PP T3 Prowadzenie rozpoznania drogi marszu.doc

(64 KB) Pobierz
Poznań, dnia 10

Poznań, dnia 29.10.2013 r.

            ZATWIERDZAM

 

  Dowódca 3 plutonu

 

wz. plut. Radosław PUCHALSKI

 

 

PLAN PRACY
INSTRUKTORA NA PUNKCIE NAUCZANIA

 

 

I.  ZAGADNIENIE: Prowadzenie rozpoznania drogi marszu.

 

II. CEL:

        Uczyć: prowadzenia rozpoznania drogi marszu

 

III. CZAS: 120 min

 

IV. MIEJSCE: PĆT, Las Okrągły

 

V.  LITERATURA:

-        „Regulamin działań Wojsk Lądowych” – sygn. DWLąd. Wewn. 115/2008.

-        „Regulamin działań taktycznych wojsk zmechanizowanych i pancernych (pluton – batalion – kompania)” - sygn. DWLąd. Wew. 134/09

-        „Działanie żołnierza na polu walki - podręcznik” – sygn. Poznań 1996.  WSO SC. wewn.14/96

-        „Podręcznik walki pododdziałów wojsk zmechanizowanych ( pluton , drużyna)” – sygn. DWLąd. 26/2000.(rozdz.3).

 

VI. ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO - TECHNICZNE:

  broń etatowa                                                                 - na stan

  oporządzenie                                                                      - na stan

  lornetka LP 7x45 z                                                        - 3 szt.

        26 mm PS wz. 78                                            - 1 kpl.

        7,62 mm wz. 43 nb ślepy                                                        - 300 szt.

        Petarda do poz. ogn. art. z zap. tarciowym              - 10 szt.

        Petarda do poz. ogn. art. z zap. lontowym              - 10 szt.

        26 mm nb. sygnałowy kpl                                          - 1 szt.

        Ręczny granat dymny RGD – 2db                            - 2 szt.

 

VII. WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA:

        W czasie trwania zajęć wykonywać tylko te czynności które zostały zlecone przez osoby funkcyjne zajęć lub wynikają z treści otrzymanego zadania.

        Zwracać uwagę na zachowanie ostrożności w czasie przemieszczania się w terenie  ( zagłębienia , elementy zasieków itp.).

        Wszystkie czynności wykonywać szybko, sprawnie, lecz z zachowaniem środków ostrożności przewidując następstwa swego działania lub zaniechania działania.

        Nie podnosić i dotykać przedmiotów niewiadomego pochodzenia mogących spowodować zagrożenie życia , fakt ich znalezienia meldować natychmiast kierownikowi zajęć ( instruktorowi ).

        Nie oddalać się samowolnie z rejonu zajęć.

        Każdorazowo meldować o wszelkich urazach , kontuzjach oraz uszkodzeniach broni i sprzętu.

        W czasie posługiwania się środkami pozoracji stosować ochronniki słuchu.

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

Lp.

CZYNNOŚCI INSTRUKTORA

CZYNNOŚCI SZKOLONYCH

1.

Podanie treści zagadnienia Prowadzenie rozpoznania drogi marszu.

Stoją na zbiórce i słuchają

2.

Określenie celu zagadnienia -  uczyć prowadzenia rozpoznania drogi marszu

Stoją na zbiórce i słuchają

3.

Wprowadzenie w sytuację taktyczną – Pododdziały przeciwnika w sile kompanii zmechanizowanej rozmieściły się w rejonie m. BIEDRUSKO. Naszym zadaniem jest prowadzenie rozpoznania drogi marszu po trasie Las Okrągły - Las Bażanteria.

Stoją na zbiórce i słuchają

4.

Podanie komendy na jaką wykonuje się tę czynność – nie dotyczy.

-

5.

Wzorowy pokaz nie dotyczy.

-

6.

Pokaz z objaśnieniem

Pluton i drużyna prowadzi  rozpoznanie różnymi sposobami. Do podstawowych sposobów zaliczamy: obserwację, patrolowanie.

              Obserwacja jest podstawowym sposobem prowadzenia rozpoznania przez pluton i drużynę. Obserwację prowadzi się ciągle, prowadzą ją dowódca plutonu, dowódcy drużyn i wyznaczeni obserwatorzy. W drużynie obserwację prowadzi wyznaczony obserwator, a także dowódca i pozostali żołnierze. Celowym jest, aby funkcję tę pełnili ci sami, odpowiednio dobrani żołnierze. Obserwator powinien charakteryzować się doskonałym wzrokiem, dużą spostrzegawczością i dobrą pamięcią oraz umiejętnością kojarzenia faktów i zjawisk, umieć identyfikować cele i obiekty przeciwnika na podstawie cech demaskujących, znać organizację, uzbrojenie i sprzęt bojowy przeciwnika, zasady rozmieszczania jego środków ogniowych oraz zasady prowadzenia działań. Obserwator musi dobrze orientować się w terenie w dzień i w nocy, posługiwać się przyrządami optycznymi.

              Organizując obserwację w drużynie dowódca stawia zadanie dla obserwatora, w którym podaje między innymi: dozory (2 – 3), miejsce na stanowisko obserwacyjne, położenie wojsk własnych i przeciwnika, sektor obserwacji, dodatkowy kierunek obserwacji, obiekty przeciwnika , które należy obserwować oraz na co zwrócić szczególną uwagę, sposób meldowania o wykrytych obiektach przeciwnika. Zadanie dla obserwatora dowódca stawia w ramach rozkazu bojowego dla drużyny. W wyjątkowych przypadkach dowódca może postawić je oddzielnie.

Obserwator prowadzi obserwację w wyznaczonym sektorze (pasie) z prawa na lewo, od strefy bliższej do dalszej, dokładnie lustrując każdą część obserwowanego sektora (pasa) i z powrotem w ten sam sposób. Po wykryciu celu obserwator określa jego położenie w stosunku do dozoru (charakterystycznego przedmiotu) i melduje o tym dowódcy drużyny, wrysowuje go na szkic obserwacji oraz dokonuje wpisu do dziennika.

Organizując obserwację dowódca plutonu, określa poszczególnym drużynom sektory obserwacji (rys), oraz zadania jakie mają realizować. Określa również rejony (kierunki) na które należy zwrócić szczególną uwagę.

 

Podział pasa obserwacji plutonu na sektory obserwacji drużyn

Wyznaczone sektory obserwacji drużyn powinny wzajemnie zazębiać się ze sobą w taki sposób, aby wykluczyć miejsca nie obserwowane.

 

Szczególną uwagę należy zwrócić na przebieg linii rozmieszczenia przeciwnika i wykrycia jego środków przeciwpancernych; zapór inżynieryjnych i luk w jego ugrupowaniu.

Pas obserwacji plutonu powinien obejmować pododdziały przeciwnika i teren przed frontem działania plutonu. Istotne jest również obserwowanie przeciwnika znajdującego się poza pasem obserwacji, który może oddziaływać na drużynę. Sektor obserwacji drużyny powinien zawierać się w granicach 8-00. Wyniki zapisywane są w dzienniku obserwacji i nanoszone na szkic (mapę).

Podczas wykonywania marszu w plutonie rozpoznanie prowadzi się głównie poprzez obserwację z wozów bojowych. Dowódca powinien określić dla poszczególnych drużyn  sektory prowadzenia obserwacji. Celowym jest, aby czołowy wóz bojowy prowadził obserwację do przodu i w prawo, drugi w prawo i lewo, trzeci do tyłu.

 

Zorganizowana w ten sposób obserwacja powinna zapewnić obserwację okrężną maszerującej kolumny plutonu. Obserwację prowadzi się głównie przez peryskopy, otwory strzelnicze, celowniki broni pokładowej. Szczególną uwagę należy zwrócić podczas zatrzymywania kolumny. Można wtedy w celu dokonywania obserwacji prowadzić ją z otwartych włazów.

Drużyna w czasie marszu prowadzi rozpoznanie okrężne. Kierowca i dowódca drużyny obserwują do przodu, żołnierze lewej burty obserwują w lewo, a prawej w prawo. Obserwację do tyłu prowadzą żołnierze siedzący przy drzwiach. Do obserwacji wykorzystuje się peryskopy, otwory strzelnicze i przyrządy celownicze wozu bojowego.

Działając samodzielnie dowódca plutonu wysyła drużynę patrolową, która działając w odległości zapewniającej jej wsparcie, rozpoznaje drogę marszu i obiekty terenowe. Rozpoznanie prowadzone jest głównie przez obserwację w marszu, ale dla szczegółowego rozpoznania obiektu budzącego wątpliwości pluton  może się zatrzymać, a z drużyn mogą być wysłani szperacze. Aby nie opóźniać marszu drużyna patrolowa rozpoznaje obiekt (rejon), a jej rolę przejmuje kolejna drużyna wyznaczona przez dowódcę plutonu. Po rozpoznaniu obiektu  drużyna patrolowa dołącza na koniec kolumny plutonu.

Stoją na zbiórce, obserwują, słuchają

7.

Ćwiczenie na tempa- nie dotyczy

-

8.

Ćwiczenie etapami- nie dotyczy

-

9.

Ćwiczenie do pełnego opanowania Stawiam zadanie do prowadzenia rozpoznania drogi marszu. Środkami pozoracji pozoruję różne środki walki i działania przeciwnika.

Prowadzą rozpoznanie drogi marszu. Reagują na wykryte środki i działania przeciwnika.

10.

Reagowanie instruktora na popełniane błędy.

Poprawiają popełniane błędy.

 

11.

Omówienie zrealizowanego zagadnienia ze wskazaniem najczęściej popełnianych błędów, sposobu ich usunięcia.

Stoją na zbiórce, słuchają, zadają ewentualne pytania

 

 

    OPRACOWAŁ:

 

                                                                                  Dowódca drużyny

 

…………………………………….

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin