ustawa o radzie ministrow.pdf

(178 KB) Pobierz
©Kancelaria Sejmu
s. 1/19
Dz.U. 1996 Nr 106 poz. 492
USTAWA
z dnia 8 sierpnia 1996 r.
o Radzie Ministrów
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Rada Ministrów (Rząd) działa kolegialnie.
Art. 2.
1. Rada Ministrów, wykonując ustanowione dla niej w Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej i ustawach zadania i kompetencje, rozpatruje sprawy i
podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach.
2. Rada Ministrów może również rozstrzygać poszczególne sprawy w drodze
korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (drogą obiegową).
3. Organizację i tryb swojej pracy Rada Ministrów określa w regulaminie.
Art. 3.
Przepisy ustawy dotyczące ministrów stosuje się również do osób, o
których mowa w art. 147 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział 2
Członkowie Rady Ministrów
Art. 4.
(uchylony).
Art. 5.
W celu wykonania zadań i kompetencji określonych w Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej i ustawach, Prezes Rady Ministrów może w szczególności:
1)
wyznaczyć ministrowi zakres spraw, w których minister ten działa z
upoważnienia Prezesa Rady Ministrów;
2)
żądać informacji, dokumentów i sprawozdań okresowych lub dotyczących
poszczególnej sprawy albo rodzaju spraw od ministra, kierownika urzędu
centralnego lub wojewody oraz od pracowników urzędów organów
Opracowano na
podstawie t.j. Dz.
U. z 2012 r. poz.
392, z 2015 r.
poz. 1064.
2015-09-21
©Kancelaria Sejmu
s. 2/19
administracji rządowej po zawiadomieniu właściwego ministra, kierownika
urzędu centralnego lub wojewody;
3)
zarządzić
przeprowadzenie
korespondencyjnego
uzgodnienia
stanowisk
członków Rady Ministrów;
4)
zwoływać, brać udział i przewodniczyć posiedzeniom organów pomocniczych
Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, bez względu na ich skład i zakres
działania;
5)
zwoływać posiedzenia, z udziałem właściwych ministrów, kierowników
urzędów centralnych lub wojewodów i im przewodniczyć;
6)
przekazać, z urzędu lub na wniosek właściwego organu albo na wniosek strony,
sprawę należącą do właściwości więcej niż jednego ministra lub kierownika
centralnego urzędu do załatwienia wskazanemu przez siebie ministrowi,
zawiadamiając o tym wszystkie inne właściwe organy oraz strony;
7)
rozstrzygać o zakresie działania ministrów w razie sporu kompetencyjnego
między ministrami.
Art. 6.
1. W razie nieobecności Prezesa Rady Ministrów lub w innym wypadku
czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków w Radzie Ministrów,
pracami Rady Ministrów kieruje wiceprezes Rady Ministrów wyznaczony przez
Prezesa Rady Ministrów lub jeden z ministrów, jeżeli wiceprezes Rady Ministrów
nie został powołany.
2. Wiceprezes Rady Ministrów wykonuje, w imieniu Prezesa Rady Ministrów,
zadania i kompetencje w zakresie powierzonym przez Prezesa Rady Ministrów.
3. (uchylony).
Art. 7.
1. Członek Rady Ministrów uczestniczy, na zasadach określonych w
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w ustalaniu polityki państwa, ponosząc za
treść i za realizację działań Rządu odpowiedzialność w trybie i na zasadach
określonych w odrębnych przepisach.
2. Członek Rady Ministrów jest obowiązany, w zakresie swojego działania, do
inicjowania i opracowywania polityki Rządu, a także przedkładania inicjatyw,
projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów normatywnych na posiedzenia
Rady Ministrów – na zasadach i w trybie określonych w regulaminie pracy Rady
Ministrów.
2015-09-21
©Kancelaria Sejmu
s. 3/19
3. Członek Rady Ministrów realizuje politykę ustaloną przez Radę Ministrów.
4. Członek Rady Ministrów, realizując politykę ustaloną przez Radę Ministrów,
w szczególności:
1)
2)
3)
współdziała z innymi członkami Rady Ministrów;
nadzoruje działalność terenowych organów administracji rządowej;
współdziała z samorządem terytorialnym, organizacjami społecznymi i
przedstawicielstwami środowisk zawodowych i twórczych;
4)
występuje
działania;
5)
po zawiadomieniu Prezesa Rady Ministrów powołuje rady i zespoły, jako
organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania.
Art. 8.
Członek Rady Ministrów reprezentuje w swoich wystąpieniach
stanowisko zgodne z ustaleniami przyjętymi przez Radę Ministrów.
Art. 9.
1. Członek Rady Ministrów, upoważniony przez Radę Ministrów,
reprezentuje
Rząd
przed
Sejmem
Rzeczypospolitej
Polskiej
w
sprawach
rozpatrywanych z inicjatywy Rady Ministrów. W takim wypadku minister składa, po
porozumieniu się z Prezesem Rady Ministrów, wszelkie oświadczenia w imieniu
Rządu.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do reprezentowania Rządu w innych
sprawach rozpatrywanych przez Sejm. W takim wypadku upoważnienia do
reprezentowania Rządu może, w uzasadnionych wypadkach, udzielić ministrowi
Prezes Rady Ministrów.
3. Prezes Rady Ministrów może, na wniosek ministra:
1)
udzielić upoważnienia do reprezentowania Rządu przed Sejmem sekretarzowi
stanu lub podsekretarzowi stanu w danym ministerstwie, pełnomocnikowi
Rządu lub kierownikowi urzędu centralnego;
2)
udzielić upoważnienia do reprezentowania Rządu w Sejmie, poza posiedzeniem
plenarnym, innej osobie czynnej w danym dziale administracji rządowej.
4. Zasady określone w ust. 1–3 stosuje się odpowiednio do wszystkich innych
sytuacji wymagających upoważnienia do reprezentowania Rządu przed innymi
do
Prezesa
Rady
Ministrów
o
powołanie
zespołów
międzyresortowych do wykonywania zadań wykraczających poza zakres jego
2015-09-21
©Kancelaria Sejmu
s. 4/19
organami państwowymi, w szczególności przed Senatem Rzeczypospolitej Polskiej i
Trybunałem Konstytucyjnym.
5. Zasady i tryb udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie
regulują odrębne przepisy.
Art. 10.
1. Rada Ministrów może ustanowić pełnomocnika Rządu do
określonych spraw, których przekazanie członkom Rady Ministrów nie jest celowe.
2. Pełnomocnikiem Rządu może być sekretarz stanu lub podsekretarz stanu, a w
szczególnie uzasadnionych wypadkach, w zakresie zadań o zasięgu regionalnym –
wojewoda.
3. Pełnomocnika Rządu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
4. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zakres udzielonych
pełnomocnikowi upoważnień, sposób sprawowania nadzoru nad jego działalnością
oraz sposób zapewnienia pełnomocnikowi obsługi merytorycznej, organizacyjno-
prawnej, technicznej i kancelaryjno-biurowej.
5. W celu sfinansowania działalności ustanowionego pełnomocnika Rządu,
Prezes Rady Ministrów może, w drodze rozporządzenia, dokonywać przeniesienia
planowanych dochodów i wydatków budżetowych między częściami budżetu
państwa, z zachowaniem przeznaczenia środków publicznych, wynikającego z usta-
wy budżetowej.
Rozdział 3
Organy wewnętrzne Rady Ministrów
Art. 11.
(uchylony).
Art. 12.
1. Prezes Rady Ministrów, z własnej inicjatywy lub na wniosek
członka Rady Ministrów, może, w drodze zarządzenia, tworzyć organy pomocnicze
Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, a w szczególności:
1)
stały komitet lub komitety Rady Ministrów w celu inicjowania, przygotowania i
uzgadniania rozstrzygnięć albo stanowisk Rady Ministrów lub Prezesa Rady
Ministrów w sprawach należących do zadań i kompetencji tych organów;
2)
3)
komitety do rozpatrywania określonych kategorii spraw lub określonej sprawy;
rady i zespoły opiniodawcze lub doradcze w sprawach należących do zadań i
kompetencji Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów.
2015-09-21
©Kancelaria Sejmu
s. 5/19
2. Prezes Rady Ministrów, tworząc organy pomocnicze, o których mowa w ust.
1, określi ich nazwę, skład, zakres działania oraz tryb postępowania.
Art. 12a.
Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, tworzyć komisje do
opracowania projektów kodyfikacji określonych dziedzin prawa, uwzględniając
dorobek nauki i doświadczenia praktyki. Rada Ministrów wydając rozporządzenie,
określi nazwę i przedmiot działania komisji oraz jej skład i tryb postępowania.
Art. 13.
1. Rada Ministrów w uzgodnieniu z zainteresowaną instytucją lub
środowiskiem społecznym może powoływać, w drodze rozporządzenia, komisje
wspólne, składające się z przedstawicieli Rządu oraz tej instytucji lub środowiska.
Rada Ministrów wydając rozporządzenie, określi nazwę i przedmiot działania
komisji wspólnej oraz jej skład i tryb postępowania.
2. Celem komisji, o których mowa w ust. 1, jest wypracowanie wspólnego
stanowiska w sprawach ważnych dla polityki Rządu oraz interesów reprezentowanej
w komisji instytucji lub środowiska.
Art. 14.
1. Przy Prezesie Rady Ministrów działa Rada Legislacyjna.
2. Prezes Rady Ministrów powołuje członków Rady Legislacyjnej.
3. Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zadania oraz
szczegółowe zasady i tryb funkcjonowania Rady Legislacyjnej.
4. Prezes Rady Ministrów po zasięgnięciu opinii Rady Legislacyjnej ustala, w
drodze rozporządzenia:
1)
2)
zasady techniki prawodawczej;
(uchylony).
5. Prezes Rady Ministrów wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4 pkt
1, określi w szczególności elementy metodyki przygotowania i sposób redagowania
projektów ustaw i rozporządzeń oraz innych normatywnych aktów prawnych, a także
warunki, jakim powinny odpowiadać uzasadnienia projektów normatywnych aktów
prawnych, jak również reguły przeprowadzania zmian w systemie prawa. Stosowanie
zasad techniki prawodawczej powinno zapewnić w szczególności spójność i
kompletność systemu prawa oraz przejrzystość tekstów normatywnych aktów
prawnych, z uwzględnieniem dorobku nauki i doświadczeń praktyki.
6. (uchylony).
2015-09-21
Zgłoś jeśli naruszono regulamin