Szerokiej drogi. Doskonalenie techniki jazdy.pdf

(66340 KB) Pobierz
Spis
treści
Wstęp
.......................................................................................
7
Sportowcy mimo woli
...............................................................
1 3
Jazda „rajdowa" i „codzienna" ...................
..
..................
..
.......... 15
Praktyka ............................
.......... .............................. ..
............ 1 7
Co to jest
szybkość
bezpieczna
............................................
....
1 9
Kierowcy doskonali ....................
...
............
...
............................. 22
Praktyka
własna
...........
...
......................................................... 24
Jazda
-
pozycja za
kierownicą
. „ „ . „ . „ „ .. „ „ „ ..... „ . „ ...... „
......
...
25
Wygodny fotel ....................
............. ...
...
........
.......................... 27
Kierownica
...............................................................................
28
Pasy
bezpieczeństwa
..................
..
.............................
.....
.......... 30
Ruszanie z miejsca .................................................................... 34
Elastyczność
silnika ........
..........................................................
35
O biegach
i
rozpędzaniu
samochodu
.....
..
.. „ ..... „
........................
35
Automatyczna skrzynia biegów .........
..... „ .......... „ „
...........
.....
37
Samochód i elektronika
..............
~
.............................................. 40
O mocy silnika
.........................................................................
43
Jestem ruchomym fragmentem ruchomej sytuacji
.........................
45
Złota reguła
......................................
....
...
......
........................... 46
Metoda zamka
błyskawicznego
...................................................
4 7
Płynność
jazdy
.........................................................................
50
Żeby być mądrym
przed
szkodą
........................
„ „ ........... „ .........
51
Hamowanie ............................................
........
.
„ .......................
52
Hamowanie na wzniesieniu i na spadku .....
.....
„ ............... „ ..........
54
Przejazdy kolejowe
....................................................................
56
Droga hamowania ...................................................................
..
58
Nawierzchnia
śliska
...................................................................
61
Redukcja biegów .......
„ .............................................................
63
Utrzymanie kierunku ................................................................. 64
Redukcja w
jeździe
pod
górę
••••••• „ •••••••.....•••••• „ „ .•..•••.••••.•
••••••
65
Poślizgi
na cod
zień
....................................................................
66
Trzy
pojęcia
kontroli
poślizgu
.........
...
.....................
•••..••
•••••••..•
68
Poślizg
kontrolowany
...
............................................................. 69
Klasyczny
poślizg
kontrolowany
.....
.............
.
.
...
„ „
......
....
.
. „
.
.
71
Trening
poślizgów
..........
.................... ....... ..
.... .......
..
........
.....
.... 76
Przedni
napęd
a klasyczny
poślizg
kontrolowany
„ „
„ „
„ .
.....
„ „ „ „ .
78
Poślizg
boczny kontrolowany
.....................................................
80
Poślizg
na prostej i reakcja kierowcy ............
...
„ „
.................
.
......
82
Poślizg
na prostej w trudnych warunkach
..............
....................
86
Kontrola
poślizgów
niezaplanowanych
-
przede wszystkim na
zakrętach
...............
„ ............................
95
Sprzęgło
w czasie
poślizgu
.........................................................
97
Redukcja
szybkości
na nawierzchniach
śliskich
...... .................
..
.... 98
Wyprzedzanie ......................................................................... 1
OO
O przednim
napędzie
...............................................................
106
Wstęp
Test i trening ...
..
........................................................
„ •••••...••
115
Napęd
na cztery
koła
...
.....................
...
....
..
..................
..
.....
....
. 11 5
Podsterowność
i
nadsterowność
...........
......... „ . „
....
.
.. „ ......
..
„ .
11 6
Dociążenie, odciążenie
i
sterowność
......
..... „ ... „ „ ... „ . „
...... „
....
119
Zimowy podjazd pod
górę
..
...............
........
„ ...
„ . „ „
........
„ .....
1 20
Pobocze ...................................................
.............................
1 21
Zjeżdżanie
z góry
..
........
................
„ ......
„ ...
„ .
..... „ „ ...............
122
Ćwiczenia
na
początku
zimy ...
.
„ ...
......
„ ...
...................
..
.......
1 23
Jazda w koleinach ...................................
...
.................
..
......... 124
Z moich
doświadczeń
na
początku
zimy
....................................
1 25
Aquaplanning ....................................................................
~
.... 1 28
Jazda przez
wodę
................................................................... 1 30
Zmiany
śliskiej
nawierzchni ........
„ . „ . „ .
„ ...
.
.'„
.
„ .
:
.
.'„
:
.
. „ .. „
..
130
Opony .....
..
.........................................
..
..
..
....................
„ .......
131
Kierunkowskazy
-
to
ważny
element bezpiecznej jazdy
...
;
„ .......
133
Nie
jesteśmy
sami na drodze ....
............ ..... ....
....
........
:
..
!
„ .....
133
Widoczność
to
życie
„ „ „ „ . „
....
.
„ „
...
„ ..
„ „
..
„ „
.
..
:"„.~
.
."~„ ~
„.„„„.
135
Jazda w nocy ....................
... .....
..........
...................................
1 36
Podstawowe zasady poprawnej i bezpiecznej jazdy
.....................
143
Safari ..........
......... ..
...........................
..............
........
..
..
... ..
..... 145
Safari 1997
...........................................................................
148
Przedstawiamy kolejne wydanie
książki Sobiesława
Zasady o trudnej sztu-
ce prowadzenia samochodu.
„Szerokiej
drogi'', której
lekturę gorąco
poleca-
my,
wyszła
spod pióra
najwyższego
autorytetu w tej dziedzinie. Warto przy-
pomnieć młodszym
Czytelnikom,
iż Sobiesław
Zasada, jako jedyny kierowca
w
świecie
trzykrotnie
zdobył tytuł
mistrza Europy. A
odbywało się
to w cza-
sach, kiedy nie przeprowadzano eliminacji do mistrzostw
świata
kierowców
i gdy o
tytuł
ten ubiegali
się
najlepsi z najlepszych,
że
wymienimy
choćby
słynnych ,,latających
Finów" czy tak legendarnych kierowców jak Clark, Hop-
kirk, Makinen, Mikkola„.
Sensację
wówczas
budził
fakt,
iż najwyższe możli­
we dla kierowcy rajdowego trofeum
zdobywał
zawodnik z kraju, w którym
praktycznie nie
było
jeszcze
rozwiniętej
motoryzacji. A
dzięki
swym sukcesom
został zaangażowany
jako kierowca fabryczny najpierw w firmie Steyr Puch,
a
później
w Porsche, BMW i Mercedes Benz.
Książka „Szybkość
bezpieczna'',
której
kontynuacją
i rozszerzeniem
f - - -----1 .
jest
prezentowana obecnie
książka
„Szerokiej drogi"
doczekała się
wielu
wydań
polskich,
tłumaczona była
na
_ ___,
język
czeski, rosyjski,
bułgarski,
litew-
ski i
łotewski
i
wychowało się
na niej
1------<
wiele
pokoleń
kierowców. Jej autor
-~""'
pokazał,
jak
doświadczenia
sporto-
we
przenieść
do praktyki codziennej
Miniatury samochodów rajdowych
Sobiesława
jazdy samochodem.
Tytuł książki
po-
Zasady
cieszą się wielką popularnością wśród
chodzi od powiedzenia, którego au-
kolekcjonerów. Na
zdjęciu:
ulotka reklamowa
torem jest
również Sobiesław
Zasada.
fanklubu z Austrii
„Szerokiej
drogi" - to
życzenia
dla
kierowców, aby droga,
którą mają pokonać była
zawsze szeroka, bez
żadnych
przeszkód, aby nie
sprawiała
podczas jej pokonywania
żadnych
problemów.
Powiedzenie to
weszło już
na
stałe
do naszego
języka
i jest powszechnie sto-
sowane przez kierowców.
Oczywiście
realizacja tych
życzeń zależy
od drogi,
od jej nawierzchni, od
panujących
na niej warunków. Ale
zależy także
od
znajdujących się
na niej innych
użytkowników
.
..
Gdyby wszyscy posiadali
odpowiednie
umiejętności
,
sytuacja na naszych drogach
wyglądała
by znacz-
_ __
_ _ J
nie lepiej. A najlepszym
sposobem
na podniesienie kwalifikacji kierowców jest
także
stosowanie
się
do uwag autora niniejszej publikacji.
Sport samochodowy nie
był jedyną dyscypliną uprawianą
przez autora.
Zasada
zaczynał
od lekkiej atletyki:
był czołowym
oszczepnikiem,
wieloboistą
i
członkiem
kadry narodowej.
Karierę lekkoatletyczną przerwał
bardzo
poważ­
ny wypadek w narciarskim biegu zjazdowym na trasie FIS
2
w Zakopanem.
Dwuletnia rekonwalescencja
przerwała karierę lekkoatletyczną. Był też
wy-
soko
notowanym zawodnikiem w tenisie
stołowym,
a do dzisiaj uprawia
że­
glarstwo,
dokonując
wyczynów
liczących się
w
świecie.
A
zaliczyć należy
do
nich
zwycięstwo
w wielkich transatlantyckich regatach Las Palmas-Santa Lucia
w 2005 roku, w którym
pokonał
wielu rywali w klasie katamaranów.
Sobiesław
Zasada to nie tylko legenda naszego
sportu
rajdowego, ale do
dziś
najlepszy zawodnik w tej dyscyplinie sportu. Za swoje
sukcesy
otrzymał
wiele
prestiżowych
nagród i
odznaczeń.
Jako pierwszy polski sportowiec
otrzymał nagrodę
ministra spraw zagra-
nicznych za
rozsławianie
imienia Polski w
świecie,
a z
rąk
prezydenta Lecha
Wałęsy tytuł
Superczempiona ustanowiony przez
kapitułę
dziennikarzy
„Prze-
glądu
Sportowego".
Prezydent RP Lech
Wałęsa wręcza Sobiesławowi
Zasadzie
statuetkę
Superczempiona
Prezydent RP, Lech
Wałęsa, motywując
przyznanie nagrody
stwierdził:
-
jest
intencją,
by nagroda ta nie
stała się jedną spośród
wielu
innych
na-
gród. Kandydat powinien
szczycić się
nie tylko
wspaniałymi
rezultatami w im-
prezach sportowych, ale
prezentować wielką wolę
walki
także
po
zakończeniu
kariery zawodniczej. Nadal powinien
rozsławiać
i
budować Rzeczpospolitą
.
Są­
dzę,
że
przyznając
pierwszego Superczempiona panu
Sobiesławowi
Zasadzie,
redakcja nie
mogła dokonać
trafniejszego wyboru.
(.
..)jako
prezydent szczegól-
nie
się cieszę.
(.
..)Mam
nadzieję, że młodzież
przy
rozwiązywaniu
problemów,
które przed
nią stoją, będzie brała przykład właśnie
z pana
Sobiesława. Chciał­
bym,
aby
było
jak
najwięcej
takich
przykładów,
które by tak
pięknie rozsławiały
i
budowały Polskę.jeszcze
raz wszystkiego najlepszego.
Swe sukcesy Zasada
zawdzięcza
przede wszystkim
ciężkiej
pracy. Do le-
gendy
już przeszły
jego
długie,
niezwykle
dokładne
treningi przed
każdym
rajdem. W
zwycięstwach pomagała
mu znakomita taktyka,
szybkość
reakcji
i odwaga. Dla wielu polskich kierowców
Sobiesław
Zasada jest wzorem. A
iluż
kier9~ców podniosło
swe
umiejętności korzystając
z porad mistrza Zasady
zawartych w telewizyjnych programach
czy
w
książkach?
Historyk Polskiego Radia i TV, dr Bogdan
Tuszyński,
tak pisze o Za-
sadzie w
książce
„Radio
i sport" w rozdziale
zatytułowanym
„Znakomity
z najznakomitszych":
Przed mikrofonami Polskiego Radia
przewijało się
w okresie powojennym wie-
lu naszych znakomitych sportowców. Opowiadali
o
swoich przygodach, dzielili
się wrażeniami
z sukcesów i
porażek, zachęcali młodzież
do uprawiania sportu.
Byli
przysłowiowymi
heroldami
zwołującymi
masy na stadiony. jednym z tych
najznakomitszych w bardzo specyficznej dyscyplinie sportu
był niewątpliwie
Sobiesław
Zasada,
czołowy
kierowca Europy w latach
1961-1979.
jako jedyny
zawodnik
uprawiający
dyscypliny motorowe
wygrał
w
1968
r. (po sukcesach
w
1967
r.) plebiscyt na najlepszego sportowca roku organizowany przez
„Prze-
gląd
Sportowy". Polski rajdowiec
był
trzykrotnym mistrzem Europy
(1966, 1968,
19
71). Tej sztuki nie
dokonał
nikt przedtem, ani potem.
jeździł
na samochodach
różnych
marek: Steyr Puch, Porsche, BMw, Mercedes, Morris, Polski Fiat, Lan-
cia, Rover, Renault Alpine, a nawet na Warszawie.
Zwyciężał
i
odnosił
sukcesy
w takich rajdach, jak: Gran Premio Argentino, Puchar Alp, Rajd Polski, Mona-
chium-Wiedeń-Budapeszt, Złote
Piaski, Press on Regardless, Acropolis, Safari,
Londyn-Sydney, Londyn-Meksyk, Vuelta del America del Sur i innych.
Był
znakomitym zawodnikiem, popularyzatorem sportu samochodowego
w kraju i za
granicą, działaczem
sportowym. W
młodości,
nim
rozpoczął karierę
automobilisty
-
rzucał
oszczepem,
grał
w ping ponga
i
...
samotnie
żeglował
po
Atlantyku na
pokładzie
jachtu
„Konrad".jego
samochodowe wyczyny
rozsławia­
ły imię
Polski na wszystkich kontynentach.
W Polskim Radiu
występował często
i
chętnie.
jego
opowieści
zachowały
się
na wielu archiwalnych
taśmach.
Sobiesław
Zasada zakwalifikowany
został
do dwudziestu najlepszych spor-
towców XX wieku.
Wybrało
ich jury
składające się
z
największych
znawców
sportu w Polsce:
Adam Barteczko - redaktor naczelny
„Sportu",
Witold
Domański
- senior
dziennikarzy
Przeglądu
Sportowego", Kazimierz Górski - honorowy prze-
4:$
-
legendarny trener polskiej reprezentacji
piłkarskiej,
Piotr
Górski - redaktor naczelny
„Przeglądu
Sportowego" i
„Tempa",
Maciej Hoff-
man - wiceprezes Rady Nadzorczej Marquardt Sport Media,
Łukasz
Jedlewski
-
były
redaktor naczelny
„Przeglądu
Sportowego", Józef Lipiec
-
profesor
filozofii Uniwersytetu
Jagiellońskiego,
Andrzej Majkowski - podsekretarz sta-
nu w Kancelarii Prezydenta RP,
Mieczysław
Nowicki - prezes
Urzędu
Kultury
Fizycznej i Sportu, Tadeusz
Olszański
- dziennikarz,
przewodniczący
Kapi-
tuły, Stanisław
Stefan Paszczyk -
prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego,
Maciej Polkowski -
były
redaktor naczelny
„Przeglądu
Sportowego", Andrzej
Roman - dziennikarz, Bohdan Tomaszewski - dziennikarz, Jerzy Wicherek
-
zastępca
redaktora naczelnego
„Przeglądu
Sportowego" i Krzysztof Zuchora
-
pracownik naukowy Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie.
wodniczący Kapituły,
(ur. 1949) -
pięciobój
nowoczesny,
Zbigniew Pietrzykowski
(ur. 1934)
- boks,
Janusz
Sidło
(1933-1993) - lekka atletyka,
Irena
Szewińska
(ur.
1946) -
lekka
atletyka,
Józef Szmidt
(ur. 1935) - lekka atletyka,
Ryszard
Szurkowski
(ur.
1946)
- kolarstwo,
Stanisława
Walasiewiczówna
(1911-
1980) -
lekka
atletyka i
Sobiesław
Zasada
(ur. 1930) - automobilizm.
W dwudziestce
najlepszych
znalazło się sześciu
zawodników z okresu
sprzed II wojny
światowej.
Od
lewej
stoją:
Ryszard Szurkowski,
Sobiesław
Zasada, Irena
Szewińska,
Prezydent Aleksander
Kwaśniewski,
Zbigniew Pietrzykowski, Jerzy Kulej,
Zdzisław
Krzyszkowiak, Robert Korzeniowski, Waldemar Baszanowski.
Od
lewej
stoją:
Stefan Paszczyk, Tadeusz
Olszański,
Piotr Górski, Maciej Polkowski, Bohdan Toma-
szewski,
Prezydent Aleksander
Kwaśniewski, Łukasz
Jedlewski, Józef Lipiec, Jerzy Wicherek, Adam
Barteczko, Andrzej Majkowski, Maciej Hoffman,
Mieczysław
Nowicki. Siedzi Kazimierz Górski.
••
I tak
powstała
dwudziestka
najlepszych
polskich sportowców XX wieku.
Oto oni:
Waldemar Baszanowski
(ur. 1935) - podnoszenie
ciężarów,
Zygmunt
Chychła
(ur. 1927) -
boks,
Bronisław
Czech
(1908--1944) - narciarstwo,
Kazimierz Deyna
(1947-1989) -
piłka nożna,
Jadwiga
Jędrzejowska
(1912-1980) - tenis,
Teodor Kocerka
(1927- 1999) -
wioślarstwo,
Halina
Konopacka
(1900-1989) - lekka atletyka,
Robert Korzeniowski
(ur. 1968)
-
lekka
atletyka,
Zdzisław
Krzyszkowiak
(1929-2003) - lekka atletyka,
Jerzy Kulej
(ur. 1940) - boks,
Janusz
Kusociński
(1907-1940) - lekka
atletyka,
Stanisław
Marusarz
(1913-1993) - narciarstwo,
Janusz Peciak
Mimo tak wielu dobrych opinii,
świadczących, iż
we wszystkich podej-
mowanych
działaniach
odnosi
znaczące
sukcesy,
Sobiesław
Zasada pozostaje
człowiekiem
niezwykle skromnym. Nieliczne wolne od
zajęć
chwile
spędza
w rodzinnym gronie; towarzyszy mu
żona
Ewa, partner
także
i w rajdowych
zmaganiach. Sportowe hobby Zasady to
żeglarstwo
i narciarstwo oraz jazda sa-
mochodem z
szybkością bezpieczną. Wśród przyjaciół słynie
z
chęci służenia
radą
i
pomocą
w
każdej
sytuacji.
Życzymy miłej
lektury
„Szerokiej
drogi".
Zgłoś jeśli naruszono regulamin