Konsekwencje przemocy seksualnej wobec dzieci.pdf

(315 KB) Pobierz
A
GNIESZKA
I
ZDEBSKA
Instytut Psychologii, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
Konsekwencje przemocy seksualnej wobec dzieci
Problematyka konsekwencji przemocy seksualnej doświadczanej przez dzieci była wielokrotnie podejmo-
wana, zarówno jako temat badań empirycznych, jak i różnego typu publikacji. Jednocześnie jest to ob-
szar niezwykle szeroki i wciąż wymagający dalszej eksploracji oraz prób konceptualizacji uzyskiwanych
wyników badań. Niniejszy artykuł stanowi przegląd wybranych zagadnień poruszających tę tematykę.
Opisuje on możliwe konsekwencje, jakie mogą pojawiać się u dzieci, które doznały wykorzystania seksu-
alnego, a także poddaje analizie czynniki modyfikujące charakter tych konsekwencji. Szczególna uwaga
poświęcona została zagadnieniu Zespołu Stresu Pourazowego — kategorii diagnostycznej używanej do
opisu zaburzeń pojawiających się u dzieci po doświadczeniu wykorzystania seksualnego.
Wprowadzenie —
źródła
wiedzy o konsekwencjach
przemocy seksualnej wobec dzieci
Zagadnienie konsekwencji doświad-
czenia przez dzieci wykorzystania seksual-
nego jest niezwykle szerokie i obejmuje co
najmniej kilka istotnych obszarów analizy.
Należą do nich m.in. typ i częstotliwość poja-
wiania się określonych skutków przeżytego
wykorzystania, próby teoretycznego wyja-
śniania
ich powstawania, charakter wpływu
tych skutków na przebieg kontaktu z dziec-
kiem, np. podczas prowadzenia procedur
prawnych. Powstają kolejne pytania: czy do-
świadczenie
wykorzystania jest zawsze nie-
korzystne i zawsze niesie za sobą negatyw-
ne konsekwencje? Czy konsekwencje te są
podobne u wszystkich dzieci, które przeży-
ły
nadużycia seksualne? Jeśli nie, to od czego
zależy charakter tych konsekwencji?
W celu znalezienia odpowiedzi na po-
wyższe pytania prowadzone są badania na-
ukowe, a ich wyniki poddaje się konceptu-
alizacji, sięgając po już istniejące teorie lub
opracowując nowe ujęcia.
Analizując literaturę, dotyczącą omawia-
nego zagadnienia, wskazać można dwa typy
badań, na podstawie których opisywane są
potencjalne skutki doświadczenia przez
dzieci wykorzystania seksualnego: badania
retrospektywne prowadzone wśród osób do-
rosłych opisujących swoje przeżycia sprzed
wielu lat oraz badania prowadzone wśród
dzieci. Ta druga grupa badań zaczęła być
realizowana zdecydowanie później, przede
wszystkim po 1985 roku (Kendall–Tackett
i in., 1993). Główną metodą wykorzystywa-
ną w tych badaniach był wywiad z rodzicami
dziecka lub klinicystami, rzadziej z samymi
dziećmi. Badania te poszerzyły wiedzę na
temat skutków doświadczonej przemo-
cy seksualnej o nowe obszary, np. konse-
kwencje typowe dla dzieci, konsekwencje
krótkotrwałe, np. zachowania regresywne,
możliwość przyjęcia perspektywy rozwo-
jowej, możliwość analizy sposobów mani-
festacji urazu w poszczególnych stadiach
Dziecko krzywdzone • nr 4 (29) 2009
37
A
GNIESZKA
I
ZDEBSKA
• KONSEKWENCJE PRZEMOCY SEKSUALNEJ WOBEC DZIECI
rozwojowych (Kendall–Tackett i in., 1993).
Wiedza ta z kolei zaowocowała możliwo-
ścią
projektowania efektywniejszych metod
interwencji i terapii skierowanych specy-
cznie do dzieci–ofiar wykorzystania sek-
sualnego.
Wielkość i charakter wpływu wykorzystania seksualnego
na
życie
doświadczających go osób
O wielkości i charakterze znaczenia wy-
korzystania seksualnego w
życiu
ofiar do-
wiedzieć można się zarówno z badań prowa-
dzonych wśród osób dorosłych, jak i obser-
wując i analizując zachowania dzieci mające
w doświadczeniu to przeżycie.
Odnosząc się do pierwszego
źródła
in-
formacji przytoczyć można wyniki badań,
w których dorosłe ofiary wykorzystywania
w dzieciństwie proszono o subiektywną oce-
nę tego wpływu. W badaniach Baker i Dun-
can (Baker, Duncan, 1985, za: Glaser, Frosh,
1995, s. 33) 54% osób wpływ ten określi-
ło
jako negatywny. Odsetek ten wzrastał
do 67%, gdy zdarzenie zaistniało w rodzi-
nie, a jeśli jednocześnie sprawcą był ojciec
to wzrastał on do 75%. W badaniach tych
4% osób stwierdziło,
że
doświadczenie wy-
korzystywania poprawiło ich jakość
życia.
Żadna
z osób należących do tych 4% nie do-
świadczyła
przemocy wewnątrzrodzinnej.
Praktycznie we wszystkich badaniach
poświęconych zagadnieniu konsekwencji
wykorzystania seksualnego dzieci pojawia
się taka grupa osób, które — chociaż doznały
przemocy seksualnej — nie prezentują
żad-
nych mierzonych w badaniu objawów (Fin-
kelhor, 1990). Przykładowo Caffaro–Rouget,
Lang i van Santen (1989, za: Kendall–Tackett
i in., 1993) wskazali, iż u 49% badanych dzie-
ci, nie zaobserwowano podczas badania pe-
diatrycznego
żadnych
objawów. Mannarino
i Cohen (1986, za: Kendall–Tackett i in., 1993)
nie zaobserwowali
żadnych
z mierzonych
objawów u 31% wykorzystanych seksualnie
dzieci, w badaniu prowadzonym przez Con-
te i Schuerman (1987, za: Kendall–Tackett
i in., 1993) liczba ta wyniosła 21%.
Przy próbie wyjaśnienia odnotowane-
go w wymienionych badaniach braku kon-
sekwencji wykorzystania u niektórych dzie-
ci należy podnieść kilka kwestii. Po pierwsze,
sugeruje się, iż badacze mogli nie uwzględnić
wszystkich potencjalnych objawów lub też nie
użyli wystarczająco czułych narzędzi mogą-
cych je odnotować. Wiele spośród dzieci nale-
żących
do grupy „bez objawów” mogło mieć
zatem objawy, które nie były w danym bada-
niu wcale brane pod uwagę (Kendall–Tackett
i in., 1993).Po drugie, istnieje możliwość,
że
u wielu z tych dzieci objawy w czasie badania
mogły się jeszcze nie rozwinąć, a pojawią się
one dopiero w innych stadiach rozwojowych
lub po osłabieniu mechanizmu tłumienia ogra-
niczającego czasowo ich manifestację. Ostatnią
możliwością jest to,
że
faktycznie istnieje gru-
pa dzieci, u których doświadczenie wykorzy-
stania — z różnych względów — nie doprowa-
dziło do powstania objawów. Jako przyczyny
wskazuje się tu mniejszą surowość doświad-
czenia wykorzystania, posiadanie rozmaitych
zasobów — zarówno psychicznych, jak i ze-
wnętrznych, społecznych — pozwalających na
radzenie sobie z przeżytym zdarzeniem. Wy-
niki badań wskazują, iż dzieci u których nie
stwierdzono objawów wykorzystania częściej
były wykorzystywane przez krótki czas, bez
użycia siły, aktywność seksualna dorosłego
rzadziej miała charakter penetracji, a sprawcą
rzadziej była osoba pełniąca funkcję ojca. Po-
nadto dzieci takie częściej doznawały wsparcia
ze strony rodziców (Browne, Finkelhor, 1986).
Rzetelna analiza wyników tych badań
i próba zrozumienia ich znaczenia jest nie-
zwykle istotna nie tylko ze względów nauko-
wych czy klinicznych, ale także społecznych.
teoria
38
Dziecko krzywdzone • nr 4 (29) 2009
A
GNIESZKA
I
ZDEBSKA
• KONSEKWENCJE PRZEMOCY SEKSUALNEJ WOBEC DZIECI
Obszary występowania konsekwencji wykorzystania seksualnego
w
życiu
dzieci
Zarówno badania naukowe, jak i doświad-
czenia wynikające z praktyki klinicznej, wska-
zują na wyraźny wpływ doznanego w dzieciń-
stwie wykorzystania seksualnego na występo-
wanie objawów manifestujących się w różnych
sferach funkcjonowania dzieci. Tabela 1 przed-
stawia możliwe pojawiające się u dzieci kon-
sekwencje wykorzystania, usystematyzowane
w czterech grupach, sporządzonych z uwzględ-
nieniem podziału na zaburzone sfery: sferę so-
matyczną, psychiczną, seksualną oraz społecz-
ną. Kategorie te nie są rozłączne. Seksualność
mogłaby teoretycznie zostać włączona w ob-
szar sfery psychicznej, ale ze względu na spe-
cyfikę i nasilenie występujących tu zaburzeń
potraktowana została oddzielnie.
Tabela. 1.
Możliwe konsekwencje wykorzystania seksualnego pojawiające się u dzieci
Konsekwencje wczesne
SFERA SOMATYCZNA
Specyficzne:
Urazy zewnętrznych narządów płciowych oraz okołoodbytnicze
Urazy pochwy, przerwanie błony dziewiczej
Infekcje moczowo–płciowe i choroby weneryczne
Ciąża
Niespecyficzne:
Urazy ciała
Bóle głowy, brzucha, nudności, wymioty
Trudności w oddawaniu moczu
Zaburzenia jedzenia
Zaburzenia snu
SFERA PSYCHICZNA
Lęki, fobie
Koszmary i lęki nocne
Depresja, przygnębienie
Hipomania, nadpobudliwość ruchowa
Drażliwość, złość
Wstyd i poczucie winy
Obniżenie poczucia własnej wartości, negatywna samoocena
SFERA SEKSUALNA
Prowokacyjne zachowania seksualne
Publiczna masturbacja
Nietypowe zachowania seksualne wobec rówieśników
Erotyczna twórczość dziecka
Nadmierne zainteresowanie seksualnością
SFERA SPOŁECZNA
Zachowania regresywne (np. moczenie nocne)
Izolowanie się
Problemy z nauką, wagary
Ucieczki z domu
Agresywność, konfliktowość, okrucieństwo
Samouszkodzenia
Źródło:
opracowano na podstawie Zielonej–Jenek (2003); Widery–Wysoczańskiej (2002) i Kendall–Tac-
kett, Williams, Finkelhor (1993).
teoria
39
Dziecko krzywdzone • nr 4 (29) 2009
A
GNIESZKA
I
ZDEBSKA
• KONSEKWENCJE PRZEMOCY SEKSUALNEJ WOBEC DZIECI
Innym sposobem systematyzacji możli-
wych konsekwencji przemocy seksualnej jest
opisywanie ich w odniesieniu do wieku dziec-
ka. Kendall–Tackett i in. (1993) przeanalizo-
wali wyniki wielu badań dotyczących konse-
kwencji wykorzystania seksualnego, dzieląc
objęte nimi dzieci według wieku w momencie
przeprowadzania badania. Okazało się, iż jest
możliwe wykazanie wzorców rozwojowych
zgodnie z którymi pewne objawy są częstsze
w określonych grupach wiekowych niż w in-
nych. Objawami, które występowały najczę-
ściej
wśród dzieci przedszkolnych (od 0 do ok.
6. roku
życia)
były: niepokój, koszmary noc-
ne, PTSD, internalizacja, eksternalizacja i nie-
odpowiednie zachowania seksualne. U dzieci
szkolnych (od ok. 7. do 12. roku
życia)
najczę-
ściej
stwierdzano w badaniach: lęk, nerwicę
i ogólną chorobę psychiczną, agresję, kosz-
mary, problemy szkolne, hiperaktywność
i zachowanie regresywne. U nastolatków
(od ok. 13. do 18. roku
życia)
najczęstsze były
z kolei: depresja, wycofanie, tendencje samo-
bójcze, samouszkodzenia, skargi somatyczne,
akty przestępcze, ucieczki z domu i naduży-
wanie substancji psychoaktywnych.
Częstość pojawiania się określonych konsekwencji
wykorzystania seksualnego dziecka
teoria
Analiza badań dotyczących możliwych
konsekwencji wykorzystania seksualnego
dzieci przeprowadzona przez Kendall–Tackett
i in.(1993) wskazuje, iż częstość pojawiania się
określonych objawów zależy od etapu rozwo-
jowego w którym w czasie badania znajduje
się dziecko. Jednocześnie możliwe jest wyod-
rębnienie kilku objawów, których występo-
wanie jest szczególnie częste niezależnie od
grupy wiekowej. Do symptomów takich zali-
cza się depresję (por. Sheldrick, 1991, za: Gla-
ser, Frosh, 1995; Finkelhor, Browne, 1986; Fin-
kelhor, 1990), PTSD (Bentovim i in., 1990, za:
Zielona–Jenek, 2003; Finkelhor, Browne, 1986;
Finkelhor, 1990), zaburzenia lękowe, zaburze-
nia związane z nasileniem złości i agresji oraz
zaburzone zachowania seksualne (Finkelhor,
Browne, 1986; Finkelhor, 1990).
Na depresję, jako najczęstszą konsekwen-
cję wykorzystania seksualnego w dzieciń-
stwie, wskazuje Sheldrick (1991, za: Glaser,
Frosh, 1995). Badacz ten opierał się na wy-
nikach analizy przeprowadzonej wśród stu-
dentów. Wyniki te nie zostały natomiast po-
twierdzone w populacji klinicznej. Inne ba-
dania w tym zakresie prowadził Bifulco (za:
Glaser, Frosh, 1995), który wśród 27 kobiet
wykorzystanych seksualnie przed 17. rokiem
życia,
u 64% zidentyfikował cechy pozwala-
jące określić je jako osoby, u których depre-
sja utrzymywała się na poziomie klinicznym.
Depresję stwierdzano zatem wśród dorosłych
ofiar wykorzystania seksualnego w dzieciń-
stwie, ale warto zauważyć, iż w badaniach
porównawczych prowadzonych przez Ken-
dall–Tackett i in. (1993) okazała się ona być
również szczególnie nasilonym symptomem
w różnych grupach wiekowych dzieci.
Wyniki badań dotyczących częstotliwości
pojawiania się u dzieci–ofiar przemocy sek-
sualnej, zespołu stresu pourazowego (PTSD)
nie są jednoznaczne. Wahają się one od 36,3%
do 90% (Friedrich, 2002, McLeer i in. 1992,
za: Badura–Madej; Dobrzyńska–Mesterha-
zy, 2004). Ponadto wyniki prowadzonych
w tym zakresie badań wskazują, iż około 50%
dzieci wykorzystanych seksualnie przejawia
jedynie częściowe, a nie pełne kryteria PTSD.
Bardzo częste możliwe jest zatem stwierdze-
nie niepełnoobjawowego Zespołu Stresu Po-
urazowego (McLeer i in., 1992, za: Badura–
Madej, Dobrzyńska–Mesterhazy, 2004).
Dzieci, które doświadczyły wykorzysta-
nia seksualnego nierzadko prezentują zabu-
rzone zachowania seksualne. Zachowania te
charakteryzują się przede wszystkim — za-
40
Dziecko krzywdzone • nr 4 (29) 2009
A
GNIESZKA
I
ZDEBSKA
• KONSEKWENCJE PRZEMOCY SEKSUALNEJ WOBEC DZIECI
równo pod względem formy, jak i częstości
— nieadekwatnością do wieku i poziomu
rozwoju dziecka. Do zachowań takich nale-
żeć
może m.in. nasilona masturbacja, a tak-
że
erotyzacja relacji z otoczeniem (Finkelhor,
Browne, 1985, za: Badura–Madej, Dobrzyń-
ska– Mesterhazy, 2004).
Innym często powtarzającym się obja-
wem u dzieci ofiar przemocy seksualnej jest
zwiększony poziom zachowań agresyw-
nych (Finkelhor, Browne, 1986; Finkelhor,
1990). Tendencja ta nierzadko utrzymuje się
również w dorosłości. Jak pokazują badania
(Sheldrick, 1991, za: Glaser, Frosh, 1995), ofia-
ry przemocy seksualnej są bardziej skłonne
w późniejszym
życiu
do seksualnego wyko-
rzystywania innych.
Wśród dzieci–ofiar wykorzystania seksu-
alnego bardzo często diagnozowane są rów-
nież różne formy i przejawy zaburzeń lęko-
wych, m.in.: niepokój (por. Kendall–Tackett
i in., 1993), fobie i zmienność nastroju (Bur-
gess, Holmstrom, 1974; Burton, 1968, za: Wo-
darski, Johnson, 1988), koszmary nocne (Ber-
liner, Stevens, 1982; Burgess, Holmstrom,
1974, za: Wodarski, Johnson, 1988).
Uwarunkowania powstawania określonych konsekwencji
wykorzystania seksualnego dziecka
teoria
Depresja, lęk, agresja, zespół stresu po-
urazowego oraz zaburzone zachowania sek-
sualne należą do jednych z częściej wystę-
pujących konsekwencji wykorzystania sek-
sualnego dziecka. Objawy te nie są jednakże
ani konieczne, ani wystarczające do jedno-
znacznej oceny, czy dane dziecko doświad-
czyło przemocy seksualnej. Nawet biorąc
pod uwagę częstotliwość występowania wy-
mienionych stanów u dzieci, które przeżyły
molestowanie, to ani te sygnały, ani inne nie
są symptomami specyficznymi dla doświad-
czeń przemocy seksualnej i nie można mó-
wić o „syndromie dziecka wykorzystanego
seksualnie”, a więc zespole objawów, których
pojawienie się pozwalałoby jednoznacznie
stwierdzić, iż jednostka doświadczyła mo-
lestowania lub też odrzucić taką możliwość
jeśli one nie wystąpią (por. Kendall–Tackett
i in., 1993). Jedynymi objawami, które po-
zwalają ze 100% pewnością stwierdzić,
że
dane dziecko doświadczyło wykorzystania
są: ciąża oraz choroby weneryczne. Wszyst-
kie inne objawy powinny zostawać podda-
wane rzetelnej analizie, uwzględniającej ich
wzajemną konfigurację, a także specyficzną,
indywidualną sytuację każdego dziecka.
Rozległość oraz specyfika możliwych kon-
sekwencji wykorzystania seksualnego dziec-
ka nie jest zatem niezmienna. Wyniki prowa-
dzonych w zakresie tej problematyki badań
pozwalają stwierdzić, iż zależy ona od czynni-
ków, które pogrupować można w cztery głów-
ne obszary: czynniki dotyczące ofiary, czynni-
ki dotyczące sprawcy, czynniki dotyczące sa-
mego doświadczenia oraz czynniki dotyczące
jego kontekstu. W niniejszym opracowaniu
dokładniejszej prezentacji poddane zostały je-
dynie wybrane aspekty każdej z grupy czyn-
ników. Problematykę zmiennych modyfikują-
cych charakter konsekwencji wykorzystania
seksualnego doświadczonego przez dziecko
podejmuje także Maria Beisert (2004) w książ-
ce
Kazirodztwo. Rodzice w roli sprawców.
Czynniki dotyczące ofiary
W zakresie czynników związanych
z dzieckiem–ofiarą przemocy seksualnej za
istotną zmienną uznaje się jego wiek. W więk-
szości badań brano pod uwagę
wiek dziec-
Dziecko krzywdzone • nr 4 (29) 2009
41
Zgłoś jeśli naruszono regulamin