„Kodeks Przedszkolaka”
czyli
normy i zasady obowiązujące
w Przedszkolu Miejskim Nr 107 w Łodzi
Opracowały:
mgr Iwona Arkit
mgr Paulina Kaczor
mgr Katarzyna Malczewska
Łódź październik 2012 r.
Strona | 13
Mając na uwadze bezpieczeństwo, a także dobre wychowanie w Przedszkolu Miejskim Nr 107 w Łodzi zostały wypracowane normy i zasady pobytu dzieci w przedszkolu nazwane „Kodeksem Przedszkolaka”. Są one znane i przestrzegane przez wszystkich pracowników przedszkola.
Tak czytelnie i jasno nakreślone granice dają dzieciom wiedzę, czego od nich oczekujemy, a określone konsekwencje nieprzestrzegania – świadomy wybór określonych zachowań.
Wypracowane normy i zasady dotyczą:
-zachowania w sali
-zachowania w łazience
-zachowania w szatni
-zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym
-zachowania podczas wycieczek i spacerów
1. Zasady zachowania się w sali
- wchodząc do sali witamy się mówiąc „dzień dobry”, a wychodząc „do widzenia”
- poruszamy się spokojnie
- siedzę poprawnie na dywanie w czasie zajęć zorganizowanych
- podnoszę rękę, gdy chcę coś powiedzieć
- dzielę się materiałami i zabawkami z innymi dziećmi
- po skończonej zabawie, sprzątam zabawki i odkładam je na swoje miejsce
- książki oglądam przy stoliku
- pełnię obowiązki na rzecz grupy: dyżur przez dzieci 5-6 letnie/łazienka, szatnia, kąciki
zabaw/
- wrzucam śmieci do kosza
- zachowuję się po cichu, gdy:
-inni pracują
-inni odpoczywają
-słuchamy czytanych lub nagranych bajek, muzyki relaksacyjnej
2. Zasady zachowania się podczas spożywania posiłków
- siadając do stolika podnoszę krzesełko lekko do góry obiema rękami, następnie siadam i przysuwam się do stolika
-przy stoliku siedzę prosto z nogami pod stolikiem,
-kiedy czekam na posiłek nie bawię się sztućcami, by nie zrobić krzywdy sobie bądź koledze obok
-zaczynam posiłek, kiedy pani powie „smacznego” a my odpowiemy „dziękujemy”
-prawidłowo trzymając łyżkę bądź widelec nabieram małe porcje jedzenia, wkładam do buzi, przeżuwam, a następnie je połykam
-staram się zjadać całe porcje, ponieważ wiem, jakie to jest ważne dla mojego prawidłowego rozwoju
-w czasie posiłków nie rozmawiam, aby się nie zakrztusić
-to, czego nie lubię, nie zrzucam na podłogę lub stolik, ale odkładam na brzeg talerza
-po skończonym posiłku układamy z talerzy piramidkę na środku stołu
-odchodząc od stolika przysuwam krzesełko
3. Zasady zachowania się w łazience i korzystania z toalety
-ustawiam się w rzędzie i cierpliwie czekam na swoją kolej
-przestrzegam ustalonej kolejności: najpierw korzystam z toalety załatwiając potrzeby fizjologiczne, a następnie dokładnie myję ręce
-zawsze po sobie spłukuję wodę w toalecie
-nie wychodzę z toalety nie ubrany/a
-staram się tak myć ręce, aby nie nachlapać na podłogę
-oszczędnie zużywam wodę, mydło i ręcznik
-jeśli potrzebuję pomocy, zgłaszam się do pani
-jeśli potrzebuję skorzystać z toalety w czasie zabaw lub zajęć, informuję o tym nauczyciela
4. Zasady zachowania się w szatni
-przed wejściem do budynku otrzepuję buty z piasku, błota lub śniegu i wycieram o wycieraczkę
-zachowuję się cicho, spokojnie
-po szatni poruszam się ostrożnie
-pamiętam o kolejności zakładania i zdejmowania odzieży
-odzież wieszam na wieszaku oznaczonym moim znaczkiem
-pamiętam, aby pomóc młodszym kolegom
-nie ruszam rzeczy w szafkach kolegów
5. Zasady zachowania się w ogrodzie przedszkolnym
-przed wyjściem do ogrodu, korzystam z toalety
-do i z ogródka wchodzę i wychodzę ustawiony w pary
-bawię się we wcześniej ustalonej przez nauczyciela przestrzeni
-nie oddalam się od grupy
-słucham poleceń pani i zawsze przychodzę na jej wezwanie
-bawię się tak, by nie stwarzać zagrożenia dla innym
-nie sypię piaskiem na inne dzieci
-bawię się zgodnie, dzieląc się zabawkami
-na zjeżdżalnię wchodzę pojedynczo, bez popychania innych dzieci, z właściwej strony
-nie podchodzę blisko do huśtawek, gdy są na nich dzieci
6. Zasady zachowania się podczas wycieczek i spacerów
-idę zwartą grupą, para za parą jedną stroną chodnika na wyznaczone miejsce
-pilnuję się pani i grupy
-słucham poleceń nauczyciela
-nie rozmawiam z osobami nieznanymi i nie biorę od nich żadnych słodyczy lub zabawek
-kiedy chcę skorzystać z toalety, informuję o tym nauczyciela
-do toalety idę tylko pod opieką osoby dorosłej
-do autokaru wchodzę pojedynczo
-w autokarze siadam na wyznaczonym przez nauczyciela miejscu
-podczas przejazdu wyłącznie siedzę na swoim miejscu
KODEKS PRZEDSZKOLAKA OBOWIĄZUJĄCY
W PRZEDSZKOLU MIEJSKIM NR 107
W naszym przedszkolu każdy przedszkolak zobowiązany jest do przestrzegania ustalonych wspólnie z nauczycielem norm i zasad postępowania w grupie. Co roku dzieci zapoznawane są z owymi normami i zasadami. Na ich podstawie, na początku roku szkolnego tworzony jest wspólny dla całej grupy kodeks przedszkolaka. Dzieci podpisują się pod zasadami zawartymi w kodeksie poprzez odciskanie swoich dłoni. To znak ich aprobaty i wyraz gotowości do przestrzegania zasad i norm w nim zawartych.
Ø Staramy się
J używać magicznych słów: proszę, przepraszam, dziękuję, poproszę, dzień dobry, do widzenia
J szanować kolegów
J być kochanym i umieć kochać
J być uprzejmi i uczciwi
J bawić się zgodnie
J szanować własność innych
J słuchać poleceń dorosłych
J dbać o książki i zabawki
J dbać o czystość i porządek podczas zabawy i pracy
J szanować pracę innych
J okazywać to, co myślimy i czujemy
J dbać o czystość i schludność swojego wyglądu
J bawić się bezpiecznie
J spożywać wszystkie posiłki w przedszkolu
Ø Nie możemy
L bić, popychać, wyrządzać krzywdę innym
L przezywać innych
L wyśmiewać się z innych
L przeszkadzać innym w zabawie i pracy
L niszczyć pracy innych
L zabierać cudzej własności bez pytania
L oszukiwać, kłamać
L krzyczeć, hałasować
L biegać po sali
L niszczyć zabawek i innych przedmiotów w przedszkolu
L mówić brzydkich słów
Ustalając normy postępowania, nakazy i zakazy, ustalony został również system nagród i kar czyli konsekwencji nieprzestrzegania ustalonych zasad.
Skutecznych środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartości pobudzające i zachęcające do wysiłku. Nagrody (wzmocnienia pozytywne) zwiększają częstotliwość zachowań pożądanych u dzieci, natomiast kary (wzmocnienia negatywne) pozwalają wyeliminować zachowania niepożądane u dzieci aż do całkowitego ich zaniku. Kary dają dzieciom do zrozumienia, że pewne zachowania nie są właściwe i nie wolno ich powielać, dają dziecku informację, że nie idzie ono właściwą drogą. Dobrą drogę pokazują dzieciom nagrody, które w naszym przedszkolu stosujemy wobec wychowanków bardzo często. Nigdy natomiast, nie stosujemy kar cielesnych.
Ø Nagradzamy dzieci za:
- wysiłek włożony w wykonanie pracy, zadania (uwzględniając możliwości dziecka)
- podporządkowanie się wspólnie ustalonym i przyjętym umowom, zasadom, nakazom
- bardzo dobre wypełnianie przyjętych na siebie obowiązków
- bezinteresowną pomoc i opiekę nad słabszym, starszym, zwierzętami i roślinami oraz wszystkimi, którzy takiej opieki i pomocy potrzebują
Formy nagród:
- pochwała indywidualna
- pochwała przed grupą
- pochwała przed rodzicami
- oklaski
- pochwała w postaci emblematu, odznaki, orderu itp.,
- dostęp do atrakcyjnej zabawki, układanki
- sprawianie dzieciom przyjemności ( np. dziecko przejmuje rolę nauczyciela podczas prowadzenia zabawy)
Ø Dzieci ponoszą konsekwencje za:
- nieprzestrzeganie ustalonych zasad, norm współżycia, zakazów i nakazów
- stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu własnemu i innych
- agresywne zachowanie skierowane na rówieśników, dorosłych i przedmioty
- niszczenie cudzej własności oraz wytworów prac innych
Stosowane konsekwencje:
- zadośćuczynienie za wyrządzoną krzywdę, w miarę możliwości naprawienie szkody
- słowne upomnienie (rozmowa mająca na celu przypomnienie obowiązujących zasad)
- ...
Anulqawwy