Iki japońska filozofia codzienności - ebook-pdf.pdf
(
595 KB
)
Pobierz
Sylwia Gliniewicz: IKI JAPOŃSKA FILOZOFIA CODZIENNOŚCI
S t r o n a
| 1
www.e‐bookowo.pl
Sylwia Gliniewicz: IKI JAPOŃSKA FILOZOFIA CODZIENNOŚCI
S t r o n a
| 2
Sylwia Gliniewicz
粋
IKI
JAPOŃSKA FILOZOFIA
CODZIENNOŚCI
Copyright by Sylwia Gliniewicz, Marta Święcek & e‐bookowo 2008
Projekt okładki: Marta Święcek
ISBN 978‐83‐61184‐18‐8
HHU
www.e‐bookowo.pl
U
Kontakt: wydawnictwo@e‐bookowo.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie, rozpowszechnianie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione
Wydanie I 2008
www.e‐bookowo.pl
Sylwia Gliniewicz: IKI JAPOŃSKA FILOZOFIA CODZIENNOŚCI
S t r o n a
| 3
SPIS TREŚCI:
Wprowadzenie ........................................................................................................ 4
I. Iki w historycznym i filozoficznym ujęciu ............................................................ 5
Kuki i pierwsza definicja Iki .................................................................................. 6
Charakterystyka pojęcia Iki .................................................................................. 7
Podział Iki ............................................................................................................. 8
Krytyka ‘’Iki no kozo’’ ........................................................................................... 9
II. Estetyka codzienności
....................................................................................... 10
Dlaczego Iki nie ma w Muzeum? ........................................................................ 11
Piękno w prostocie ............................................................................................ 12
.
Sugestywność, czyli o spojrzeniu i tajemnicy ..................................................... 13
Iki jako nie‐sztuka .............................................................................................. 14
III. Przejawy Iki w codziennym życiu .................................................................... 15
Ceremonia herbaciana ....................................................................................... 16
‘’Droga kwiatów’’ ............................................................................................... 17
Kaligrafia ............................................................................................................ 18
Świat kwiatów i wierzb ...................................................................................... 19
Tokonoma .......................................................................................................... 20
IV. Iki jako źródło inspiracji
.................................................................................. 21
Zakończenie ........................................................................................................... 23
Bibliografia ............................................................................................................ 24
www.e‐bookowo.pl
Sylwia Gliniewicz: IKI JAPOŃSKA FILOZOFIA CODZIENNOŚCI
S t r o n a
| 4
Wprowadzenie
Nie ma na
świecie
drugiego takiego kraju jak Japonia, który budziłby tyle
skrajnych uczuć i przywoływał tyle sprzecznych obrazów. Myśląc o Japonii widzimy
oczami wyobraźni groźnych samurajów i walecznych kamikadze gotowych oddać
swoje życie w obronie honoru i ojczyzny, zawsze posłusznych Bushido
1
, japońskiemu
kodeksowi samuraja. Przypominają się nam piękne Gejsze w bajecznych kimonach,
które można spotkać spacerując ulicami Kioto. Widzimy setki Japończyków, rodzin z
dziećmi, zakochanych czy samotnych odpoczywających każdej wiosny w cieniu
rozkwitających wiśni. Myślimy o japońskiej celebracji każdej chwili i upiększaniu
chociażby, tak zdawałoby się prostej czynności, jak na przykład picie herbaty, która
urasta do rangi niezwykłego wydarzenia poprzez szereg starannie wykonywanych
rytuałów zgodnych z Sadō
2
, drogą herbaty. Myślimy o wypielęgnowanych japońskich
ogrodach zen, których blade imitacje możemy spotkać także i w europejskich
miastach. Przykłady takich bajkowych obrazów zatrzymanych w naszej pamięci jak
kadry z filmu można by przywoływać w nieskończoność.
1 Bushido, w dosłownym tłumaczeniu oznacza ‘’Drogę wojownika”. Jest to japoński kodeks etyczny
powstały miedzy IX a XII wiekiem, który często porównywany bywa do europejskiego kodeksu rycerskiego.
Bushidō podkreśla znaczenie takich wartości u wojownika jak: posłuszeństwo, honor i lojalność wobec wasala.
W dzisiejszej Japonii można mówić o wciąż żywej tradycji Bushidō w relacjach między pracodawcą a
pracownikiem, gdzie również obowiązuje lojalność i niekwestionowane posłuszeństwo podwładnego wobec
pracodawcy.
2 Sado oznacza ‘’Drogę herbaty”. Odkąd w VI wieku herbata przywędrowała z Chin wraz z Buddyzmem
zyskała ogromna popularność. Droga herbaty to nie tylko szereg czynności mających na celu przygotowanie
filiżanki herbaty, ale przede wszystkim pielęgnowanie ‘’czystego’’ umysłu oraz takich wartości jak: harmonia,
szacunek wobec innych, spokoju. Za mistrza ceremonii herbacianej uważany był Sen Rikyu (1511‐1591).
www.e‐bookowo.pl
Sylwia Gliniewicz: IKI JAPOŃSKA FILOZOFIA CODZIENNOŚCI
S t r o n a
| 5
I. Iki w historycznym i filozoficznym ujęciu
Filozofia Iki powstała w Edo w XVIII wieku. Edo stanowiło wówczas stolicę
Japonii (w 1896 roku Edo zostało przemianowane na Tokio). Miasto to liczyło na
początku XVIII wieku ponad 1,3 miliona ludzi i było powszechnie uznawane za
największe miasto na świecie
3
. Miejsce narodzin filozofii Iki było dość niezwykłe, jeśli
weźmiemy pod uwagę gdzie wykluwały się wcześniejsze koncepcje o doniosłym
znaczeniu filozoficznym i kulturowym, bo Iki wywodzi się z dzielnicy uciech. I to nie
arystokracja ducha stworzyła ten koncept, ale ludzie należący do klasy
średniej
i
niskiej. Ale ostatecznie, kto powiedział,
że
filozoficzne idee mają prawo powstawać
tylko i wyłącznie na Uniwersytetach czy innych miejscach uznawanych za właściwe?
Gdyby przyjrzeć się uważnie narodzinom naszej zachodniej filozofii zauważylibyśmy,
że
co jak co ale filozofia ceni sobie ponad wszystko wolność. W niewoli zamiast
filozofii rodzi się tylko ideologia. Filozofia nie patrzy czy jesteś arystokratą czy
niewolnikiem, czy jesteś biedny czy bogaty, wierzysz w Boga albo wręcz przeciwnie
odrzucasz całkowicie jego istnienie, itd. Dla niej liczy się tylko to, jak wielkim jesteś
miłośnikiem mądrości.
3
Y. Yamamoto, An Aesthetics of Everyday Life, s.7
www.e‐bookowo.pl
Plik z chomika:
siomak
Inne pliki z tego folderu:
Ziarno i krew. Podróż śladami bliskowschodnich chrześcijan - ebook-epub.epub
(914 KB)
Kronika japońska. Pustka i pełnia - ebook-epub.epub
(1123 KB)
Japonia oczami fana- Zostawiłem serce w Tokio - ebook-epub.epub
(1367 KB)
Zamki, pałace, dwory, fortece i ruiny południowej Wielkiej Brytanii - ebook-epub.epub
(6216 KB)
Szkielet białego słonia - ebook-epub.epub
(594 KB)
Inne foldery tego chomika:
Biblioteczka Poradnika Domowego
Biblioteka Poznaj Świat 14 szt
Dlaczego mężczyźni zdradzają - Michael Anthony Corey
Dookoła Świata - kolekcja pdf
eBook 01
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin