NAUKA O CZŁOWIEKU DLA KLASY VIII (1982).pdf

(41987 KB) Pobierz
nauka
o człowieku
Wanda StęSIlcKa
nauka
człowieku
dla Klasy VIII
i
C#
o
WARSZAWA
W Y D A W N ICTW A SZKOLNE I PED A G O G ICZN E
Autor rozdziału „Ochroną przyrody”
Włodzimierz Ulak
Oddzielnie zostały wydane wskazówki metodyczne
dla nauczyciela
Redaktor
Krystyna Artysz
Redaktor techniczny
Zofia Chyża
Korektorzy
Ewa Piwarska
Hanna Pietrzak
Okładkę i kartę tytułową wykonał
Stanisław Szymański
Tablice kolorowe wykonał
Bogdan Nowicki
Copyright
by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Warszawa 1973
Podręcznik zatwierdzony do użytku szkolnego
ISBN 83-02-00471-5
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne — Warszawa 1982
r.
Wydanie osiemnaste. Nakład 150.000+210 egz. Ark. druk.
13,25 + 1 wkł. Ark. wyd. 11,44. Zamówiono dn. 18.VI.1982 r.
Podpisano do druku 16.VII.1982 r. Druk ukończono w sierpniu 1982 r.
Zam. 767/556-558
Papier druk. mat. kl.'V, 71, g, 86 x 122 cm
WSiP — Zakłady Graficzne w Bydgoszczy
PODSTAW OW E WIADOMOŚCI
O EW OLUCJI CZŁOWIEKA
Naczelne.
Spośród wszystkich ssaków N a c z e ln e mają najsilniej
rozwinięty mózg. Do Naczelnych zaliczamy małpiatki i małpy oraz
człowieka. Wykopaliska dowodzą, że Naczelne już przed kilkudzie­
sięciu milionami lat miały chwytne kończyny. Chwytną ręką i stopą
mogą one wykonywać wiele czynności, których nie mogą pełnić
zwierzęta mające inaczej ukształtowane kończyny. Chwytność koń­
czyn, jaką zawsze cechowały się Naczelne, pobudzała odpowiednie
ośrodki w korze mózgowej, wskutek tego następował rozwój tych
ośrodków.
Przodkowie
g atu n k u ludzkiego. Gatunek ludzki mógł się roz­
winąć tylko w drodze ewolucji takich zwierząt, które miały dobrze
rozwinięte mózgi. Żaden z ssaków nie może się pod tym względem
równać z Naczelnymi. Wynika z tego wniosek, że człowiek ma wspól­
nych przodków z małpami i małpiatkami. W poszukiwaniu rodowodu
człowieka musimy więc rozpocząć od pierwszych Naczelnych, które
pojawiły się na początku ery kenozoicznej
w
trzeciorzędzie.
W yprostowana postawa ciała.
Pierwszym krokiem do powsta­
nia gatunku ludzkiego było uzyskanie wyprostowanej postawy. Pier­
wsze wykopaliska dowodzące istnienia dwunożnych małp stepowych
pochodzą z końca trzeciorzędu, a więc sprzed kilku milionów lat.
Powstała wtedy nie znana dziś i nie występująca obecnie nigdzie
na święcie postać dwunożnej małpy, żyjącej nie w lasach, ale w ste­
pach i żywiącej się pokarmem mięsnym.
Dwunożne małpy żyły w stadach. Życie stadne odznacza się
pewnym uporządkowaniem wewnętrznym. Obserwujemy to u wielu
zwierząt; jest tam zawsze przewodnik stada, któremu ono podlega,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin