Stratten S. - BezMarketing. Przestań kusić klientów, zacznij z nimi rozmawiać!.pdf

(12166 KB) Pobierz
Przestań kusić klientów, zacznij z nimi rozmawiać!
Scott Stratten
One
P
o w e r
/
Spis
T R E ś ci
W prowadzenie
R o z d z i a ł
1.
R o z d z ia ł 2.
R o z d z ia ł 3.
R o z d z ia ł 4.
R o z d z ia ł 5.
R o z d z ia ł 6.
R o z d z ia ł 7.
R o z d z ia ł 8.
R o z d z ia ł 9.
R o z d z ia ł 10.
R o z d z ia ł 11.
R o z d z i a ł
12
.
R o z d z ia ł 13.
R o z d z ia ł 14.
R o z d z ia ł 15.
R o z d z i a ł
16
.
R o z d z ia ł 17.
R o z d z i a ł
18
.
R o z d z i a ł 19.
R o z d z ia ł
20
.
R o z d z ia ł
21
.
R o z d z ia ł
22
.
R o zd ział 23.
R o zd ział 24.
R o zd ział 25.
R o z d z ia ł
26
.
R o zd ział 27.
7
11
14
17
20
23
25
29
31
33
36
40
45
47
49
54
56
63
69
72
76
78
80
83
87
96
99
101
Hierarchia zakupów
O ekspertach słów kilka
Luka zaufania
Restauracja, która nie zrozum iała...
Kontaktowanie się z potencjalnymi klientami w ciemno
Gdy Twoja firma celuje w samo dno
Pozyskaj i bądź
Dlaczego firmy nie korzystają z mediów społecznościowych
Media społecznościowe (i przy okazji kapitał społeczny)
Facebook kontra LinkedIn, kontra Twitter
Tworzenie platform społecznościowych
HARO, czyli przykład tworzenia platformy
Reguły gry uległy zmianie. Natychmiastowość i adekwatność
Obsługa klienta w sferze publicznej
Nie ograniczaj się do najśmielszych
Siedem grzechów głównych mediów społecznościowych
Jak Twitter odmienił moją działalność
Tassimo
Twitter lokalnie
Domino's Pizza, czyli o sile rozgłosu.
Ludzie rozmawiają...
Naked Pizza
Nie karm trolla
Tweetathon
Twoja strona internetow a — tradycja kontra nowatorstwo
CAPTCHA
Luka doznaniowa
Podnieść poprzeczkę i już jej nie opuszczać — Cirque de Soleil
5
6
Mieszanie kawy
S P I S T REŚ CI
R o z d z ia ł
28
.
R o zd ział 29.
R o zd ział 30.
R o zd ział 31.
R o zd ział 32.
R o zd ział 33.
R o zd ział 34.
R o zd ział 35.
R o zd ział 36.
R o zd ział 37.
R o zd ział 38.
R o zd ział 39.
R o zd ział 40.
R o zd ział 41.
R o zd ział 42.
R o zd ział 43.
R o zd ział 44.
R o zd ział 45.
R o zd ział 46.
R o zd ział 47.
R o zd z iał 48.
103
109
111
113
117
119
121
124
126
128
130
132
134
136
138
140
143
147
151
154
157
162
183
188
191
193
200
202
206
207
Luka doznaniow a w małych firmach
„Stop - Start - Kontynuacja" w praktyce
Zappos
Rockport
FreshBooks
Dlaczego nie należy uczyć się od milionerów
Przejrzystość i autentyzm
Przejrzystość na Twitterze w moim wykonaniu
Przejrzystość na Twitterze w Twoim wykonaniu
Partnerzy marketingowi
Referencje
Bestsellery
Dlaczego status „mamy pracującej w domu" nie sprzyja interesom
Walmart? Jesteście tam?
Nowe pomysły
Realizacja pomysłów
Seminaria tradycyjne
Teleseminaria
Teleszczyty
Jak i dlaczego zdecydow ałem się
na e-booka zam iast na organizację szczytu
M arketing wirusowy
BezMarketing incognito
Jak to działa w praktyce
Lush
Targi
Media społecznościowe na imprezach wystawienniczych
BezNetworking.
Dlaczego spotkania networkingowe to zło
BezKoniec
Podziękowania
R o zd ział 49.
R o zd ział 50.
R o zd ział 51.
R o zd ział 52.
R o zd ział 53.
R o zd ział 54.
R o zd ział 55.
R o zd ział 56.
W
p r o w a d z e n ie
„Dzień dobry!".
Tak w łaśnie zaczęła się rozm ow a stanow iąca pierw sze ogniw o całego łańcucha
w ydarzeń, n a skutek których p o d w pływ em jednego prostego działania zm ieni­
łem sw oją opinię n a tem at pew nego przybytku w artego p o n ad m iliard dolarów.
Już w yjaśniam , o co chodzi. N igdy nie ukryw ałem , że „lubię" Las Vegas. Przez
ostatnie cztery lata byłem tam piętnaście razy, w zw iązk u z czym u w a żam się za
nieoficjalnego re z y d e n ta M iasta G rzechu i p rzew odnika po nim.
G dy się tam znajdziesz, m usisz koniecznie odw iedzić W ynn — superładnie,
superw ystaw nie i superdrogo. W ybudow anie tego lokalu kosztow ało 2,7 m iliarda
dolarów , podejrzew am więc, że z h o t dogów za 99 centów raczej nie da się odzy­
skać tych pieniędzy.
Wcześniej tak napraw dę W ynn w ogóle mnie nie obchodził. Nie miałem na jego
tem at sprecyzowanego negatyw nego zdania, po prostu nie m iałem żadnego zdania.
Zawsze znakomicie mieszkało mi się w MGM Grand, The Venetian i w innych ho­
telach, więc nie w idziałem potrzeby, by cokolwiek w tej kwestii zm ieniać — aż do
tam tej pam iętnej soboty.
Podczas konferencji BlogWorld um ów iłem się n a spotkanie w łaśnie w hotelu
W ynn. Przybyłem tam w raz z przyjacielem i w eszliśm y do środ k a przez im p o ­
n ujące drzwi. Zaraz po wejściu dostrzegliśm y m ężczyznę (o im ieniu Wes), który
za pom ocą sporego u rządzenia czyścił dyw an. W żad en sposób nie zagradzał nam
drogi, w ięc nie zw róciliśm y n a niego większej uw agi, on jed n a k zachow ał się tak,
jak gdyby było inaczej.
Przerw ał pracę, spojrzał n a nas i... uśm iechnął się. Nie był to je d e n z tych
uśm iechów w stylu „cóż, płacą mi za to, żebym się uśm iechał", ale szczery, ciepły
i autentyczny uśmiech. Potem m ężczyzna powiedział: „Dzień dobry. W itam w ho­
telu W ynn i życzę miłego pobytu", przez cały czas patrząc n am prosto w oczy, jak
gdyby zależało m u n a tym , żebyśm y wiedzieli, że m ów i pow ażnie.
To powitanie całkowicie zmieniło moje postrzeganie tego hotelu. W ybudow anie
takiego kompleksu kasynowo-hotelowego poch łon ęło n iem al 3 m iliard y zielonych,
7
8
B
ez
M
arketing
a do pozostania tam skłonił m nie jeden konkretny człowiek. O n rów nież spow o­
dował, że odczułem potrzebę podzielenia się tym d o św iad czen iem ze św iatem ,
opisania go na blogu. Koleś od czyszczenia dywanów. W ró żn y ch k asyn ach w Las
Vegas przechodziłem obok tysięcy różnych sprzątających, ale żaden z nich nie
naw iązał ze m n ą kontaktu w zro ko w eg o , n ig d y też nie poczułem się dzięki nim
mile w idziany.
W zasadzie m uszę p rz y zn ać ... że w Vegas jeszcze nikt nigdy nie pow itał m nie
w ten sposób.
Z jed n ej stro n y to w sp an iałe, a z drugiej nieco sm u tn e. M ężczyzna, który
sprawił, że poczułem się mile w idziany w jego miejscu pracy, to zupełnie w yjąt­
kow a postać. Takich ludzi spotyka się n ap raw d ę rzadko.
Kasyna (w zasadzie dotyczy to większości różnego rodzaju firm) niem al zaw ­
sze proponują to samo. Wszyscy księgowi oferują usługi księgowe, wszystkie k a­
w iarn ie oferują kaw ę, a w e w szystkich p ięcio gw iazdk o w y ch k u ro rta ch znaleźć
m o żn a w y k w in tn e zapachy, u rządzenia spa i efektow ny wystrój. Ale tylko w tym
jed n y m hotelu pracuje Wes.
M arketing nie jest zadaniem .
M arketing nie jest działem organizacji.
M arketing nie jest pracą.
Z m arketingiem masz do czynienia za każdym razem, gdy nawiązujesz kontakt
(lub nie) z daw nym i, obecnymi lub przyszłym i klientami. Definicja BezM arketingu
idzie jeszcze o krok dalej — BezM arketing to bow iem k ażd a sytuacja, w której
ktoś m ów i o Twojej firmie. Pogłoska to coś innego niż projekt, coś innego niż n a ­
rzędzie m arketingu w irusow ego. Ludzie m ów ią sam i z siebie. Ty m usisz jedynie
zdecydow ać, czy chcesz dołączyć do tej rozm ow y.
Właśnie dlatego nazwałem moją koncepcję BezMarketingiem — chodzi o um ie­
jętność b u d o w ania relacji z rynkiem . Bez w zględu n a to, czy zatrudniasz tysiące
ludzi, czy pracujesz sam, przez cały czas prow adzisz BezMarketing. Chodzi o to, co
się dzieje naturalnie, do czego nie zmuszasz się w brew swojej woli1. BezMarketing
jest autentyczny, osobisty i stanowi sposób n a pozyskiwanie wiernych fanów i b u ­
dow anie relacji z klientami.
Jeżeli uw ażasz, że biznes polega n a b u d o w a n iu relacji, tem u w łaśn ie p o w i­
n ien eś się pośw ięcić w swojej działalności.
Jeżeli chcesz zajm ow ać się BezM arketingiem , m usisz uw ierzyć tylko w to jed ­
no zdanie. Jeżeli w to nie w ierzysz, zw róć tę książkę. Zm ieszaj m nie z b ło tem n a
Twitterze2. Powiedz mi, że kontaktow anie się z potencjalnym i klientami w ciemno
1 Ekhm ... w ydzw anianie do klientów w ciem no... ekhm ...
2 Można mnie złapać na profilu
@UnMarketing
— to na wypadek, gdybyś nie wiedział,
pod jaki adres kierować wszystkie zniewagi.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin