Przeciwdziałanie krzywdzeniu dzieci na Litwie – interwencja i profilaktyka.pdf

(470 KB) Pobierz
Przeciwdziałanie krzywdzeniu
dzieci na Litwie – interwencja
i profilaktyka
Ieva Daniūnaitė, Gražina Kašlėjūtė, Aušra Kurienė, Erna Petkutė
Centrum Pomocy Dzieciom (Paramos vaikams centras), Litwa
W artykule opisano przykłady dobrych praktyk zapobiegania krzywdzeniu dzieci oraz interwencji 
w przypadkach krzywdzenia. Prezentowane programy realizowane są przez organizację pozarzą-
dową Centrum Pomocy Dzieciom w Wilnie. Organizacja dąży do tego, by podejmowane działa-
nia stały się stałym elementem systemu ochrony dzieci.
Słowa kluczowe:
dziecko, profilaktyka, krzywdzenie, interwencja interdyscyplinarna, Litwa
B
adania i praktyka pokazują, że najskutecz-
niejszymi środkami służącymi ochronie
dzieci są działania podejmowane w ra-
mach wczesnej profilaktyki pierwotnej. Mimo to
system pomocy społecznej na Litwie skupia się
przede wszystkim na pracy z rodzinami wysokie-
go ryzyka i na zapobieganiu skutkom krzywdzenia
dzieci. Profesjonaliści pracujący w tym systemie po-
winni poświęcać dużo więcej uwagi niemowlętom
i małym dzieciom. Ta grupa dzieci jest szczegól-
nie narażona na krzywdzenie ze względu na całko­
witą zależność od dorosłych i wrażliwość charak­
terystyczną  dla  tego  stadium  rozwoju. Wiedza
i kompetencje większości specjalistów w dziedzi-
nie pracy z rodzinami, które wychowują małe
dzieci są niewystarczające. Specjalistom brakuje
także kompetencji w rozwiązywaniu problemów
dotyczących więzi emocjonalnej między dziec-
kiem a jego opiekunami. Relacja rodzic­dziecko
może się stać najważniejszym czynnikiem ryzyka
krzywdzenia lub wskaźnikiem trwającego krzyw­
dzenia emocjonalnego. System opieki zdrowotnej
na Litwie skupia się przede wszystkim na zdrowiu
somatycznym niemowląt i dzieci, ucząc rodziców
zasad właściwej pielęgnacji dziecka, która jest waż-
na, ale niewystarczająca.
Zapobieganie krzywdzeniu dzieci
W ostatnich latach na Litwie uruchomiono kil­
ka programów koncentrujących się kształtowa­
niu prawidłowych kompetencji rodzicielskich. Po
przeanalizowaniu aktualnej praktyki na Litwie
i najlepszych praktyk w innych krajach, Centrum
Pomocy Dzieciom opracowało i upowszechni­
ło dwa skuteczne programy: program wspiera-
nia bezpiecznych więzi w rodzinie SAFE oraz
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 12 Nr 4 (2013)
65
PRZECIWDZIAŁANIE KRZYWDZENIU DZIECI NA LITWIE – INTERWENCJA I PROFILAKTYKA
program doskonalenia pozytywnych umiejętności
rodzicielskich. Mogą być one wykorzystywane
jako narzędzia wczesnej profilaktyki w pracy
z rodzinami i rodzicami. Mogą także służyć jako
skuteczne narzędzia w przypadkach krzywdze-
nia dzieci. W dalszej części artykułu opisano te
programy, proces ich powstania oraz rezultaty
ich stosowania.
Wspieranie bezpiecznych więzi – program edukacji rodzin (SAFE)
Twórcą programu SAFE jest Karl Heinz Brisch,
doktor nauk medycznych, psychiatra i psychotera-
peuta dzieci i młodzieży, który pracuje w szpitalu
im. dr. Haunera przy Uniwersytecie Monachijskim.
W 2009 roku Centrum Pomocy Dzieciom zaprosiło
doktora Brischa na Litwę, aby podzielił się wiedzą
i doświadczeniem z miejscowymi specjalistami.
Realizację programu SAFE na Litwie rozpoczęto
w 2010 roku.
Program SAFE opiera się na teorii przywiąza-
nia, zgodnie z którą przywiązanie to powstająca
z upływem czasu więź między dzieckiem a jego
stale dostępnym głównym opiekunem. Pierwsza
relacja przywiązaniowa powstaje w ciągu począt-
kowych 9–12 miesięcy życia dziecka. Ta relacja
determinuje rozwój fizyczny, poznawczy i emo-
cjonalny dziecka, a także jego zdolność do budo-
wania trwałych związków w ciągu całego życia.
Przywiązanie bezpieczne wiąże się z korzystniej-
szym fizycznym, poznawczym, emocjonalnym
i społecznym rozwojem dziecka w przyszłości.
Warunkiem powstania bezpiecznej więzi jest wy-
soki poziom wrażliwości rodzica. Program SAFE
wspiera budowanie bezpiecznych więzi między
dziećmi a ich rodzicami.
Cele programu:
1. bezpieczeństwo rodziców
2. bezpieczeństwo dziecka
3. wspieranie bezpiecznej więzi między rodzicem
a dzieckiem
4. zapobieganie zaburzeniom przywiązania i prze­
noszeniu traumy rodzica na dziecko
5. edukowanie rodziców na temat bezpiecznego
przywiązania i potrzeb niemowlęcia.
Dzięki  uczestnictwu  w  programie  SAFE  ro­
dzice uczą się lepiej rozpoznawać potrzeby emo­
cjonalne  swoich  dzieci  i  wspierać  budowanie
bezpiecznej  więzi  przez  wrażliwą  interakcję
z dzieckiem (kontakt wzrokowy, kontakt fizyczny,
mowa). Przez analizę nagrań wideo rodzice uczą
się dostrzegać, interpretować oraz szybko i prawi-
dłowo reagować na sygnały wysyłane przez dziec-
ko. Program koncentruje się również na związku
rodziców po narodzinach dziecka.
Program SAFE składa się z czterech modułów:
całodzienne spotkania grupowe przed narodzi-
nami dziecka i po nich; trening wrażliwości; kon-
sultacje indywidualne i telefon zaufania; terapia
skoncentrowana na traumie. W programie wy-
korzystuje się takie metody, jak prezentacja teorii
przywiązania i materiału wideo, dyskusje w ma-
łych i dużych grupach, ćwiczenia relaksacyjne oraz
zabawy oparte na odgrywaniu ról.
Program SAFE jest adresowany do rodziców,
którzy spodziewają się dziecka. Nowi uczestnicy
dołączają do programu między 20. a 23. tygod­
niem ciąży. Spotkania prowadzone są w małych
grupach (5–6 par lub 10–12 samotnych rodziców)
do końca pierwszego roku życia dziecka. Grupa
spotyka się raz w miesiącu, w niedzielę. Rodzice
uczestniczą w spotkaniach do 4 tygodni przed po-
rodem i po 6 tygodniach od narodzinach dziecka,
a po porodzie przychodzą na spotkania z dziec-
kiem. Odbywają się także spotkania indywidualne.
Przed narodzinami dziecka z każdym z rodziców
przeprowadza się indywidualny Wywiad dotyczą-
cy przywiązania (Adult Attachment Interview),
który odnosi się do ich doświadczeń przywiąza-
niowych i traumatycznych przeżyć. Ponadto po
porodzie odbywają się cztery spotkania indywidu-
alne z rodzicami, podczas których analizowane są
nagrania wideo dotyczące praktycznych umiejęt-
ności w interakcji z dzieckiem (w ramach trenin-
gu wrażliwości): karmienia, przewijania, kąpania
i stawiania granic.
praktyka
66
www.dzieckokrzywdzone.fdn.pl
I
EVA
D
ANIŪNAITĖ,
G
RA�½INA
K
AŠLĖJŪTĖ,
A
UŠRA
K
URIENĖ,
E
RNA
P
ETKUTĖ
Realizacja programu na Litwie
W latach 2010­2011 z powodzeniem wdrożono
program SAFE w Wilnie. W 2011 roku Centrum
Pomocy Dzieciom rozpoczęło realizację programu
„Chrońmy wczesne dzieciństwo”. Podjęto decyzję
o rozszerzeniu programu SAFE na całą Litwę i za-
adaptowaniu go do potrzeb pracy z rodzinami wy-
sokiego ryzyka. Przeszkolono 15 profesjonalistów
(psychologów, specjalistów w dziedzinie ochrony
praw  dziecka,  pracowników  socjalnych,  peda-
gogów i psychiatrów), którzy uzyskali kwalifikacje
do pracy ze spodziewającymi się dziecka rodzinami
z grup ryzyka. Specjaliści zapoznali się z teorią przy-
wiązania i metodologią pracy z rodzicami oraz przy-
swoili sobie praktyczne umiejętności potrzebne do
wspierania bezpiecznej więzi między niemowlęciem
a rodzicami. Zachęcano ich do tego, aby w swojej
społeczności (np. na terenie swojej gminy) zorgani-
zowali i poprowadzili grupę SAFE dla spodziewa-
jących się dziecka rodziców z grupy ryzyka.
Oparte na programie SAFE grupy treningowe
dla matek z grupy ryzyka utworzono w siedmiu
gminach: w Wilnie i okręgu wileńskim oraz w mia-
stach Olita, Uciana, Malaty, Szyrwinty i Jeziorosy.
W warsztatach uczestniczyło łącznie 51 matek spo-
dziewających się dziecka. Wszystkie uczestniczki
uznano za matki z grupy ryzyka, ze względu na
dorastanie w domach dziecka, pochodzenie z ro-
dzin charakteryzujących się wysokim ryzykiem
krzywdzenia, doświadczanie krzywdzenia emo-
cjonalnego, fizycznego lub seksualnego, wychowy­
wanie 4–8 dzieci, niewystarczające umiejętności
społeczne, umieszczenie ich starszych dzieci
w placówce opiekuńczej i samotne lub nastolet-
nie macierzyństwo. Specjaliści, którzy zdecydo-
wali się na utworzenie grupy szkoleniowej, mu-
sieli prowadzić tę grupę bardzo umiejętnie i rea­
gować na szczególne potrzeby uczestniczek.
Do największych trudności napotkanych
w trakcie realizacji program SAFE należały: sła-
ba motywacja rodziców i rezygnacja uczestników
w trakcie procesu grupowego. Słaba motywacja ro-
dzin zagrożonych krzywdzeniem do uczestnictwa
w programie SAFE wiąże się z niskim poziomem
motywacji do korzystania z pomocy i brakiem za-
ufania do specjalistów. Doświadczenia z kontaktów
ze specjalistami i wspomnienia wcześniejszych, nie-
skutecznych interwencji w przypadku większości
rodzin z grupy ryzyka są negatywne. Trzeba przy
tym podkreślić, że udział w programie SAFE wy-
maga czasu i zaangażowania. W tym wypadku jed-
nak sam program stał się skutecznym narzędziem
budowania pozytywnych, motywujących relacji
między matkami a specjalistami. Wykorzystano
też praktyczne sposoby zwiększania motywacji do
regularnego uczestnictwa w spotkaniach: żywność,
podarunki, ubranka dla dzieci oraz inne produkty,
które były bardzo ważne dla rodzin pozbawionych
zasobów finansowych. Ponadto specjaliści musieli
ze sobą współpracować, aby wyszukiwać potencjal-
ne uczestniczki, motywować je do udziału w pro-
gramie, podtrzymywać ich motywację i wspierać je
w okresie, w którym odbywały się spotkania grupy.
praktyka
Osiągnięcia
Do tej pory program SAFE na Litwie ukończyło 70
rodziców, w tym 51 matek z grup ryzyka. W trakcie
projektu „Chrońmy wczesne dzieciństwo” na świat
przyszło 51 dzieci. Ciągłe wsparcie specjalistów
i uczestnictwo w warsztatach przyczyniło się do
poprawy umiejętności rodzicielskich i społecznych:
cztery rodziny usunięto z listy rodzin wysokiego
ryzyka, a dwie nie zostały na nią wpisane, mimo
że przed rozpoczęciem projektu rozważano taką
możliwość. Matki nabrały większego zaufania do
pomocy społecznej, chętniej prosiły pracowników
socjalnych o pomoc i przyjmowały oferowane
wsparcie. Cztery matki znalazły pracę, dwie po-
prosiły o pomoc psychologiczną i ją otrzymały.
Pod koniec projektu wszystkie dzieci mieszkały
ze swoimi matkami pod nadzorem pracowników
służb ochrony dzieci – żadne dziecko nie trafiło do
instytucji opiekuńczej.
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 12 Nr 4 (2013)
67
PRZECIWDZIAŁANIE KRZYWDZENIU DZIECI NA LITWIE – INTERWENCJA I PROFILAKTYKA
Doskonalenie pozytywnych umiejętności rodzicielskich
Realizację tego programu rozpoczęto w ramach
projektu „Pozytywne rodzicielstwo”, finansowa-
nego przez rząd holenderski. Centrum Pomocy
Dzieciom (Paramos vaikams centras) i Centrum
na Rzecz Zmian w Społeczności (Bandruomenių
kaitos centras) z Litwy oraz holenderska organi-
zacja JSO (Expertisecentrum voor jeugd, samenle-
ving en opvoeding), które wspólnie zrealizowały
ten projekt, opracowały program doskonalenia
umiejętności rodzicielskich i metody szkolenia.
Autorami programu byli: Karin van Assen, Jolanta
Blažaitė, Aušra Kurienė i Han Spanjaard.
Cele programu:
1. stymulowanie i promowanie pozytywnego ro­
dzicielstwa na Litwie
2. uczenie rodziców wykorzystywania pozytyw-
nych umiejętności rodzicielskich w procesie
wychowawczym; zachęcenie ich do wychowy-
wania dzieci w sposób bardziej demokratycz­
ny (pozytywny, wspierający i chroniący)
3. zwiększenie liczby zdrowych i kompetentnych
dzieci oraz rodziców czujących się pewnie
w tej roli.
Program szkoleniowy składa się z kilku części.
Rodzice zapoznają się z różnymi stylami wycho-
wawczymi, potrzebami rozwojowymi dzieci oraz
zasadami kształtowania się zachowań dziecka.
W trakcie szkolenia rodzice uczą się umiejętności
rodzicielskich związanych z pozytywnym dys-
cyplinowaniem, takich jak: poświęcanie dziecku
uwagi i nagradzanie; stawianie granic w sposób
wolny od przemocy/krzywdzenia; korygujące
kierowanie  zachowaniem  dziecka  w  trakcie
aktywności oraz w sytuacjach wymagających
separacji;  stosowanie  adekwatnych  kar,  któ-
re pomagają dziecku uczyć się przez doświad-
czenie i zmieniać swoje zachowanie, ale nie są
krzywdzące ani szkodliwe dla jego rozwoju.
Podczas każdego spotkania uczestnicy dostają
zadanie domowe, które jest omawiane na kolej-
nym spotkaniu. Struktura każdego ze spotkań
szkoleniowych obejmuje prezentację informacji,
dyskusję, prezentację i omówienie materiałów wi-
deo, odgrywanie ról, omówienie pracy domowej.
Grupa rodziców spotyka się sześć razy, a każde
spotkanie trwa dwie godziny (łącznie 12 godzin).
Szkolenia prowadzone są przez profesjonalistów
przy użyciu podręcznika „Pozytywne umiejętno-
ści rodzicielskie”.
Szkolenia są adresowane do rodziców i opie-
kunów małych dzieci (w wieku 3­10 lat), którzy
mają pytania dotyczące wychowywania dzieci
i pragną zdobyć nowe umiejętności.
praktyka
Rozwój programu na Litwie
W latach 2010–2011 Centrum Pomocy Dzieciom z po-
wodzeniem realizowało ten program. W 2011 roku
Centrum rozpoczęło realizację projektu „Chrońmy
wczesne dzieciństwo”. Ponieważ okazał się on sku-
teczny, zdecydowano o objęciu nim innych części
Litwy. Pod koniec 2011 roku odbyło się szkolenie
18 specjalistów (psychologów, specjalistów w dzie-
dzinie ochrony praw dziecka, pracowników socjal-
nych, pedagogów i psychiatrów). Uzgodniono, że
poprowadzą oni szkolenia w zakresie pozytyw-
nego rodzicielstwa w swoich gminach. Podczas
szkolenia uczestnicy zdobyli wiedzę teoretyczną,
metodologię i praktyczne umiejętności pomocne
w wychowywaniu dzieci – od pierwszych lat życia
do okresu dojrzewania. Warsztaty zostały tak zapla-
nowane, aby były przystępne dla rodziców z różnych
środowisk i warstw społecznych.
Warsztaty edukacyjne rozwijające pozytyw-
ne umiejętności rodzicielskie przeprowadzono
w ośmiu litewskich gminach: w Wilnie i okrę-
gu wileńskim, Kownie, Malatach, Szyrwintach,
Ucianie, Jeziorosach i Olicie. Do udziału w war­
sztatach zaproszono rodziny z różnych grup spo­
łecznych.
Uczestnicy trafiali na warsztaty na dwa spo-
soby. Część rodzin po zapoznaniu się z ofertą
68
www.dzieckokrzywdzone.fdn.pl
I
EVA
D
ANIŪNAITĖ,
G
RA�½INA
K
AŠLĖJŪTĖ,
A
UŠRA
K
URIENĖ,
E
RNA
P
ETKUTĖ
szkolenia przejawiała silną motywację, zgłaszała
się na szkolenie z własnej inicjatywy i bardzo ceniła
możliwość uczestnictwa w programie. Ci rodzice
na ogół już wcześniej byli zwolennikami filozofii
pozytywnego rodzicielstwa. Drugą grupę uczest-
ników stanowiły rodziny borykające się z proble-
mami wychowawczymi i społecznymi, uznane za
rodziny wysokiego ryzyka, dotknięte problemem
krzywdzenia dzieci, przemocy domowej i alkoho-
lizmu, bez wystarczających zasobów finansowych,
umiejętności społecznych itp. Zmotywowanie tych
rodzin do uczestnictwa w szkoleniach było niema-
łym wyzwaniem. Niezbędne było silne wsparcie,
motywujące rozmowy oraz współpraca specjali-
stów w dziedzinie ochrony praw dziecka, pracow-
ników socjalnych i psychologów.
Osiągnięcia
Do tej pory ponad 100 litewskich profesjonali-
stów ukończyło szkolenie uprawniające do pro-
wadzenia warsztatów pozytywnych umiejętności
rodzicielskich, a ponad 1500 rodziców wzięło
udział w takich warsztatach. W trakcie realizacji
projektu „Chrońmy wczesne dzieciństwo”
397
rodziców (43 grupy)
małych dzieci uczestniczyło
w treningu pozytywnych umiejętności rodziciel-
skich i uczyło się, jak wychowywać dzieci bez
przemocy.
praktyka
Uwagi końcowe dotyczące programów profilaktyki krzywdzenia
Podsumowując realizację programów „Wspiera­
nie Bezpiecznych Więzi w Rodzinach (SAFE)”
i „Doskonalenie Pozytywnych Umiejętności Ro­
dzicielskich” na Litwie, można powiedzieć, że
uruchomienie tych programów było ważnym kro-
kiem w kierunku lepszego systemu ochrony dzieci
i skuteczniejszych działań na rzecz zapobiegania
porzucaniu dzieci.
Rodziny, które uczestniczyły w obu progra-
mach, odniosły istotne korzyści:
Rodzice zaczęli przejawiać większą chęć i go-
towość do tego, by samodzielnie wychowywać
swoje dzieci i aby robić to bardziej efektywnie;
ich motywacja do bycia rodzicami wyraźnie
wzrosła;
Praktyczne działania i trening praktycznych
umiejętności spowodowały mierzalną popra-
wę umiejętności rodzicielskich uczestników;
Program długofalowy okazał się odpowied-
niejszy dla rodzin wysokiego ryzyka, ponie-
waż zapewniał długotrwałe wsparcie i nadzór
nad rodzinami oraz stwarzał więcej okazji do
powtarzania wiadomości i ćwiczenia pozytyw-
nych umiejętności;
Wzrosła gotowość do współpracy ze specja­
listami w dziedzinie ochrony praw dziecka
i pracownikami socjalnymi – rodziny chętniej
wpuszczały specjalistów do domu, prosiły o po-
moc i poszukiwały pomocy psychologicznej.
Ponieważ realizacja programów pozytywnego
rodzicielstwa wymaga szczególnej wiedzy i kom-
petencji, szkolenia i stosowanie obu programów
w codziennej pracy wywarły istotny wpływ na
praktykę specjalistów:
Profesjonaliści zostali wyposażeni w praktycz-
ne, skuteczne programy. Wcześniej nie mieli
żadnych narzędzi do pracy z rodzinami wy-
chowującymi małe dzieci;
Specjaliści zmienili nastawienie do rodzin
z grupy ryzyka – stali się bardziej empatyczni
i pełni zrozumienia;
Specjaliści poczuli się wzmocnieni, dzięki cze-
mu mogli zmienić dotychczasową praktykę
– efektywniejsza organizacja pomocy rodzi-
nom, mniej decyzji o zabraniu dzieci z rodziny,
więcej uwagi poświęcanej rodzinom z małymi
dziećmi;
Zapobieganie objawom wypalenia zawodo-
wego u specjalistów dzięki ciągłej superwizji;
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 12 Nr 4 (2013)
69
Zgłoś jeśli naruszono regulamin