S. Aronld - Uwagi o porczątkach ustroju feudalnego w Polsce.pdf
(
1010 KB
)
Pobierz
I.
ROZPRAWY
STANISŁAW ARNOLD
UWAGI O POCZĄTKACH USTROJU FEUDALNEGO W POLSCE1
)
Zagadnienie powstania i rozwoju feudalizmu w Polsce jest do
tychczas — jako problem naukowy — zaledwie postawione przed
naszą nauką historyczną i dlatego wiele pracy i wysiłków trzeba
będzie włożyć, aby przeprowadzić należyte, gruntowne, źródłowe ba
dania, aby osiągnąć nowe, istotnie naukowe wyniki. Nie będę się tu
zajmował przyczynami tego stanu rzeczy, choć było by niewątpliwie
rzeczą ciekawą zanalizować stanowisko dotychczasowej (zwłaszcza
międzywojennej) historiografii polskiej w tej sprawie i poddać ją
krytycznemu, marksistowskiemu oświetleniu. Będę to miał okazję
uczynić przy innej sposobności. W tej chwili chciałbym zapocząt
kować dyskusję nad pewnymi zagadnieniami metodologicznymi,
związanymi z feudalizmem w Polsce, stwierdzając zarazem, że jest
już najwyższy czas, byśmy tę dyskusję rozwinęli nad całością za
gadnień feudalizmu w Polsce.
Sądzę> że będzie rzeczą pożyteczną zacząć od definicji: czym
jest ustrój feudalny? Jest to taka formacja ekonomiczno-społeczna,
w której klasa panująca, feudałowie, monopolizują w swych rękach
prawo do ziemi, podstawowego w tym okresie historycznym środka
produkcji i uzurpują sobie (w drodze przymusu pozaekonomicznego,
będącego wynikiem albo użycia siły, albo feudalnej władzy państwo
wej) prawo do siły roboczej i wyników pracy bezpośredniego pro
ducenta, mającego w swych rękach narzędzia produkcji (narzędzia
1)
Artykuł ten jest związany z dwiema rozprawami, jakie ukazały się
ostatnio w literaturze radzieckiej. Są to: B. D. G r e к o w a : Stalin a nauka
historyczna. Izw. A. N. ZSRR, s. his. i fil., t. VI, nr 6, 1949, s. 4&1—500 i W. F.
P o r s z n i e w a : Historia wieków średnich i wskazania tow. Stalina o „p od
stawowych cechach społeczeństwa feudalnego“ , tamże, str. 521— 537. M etodo
logiczne wyniki tych dwóch prac p ra g ię wykorzystać w odniesieniu do zaga
dnień polskich w. X i X I — jako próbę wysunięcia pewnych problem ów i ich
teoretycznego oświetlenia. Ze względu na ten charakter mego artykułu —
nie podaję aparatu naukowego, który — rzecz prosta — dla każdej poruszonej
tu kwestii jest tak obszerny, że rozsadziłby ramy artykułu.
10
S T A N IS Ł A W A R N O LD
pracy, inwentarz żywy itd.) — jednak nie posiadającego prawa do
ziemi, którą uprawia na rzecz pana feudalnego. Na tle tych stosunków
wytwarza się jako zjawisko wtórne — hierarchia polityczno-woj
skowa klasy feudałów, mająca różne cechy, wcale nie jednakowe we
wszystkich krajach, i w żadnym razie nie mogące stanowić kry
terium istnienia lub nieistnienia w danym kraju stosunków feudal
nych. Jedynym bowiem kryterium jest to, co stanowi podstawę
stosunków produkcyjnych w ustroju feudalnym. Tą zaś podstawą —
jak stwierdził Józef Stalin — ,,jest własność pana feudalnego: całko
wita własność w stosunku do środków produkcji i niezupełna w sto
sunku do wytwórcy—przytwierdzonego do ziemi poddanego, którego
pan feudalny nie ma już prawa zabić, lecz może sprzedać, kupić“ .
Istnieje obok tego własność indywidualna chłopa i rzemieślnika>
obejmująca jego narzędzia produkcji i gospodarstwo prywatne, —
tj. własność oparta na pracy osobistej. Te stosunki produkcyjne
odpowiadają pewnemu stanowi sił wytwórczych wiążących się z roz
wojem techniki rolnej i rzemieślniczej, przy czym siły te wymagają,
aby „wytwórca miał pewną inicjatywę w procesie produkcji i chęć
do pracy“ . Ten stan rzeczy jest dogodniejszy dla pana feudalnego
niż praca niewolnika, jako pozbawionego inicjatywy i nie zaintere
sowanego w pracy; jest dogodniejszy, gdyż część plonów wypła
cana przez poddanego feudałowi daje temu ostatniemu większe ko
rzyści. „Własność prywatna“ — kończy swą charakterystykę ustroju
feudalnego J. Stalin — „osiąga tu nowy stopień rozwoju. Wyzysk
jest prawie tak samo okrutny jak przy niewolnictwie — jest tylko
nieco złagodzony. Walka klasowa między wyzyskiwaczami i w y
zyskiwanymi stanowi podstawową cechę ustroju feudalnego“ .
Jak widać z powyższych określeń — istnienie ustroju feudal
nego wiąże się z istnieniem dwóch zasadniczych klas społecznych:
feudałów, będących wielkimi właścicielami ziemskimi—i poddanych
chłopów, przy czym cechy społeczne tych klas wiążą się z pewnymi
warunkami własnościowymi, typowymi dla feudalizmu oraz ze spe
cyficznymi właściwościami wyzysku. Nie trzeba udowadniać, że
w Polsce takie właśnie stosunki produkcyjne istnieją — co najmniej
od w. XII, jak to najstarsze nasze źródła dyplomatyczne i na ich
podstawie — wszyscy nasi historycy, zajmujący się tym okresem —
stwierdzają. Chodzi jednak o bliższe zbadanie dwóch problemów:
powstania wielkiej własności ziemskiej i powstania stosunków pod-
dańczych.
Gdy chodzi o powstanie wielkiej własności ziemskiej, własności
feudalnej, to w naszej literaturze historycznej okresu międzywo
U W A G I O P O C Z Ą T K A C H U S T R O JU FE U D A LN E G O W PO LSC E
Ц
jennego ukazał się cały szereg prac, poświęconych temu zagadnieniu,
jak K. Tymienieckiego, R. Grodeckiego, Z. Wojciechowskiego, J. Ma
tuszewskiego, M. Sczanieckiego, M. Friedberga, Z. Kaczmarczyka,
K. Kolańczyka i in. Prawie wszyscy wymienieni powyżej badacze
polemizowali z niektórymi moimi poglądami, przedstawionymi do
kładnie ćwierć stulecia temu, bo w r. 1925, w tymże czasopiśmie
(„Możnowładztwo polskie w XI i XII w. i jego podstawy gospodarczo-
społeczne“), — i również prawie wszyscy przeciwstawiali się moim
zasadniczym koncepcjom.
Nie sposób w niniejszym artykule przeprowadzać polemikę
z moimi przeciwnikami, poczuwam się do obowiązku uczynienia tego
gdzieindziej — choćby jako podsumowanie 25-letniej dyskusji. Tu
taj chcę się ograniczyć do kilku uwag zasadniczych.
Wymienieni wyżej badacze wychodzili z założenia, że ustrój
rodowy, sięgający czasów przedhistorycznych, trwał w Polsce i nadal,
że kontynuacją tego ustroju były rody rycersko-szlacheckie, że włas
ność ziemska rycerska sięga czasów „wspólnoty rodowej“ , że pozo
stałości tej ostatniej istnieją i rozwijają się nadal w czasach histo
rycznych. W tych formach ustroju rodowego tkwią „rodzime“ pier
wiastki słowiańskie, które pozostały się i nadal, nie dopuszczając do
wytworzenia się stosunków feudalnych na wzór (bo tylko o takim
myślano) zachodnio-europejski.
Te koncepcje (sformułowane już wcześniej przez naszych histo
ryków prawa, przede wszystkim przez O. Balzera) stanowiły „status
causae“ który zaatakowałem w swej rozprawie i który był broniony
zawzięcie przez moich przeciwników. Wychodziłem bowiem z zało
żenia, że l-o proces wytwarzania się wielkiej własności ziemskiej
wiąże się z zagadnieniem feudalizacji stosunków społecznych w Pol
sce i nie jest wcześniejszy, niż przełom w. XI i XII; 2-o że nie wiąże
się on z problemem tzw. „ustroju rodowego“ u Słowian; З-o w roz
woju rycerstwa-szlachty powstają nowe formy rodowe, rozwijające
się w w. XIII i XIV i przekształcające się w tzw, rody heraldyczne,
znane dobrze z w. XIV i XV.
Muszę odrazu stwierdzić, że szeroko rozwinięta dyskusja nie
lylko nie przekonała mnie o słuszności poglądów moich przeciwni
ków, ale przeciwnie — umocniła mnie co do najważniejszych moich
myśli, stwierdziła zasadnicze braki w samych założeniach strony
przeciwnej.
Do takich braków należy przede wszystkim problem zasadni
czy — problem tzw. „ustroju rodowego“ lub „wspólnoty rodowej“ ,
12
S T A N IS Ł A W A R N O L D
o której mowa. Trzeba odrazu powiedzieć, że pojęcie tego ustroju:,
rodowego nie pokrywa się wcale z pojęciem wspólnoty pierwotnej,.
0 której mówimy, jako najstarszej formacji ekonomiczno-społecznej
w teorii materializmu historycznego. Nie pokrywa się dlatego, że
wspólnota pierwotna n i e z n a rolnictwa, opartego na własności
ziemskiej. Tymczasem „wspólnota rodowa“ słowiańska miała się opie
rać na wspólnej własności ziemi, którą wspólnie uprawiano! Dalej —
nie pokrywa się samo pojęcie „rodu“ słowiańskiego z rodem pierwot
nym: w myśl koncepcji Balzera i jego następców — ród jest niewiel
ki, składa się z braci stryjecznych, ich ojców i ich synów, przy czym
podkreśla się cechy patriarchalne takiego rodu. Wynika stąd. że
nie chodzi tu o ród, lecz o większe rodziny patriarchalne, które·
istotnie znamy ze źródeł w. XII, nawet XIII w Polsce, ale które,
jak to bez żadnych wątpliwości stwierdzono w historycznej litera
turze radzieckiej w odniesieniu do stosunków u Słowian wschod
nich — były wynikiem rozkładu dawnej wspólnoty pierwotnej, co
można również i w stosunkach polskich stwierdzić na podstawie no
wych rezultatów badań archeologicznych.
Ale więcej: analiza materiałów archeologicznych i piśmiennych
stwierdziła z całą stanowczością, że zarówno Słowianie wschodni jak
1 zachodni stosowali wyższy rodzaj rolnictwa, wiążący się z gospo
darką indywidualną, mianowicie uprawę z pomocą pierwotnego płu
ga, tj. radła. W świetle tych danych trudno jest mówić w wypadkach,,
gdzie występuje większa rodzina, o wspólnocie własności ziemskiej,
o wspólnej produkcji, raczej chyba tylko o wspólnocie mieszkania
lub (co jest jeszcze bardziej prawdopodobne) o wspólnocie osiedlenia.
Wiązało by się to z faktem, że w okresie poprzedzającym powstanie
historycznych już państ.w słowiańskich, mamy do czynienia z istnie
niem wspólnot gminnych, które, jak np. u Słowian wschodnich —
wykazują też objawy rozkładu na skutek wydzielania się rzemiosła,
powstawania i rozwoju handlu wewnętrznego.
Trzeba więc stwierdzić, że cała koncepcja „ustroju rodowego“ ,
która występuje w pracach wymienionych wyżej historyków (i hi
storyków prawa) zawisła w próżni. Należy też dodać, że wisiała ona
w próżni od chwili kiedy powstała. Była wyrazem tendencji, aby
zjawiska historyczne wyjaśniać idealistycznie, jako wyraz właści
wości psychicznych społeczeństwa, które — raz stworzywszy pewne
formy ustrojowe, pewne instytucje — trwało przy nich wiernie przez
stulecia, a nawet tysięclecia, czasem tylko ulegając „wpływom“ ob
cym — i to wtedy gdy były dla tego społeczeństwa „dogodne“ .
Plik z chomika:
moroshimo
Inne pliki z tego folderu:
S. Gawlas, P. Żmudzki - Symboliczne i realne podstawy tożsamości społecznej w średniowieczu.pdf
(83046 KB)
A. Marzec - Piastowska korona Władysława Łokietka.pdf
(293 KB)
H. Samsonowicz - MIEJSCE POLSKI W EUROPIE NA PRZEŁOMIE XIII i XIV WIEKU(1).pdf
(1104 KB)
K. Kwiatkowski - O wojskowości polskiej, litewskiej i moskiewskiej w początku XVI stulecia w kontekście tytułu HB Orsza 1514.pdf
(3495 KB)
K. Modzelewski - Studia wybrane z dziejów społeczeństwa, prawa i ustroju Europy wczesnośredniowiecznej.pdf
(4195 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
Audycja radiowa - Śladami rycerzy i mnichów. Zamki w państwie krzyżackim
Audycje radiowe dotyczące Średniowiecza
Bellona - Historyczne Bitwy (nowe - poprawione)
Bitwy, Kampanie, Dowódcy (Wydawnictwo MON)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin