Diagnoza logopedyczna w pigułce e-book - Kamila Czachorowska.pdf

(428 KB) Pobierz
Droga czytelniczko,
Ten e-book został przygotowany
specjalnie dla Ciebie.
Mam nadzieję, że wiedza
w nim zawarta wzbogaci Twój warsztat logopedyczny. Rodzicu, Tobie z kolei muszę
pogratulować
za to, że jesteś aktywna i chcesz wiedzieć więcej. Bardzo to cenię.
„Diagnoza logopedyczna w pigułce”
to wynik kilku lat pracy w zawodzie
logopedy. Możesz go kopiować, rozdawać, drukować i używać do pracy :) W zamian nie
proszę o wiele. Chciałabym, abyś miała na względzie to, że stworzyłam tego e-booka po
to, aby Ci pomóc. Podziel się nim z innymi - ze znajomymi, terapeutami czy rodzicami.
Każdy może pobrać mojego e-booka ze strony
www.logopasja.pl
Wystarczy zapisać się
na newsletter, tak jak Ty to zrobiłaś. Zaproś znajomych do odwiedzenia
mojego bloga,
jestem pewna, że znajdą tam wiele ciekawych informacji.
I jeszcze kilka słów o tym czego nie możesz robić z niniejszym e-bookiem :) Nie
możesz pobierać korzyści majątkowych wykorzystując tego e-booka. Wiedza w nim
zawarta jest uniwersalna, ale prosiłabym żebyś powiedziała mi jeżeli chcesz wykorzystać
e-book lub
Kartę Diagnozy Logopedycznej
w opublikowanej formie na warsztatach lub
w innych formach przekazu publicznego, również w Internecie. Nie możesz też
modyfikować ani rozdzielać treści zawartych w tym e-booku, gdyż stanowią one
nierozłączną całość. Oczywiście przy diagnozie nie musisz drukować całego e-booka,
wystarczy Karta Diagnozy Logopedycznej.
Dziękuję, że jesteś i zapraszam do lektury!
Kamila Anna Czachorowska
Logopeda, Neurologopeda
© 2014 logopasja
Diagnoza Logopedyczna w Pigułce
Spis treści
4
6
7
9
11
14
16
33
39
42
50
51
Diagnoza logopedyczna – dlaczego o niej piszę?
Kto powinien skorzystać z e-booka?
Dla jakich dzieci jest przewidziana Karta Diagnozy
Logopedycznej?
Co zawiera „Diagnoza logopedyczna w pigułce”?
W jakich warunkach przeprowadzić diagnozę?
Lista rzeczy przydatnych podczas diagnozy.
Jak przeprowadzić diagnozę?
Jak interpretować uzyskane wyniki?
Jak rozmawiać z rodzicem?
Karta Diagnozy Logopedycznej.
Bibliografia.
Dziękuję!
3
Diagnoza Logopedyczna w Pigułce
Diagnoza
logopedyczna -
dlaczego o
niej piszę?
M
oim
zdaniem dobrze przeprowadzona diagnoza
l o go pe d y c zn a j e s t k l u c ze m d o s u k c e s u w t e r a p i i
logopedycznej. To od wyniku diagnozy zależy pierwszy krok w
pracy terapeutycznej z dzieckiem. To ona wyznacza kurs
wszystkich podejmowanych później działań. Jest to
niezmiernie ważny element pracy każdego logopedy, bo
przecież od czegoś trzeba zacząć aby móc pomóc dziecku. Bez
dobrze przeprowadzonej diagnozy, bez ustalenia sobie punktu
wyjścia oraz kierunku i celów terapii, często działa się
chaotycznie. Takie postępowanie może wpływać na
nieefektywną, przedłużającą się terapię lub, co gorsza, na
nieuchwyceniu realnego problemu dziecka. Czy o to chodzi?
Jasne, że nie. Stąd pomysł na tego e-booka.
Wielu logopedów na samą myśl o ciągnących się w
nieskończoność diagnozach dostaje białej gorączki. Po głowie
krążą myśli: znowu to samo, ale nuda, jak długo jeszcze?
Chciałabym, żeby od dziś diagnoza kojarzyła Ci się z czymś
niesamowitym, nowym i świeżym. Przecież to spotkanie z
młodym człowiekiem, którego podczas diagnozowania
poznajesz a potem mu pomagasz. Stajesz się „mała cegiełką”
w jego życiu. Niejednokrotnie to Ty - logopeda, jesteś
punktem wyjściowym do dalszego diagnozowania dziecka.
Zmieniasz przez to jakość jego życia. Nie możesz jednak
zapominać, że to ono pomaga Tobie stawać się lepszym
terapeutą i człowiekiem.
4
Diagnoza Logopedyczna w Pigułce
Z tym materiałem praca będzie ciekawsza i łatwiejsza!
Ciekawsza, ponieważ jego usystematyzowana forma,
konkretne wskazówki pozwolą Ci na zestawianie wyników
wszystkich diagnoz dziecka i tym samym będziesz mogła
śledzić jego progres i wyciągać wnioski. Łatwiejsza, bo
wszystko co poukładane i rozplanowane jest w życiu prostsze.
Kolejnym istotnym powodem dlaczego opracowałam ten
materiał to fakt, że jestem logopedą, ale nie mieszkam w
Polsce. Jak już zapewne wiesz, przeprowadziłam się do Anglii.
Żyjąc w innym kraju, który rządzi się odmiennymi prawami,
gdzie dostęp do specjalistów jest ograniczony, dokładam
wszelkich starań, by świadomość rodziców i nauczycieli, była
na tyle duża, aby mogli oni pomóc dzieciom jak najszybciej.
Dla nich diagnoza logopedyczna to również punkt wyjścia do
podjęcia działań profilaktycznych oraz kontaktu z logopedą
lub innym specjalistą. Z doświadczenia wiem, że czas, a
raczej jego nie marnowanie, jest niezwykle ważne. W wielu
przypadkach szybkie dostrzeżenie problemu i podjęcie terapii
przyniosło bardzo pozytywne rezultaty.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin