Egzamin ósmoklasisty OKE grudzień 2018 klucz.pdf

(463 KB) Pobierz
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
od roku szkolnego 2018/2019
JĘZYK ANGIELSKI
Zasady oceniania rozwiązań zadań
z próbnego arkusza egzaminacyjnego
(OJAP-100, OJAP-200, OJAP-400, OJAP-500,
OJAP-600)
GRUDZIEŃ 2018
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa
Zasady oceniania
Zadania zamknięte
1 pkt – poprawna odpowiedź.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub brak odpowiedzi.
Zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych
1. W zadaniu otwartym sprawdzającym znajomość środków językowych wymagana jest pełna
poprawność gramatyczna i ortograficzna.
2. Akceptuje się wyraz zapisany wielką literą zamiast małą i odwrotnie. Powyższe ustalenie
stosuje się pod warunkiem, że zdający nie naruszył innych zasad pisowni, np. pisowni nazw
własnych.
Zadania otwarte sprawdzające rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych oraz
znajomość funkcji językowych
1. Odpowiedź musi być komunikatywna dla odbiorcy, zgodna z poleceniem oraz musi
wskazywać, że zdający zrozumiał tekst.
2. O ile zasady oceniania określone dla danego zadania nie stanowią inaczej, odpowiedź nie
jest akceptowana, jeśli zdający:
popełnia błędy, które zmieniają znaczenie słowa, np.
suite
zamiast
suit
popełnia błędy, które powodują, że jest ona niejasna, na przykład:
powodują, że użyte słowo nie byłoby zrozumiane przez odbiorcę jako słowo, którym
zdający powinien uzupełnić tekst, np.
chitys
zamiast
cities
powodują, że odpowiedź jest dwuznaczna lub wieloznaczna
używa zapisu fonetycznego w języku polskim, np.
Inglisz
zamiast
English
udziela odpowiedzi, która:
nie jest wystarczająco precyzyjna, np.
places
zamiast
cities
w zadaniu 3.2.
nie łączy się logicznie i/lub nie jest spójna z fragmentami tekstu otaczającymi lukę,
np. niepoprawna odpowiedź
Warsaw, Cracow
zamiast
cities
w zadaniu 3.2.
udziela dwóch odpowiedzi, z których jedna jest poprawna, a druga – błędna,
np. niepoprawna odpowiedź
suit or sports clothes
w zadaniu 3.3.
podaje poprawną odpowiedź, ale uzupełnia ją elementami, które nie są zgodne z tekstem,
np. niepoprawna odpowiedź
black suit
zamiast
a suit
w zadaniu 3.3.
udziela odpowiedzi w innym języku niż wymagany w danym zadaniu, np. niepoprawna
odpowiedź
running shoes
w zadaniu 10.3.
3. W odpowiedziach do zadań otwartych sprawdzających rozumienie ze słuchu oraz
rozumienie tekstów pisanych kluczowe jest przekazanie komunikatu. Błędy językowe oraz
ortograficzne są dopuszczalne, o ile odpowiedź ucznia w sposób jednoznaczny wskazuje, że
zrozumiał on tekst.
4. W przypadku zadań sprawdzających znajomość funkcji językowych równie istotna jak
komunikatywność odpowiedzi jest jej poprawność. Odpowiedzi zawierające poważne błędy
językowe i/lub ortograficzne nie są akceptowane. W zadaniach sprawdzających uzyskiwanie
informacji nie są akceptowane pytania intonacyjne, np.
She likes it?
Uwaga!
Akceptowana jest każda poprawna odpowiedź, która nie została ujęta w zasadach oceniania.
Strona 2 z 29
Rozumienie ze słuchu
Podstawa programowa 2017
2)
Wymagania ogólne
II.5. Uczeń znajduje
w wypowiedzi określone
informacje.
II. Rozumienie
wypowiedzi.
Uczeń rozumie proste
wypowiedzi ustne artykułowane
wyraźnie, w standardowej
odmianie języka […].
Zadanie
Wymagania szczegółowe
2.4) Uczeń wyszukuje
proste informacje
szczegółowe w tekście
słuchanym.
2.6) Uczeń rozpoznaje
rodzaje sytuacji
komunikacyjnych.
2.3) Uczeń rozumie ogólny
sens prostego tekstu.
2.5) Uczeń rozumie intencje
rozmówców.
II.4. Uczeń określa
kontekst wypowiedzi.
II.2. Uczeń określa główną
myśl wypowiedzi […].
II.3. Uczeń określa intencje
nadawcy/autora
wypowiedzi.
Wymagania szczegółowe
Podstawa programowa 2012
1)
Wymagania ogólne
Poprawna
odpowiedź
B
A
B
C
A
1.1.
1.2.
II. Rozumienie
wypowiedzi.
1.3.
1.4.
Uczeń rozumie bardzo proste
i krótkie wypowiedzi ustne
artykułowane wyraźnie i powoli,
w standardowej odmianie języka
[…].
1.5.
1)
2)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 30 sierpnia 2012 r., poz. 977); I etap edukacyjny: klasy I–III; II etap edukacyjny: klasy IV–VI.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej
kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla
branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 24 lutego 2017 r.,
poz. 356); II etap edukacyjny: klasy IV–VIII – wersja II.1.
Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy.
Strona 3 z 29
Zadanie
Wymagania szczegółowe
C
2.4) Uczeń wyszukuje
proste informacje
szczegółowe w tekście
słuchanym.
II. Rozumienie
wypowiedzi.
Uczeń rozumie proste
wypowiedzi ustne artykułowane
wyraźnie, w standardowej
odmianie języka […].
Podstawa programowa 2012
Wymagania ogólne
Wymagania szczegółowe
Poprawna
odpowiedź
Podstawa programowa 2017
Wymagania ogólne
2.1.
II.5. Uczeń znajduje
w wypowiedzi określone
informacje.
2.2.
II. Rozumienie
wypowiedzi.
D
E
2.3.
2.3) Uczeń rozumie ogólny
sens prostego tekstu.
Uczeń rozumie bardzo proste
i krótkie wypowiedzi ustne
artykułowane wyraźnie i powoli,
w standardowej odmianie języka
[…].
2.4.
II.2. Uczeń określa główną
myśl wypowiedzi […].
B
Zadanie
Wymagania szczegółowe
Podstawa programowa 2012
Podstawa programowa 2017
Wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi.
Uczeń rozumie proste wypowiedzi
ustne artykułowane wyraźnie, w
standardowej odmianie języka […].
Wymagania ogólne
Wymagania szczegółowe
3.1.
II. Rozumienie wypowiedzi.
3.2.
2.4) Uczeń wyszukuje proste
informacje szczegółowe
w tekście słuchanym.
Uczeń rozumie bardzo proste
i krótkie wypowiedzi ustne
artykułowane wyraźnie i powoli,
w standardowej odmianie języka […].
3.3.
I. Znajomość środków
językowych.
I. Znajomość środków
językowych.
II.5. Uczeń znajduje
w wypowiedzi określone
informacje.
3.4.
Uczeń posługuje się bardzo
podstawowym zasobem
środków
językowych (leksykalnych,
gramatycznych, ortograficznych) […].
Uczeń posługuje się podstawowym
zasobem
środków
językowych
(leksykalnych, gramatycznych,
ortograficznych) […].
Strona 4 z 29
Uszczegółowienia do zadania 3.
Zasady oceniania
1 pkt – poprawna odpowiedź.
Zad.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
Zad.
Odpowiedź oczekiwana
secret agent
cities
speak English
a suit
Przykłady odpowiedzi akceptowalnych
agent
3.1.
spy / special agent
sicret agent
city
3.2.
citys / citis
town / towns
Polish cities / big cities
speak english
3.3.
talk English / use English
speak Englisch / speek English
speaking English / speaks English
3.4.
suit / the suit
Uzasadnienie
udzielenie odpowiedzi
agent
jest
wystarczające
akceptowane są określenia synonimiczne
błąd niezakłócający komunikacji,
kluczowe jest słowo
agent
nie jest konieczne użycie liczby mnogiej
(brak końcówki
-s
jest traktowany jako
dopuszczalny błąd)
niewłaściwy zapis liczby mnogiej
rzeczownika
city
jest uznawany za
dopuszczalny błąd
akceptowane są odpowiedzi
town/towns
zamiast
city/cities
odpowiedzi zgodne z tekstem
akceptowany jest zapis słowa
English
małą literą
akceptowane sa czasowniki, które oznaczają
korzystanie z języka angielskiego
dopuszczalne błędy
dopuszczalne błędy językowe
akceptowany jest brak
przedimka/niewłaściwy przedimek.
Strona 5 z 29
Zgłoś jeśli naruszono regulamin