LINGO - Francuski raz a dobrze.pdf

(5464 KB) Pobierz
Spis treści
Wstęp
Leçon
1
A la cafétéria – W kafeterii
Odmiana czasowników
être
i
aller.
Czas teraźniejszy
Présent.
Rodzaj i liczba
rzeczownika. Zastosowanie rodzajników
nieokreślonych.
Słowniczek
6
8
Leçon
5
38
Un peu de Paris ! – Trochę Paryża!
Czasowniki nieregularne
savoir
i
connaître.
Czasowniki zwrotne. Uwypuklenie –
mise en
relief.
Zaimki osobowe
pronoms toniques.
Środki transportu.
Leçon
6
Sprawdź się!
46
Leçon
2
14
Qu’est-ce que tu fais dans la vie ?
– Co robisz w życiu?
Odmiana czasowników regularnych I grupy
oraz nieregularnych
prendre
i
faire.
Tworzenie rodzaju żeńskiego przymiotników.
Zasady stosowania
liason.
Leçon
7
48
On va prendre un verre ?
– Pójdziemy się czegoś napić?
Czasowniki nieregularne
devoir
i
venir.
Czas
Passé Récent.
Wyrażenia z czasownikiem
avoir.
Zaimek okolicznika miejsca
y.
Leçon
3
22
Qu’est-ce qu’on fait ce soir ?
– Co robimy dziś wieczorem?
Odmiana czasowników regularnych II grupy
oraz nieregularnych
partir
i
sortir.
Czas
Futur Proche.
Przeczenie czasowników.
Zastosowanie rodzajników określonych.
Leçon
8
Bon Appétit! – Smacznego!
Czasowniki nieregularne
pouvoir
i
vouloir.
Rzeczowniki niepoliczalne i zastosowanie
56
rodzajników –
définis, indéfinis, partitifs.
Wyrażenia
moi aussi, moi non plus.
Leçon
4
On va faire les boutiques ?
– Idziemy na zakupy?
wskazujące
ce, cet, cette, ces
i
celui-ci,
30
Leçon
9
A l’aéroport – Na lotnisku
z czasownikiem
mettre.
Przynależność
64
Czasownik nieregularny
mettre.
Wyrażenia
i zaimki dzierżawcze. Zaimki pytające
quel,
quelle, quels, quelles.
Czasowniki nieregularne
avoir
i
voir.
Zaimki
celui-là.
Zaimki pytające
lequel, laquelle.
www.WydawnictwoLingo.pl
3
Spis treści
Leçon
10
A la banque – W banku
Zaimki nieokreślone
tout, toute, tous,
tworzenie liczby mnogiej rzeczowników.
Tworzenie pytań.
72
Leçon
16
112
Louer une voiture – Wynajem
samochodu
Czasownik nieregularny
conduire.
Dopełnienie bliższe
COD (complément d’objet direct).
Zastosowanie
zaimków
COD.
Zaimki względne
qui
i
que.
toutes
w funkcji przymiotników. Nieregularne
Leçon
11
80
Au téléphone – Rozmowa przez
telefon
Czasownik nieregularny
dire.
Zastosowanie
zaimków przed nazwami państw i miast. Tryb
rozkazujący.
Leçon
17
C’est pas loin d’ici !
– To niedaleko stąd!
indirect).
Zastosowanie zaimków
COI.
120
Dopełnienie dalsze
COI (complément d’objet
Zastosowanie zaimków
COD
i
COI
razem.
Leçon
12
Sprawdź się!
Leçon
13
Au plaisir de te revoir !
– Do miłego zobaczenia!
Czas przeszły złożony
Passé Composé
czasowników odmieniających się z
avoir.
88
90
Zaimki względne
dont
i
où.
Leçon
18
Sprawdź się!
Leçon
19
Dans un taxi – W taksówce
128
130
Czasownik nieregularny
croire.
Czas przyszły
prosty
Futur Simple.
Zastosowanie
Futur
Simple
vs
Futur Proche.
Zaimek osobowy
en.
Dni tygodnia, miesiące, daty. Określenia czasu
dernier(ère)
i
prochain(e).
Leçon
14
A l’hôtel – W hotelu
porządkowe. Zastosowanie
c’était.
98
Leçon
20
Réveille-toi ! – Pobudka!
Zaimek osobowy
y.
Tryb rozkazujący
i trwania oraz ich miejsce w zdaniu.
138
Użycie czasowników zwrotnych po czasownikach
modalnych:
vouloir, pouvoir, devoir.
Liczebniki
czasowników zwrotnych. Wyrażenia częstotliwości
Leçon
15
104
Amuse-toi bien ! – Baw się dobrze!
Czas przeszły zlożony
Passé Composé
czasowników odmieniających się z
être.
Wyrażenia czasowe:
il y a, depuis, en, jusqu’à.
Leçon
21
146
Et après le travail ? – A po pracy?
Użycie zaimków nieokreślonych:
tout le
monde, personne, quelqu’un, tout, rien,
quelque chose.
Stopień wyższy przymiotników
i przysłówka
bien.
Opisywanie pogody.
4
Spis treści
Leçon
22
samochodowy
Czas przeszły
Imparfait.
Użycie czasu
154
Leçon
27
Famille, je vous aime !
– Rodzina, ach rodzina!
186
Accident de voiture – Wypadek
Czasowniki niergularne
vivre
i
rire.
Zaimki
dzierżawcze
le mien, le tien.
Tworzenie
i zastosowanie trybu przypuszczającego
czasu przeszłego
Conditionnel Passé.
Imparfait
vs
Passé Composé.
Wyrażenia
przyczyny i skutku.
Leçon
23
Au théâtre – W teatrze
162
Typ III i IV zdań warunkowych.
Tworzenie i zastosowanie trybu łączącego
Subjonctif Présent.
Nieregularne tworzenie
rodzaju żeńskiego rzeczowników.
Leçon
28
Attention aux pick-pockets !
– Uwaga na kieszonkowców!
Znaczenia zaimka osobowego
on.
Strona
194
Leçon
24
Sprawdź się!
Leçon
25
Au travail – W pracy
Tworzenie i zastosowanie trybu
170
bierna -
le Passif.
Tworzenie przysłówków.
Opisywanie wyglądu zewnętrznego.
172
Leçon
29
On fait la fête !
– Robimy imprezę!
202
przypuszczającego
Conditionnel Présent.
Czas zaprzeszły
Plus-que-parfait.
Korespondencja służbowa.
Negacja absolutna
pas de, plus de.
Użycie
zaimka
en
– ciąg dalszy. Zaimki nieokreślone :
chaque, chacun, aucun, certain(e)s.
Stopień
najwyższy przymiotników i przysłówków
Leçon
26
Chez le médecin – U lekarza
Odmiana czasownika niergularnego
(se)
sentir.
Wyrażenie
avoir mal à, au, aux.
180
Leçon
30
Sprawdź się!
210
Zdania warunkowe – typ I i II. Tworzenie rodzaju
żenskiego przymiotników – ciąg dalszy.
www.WydawnictwoLingo.pl
Słowniczek
212
5
Wstęp
Naucz się raz a dobrze!
J
eśli chcesz samodzielnie poznać język
francuski w stopniu umożliwiającym poro-
zumiewanie się w zakresie codziennych zdarzeń
i sytuacji, „FRANCUSKI raz a dobrze” jest książką
właśnie dla Ciebie!
A może już kiedyś uczyłeś się francuskie-
go, a teraz wydaje Ci się, że wszystko zapomnia-
łeś, albo wstydzisz się mówić w języku obcym
w obawie przed popełnieniem błędu? Dzięki na-
szej książce przekonasz się, jak wiele zostało Ci
jednak w głowie i wreszcie pójdziesz dalej, osią-
gając poziom pozwalający na swobodną komu-
nikację (zakres materiału odpowiada poziomom
A1, A2 i przygotowuje do poziomu B1 zgodnie
ze skalą poziomów kompetencji językowej Rady
Europy).
Proponowany przez nas kurs jest inten-
sywny, co znaczy, że ucząc się z nami nie tra-
cisz czasu i możesz robić szybkie postępy nie-
zależnie od tego, czy po raz pierwszy stykasz się
z językiem, czy jest to już Twoje kolejne podej-
ście. O tempie i sposobie nauki decydujesz jed-
nak samodzielnie, zależnie od własnych potrzeb,
możliwości i chęci. Ułatwia to struktura całego
kursu, jak i poszczególnych lekcji.
K
siążka dzieli się na trzydzieści lekcji.
Jednostka lekcyjna składa się z
dialogu
lub
czytanki wraz z tłumaczeniem,
słownictwa,
objaś-
nień gramatycznych i językowych („Jak
to dzia-
ła?”)
oraz
ćwiczeń
wraz z kluczem. Ćwiczenia
najlepiej rozwiązywać po zapoznaniu się z dialo-
giem, słownictwem i częścią poświęconą grama-
tyce. Najpełniej wykorzystasz ćwiczenia wykonu-
jąc je zarówno ustnie jak i pisemnie.
Po przerobieniu pięciu regularnych jed-
nostek lekcyjnych masz szansę samodzielnie
sprawdzić swoje postępy. Lekcja powtórkowa
(„Sprawdź
się!”)
ćwiczenia na
rozumienie ze
słuchu,
obszerny
test wyboru
z zagadnień ję-
zykowych i gramatycznych przedstawionych
w poprzednich lekcjach, a na koniec
krzyżówka,
żebyś się trochę rozerwał.
N
ieocenioną pomocą w przyswajaniu pra-
widłowej wymowy czy nauce rozumienia
ze słuchu są umieszczone na płycie audio CD
na-
grania,
dokonane przez
rodowitych Francuzów.
Naukę słownictwa z pewnością ułatwi Ci to, że
słówka czytane są najpierw przez polskiego,
a potem francuskiego lektora, dzięki czemu łatwo
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin