T4.doc

(101 KB) Pobierz
4 OŚRODEK ZAPASOWY
              Poznań,  dnia 02.01.2014r.                                     
          ZATWIERDZAM

 

dowódca 3 kompani szkolnej OSP 

                    

p.o. por. Maria OGRODOWCZYK

 

 

PLAN – KONSPEKT

 

do przeprowadzenia zajęć z kształcenia obywatelskiego

z 1 i 2 plutonem 3 kompanii szkolnej OSP w dniu 15.01.2014 r.

 

 

I.               TEMAT : Podstawowe regulacje prawne dotyczące międzynarodowego prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych.

 

II.                 CELE ZAJĘĆ:

        zapoznać z regulacjami prawnymi dotyczącymi międzynarodowego prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych;

        zapoznać z stosowaniem ograniczeń wynikających z międzynarodowego prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych;

        uczyć wymienić podstawowe dokumenty międzynarodowego prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych;

        uczyć stosować ograniczenia wynikające z międzynarodowego prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych.

 

III.               FORMA: zajęcia teoretyczne.

 

IV.              CZAS: ….minut

 

V.                 MIEJSCE: rejon pododdziału

 

VI.              ZAGADNIENIA:

1.     Podstawowe dokumenty międzynarodowego prawa humanitarnego.

2.     Regulacje międzynarodowego prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych w stosunku do żołnierzy.

3.     Podstawowe zasady i reguły prowadzenia walki zbrojnej.

 

VII.            WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE:

1.     ORGANIZACYJNE:

          3 dni przed zajęciami zatwierdzić plan - konspekt;

2.        METODYCZNE:

          dopilnować zachowania porządku i dyscypliny szkoleniowej w czasie zajęć,

          przestrzegać zasad nauczania zgodnie z instrukcją o działalności szkoleniowo- metodycznej,

          wykład prowadzić przy pomocy prezentacji multimedialnej oraz plansz poglądowych;

          po przeprowadzeniu każdego zagadnienia sprawdzić stopień jego opanowania za pomocą pytań śródlekcyjnych.

          dokonać podsumowania i oceny zajęć,

 

VIII.          LITERATURA:

        M. Gąska, A. Ciupiński „Międzynarodowe prawo humanitarne konfliktów zbrojnych”, Warszawa 200r.;

        F. de Mulinen „Podręcznik prawa wojennego dla sił zbrojnych”, Bellona 2003;

        R. Binkowski, P. Żarkowski „Podręcznik do nauki prawa wojennego w siłach zbrojnych”, Warszawa 2006;

        P. Żarkowski, R. Pęksa „Materiały do nauczania międzynarodowego prawa konfliktów zbrojnych dla podoficerów i szeregowych”, Warszawa 1998 r.;

        Program szkolenia podstawowego SZ RP -Szkol. 814/ 2009;

        Instrukcja o działalności szkoleniowo- metodycznej- Szkol. 816/2009

 

IX.              ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO – TECHNICZNE:

        Kreda + tablica;

        Laptop;

        videoprojektor

                  

X.                 ORGANIZACJA ZAJĘĆ:

        wykład informacyjny dla całości grupy

 

XI.               WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA:

          Kategorycznie zabraniam:

       oddalać się z miejsca zajęć bez wiedzy zgody prowadzącego zajęcia

 

XII.            INNE;

Nie dotyczy.

 

XIII.          WPROWADZENIE W SYTUACJĘ TAKTYCZNĄ:

Nie dotyczy.

 

XIV.         PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

CZĘŚĆ WSTĘPNA (….minut)

·         przyjęcie meldunku,

·         sprawdzenie obecności,

·         podanie tematu, celu zajęć i zagadnień.

 

CZĘŚĆ GŁÓWNA: (minut)

ZAGADNIENIE 1(…min)

Podstawowe dokumenty międzynarodowego prawa humanitarnego.

- MPHKZ to gałąź prawa międzynarodowego którego celem jest ochrona ofiar konfliktu zbrojnego  oraz ograniczenie metod i środków walki w celu uniknięcia zbędnych cierpień i nadmiernych szkód,

 

- według MKCK definiowane jako międzynarodowe normy traktatowe lub zwyczajowe, które służą rozwiązywaniu problemów humanitarnych  bezpośrednio wynikających z międzynarodowych lub niemiędzynarodowych konfliktów zbrojnych i które ograniczają prawo stron konfliktu do stosowania metod i środków walki według własnego uznania oraz chronią osoby i mienie które są lub mogą być zagrożone przez konflikt,

 

- dokonuje się podziału MPHKZ na prawo genewskie (ochrona ofiar konfliktu zbrojnego) i prawo haskie (ograniczenie metod i środków walki)

 

- jest ściśle powiązane z międzynarodowym prawem praw człowieka i międzynarodowym prawem karnym, nie ma natomiast żadnego związku z międzynarodowym prawem dotyczącym legalności użycia siły,

 

- źródłami MPHKZ, tak jak i całego prawa międzynarodowego są zwyczaj i umowy międzynarodowe,

 

- w odniesieniu do MPHKZ możemy się także spotkać z taką terminologią jak: prawo wojenne (ius in bello), międzynarodowe prawa humanitarne, prawo konfliktów zbrojnych,

 

- zasady MPHKZ:

 

·         Rozróżniania – należy zawsze dokonywać rozróżnienia pomiędzy ludnością cywilną i kombatantami oraz między obiektami cywilnymi a celami wojskowymi; działania zbrojne wolno kierować jedynie przeciwko celom wojskowym

·         Humanitaryzmu- humanitarne traktowanie dla ofiar konfliktu i osób wyłączonych z walki

·         Konieczności wojskowej- zezwala na ograniczenie bądź zniesienie statusu ochronnego oraz zastosowanie środków które nie są wprost zakazane przez prawo międzynarodowe jeśli jest to konieczne dla wykonania zadania

·         Proporcjonalności- nie należy używać siły większej niż konieczna do wykonania zadania a niezamierzone straty wśród osób cywilnych i szkody w mieniu nie mogą być nadmierne w stosunku do oczekiwanej korzyści wojskowej

·         Unikania nadmiernych cierpień i zbędnych szkód

- prawo humanitarne ma zastosowanie w przypadku konfliktów:

 

*  międzynarodowych -walka pomiędzy siłami zbrojnymi co najmniej dwóch państw; stosujemy KG i I PD,

* niemiędzynarodowych -walka na terytorium państwa między regularnymi siłami zbrojnymi a uzbrojonymi grupami lub pomiędzy uzbrojonymi grupami, które się nawzajem zwalczają; stosujemy 3 art. wspólny dla KG i II PD; 3 artykuł wspólny nazywany jest „traktatem w miniaturze” gdyż zawiera on minimalny standard norm humanitarnych

* wewnętrznych umiędzynarodowionych- konflikt nie wykracza poza obszar jednego państwa ale nie jest wewnętrzny, ponieważ angażuje siły zbrojne czy grupy z wielu różnych państw i zwykle ma wymiar ważny dla całej społeczności międzynarodowej,

-  nie dotyczy natomiast sytuacji wewnętrznych zamieszek i napięć w danym państwie (występują wtedy gdy w wyniku aktów przemocy dochodzi do poważnego naruszenia porządku publicznego, jednak w mniejszej skali niż podczas konfliktu zbrojnego np. rozruchy, walki przeciwko władzom lub walki pomiędzy poszczególnymi frakcjami),

 

- MPHKZ nie wymienia innych konfliktów, nie posługuje się innym nazewnictwem, obecnie popularnym takim jak np. konflikt asymetryczny, wojna z terroryzmem, operacje pokojowe, misje stabilizacyjne, operacje militarne inne niż wojna itd.,

 

- zakres obowiązywania MPHKZ:

 

·         w czasie: od momentu rozpoczęcia konfliktu do jego zakończenia, tj. wraz z momentem faktycznego rozpoczęcia działań zbrojnych; nie jest wymagana żadna formalna deklaracja / wypowiedzenie wojny  ani uznawanie stanu wojny przez strony, liczy się sytuacja faktyczna a nie prawna,

·         co do zdarzeń: konflikty międzynarodowe / wewnętrzne / wewnętrzne umiędzynarodowione; nie obowiązuje w przypadku wewnętrznych zamieszek,

·         co do podmiotów: państwa- strony traktatów, państwa nie będące stronami, które akceptują normy prawa humanitarnego i je stosują, wszystkie państwa w zakresie norm ius cogens i prawa zwyczajowego

 

- głównym celem MPHKZ jest łagodzenie okrucieństw wojny, dlatego też zawiera wiele norm ius cogens czyli norm bezwzględnie obowiązujących no które mają wyższość w stosunku do każdego porządku wewnętrznego i które nie mogą być uchylone żadna umowa międzynarodową (tzw.normy ius cogens) takie jak np. zakaz zbrodni przeciwko ludzkości, zbrodni wojennych, ludobójstwa, zabijania jeńców wojennych, handlu niewolnikami;

 

- podstawowe normy MPHKZ można streścić następująco:

 

·         Wojna jest stosunkiem pomiędzy państwami a nie między ludnością tych państw,

·         Strony walczące nie mają nieograniczonego prawa wyboru środków szkodzenia nieprzyjacielowi

·         Zasadniczym celem wojny jest pokonanie przeciwnika i wszelkie środki walki powinny być proporcjonalne do tego celu aby unikać nadmiernych zbędnych cierpień i szkód materialnych,

·         Działania wojenne mogą być prowadzone tylko przeciwko siłom zbrojnym przeciwnika i jego obiektom wojskowym; ludność cywilna, ich mienie i dobra kultury nie mogą być celem ataku,

·         Nie wolno zabijać żołnierzy przeciwnika którzy się poddają, przysługuje im status jeńca wojennego

·         Nie wolno zwalczać osób wyłączonych z walki, należy im zapewnić podstawową ochronę życia i zdrowia i opiekę medyczną

·         Każda osoba podejrzana o popełnienie przestępstwa powinna korzystać z podstawowych gwarancji procesowych,

Osoby naruszające normy humanitarne ponoszą za to odpowiedzialność karną

 

ZAGADNIENIE 2(….min)

Regulacje międzynarodowego prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych w stosunku do żołnierzy.

-uświadomić żołnierzom, że państwo na skutek ratyfikacji konwencji zobowiązuje się że będzie ścigać i karać osoby winne naruszen tych konwencji a w razie jeśli nie będzie w stanie same tego zrobić, przekaże sprawcę innemu państwu w celu osądzenia (tzw. zasada „albo wydasz albo ścigasz”); innymi słowy oznacza to, że sprawcy ciężkich naruszeń muszą być ścigani zawsze i wszędzie

 

- prawo karne danego państwa jest stosowane tylko w przypadku przestępstw popełnionych na jego terytorium lub przez jego własnych obywateli, natomiast MPHKZ idzie dalej domagając się od państw poszukiwania oraz karania każdego sprawcy bez względu na jego obywatelstwo i miejsce popełnienia przestępstwa, czyli obowiązuje zasada powszechnego ścigania ,

 

- uświadomić słuchaczom, że na skutek ratyfikacji przez Polskę konwencji z zakresu MPHKZ, konwencje te stały się częścią prawa wewnętrznego, mają taką rangę jak ustawy i muszą być przestrzegane tak jak wszelkie inne polskie przepisy, np. kodeks ruchu drogowego

 

- wskazać na najcięższe naruszenia MPHKZ określane jako zbrodnie wojenne i zbrodnie przeciwko ludzkości- ich definicje znajdziemy w statucie Międzynarodowego Trybunału Karnego :

 

·         zbrodnia wojenna: ciężkie naruszenie prawa lub zwyczaju międzynarodowego; rozumiana jako atak przeciwko osobom i obiektom wyłączonym z walki polegający na: zamierzonym zabójstwie, dokonywaniu tortur, okrutnym traktowaniu w tym dokonywaniu eksperymentów medycznych, umyślnym sprawianiu wielkich cierpień albo ciężkich uszkodzeń ciała, dokonywaniu bezprawnie poważnych zniszczeń mienia, zmuszanie do służby w nieprzyjacielskich siłach zbrojnych, umyślne pozbawianie prawa do rzetelnego procesu, bezprawnych deportacjach i przesiedleniach, braniu zakładników,

·         zbrodnia przeciwko ludzkości: czyny popełniane w ramach masowego lub systematycznego , swiadomego ataku skierowanego przeciwko ludności cywilnej, takie jak: zabójstwo, eksterminacja, niewolnictwo, deportacje lub przymusowe przesiedlenia, uwięzienie, tortury, zgwałcenie, niewolnictwo seksualne, przymusowa prostytucja, sterylizacja i inne formy przemocy seksualnej, prześladowanie z powodów politycznych, rasowych, etnicznych, religijnych, apartheid, wymuszone zaginięcia osób

·         ludobójstwo :czyny dokonywane z zamiarem zniszczenia danej grupy ludności takie jak: zabójstwo, spowodowanie poważnego uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia psychicznego, rozmyślne stwarzanie warunków życia obliczonych na wyniszczenie osób, stosowanie środków mających na celu wstrzymanie urodzin w obrębie danej grupy, przymusowe przekazywanie dzieci członków tej grupy do innej grupy.

 

- podkreślić, że także ciężkie złamanie zwyczaju międzynarodowego (np. ludobójstwo) jest ścigane,

- wskazać jakie organy zajmują się ściganiem:

 

·         międzynarodowe trybunały tymczasowe: Międzynarodowy Trybunał Karny dla b. Jugosławii (1993), Międzynarodowy Trybunał Karny dla Rwandy (1994), Specjalny Trybunał dla Libanu (2007), Specjalny Trybunał dla Sierra Leone (2002) ,

·         trybunał międzynarodowy o stałym charakterze : Międzynarodowy Trybunał Karny (1998) – sądzi osoby fizyczne, najwyższą dopuszczalną karą jest dożywocie, prymat ma jurysdykcja krajowa; ściga niezależnie od miejsca popełnienia przestępstwa, charakteru konfliktu i narodowości sprawcy; stroną statutu MTK nie są m.in. USA, Rosja czy Chiny.

 

- regulacja zawarta w Statucie MTK- art.33: „Popełnienie przez sprawcę zbrodni podlegającej jurysdykcji Trybunału na skutek wykonania polecenia rządu albo przełożonego wojskowego lub cywilnego nie zwalnia go od odpowiedzialności karnej, chyba że:

(a)              na sprawcy ciążył prawny obowiązek wykonania polecenia rządu lub przełożonego;

(b)...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin