Poradnik-efektywnego-uczenia-sie.docx

(66 KB) Pobierz

PORADNIK EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ

LEKCJA 1.   Sposoby zapamiętywania

 

Podstawowe sposoby ułatwiające zapamiętywanie, czyli przenoszenie informacji z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej:

 

POWTARZANIE – chcąc zwiększyć skuteczność swojego uczenia się musisz powtarzać informacje z częstotliwością po godzinie, po dniu, po tygodniu, po miesiącu, po pół roku.

 

ZROZUMIENIEabyś skutecznie rozumiał treści musisz je wcześniej uporządkować, pogrupować, sklasyfikować, połączyć w kategorie robiąc notatki lub mapy myśli.

 

PRZEŻYWANIE zaangażuj swoje zmysły i włącz emocje w proces zapamiętywania, wówczas łatwiej przypomnisz sobie sytuacje, które były śmieszne, niezwykłe, pełne ruchu.

 

MNEMOTECHNIKI to zbiór działań umysłowych, dzięki którym możesz trwale przyswoić wiedzę i sprawnie ją operować. Techniki te ułatwiają kodowanie i odtwarzanie nowych informacji. Mnemotechniką jest np. Łańcuchowa Metoda Skojarzeń. (Lekcja 3)

 

Gordon Bower wykazał, że uczniowie i studenci posługujący się mnemotechnikami potrafili zapamiętać 7 razy więcej niż ich koledzy nie stosujący tych technik.

 

Możesz zapamiętywać więcej i łatwiej wydobywać informacje ze swojego mózgu, jeśli będziesz stosował w uczeniu się mnemotechniki, które rozwijają:

Ø     wyobraźnię,

Ø     koncentrację uwagi,

Ø     umiejętność kojarzenia,

Ø     wizualizację obrazów.

 

·        KORZYŚCI PŁYNĄCE ZE STOSOWANIA MNEMOTECHNIK:

- krótszy czas zapamiętywania = oszczędność czasu

- większa ilość zapamiętywanych informacji

- długotrwała pamięć o nieograniczonej pojemności

- wzrost motywacji do nauki

- zastosowanie w nauce m.in. języków obcych, długich ciągów informacji.

 

LEKCJA 2.   Motywacja, czyli żeby nam się chciało chcieć

 

Motywacja, a więc nastawienie i postawa, jest elementem koniecznym dla efektywnego uczenia się i osiągania sukcesów. Jest to stan o charakterze psychicznym lub społecznym, służący nakierowaniu naszych działań na określony cel.

 

·        Motywacja wewnętrzna„Chcę, bo lubię” -  motywacja, w której dana aktywność jest celem samym w sobie. To radość i przyjemność płynąca z samego działania. Jest najsilniejszym bodźcem do nauki. Oparta jest na zainteresowaniach i ciekawości świata. Sukces w nauce jest wtedy jedynie kwestią czasu, siły woli oraz konsekwencji w działaniu. 

 

·        Motywacja zewnętrzna„Chcę, bo widzę korzyści” – to angażowanie się w działanie dla osiągnięcia konsekwencji zewnętrznych, ukierunkowane na zysk i korzyści np. wolny czas, pochwała, zadowolenie, nagroda.

 

·        ABY OSIAGNĄĆ SUKSES W UCZENIU SIĘ:

ü     Uwierz w swoje możliwości.

ü     Odważnie działaj.

ü     Podnoś się z porażek.

ü     Myśl pozytywnie.

ü     Planuj sobie czas.

ü     Bądź ambitny.

ü     Bądź systematyczny i wytrwały w uczeniu się.

ü     Stawiaj sobie jasno określone cele.

ü     Powtarzaj sobie w myślach w chwilach zwątpienia:

- To jest dla mnie ważne!

- Musze to lepiej poznać, zrozumieć!

- To mi się w życiu przyda!

- To jest ciekawe i przydatne dla mnie!

- To mnie rozwija!

- To mnie przybliża do celu!

- Chcę się uczyć!

 

·        Odkryj to, co kieruje Twoim działaniem!

Poznaj siebie, swoje potrzeby, mocne i słabe strony, upodobania, bariery, lęki, fascynacje, dziedziny doskonałości. To pozwoli zauważyć, co Cię motywuje, a co demotywuje. Zastanów się, jakie umiejętności i cechy charakteru mogą pomóc Ci w osiągnięciu wyznaczonego celu. Wtedy będziesz wiedział/wiedziała gdzie jest Twoja ukryta energia do działania.

·        Od marzenia do sukcesu!

1.„Kluczem do szczęścia jest posiadanie marzeń; kluczem do sukcesu jest ich realizacja”.

2.„By odnieść sukces, musisz zdecydować, co dokładnie chcesz osiągnąć, a następnie postanowić, że zapłacisz za to odpowiednią cenę”. 

3.„Jeśli chcesz coś, czego nie masz, musisz zrobić coś, czego jeszcze nie robiłeś”.

 

LEKCJA 3.   Łańcuchowa Metoda Skojarzeń    

 

Najważniejsze zasady tworzenia łańcucha:

I.       ŁĄCZYMY WYRAZY W PARY – tworzymy opowiadanie, w które wplatamy te wyrazy, które chcemy zapamiętać.

II.    WIZUALIZUJEMY – tworzymy mentalne obrazy w naszej wyobraźni angażując wszystkie zmysły, co zwiększa skuteczność zapamiętywania.

III. KOJARZYMY – elementy, które chcemy zapamiętać, musimy ze sobą połączyć. Skojarzenie znanej informacji z nową wiadomością pomaga zapamiętać.

 

Najskuteczniejsze skojarzenia powinny być:

śmieszne, oryginalne, przejaskrawione, przesadne, dynamiczne, niesamowite, dziwne, kolorowe, pozytywne, pełne fantazji, szczegółowe, interesujące, oryginalne, emocjonalne.

 

·        PAMIĘĆ = OBRAZ +AKCJA

 

Ćwiczenie 1. Stwórz historyjkę łącząc wyrazy ze sobą za pomocą skojarzeń. Pierwszy wyraz z drugim, drugi z trzecim i tak dalej. Pamiętaj o tworzeniu obrazów i włączeniu swoich zmysłów i emocji.

 

1. telefon                                                        5. ZOO             

2. dziecko                                                         6. Pinokio

3. lampa                                                        7. komputer

4. gazeta                                                        8. kaloryfer

9. statek                                                        10. farby

 

Np. Wyobraź sobie wielki staroświecki telefon. Przez ten telefon rozmawia zadowolone dziecko (przyjrzyj się dokładnie, jak ono wygląda). Dziecko włącza i wyłącza stojącą lampę (wybierz kolor). Mocno świecącą lampę przykryliśmy gazetą (poczuj zapach, bo gazeta lekko się przypala). Z gazety zrobiliśmy statek, którym dopłynęliśmy do ZOO (poczuj emocje, które towarzyszyły Ci w tej podróży). Po ZOO spaceruje rozśpiewany Pinokio (dotknij go i posłuchaj jak ładnie śpiewa). Pinokio bardzo lubi grać na komputerze (wyobraź sobie taką scenę). Komputer stoi w pokoju przy gorącym kaloryferze, którego ostatnio pomalowaliśmy farbą (jaki kolor, poczuj zapach). 

 

Ćwiczenie 2. Wyobraź sobie podane wyrażenia, zakryj dłonią i uzupełnij brakujące wyrazy.

·        Plastikowe krzesło                                                        …………………… motyl

·        Niebieski motyl                                                        brudny…………………..

·        Drewniana szczotka                                          krzesło…………………..

·        Podarty sweter                                                        zielona……………..……

·        Zielona filiżanka                                                        ………………… szczotka

·        Brudny koc                                                                      …………………… sweter

 

Stosowanie Łańcuchowej Metody Skojarzeń pobudza do pracy zarówno prawą jak i lewą półkulę naszego mózgu. Doskonale wzmacnia pamięć długotrwałą, rozwija kreatywność oraz twórcze myślenie. Pamiętaj: trening i wytrwałość czynią mistrza!!!

LEKCJA 4.   Kurs efektywnego czytania

 

Czytanie mimo ogromnego postępu w sposobach pozyskiwania informacji jest nadal najważniejszym narzędziem zdobywania informacji. 85% wiedzy trafia do nas drogą czytelniczą. Celem tego kursu jest zwiększenie tempa czytania i zrozumienia tekstu.

 

KORZYŚCI, JAKIE ZDOBĘDZIESZ DZIĘKI EFEKTYWNEMU CZYTANIU:

 

ü     szybciej i skuteczniej będziesz się uczył,

ü     będziesz miał satysfakcję z nauki,

ü     uporasz się z lekturami,

ü     polubisz czytanie,

ü     uwierzysz w swoje możliwości,

ü     zmniejszysz swój szkolny stres,

ü     będziesz miał więcej wolnego czasu na swoje zainteresowania!

 

PAMIĘTAJ , ŻE WARUNKIEM OSIAGNIĘCIA TEGO CELU JEST:

 

ü     systematyczna praca

ü     motywacja

ü     wiara w sukces

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin