SSP206_PL--Napęd na wszystkie koła ze sprzęgłem Haldex.PDF

(1496 KB) Pobierz
Serwis
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 206
Napęd na wszystkie koła
ze sprzęgłem Haldex
Budowa i zasada działania
Stały napęd wszystkich kół ma w Volkswagenie
i Audi prawie piętnastoletnią tradycję.
Do przeniesienia napędu na tylne koła
Volkswagen stosował m.in. sprzęgło wiskotyczne,
a Audi mechanizm różnicowy Torsen.
Działanie systemu samoczynnie rozpoznającego
poślizg zależy od różnicy prędkości przednich
i tylnych kół. Na podstawie tej różnicy układ
napędowy rozdziela moment obrotowy silnika
pomiędzy obie osie samochodu.
Stosowane dotychczas przez Volkswagena
sprzęgło wiskotyczne potrafiło rozpoznać
poślizg, ale nie jego przyczynę.
Natomiast sprzęgło Haldex stanowi ogromny
postęp w konstrukcji nowoczesnych układów
napędowych. Sprzęgło Haldex można
regulować. Za regulację odpowiada sterownik
elektroniczny, który może uwzględnić wiele
dodatkowych informacji. Rozdział napędu
pomiędzy osie nie zależy już tylko od poślizgu
poszczególnych kół, ale i od tego, w jakich
warunkach porusza się samochód. Za pośredni-
ctwem magistrali CAN sterownik dostaje info-
rmacje o prędkości obrotowej kół (sterownik ABS)
i o położeniu pedału gazu (sterownik silnika).
Dzięki tym informacjom sterownik ma wszystkie
najważniejsze informacje o warunkach jazdy
(prędkość, promień zakrętu, napęd czy
hamowanie silnikiem) i może odpowiednio do
nich sterować rozdziałem napędu.
Zalety sprzęgła Haldex
– stały napęd wszystkich kół poprzez
elektronicznie sterowane sprzęgło
wielopłytkowe
– charakterystyka typowa dla samochodu
z napędem przednich kół
– szybka reakcja na zmianę warunków
– brak naprężeń podczas manewrowania
i parkowania
– zastosowanie różnych kół (np. koła
dojazdowego) nie powoduje uszkodzenia
sprzęgła
– brak ograniczeń w holowaniu z
podniesionymi kołami jednej osi
– możliwość swobodnego łączenia z układami
przeciwpoślizgowymi (ABS, EDS, ASR, EBV
i ESP)
SSP 206/001
NOWOŚĆ
Uwaga
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego
kształcenia nie jest instrukcją
naprawy!
Informacje na temat diagnozy, regulacji
i naprawy prosimy zaczerpnąć z właściwej
literatury serwisowej!
2
O czym będzie mowa
Napęd na wszystkie koła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Sprzęgło Haldex . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Część mechaniczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Część hydrauliczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Sprawdzamy swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Schemat układu sterowania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Część elektryczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Sytuacje podczas jazdy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Schemat funkcjonalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Samodiagnoza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Sprawdzamy swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
3
Napęd na wszystkie koła
Układ napędowy
Układ napędu wszystkich kół ze sprzęgłem
wielopłytkowym skonstruowano z myślą o
modelach należących do platformy A, a więc
z poprzecznie umieszczonym zespołem
napędowym.
Nowe sprzęgło jest zwartym podzespołem,
umieszczonym w tym samym miejscu, co
sprzęgło wiskotyczne w dotychczasowym
rozwiązaniu.
Jest ono napędzane przez wał napędowy
i zamocowane do przekładni tylnej osi.
SSP 206/003
4
Moment obrotowy silnika jest przenoszony przez
ręczną skrzynię biegów, kosz mechanizmu
różnicowego przedniej osi i przekładnię kątową
na wał napędowy.
Wał napędowy napędza wałek wejściowy
sprzęgła Haldex.
W sprzęgle Haldex wałek wejściowy jest
oddzielony od wałka wyjściowego, połączonego
z mechanizmem różnicowym tylnej osi.
Tylne koła są napędzane tylko wtedy, gdy
sprzęgło Haldex jest załączone, a więc jego płytki
dociśnięte do siebie.
SSP 206/002
SSP 206/004
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin