grzechnik-testy_w_poradnictwie_zawodowym_zdz.pdf

(829 KB) Pobierz
MINISTERSTWO PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
DEPARTAMENT RYNKU PRACY
Testy
w poradnictwie zawodowym
Warszawa 2006
1
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Departament Rynku Pracy
ul.Tamka 1
00-349 Warszawa
Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego – zeszyt nr 37
Testy w poradnictwie zawodowym
Redakcja:
Anna Grzechnik
Projekt okładki:
Jacek Brzeziński
© Copyright by Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Warszawa 2006
ISBN 83-60302-12-X
Wydawca:
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Departament Rynku Pracy
ul. Tamka 1, 00-349 Warszawa
Publikacja wydana przy wsparciu Wspólnot Europejskich w ramach Programu Leonar-
do da Vinci.
Treść publikacji nie ma na celu wyrażenia stanowiska Komisji Europejskiej. Instytucja
ta nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treść publikacji.
Druk: ZWP MPiPS. Zam. 1976/06. Nakł. 800 egz.
2
Spis treści
Wprowadzenie
..........................................................................................
Co warto wiedzieć o testach psychologicznych?
– Elżbieta Hornowska
................................................................................
Wprowadzenie .....................................................................................
Co należy brać pod uwagę wybierając narzędzie pomiarowe? ............
Rzetelność i standardowy błąd pomiaru ..............................................
Trafność ...............................................................................................
Normalizacja i korzystanie z norm ......................................................
Adaptacja .............................................................................................
Bezstronne stosowanie testu ................................................................
Podsumowanie .....................................................................................
Literatura ..............................................................................................
Kwestionariusz Zainteresowaań Zawodowych – nowe narzędzie
diagnostyczne dla doradcy zawodowego
– Agata Gąsiorowska, Beata Bajcar
..........................................................
Wprowadzenie .....................................................................................
1. Założenia teoretyczne metody KZZ ..............................................
1.1. Struktura i geneza zainteresowań zawodowych ....................
1.2. Interakcyjny model uwarunkowań
i przejawów zainteresowań ...................................................
2. Podstawy konstrukcji kwestionariusza zainteresowań zawodowych ..
2.1. Ogólna charakterystyka metody ............................................
2.2. Charakterystyka skal pomiarowych KZZ ..............................
2.3. Wstępne założenia konstrukcji kwestionariusza KZZ ...........
3. Charakterystyka kwestionariusza KZZ .........................................
3.1. Generowanie i analiza pozycji testowych KZZ .....................
3.2. Analiza psychometryczna danych .........................................
Charakterystyka psychometryczna kwestionariusza KZZ
.....
Analiza różnic międzygrupowych w zakresie skal KZZ
.........
3.3. Rzetelność kwestionariusza KZZ ..........................................
3.4. Analiza trafności kwestionariusza zainteresowań zawodowych
Zależności między skalami kwestionariusza zainteresowań
zawodowych
..........................................................................
Trafność zewnętrzna kwestionariusza KZZ
...........................
3.5. Normalizacja kwestionariusza KZZ ......................................
3.6. Interpretacja wyniku badania za pomocą kwestionariusza KZZ
Literatura ..............................................................................................
5
7
7
10
11
13
17
19
21
23
25
27
27
29
29
34
38
38
39
42
43
43
44
45
48
50
54
54
60
73
74
75
3
Zmiana paradygmatu diagnozy zainteresowań
w doradztwie zawodowym
.......................................................................
– Beata Bajcar, Agata Gąsiorowska
Wprowadzenie .....................................................................................
1. Ogólne charakterystyki metod diagnostycznych ...........................
1.1. Metody oparte na koncepcji Johna Hollanda ........................
1.2. Wady i zalety metod Hollanda w
świetle
opinii doradców
zawodowych .........................................................................
1.3. Kwestionariusz zainteresowań zawodowych (KZZ) ............
2. Porównanie kwestionariusza zainteresowań zawodowych
i metod Hollanda ...........................................................................
2.1. Różnice w teoretycznych podstawach metod Hollanda i KZZ
2.1.1. Różnice treściowe skal zainteresowań zawodowych
KZZ i skal preferencji zawodowych
w modelu Hollanda .................................................
2.2. Zależności między preferencjami zawodowymi według
Hollanda a zainteresowaniami zawodowymi w KZZ ..........
2.2.1. Preferencje zawodowe a zainteresowania zawodowe
w grupie młodzieży .................................................
2.2.2. Preferencje zawodowe a zainteresowania zawodowe
w grupie osób dorosłych .........................................
2.3. Diagnoza z wykorzystaniem metod Hollanda
i kwestionariusza zainteresowań zawodowych ...................
3. Podsumowanie ..............................................................................
Literatura ..............................................................................................
Interpretacja profili indywidualnych kwestionariusza zainteresowań
zawodowych – analiza przypadków
– Anna Borkowska, Agnieszka Czerw
.........................................................
Wprowadzenie .....................................................................................
1. Procedura interpretacji profili indywidualnych .............................
2. Analiza profili KZZ-M ..................................................................
2.1. Licealistka Joasia .................................................................
2.2. Licealista Tomasz ................................................................
2.3. Studentka Anna ...................................................................
2.4. Student Michał ....................................................................
3. Analiza profili KZZ-D ..................................................................
3.1. Pani Barbara ........................................................................
3.2. Pani Beata ............................................................................
3.3. Pan Ryszard .........................................................................
3.4. Pan Piotr ..............................................................................
4. Podsumowanie ..............................................................................
Literatura ..............................................................................................
77
77
78
78
80
83
83
84
85
86
87
92
95
97
98
99
99
99
104
104
107
111
114
118
118
121
125
129
133
134
4
Wprowadzenie
Departament Rynku Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
przekazuje Państwu kolejny numer „Zeszytu informacyjno-metodycznego
doradcy zawodowego”.
Niniejszy zeszyt w całości poświęcono problematyce testów, sto-
sowanych w poradnictwie zawodowym.
Do niedawna podstawowymi narzędziami, wykorzystywanymi
przez doradców zawodowych w urzędach pracy, były zaadaptowane do
warunków polskich testy zainteresowań Johna Hollanda (Zestaw
do Sa-
mobadania
oraz
Kwestionariusz Preferencji Zawodowych).
Stosowano je
w latach 1998–2005, na podstawie odpłatnych licencji, uzyskiwanych od
Psychological Assessment Resources (PAR) z USA.
W latach 2004–2005 na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Spo-
łecznej
został opracowany
Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych
(KZZ),
który jest polską metodą do badania zainteresowań zawodowych,
w pełni dostosowaną do specyfiki naszego rynku pracy.
Wprowadzając do powszechnego użytkowania nową metodę –
Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych,
chcielibyśmy ją Państwu
zaprezentować w przystępny sposób, a także przedstawić kilka podsta-
wowych zagadnień, dotyczących problematyki stosowania testów.
W pierwszym rozdziale zeszytu zostały omówione podstawowe
zagadnienia, związane z własnościami psychometrycznymi testów. Ob-
szernie zdefiniowano pojęcia rzetelności, trafności, normalizacji i adapta-
cji testów. Dużą uwagę poświęcono także problematyce jakości testów,
dostępnych na rynku w Polsce oraz etycznym zagadnieniom, związanym
z przeprowadzaniem badania za pomocą testów.
Rozdział drugi prezentuje założenia teoretyczne i podstawy kon-
strukcji
Kwestionariusza Zainteresowań Zawodowych.
Szczegółowo omó-
wiono charakterystyki psychometryczne tego narzędzia (w tym rzetelność
i trafność) oraz skrótowo przedstawiono opis sposobów interpretacji
wyników.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin