Hierarchia bytów.pdf

(132 KB) Pobierz
HIERARCHIA BYTÓW
(gr.

[hierarchía]; łac. ordo, hierachia – ład,
ułożenie) – w metafizyce: porządek rzeczy wynikający z naturalnego
zróżnicowania tych rzeczy lub z przyjętego kryterium porządkowania; układ
podporządkowań bytów oparty na ich skutkowo-przyczynowej zależności;
gradualizm rzeczy ustanawiany na podstawie ich pochodzenia.
W logice termin „hierarchia” oznacza porządek klas (naturalnych lub
sztucznych), pozostających względem siebie w stosunku nadrzędności lub
podrzędności (w przypadku równorzędności nie można mówić o hierarchii
klas). W Kościele katolickim słowo „hierarchia” oznacza grupę duchowieństwa
(hierarchia kościelna) wewnętrznie zróżnicowaną ze względu na pełnione
funkcje kościelne; w teologii: porządek wśród świata duchów (hierarchie
anielskie, niebieskie); w socjologii: warstwy społeczne, zróżnicowane na
podstawie
statusu
bytowego
lub
wykonywanych
funkcji
społeczno-
politycznych.
W filozofii słowo „hierarchia” nabrało swoistego znaczenia za sprawą
Pseudo-Dionizego Areopagity, neoplatonika, którego 2 główne dzieła noszą
charakterystyczne tytuły:
   
[Perí tes ouranías
hierarchías] (De
caelesti hierarchia)
oraz
   
[Perí
tes ekklesiastikés hierarchías] (De
ecclesiastica hierarchia).
Termin

,
będący złożeniem gr. słów:

[hierós] (nadprzyrodzony, święty) oraz

[árchein]
(kierować,
zaczynać),
miał
oznaczać
ustopniowaną
drogę
prowadzącą od Boga do stworzeń i z powrotem do Boga. Hierarchia jawi się
jako święte źródło zróżnicowań bytów oraz jako zasada pierwotnie
organizująca owe zróżnicowania. W owym zhierarchizowaniu dostrzegano
ujawnianie się mocy stwórczej Boga, a także doskonałość i bogactwo świata.
Dociekania filozoficzne, które w zależności od epok, przenoszą swe
zainteresowania od świata przyrody na człowieka i jego moralne działanie oraz
wytwarzanie, próbują także dociec podstaw porządku oraz hierarchii, z jaką
spotykamy się wśród bytów. Świat odkrywany jest bowiem jako kosmos
(uporządkowany), a nie chaos, zaś tworzące go byty wyróżnia naturalna
hierarchia zależności i podporządkowań. Podstaw owej hierarchii poszukiwano
albo w wewnętrznej naturze rzeczy, albo w boskim zrządzeniu, albo w
subiektywnej dążności człowieka do porządkowania świata. Biorąc pod uwagę
owe kryteria można wyróżnić typy hierarchii bytowania rzeczy.
HIERARCHIA BYTÓW
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
H i e r a r c h i a z j a w i s k o w a . W monistycznej interpretacji świata, jaką
spotykamy na przełomie VI i V w. przed Chr. (Tales, Anaksymenes,
Empedokles),
przedstawiano
świat
jako
jednorodną
całość,
będącą
powieleniem tej samej (lub tych samych) pracząstki. Wg pierwszych
filozofujących fizyków – pisał Arystoteles – „[...] jest zawsze jakaś natura –
jedna lub nie tylko jedna – i z tego czegoś jest wszystko, ale tak, że samo to we
wszystkim się zachowuje” (Met., 983 b 17–19). Byty tworzące ów świat były
pojmowane jako agregaty jednej lub kilku jednorodnych pracząstek. Nic więc
dziwnego, że wg filozofujących fizyków wszystko było we wszystkim i
jednym było wszystko. Próba wprowadzenia jakiegoś porządku i hierarchii
pomiędzy bytami z konieczności została sprowadzona do czysto zjawiskowego
sposobu bytowania rzeczy. Wewnątrz bowiem bytów nie znajdujemy nic
takiego, co mogłoby stanowić podstawę zhierarchizowania i zróżnicowania.
Wszystko bowiem, co bytuje, posiada naturę praelementów.
Na
pierwsze
który
zróżnicowanie
wśród
pomiędzy
praelementami
pracząstek
wskazał
(

Anaksagoras,
różnokształtnych
[homoiomeré]) wyróżnił pracząstkę

[noús]. Wśród prazasad bytowania
rzeczy pierwsze zróżnicowanie wskazał Empedokles, wyróżniając miłość (

[philía]) i nienawiść (

[néikos]), Anaksagoras zaś małe i wielkie, a
Heraklit zasadę (prawo) Logosu. Filozofowie ci uważali jednak, że „zasady
wszystkich rzeczy są wyłącznie z gatunku materii” (tamże, 983 b 8–9).
Elementy te – jak dowodził Empedokles w V w. przed Chr. – „trwają wiecznie
i nie powstały, ale w większej lub mniejszej ilości łączą się w jedność i znowu
z jedności rozdzielają się” (Diels-Kranz, A 28).
Z sytuacją zjawiskowej hierarchizacji bytów spotykamy się także w
nowożytnych i współczesnych monistycznych interpretacjach świata – w
wersji atomistycznej, mechanicystycznej, materialistycznej.
H i e r a r c h i a p r z e c i w i e ń s t w. Platon oraz Parmenides to pierwsi
filozofowie, którzy wskazali nie tylko na istotowe zróżnicowanie pomiędzy
bytami, ale na istniejącą hierarchię światów przeciwnych – jeden to świat
bytów widzialnych, które są upostaciowione i dostrzegalne zmysłami, drugi to
świat bytów niewidzialnych, bez postaci, które są oglądane „oczami duszy”.
Ten świat bytów „bez postaci – wyjaśniał Platon – jest zawsze taki sam, a
widzialny nigdy” (Phaed., 79 A). Wśród świata bytów bez postaci wyróżnił
HIERARCHIA BYTÓW
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
Platon zasady, idee i liczby oraz przestrzeń. Na szczycie świata idei stoi Jednia
i Dobro, i one w h. b. bez postaci zajmują szczególne miejsce.
Wśród
bytów
upostaciowionych
znajdują
się
byty
materialne,
postrzegane zmysłami, które tworzą świat bytów drugiej kategorii, bytują
bowiem dzięki temu, że uczestniczą w świecie idei. Dlatego – jak wyjaśniał
myśl Platona Diogenes Laertios – „ci, którzy chcą poznać początki
wszechrzeczy, muszą rozróżnić najpierw idee same w sobie, takie jak
podobieństwo i jedność, ilość i wielkość, spoczynek i ruch; następnie samo w
sobie piękno, dobro i sprawiedliwość oraz inne tym podobne [...]; w końcu, po
trzecie, muszą wiedzieć, jakie idee pozostają do siebie w stosunku, jak np.
wiedza albo wielkość, albo władza – pamiętając zarazem, że rzeczy z którymi
spotykamy się w doświadczeniu, mają te same nazwy dzięki uczestnictwu w
tych ideach (
   
[diá to metéchein ekéinon]); na przykład
sprawiedliwym nazywa się to, co uczestniczy w sprawiedliwości, pięknym zaś
to, co uczestniczy w pięknie” (DLaert III 12–13).
Przeciwieństwo
jako
jedno
z
kryteriów
porządkowania
i
hierarchizowania rzeczy wprowadzone do starożytnej filozofii stanie się
jednym z najbardziej trwałych kryteriów. Stosowane ono będzie zarówno na
płaszczyźnie poznawczej, jak i bytowej, zarówno językowej, jak i
przedmiotowej. Tego typu zasada hierarchizacji zostanie włączona w nurt
filozofii kartezjańskiej i postkartezjańskiej, na skutek czego wyróżniono świat
umysłów (res cogitans) i świat rzeczy (res extensa), świat przedmiotów i
podmiotów, świat rzeczy w sobie i rzeczy w czymś drugim, świat rzeczy
inteligibilnych i niepoznawalnych (irracjonalnych) itp.
Hierarchizowanie bytów wg kryterium przeciwieństw okazało się jednym
z najbardziej uniwersalnych i pragmatycznych kryteriów.
Hierarchia
substancji.
Arystoteles,
odkrywając
pluralizm
bytowania rzeczy, podstawy zróżnicowania i hierarchii poszukiwał w ich
wewnętrznej naturze. Pierwszym zróżnicowaniem narzucającym się w
poznaniu spontanicznym jest wyodrębnienie świata bytów ożywionych i
nieożywionych. „Wśród rzeczy powstających – napisał Arystoteles (Prot., frg.
11) – jedne powstają dzięki pewnego rodzaju myśli albo sztuce, np. dom lub
okręt (ich bowiem przyczyną jest pewna sztuka i proces myślowy) – inne
HIERARCHIA BYTÓW
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
natomiast powstają nie dzięki sztuce, lecz z natury. Natura jest przyczyną
zwierząt i roślin, i wszystkie tego rodzaju twory powstają dzięki naturze”.
Podstawą tego zróżnicowania jest forma, która może być wewnętrzną
zasadą organizowania materii lub zewnętrzną. W pierwszym przypadku
wyróżniamy świat bytów ożywionych, w drugim – nieożywionych.
Odpowiednio do tego uporządkowania pojawia się naturalna h. b.: tych, które
powstały z natury i tych, które powstały ze sztuki. W obrębie zaś bytów
powstałych z natury spotykamy propocjonalnie uhierarchizowane substancje
roślinne i zwierzęce, zaś wśród tych ostatnich „najprzedniejszy ze wszystkich
istot żywych jest oczywiście człowiek” (tamże, frg. 16). Uprzywilejowaną
pozycję zawdzięcza człowiek swej rozumności, bowiem „w pełni obdarzony
rozumem staje się podobny do Boga” (tamże, frg. 28). Arystoteles wyróżnił
jeszcze jedną substancję – nieporuszoną, wieczną i niezmienną, z którą
związana jest bezpośrednio sfera tzw. czystych inteligencji. Owa nieporuszona
substancja jest najwyższym dobrem, i tym, „co porusza, samo nie będąc
poruszone: jest ono i wieczne, i substancją, i aktem, który jest tylko aktem”
(Met., 1072 a 23–26).
W traktacie
Kategorie
Arystoteles odpowiednio do sposobów bytowania
rzeczy wyróżnia odpowiednie dla nich sposoby orzekania. W ten sposób
pojawia się hierarchia orzeczników (kategorii): istotowych (substancjalnych) i
przypadłościowych (ilościowych i jakościowych oraz relacyjnych), które
ułożył w 10 grup, a które swe ugruntowanie mają w sposobie bytowania
substancji.
H i e r a r c h i a h i p o s t a z . U Plotyna pojawiła się nowa próba h. b.,
oparta na koncepcji emanacjonizmu, wskutek czego mamy do czynienia z
gradualizmem h. b. Zasadą porządkowania jest Jednia. „Jest bowiem coś jakby
środek – napisał Plotyn (Enneady, IV 3, 17) – a wokół niego okrąg
promieniujący blaskiem, który odeń pochodzi, a wokół nich inny, światłość ze
światłości”. Ponadto – „wszystkie byty są bytami dzięki jedności, tak te, które
są bytami w pierwszym znaczeniu, jak i te, które się zalicza w jakikolwiek
sposób do bytów. Bo czymże będą, jeżeli nie będą jednem? Przecież z chwilą,
kiedy zostaną pozbawione jedności, już nie są tym, czym się nazywają. I tak,
nie ma wojska, jeżeli nie będzie jednem, ani też nie ma chóru ani trzody, żeby
nie były jednem. A nie ma także domu ni okrętu bez jedności, bo dom i okręt są
HIERARCHIA BYTÓW
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
właśnie jednem, po którego stracie ani dom już domem nie będzie, ani okrętem
okręt” (tamże, VI 9, 1). Z jedności i dzięki jedności jest wszystko.
Najbardziej podstawową hierarchię tworzą byty świata zmysłowego i
inteligibilnego, cielesnego i niecielesnego. Wśród bytów świata inteligibilnego
wyróżnia Plotyn Jedno, które jest ponad bytem, Umysł (

[noús]), który jest
jednością bytu i myśli, oraz Duszę (

[psychè]) jako elementy procesu
emanacji.
Zaproponowana przez Plotyna h. b. stanie się wzorcową dla wszelkiego
rodzaju emanacyjnych interpretacji rzeczywistości, które pojawią się także w
filozofii nowożytnej i współczesnej.
Hierarchia
form
i s t o t o w y c h . Z pojawieniem się nowego
rozumienia arystotelesowskich form istotowych, z którym spotykamy się u
Awicenny (XI w.), zmienia się kryterium h. b. Jest nim kryterium bytowania
istot ogólnych. Istoty bowiem – jak myśl Awicenny wyjaśnia É. Gilson (Byt
i
istota,
Wwa 1963, 106) – „są albo w samych rzeczach, albo w intelekcie.
Można więc rozpatrywać istotę w trzech aspektach: najpierw w niej samej, to
jest w oderwaniu do stosunków, jakie mogą zachodzić między nią a umysłem
lub rzeczami, następnie jako istniejącą w poszczególnych bytach; w końcu jako
znajdująca się w intelekcie. Można powiedzieć, że istota pojęta w ten sposób w
samej sobie wraz z jej modyfikacjami w intelekcie i w poszczególnych
rzeczach stanowi punkt centralny nauki głoszonej przez Awicennę”.
Odpowiednio do tego typu rozumienia istoty, Awicenna wyróżnił trojaki stan
jej bytowania, nazywając te stany naturami. W ten sposób powstanie hierarchia
natur: natura pierwsza, która bytuje w konkretnych bytach (np. istota Jana);
natura druga, która bytuje w intelekcie poznającym tegoż Jana, a więc to, co
znaczone jest w definicji Jana (np. człowiek); natura trzecia, która bytuje sama
w sobie i w oderwaniu od rzeczy, jak i od intelektu, a będąca zbiorem cech
konstytutywnych (człowieczeństwo). Owa natura trzecia zostanie postawiona
w hierarchii natur najwyżej, stając się synonimem bytu jako przedmiotu
metafizyki.
Jan Duns Szkot (XIII w.) nawiązał do awicenniańskiej hierarchii natur,
wyróżniając z nich naturę trzecią. Wg Dunsa Szkota – objaśnia Gilson –
„Natura nie jest sama z siebie ani powszechna, ani szczegółowa, lecz jest
obojętna zarówno wobec tego, co powszechne, jak i tego, co jednostkowe. By
HIERARCHIA BYTÓW
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin