczas prowadzenia zabawy)

 

Ø      Dzieci ponoszą konsekwencje za:

-          nieprzestrzeganie ustalonych zasad, norm współżycia, zakazów  i nakazów

-          stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu własnemu i innych

-          agresywne zachowanie skierowane na rówieśników, dorosłych i przedmioty

-          niszczenie cudzej własności oraz wytworów prac innych

 

Stosowane konsekwencje:

-          zadośćuczynienie za wyrządzoną krzywdę, w miarę możliwości naprawienie szkody

-          słowne upomnienie (rozmowa mająca na celu przypomnienie obowiązujących zasad)

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin