Trajektorie matczynej agresji werbalnej wobec dzieci w wieku gimnazjalnym – związki z negatywnym obrazem własnej osoby i trudnościami społecznymi.pdf

(4202 KB) Pobierz
k
era
l. d
onovan
, m
arla
r. b
raSSard
Uniwersytet Columbia
Trajektorie matczynej agresji werbalnej wobec dzieci
w wieku gimnazjalnym – związki z negatywnym
obrazem własnej osoby i trudnościami społecznymi
Głównym celem przedstawionego badania była analiza związku między trajektoriami matczynej agresji
werbalnej (AW), doświadczanej przez niezamożnych uczniów gimnazjów publicznych w okresie trzech
lat, a problemami, które okazały się związane z AW we wcześniejszych badaniach, takimi jak negatyw-
ny obraz własnej osoby czy trudności społeczne.
Przeprowadzono badanie podłużne na próbie złożonej z 421 adolescentów (51,8% próby stanowili chłop-
cy) uczęszczających do dwóch szkół gimnazjalnych. Dane gromadzono w okresie 3 lat metodą ankiety
wieloźródłowej (multiple-informant survey). Zastosowano procedurę analizy skupień metodą k-śred-
nich, aby wyodrębnić trajektorie AW; posłużono się przy tym ocenami dokonanymi przez młodych ludzi
na skali taktyk stosowanych w wypadku konfliktu (wersja: rodzic–dziecko) — Conflict Tactics Scale:
Parent-Child (Straus, Hamby, Finkelhor, Moore, Runyan 1998). Zmiennymi zależnymi były: depresja,
samoocena, zachowania przestępcze i przemoc rówieśnicza (zmienne oceniane metodą samoopisową),
a także poziom agresji oraz wrażliwość/izolacja społeczna (w ocenie rówieśników).
Na podstawie trajektorii AW wyodrębniono cztery grupy młodych ludzi: AW stabilna niska (SN), AW
rosnąca (R), AW malejąca (M) oraz AW stabilna wysoka (SW). Średnia roczna częstość występowa-
nia aktów AW w okresie trzech lat wynosiła w tych grupach odpowiednio 1,31, 9,18, 10,24 oraz 31,14.
Wielowymiarowa analiza wariancji MANOVA, przeprowadzona odrębnie wśród dziewcząt i chłopców,
ujawniła ogromne różnice między grupą doświadczającą stabilnego wysokiego poziomu agresji werbal-
nej (SW) a grupą deklarującą stabilny niski poziom AW (SN). Chłopcy z grupy SW zgłaszali istotnie
więcej objawów depresji, zachowań przestępczych oraz aktów przemocy rówieśniczej (jawnej i relacyjnej),
a ponadto rzadziej niż chłopcy z grupy SN mieli opinię wrażliwych i osamotnionych (izolowanych spo-
łecznie). Dziewczęta z grupy SW zgłaszały istotnie więcej objawów depresji, zachowań przestępczych,
jawnej i relacyjnej przemocy rówieśniczej niż dziewczęta z grupy SN; ponadto miały niższą samoocenę,
a rówieśnicy oceniali ich zachowania jako bardziej agresywne/destrukcyjne i uważali je za bardziej skłon-
ne do agresji relacyjnej. Dziewczęta z grupy SW częściej niż pozostałe badane zgłaszały poziom objawów
depresyjnych i zachowań przestępczych przewyższający średnią o więcej niż jedno odchylenie standar-
dowe, podczas gdy chłopcy z grupy SW częściej niż pozostali młodzi ludzie zgłaszali poziom zachowań
przestępczych wyższy od średniej o ponad jedno odchylenie standardowe. Grupy R („Rosnąca AW”) i M
(„Malejąca AW”) również funkcjonowały gorzej niż grupa SN („Stabilna niska AW”) na większości ba-
danych wymiarów. Analiza krzywych wzrostu wykazała związek równoczesny między AW a poziomem
zachowań przestępczych, co sugeruje, że te dwa czynniki są ze sobą ściśle powiązane.
Można więc sformułować następujące wnioski wynikające z badania: każdy poziom AW wyższy niż
1–2 zdarzenia rocznie (taką liczbę aktów AW zgłaszali uczniowie z grupy SN) wiąże się z pogorszeniem
funkcjonowania dorastających młodych ludzi.
Dziecko krzywdzone
nr 4 (37) 2011
K
era
l. D
onovan
, m
arla
r. b
rassarD
• trajektorie matczyNej agresji werbalNej...
1. Wstęp
R
odzicielska agresja werbalna (AW),
która wydaje się zjawiskiem po-
wszechnym na całym świecie, a tak-
że inne formy krzywdzenia psychicznego, to
aspekty krzywdzenia, które — jak wykaza-
ły badania empiryczne — pociągają za sobą
niekorzystne skutki w życiu dzieci, młodzie-
ży i dorosłych (zob. np. Binggeli, Hart, Bras-
sard 2001; Brassard, Donovan 2006; Brassard,
Germain, Hart 1987; Crittenden, Claussen,
Sugarman 1994; Garbarino, Guttman, Seeley
1986; Kart, Binggeli, Brassard 1998; Navarre
1987; Ney, Fung, Wickett 1994; Vissing, Straus,
Gelles, Harrop 1991). Dotychczasowe bada-
nia dotyczące tego zagadnienia prowadzono
na próbach wyłonionych z populacji ogólnej,
próbach klinicznych i próbach mieszanych;
w większości wypadków były to badania ko-
relacyjne, jednak pewną ich część stanowiły
badania podłużne. Te dociekania empiryczne
wykazały istotny związek między krzywdze-
niem psychicznym — do którego zalicza się
agresja werbalna — a zaburzeniami o charak-
terze internalizacyjnym i eksternalizacyjnym,
takimi jak depresja, niska samoocena, agresja
i zachowania przestępcze. Problemy te wy-
stępują zarówno w próbach populacyjnych,
jak i klinicznych, co sugeruje, że negatyw-
ne skutki tej formy krzywdzenia dzieci przez
rodziców są powszechne wśród wszystkich,
którzy jej doświadczają i nie ograniczają się
do wybranych podgrup. Zauważyli to Hus-
sey i współpracownicy (2005), którzy nie
stwierdzili istotnych różnic w zakresie skut-
ków krzywdzenia (zachowań dzieci) między
przypadkami potwierdzonymi przez służby
ochrony dzieci a przypadkami zgłoszonymi,
lecz niepotwierdzonymi przez te służby. Ta-
kie wyniki wskazują na istotne znaczenie ba-
dania skutków AW oraz innych form krzyw-
dzenia psychicznego w różnych populacjach
oraz na konieczność dokonania oceny wpły-
wu różnych stopni dotkliwości (ciężkości) ta-
kiego traktowania dzieci.
Szczególnie interesująca może się okazać
analiza skutków AW w okresach przejścio-
wych, takich jak wczesny okres dorastania,
kiedy to często nasila się konflikt między ro-
dzicami a dzieckiem, co zwiększa prawdo-
podobieństwo wystąpienia agresji werbal-
nej, i kiedy młodzi ludzie podlegają zmia-
nom związanym z dojrzewaniem płciowym
— między innymi występuje u nich zwięk-
szona labilność emocjonalna — i zaczynają
odseparowywać się od rodziców oraz budo-
wać silniejsze związki z rówieśnikami. Na
przykład Straus i Field (2003) oraz Critten-
den, Claussesn i Sugarman (1994) odkryli
wzrost częstości stosowania agresji werbal-
nej przez rodziców wobec nastoletnich dzie-
ci (w porównaniu z dziećmi młodszymi).
Czynniki te, w połączeniu z przeniesieniem
się do nowego, mniej opiekuńczego środo-
wiska gimnazjum, mogą się przyczyniać do
zakłócenia równowagi w rodzinie. Można
przypuszczać, że rodziny w różny sposób ra-
dzą sobie z tymi zmianami — niektóre szyb-
ko odzyskują równowagę, inne zaś boryka-
ją się z problemami przez cały okres szkoły
gimnazjalnej, a nawet jeszcze dłużej.
badania
2. Dane empiryczne przemawiające za negatywnymi skutkami
agresji werbalnej
Dotychczasowe badania empiryczne do-
tyczące skutków agresji werbalnej potwier-
dziły jej szkodliwy wpływ na dzieci i dora-
stającą młodzież, zarówno w sytuacji, gdy
czynnik ten działa w pojedynkę, jak i wtedy,
gdy towarzyszą mu inny formy krzywdze-
nia/zaniedbywania. W wypadku prób wyło-
nionych z populacji ogólnej, badania podłuż-
Dziecko krzywdzone
nr 4 (37) 2011
K
era
l. D
onovan
, m
arla
r. b
rassarD
• trajektorie matczyNej agresji werbalNej...
badania
ne i korelacyjne, w których posłużono się
skalą
Conflict Tactics Scale
(CTS; Straus 1979,
1990; Straus, Hamby 1997; Straus, Hamby,
Boney–McCoy, Sugarman 1996; Straus, Ham-
by, Finkelhor, Moore, Runyan 1998) oraz in-
nymi narzędziami — przy czym gromadzo-
ne dane często pochodziły bezpośrednio od
dzieci — wykazały istotny związek między
krzywdzeniem psychicznym a wielką liczbą
negatywnych następstw obejmujących za-
równo internalizacyjne, jak i eksternalizacyj-
ne zaburzenia zachowania (zob. Brown 1984;
Courtney, Kushawa, Johnson 2008; Kim, Ge,
Brody, Conger, Gibbons 2003; Kim, Tajima,
Herrenkohl, Huang 2009; Lavoie i in. 2002;
Kashai, Burbach, Rosenberg 1988; Loos, Ale-
xander 1997; Martin, Schumm, Bugaighis, Ju-
rich Bollman 1987; Moore, Pepler 2006; Solo-
mon, Serres 1999; Vissing i in. 1991).
Podobne wyniki przyniosły badania pro-
wadzone na próbach klinicznych, w których
wykorzystywano schematy korelacyjne i roz-
maite narzędzia badawcze, a zmiennymi za-
leżnymi były: krzywdzenie psychiczne oraz
inne formy krzywdzenia i zaniedbywania
(zob. Bruce, Fisher, Pears, Levine 2009; Kong,
Bernstein 2009; Lipschitz i in. 1999; Miller,
Baruch 1948; Ney i in. 1994; Ney, Moore,
McPhee, Trought 1986; Ringwalt, Greene,
Robertson 1998; Taussing, Culhane 2010;
Wekerle i in. 2009, 2001; Wolfe, McGee 1994).
Wreszcie, badania prowadzone na pró-
bach mieszanych — złożonych z osób wy-
łonionych z populacji ogólnej i z populacji
klinicznych — to w dużej mierze badania
korelacyjne, oparte na retrospektywnych
opisach doświadczeń krzywdzenia. Wyka-
zały one związek między krzywdzeniem
psychicznym i/lub agresją werbalną a roz-
maitymi niepożądanymi skutkami, po-
twierdzając wnioski płynące z wymienio-
nych wcześniej badań (zob. Campo, Roh-
ner 1992; Fleming, Jory, Burton 2002; Gibb,
Abela 2008; Kolko, Kazdin, Day 1996; Loch-
ner i in. 2002; Magee 1999; Spillane–Grieco
2000). Przegląd zaburzeń, które — jak wy-
kazały wymienione w tym podrozdziale
badania naukowe — są związane z krzyw-
dzeniem psychicznym i agresją werbalną,
przedstawiono w tabeli 1.
3. Częstość występowania agresji werbalnej
Badania, w których rodzice są pytani
o swoje zachowania w ciągu ostatniego roku,
przynoszą zaskakująco wysokie oszacowa-
nia częstości występowania agresji werbal-
nej — zarówno w Stanach Zjednoczonych,
jak i w innych krajach. Badania te impliku-
ją, że agresja werbalna jest powszechnie sto-
sowaną praktyką wychowawczą. W ankiecie
telefonicznej przeprowadzonej przez Strau-
sa i Field (2003), na ogólnokrajowej próbie
amerykańskich rodziców, aż 90% badanych
przyznało, że stosowało jakąś formę agre-
sji psychicznej wobec swoich dzieci przed
ukończeniem przez nie 17 lat. Badania pro-
wadzone na całym świecie potwierdzają, że
agresja werbalna jest niezwykle często sto-
sowaną praktyką rodzicielską (Krug, Dahl-
berg, Mercy, Zwi, Lozano 2002). Organiza-
cja ISPCAN (Mędzynarodowe Stowarzysze-
nie na rzecz Przeciwdziałania Krzywdzeniu)
opracowała ostatnio kilka narzędzi, które
mogą być wykorzystywane w międzynaro-
dowych badaniach naukowych. Wstępne ba-
dania przeprowadzone w siedmiu krajach
wykazały, że takie metody wychowawcze
występują ponad granicami państw (Dun-
ne i in. 2009; Runyan, Dunne, Zolotor 2009;
Zolotor i in. 2009). Badania krajowe ujawni-
ły ponadto, że kiedy przypadki krzywdze-
nia są zgłaszane służbom ochrony dzieci,
krzywdzenie psychiczne jest przez te służby
potwierdzane rzadziej niż przemoc fizycz-
na (Sedlak i in. 2010; U.S. Department of He-
alth and Human Sercvices Administration
Dziecko krzywdzone
nr 4 (37) 2011
K
era
l. D
onovan
, m
arla
r. b
rassarD
• trajektorie matczyNej agresji werbalNej...
on Children Youth and Families 2004). Wy-
niki tych badań wskazują również, że przy-
padki znane profesjonalistom stanowią za-
ledwie niewielki ułamek liczby wszystkich
młodych ludzi, którzy doświadczają agresji
werbalnej ze strony swoich rodziców (NIS-3
i NIS-4; Sedlak i Broadhurst 1996; Sedlak i in.
2010).
Tabela 1.
Wyniki badań empirycznych dowodzące negatywnych skutków agresji werbalnej.
Autor½Autorzy
Zaburzenia związane z krzywdzeniem psychicznym i½lub agresją werbalną
Próby wyłonione z populacji ogólnej
Brown (1984)
Courtney i in. (2008)
Kim i in. (2003)
Kim i in. (2009)
Kim i in. (2009)
Lavoie i in. (2002)
Loos i Alexander (1997)
Moran i in. (2004)
Shaffer i in. (2009)
Zachowania przestępcze
Problemy z zachowaniem, depresja
Depresja, poczucie beznadziejności
Zachowania przestępcze
Ucieczki z domu, wiktymizacja, zachowania przestępcze
Zachowania przestępcze, przemoc podczas randek
Gniew/agresja, poczucie osamotnienia, niska samoocena
Picie alkoholu, używanie środków odurzających
Zwiększona agresja i wycofanie społeczne, obniżony poziom kompetencji
społecznych
badania
Próby wyłonione z populacji ogólnej – agresja werbalna jako zmienna dyskretna
Johnson i in. (2001)
Kashani i in. (1988)
Moore i Pepler (2006)
Martin i in. (1987)
Solomon i Serres (1999)
Vissing i in. (1991)
Próby kliniczne
Bruce i in. (2009)
Kong i Bernstein (2009)
Lipschitz i in. (1999)
Miller i Baruch (1948)
Ney i in. (1986)
Ney i in. (1994)
Ringwalt i in. (1998)
Taussig i Culhane (2010)
Wekerle i in. (2009, 2001)
Wolfe i McGee (1994)
Próby mieszane
Campo i Rohner (1992)
Fleming i in. (2002)
Gibb i Abela (2008)
Kolko i in. (1996)
Lochner i in. (2002)
Magee (1999)
Spillane–Grieco (2000)
Pogorszenie funkcjonowania psychicznego, używanie środków odurzających
Przestępstwa seksualne
Zmiany stylu wnioskowania, nasilone objawy depresyjne
Kłótnie/bójki, wrogość, zachowania internalizacyjne/eksternalizacyjne
Zaburzenie obsesyjno–kompulsywne i kompulsywne wyrywanie włosów
(trichotillomania)
Fobia społeczna oraz inne fobie
Agresja fizyczna w okresie dorastania
Wyższy poranny poziom kortyzolu
Zaburzenia odżywiania
Częstsze próby samobójcze i samookaleczanie
Alergie
Obwinianie się, lęk przed wojną atomową, pragnienie zadawania sobie bólu
Brak radości życia, negatywne oczekiwania dotyczące przyszłości
Próby samobójcze, używanie środków odurzających, kradzieże, handel narkotykami,
posiadanie broni
Niższy poziom akceptacji społecznej i obniżona samoocena, nasilone objawy stresu
pourazowego
Symptomatologia traumy, wiktymizacja – przemoc podczas randek
Problemy z przystosowaniem
Zwiększona częstość występowania objawów zaburzenia osobowości lub
zdiagnozowanego zaburzenia osobowości, nieposłuszeństwo
Depresja oraz inne problemy psychiatryczne
Niższy poziom ogólnego przystosowania
Złość wobec rodziców, niższy poziom zadowolenia z relacji rodzice–dziecko,
nieposłuszeństwo
Negatywny obraz własnej osoby, problemy z nauką
Agresja, zachowania przestępcze, problemy interpersonalne
Dziecko krzywdzone
nr 4 (37) 2011
K
era
l. D
onovan
, m
arla
r. b
rassarD
• trajektorie matczyNej agresji werbalNej...
Wszystkie te dane — duża częstość wy-
stępowania agresji werbalnej, dane prze-
mawiające za jej szkodliwym wpływem na
dzieci i młodzież oraz niewielki odsetek zgła-
szanych/potwierdzonych przypadków AW
— stanowią ważny powód do tego, aby kon-
tynuować badania skali i szkodliwości tego
zjawiska. Ponadto dostępne dane sugerują,
że sposób, w jaki młodzi ludzie spostrzegają
zachowania swoich rodziców, stanowi istot-
ny predyktor skutków tej formy krzywdzenia
(np. Everson i in. 2008; McGee, Wolfe, Yuen,
Wilson 1995; Ney i in. 1986; Wolfe, McGee
1994), co świadczy o tym, że badania, w któ-
rych gromadzi się tego rodzaju informacje,
mogą wzbogacać istniejącą literaturę przed-
miotu o niezwykle cenną wiedzę. Wreszcie,
zważywszy na zadania rozwojowe okresu
dorastania, badania podłużne — koncentru-
jące się na związku między obrazem własnej
osoby a uzyskanymi od młodych ludzi in-
formacjami dotyczącymi rodzicielskiej agre-
sji werbalnej — mogą rzucić nowe światło na
te elementy procesu rozwoju, które mogą być
zagrożone na skutek spostrzeganej rodziciel-
skiej AW. Na przykład Masten i Coatsworth
(1998) wyróżniają następujące często wymie-
niane zadania rozwojowe wieku dorastania
w kulturze zachodniej:
1) pomyślne rozpoczęcie edukacji ponad-
podstawowej;
2) przyswojenie sobie umiejętności nie-
zbędnych do osiągania dobrych wyni-
ków w nauce;
3) zaangażowanie w zajęcia pozalekcyjne;
4) nawiązywanie bliskich relacji z rówieśni-
kami tej samej i przeciwnej płci oraz
5) ukształtowanie silniejszego poczucia toż-
samości.
Wydaje się, że pomyślna realizacja wszyst-
kich tych zadań jest podatna na wpływ rela-
cji rodzic–dziecko.
Z perspektywy omawianych badań szcze-
gólnie istotne znaczenie ma zadanie kształ-
towania tożsamości, które młody człowiek
realizuje przez cały okres adolescencji i na
początku dorosłości. Kerr i Bowen (1988) na-
zywają ten proces
różnicowaniem Ja
(diffe-
rentiation of self).
Autorzy ci piszą: „w miarę
upływu lat, dziecko ma za zadanie stać się
odrębną jednostką, a rodzice powinni dzia-
łać w sposób pozwalający na rozwój jego in-
dywidualności” (Kerr, Bowen 1988, s. 95).
Steinberg i Morris (2001) zwracają uwagę na
fakt, że dopiero pod koniec okresu dorasta-
nia młodzi ludzie wykonują „lwią część pra-
cy związanej z kształtowaniem tożsamości”
(Steinberg, Morris 2001, s. 91). Dlatego okres
wczesnej adolescencji można opisać jako czas,
w którym młodzi ludzie tworzą nowy obraz
własnej osoby, obejmujący ich indywidualne
wartości i przekonania, a także inne atrybuty
osobiste, takie jak wygląd zewnętrzny, zdol-
ności i zachowania (Steinberg, Morris 2001).
W tym czasie u młodych ludzi kształtu-
je się również zdolność myślenia operacyj-
nego na poziomie formalnym. U dziecka do-
świadczającego agresji werbalnej proces roz-
woju tych nowych zdolności umysłowych
może pozostawać w konflikcie z dotychcza-
sowym obrazem własnej osoby. Jak piszą
Ney i współpracownicy (1986), dziecko może
uwierzyć w prawdziwość przekonań swoich
rodziców i zacząć obwiniać siebie za sposób,
w jaki jest traktowane. W wielu wypadkach
dziecko staje się również niepewne własnych
sądów i spostrzeżeń, co może zaburzać roz-
wój indywidualnego myślenia i wnioskowa-
nia — proces, który jest charakterystyczny
dla okresu adolescencji i umożliwia rozwój
silnego poczucia tożsamości indywidualnej.
Czasami dzieje się jednak inaczej. W tym
okresie dziecko może być w stanie spojrzeć
z dystansu na zachowanie swoich rodziców
w miarę, jak staje się coraz bardziej niezależ-
ne, a jego krąg społeczny się poszerza — kie-
dy widzi, jak funkcjonują inne rodziny i ja-
kie relacje z rodzicami mają jego rówieśnicy.
Dzięki tej nowej wiedzy o świecie dorastają-
cy młody człowiek może stworzyć bardziej
pozytywny obraz własnej osoby. Zdolność ta
badania
0
Dziecko krzywdzone
nr 4 (37) 2011
Zgłoś jeśli naruszono regulamin