Historia_Zydow_i-ich-wierzen.pdf
(
3999 KB
)
Pobierz
ImIs?
vSŁ *r>ila l ir•/ •B wA
jj &&&eA
iaw
HISTORYA
ŻY D Ó W I ICH W I E R Z E f l ,
Cw yłożona w
s k r ó c e n iu .)
przez
E. A. Astruc’a,
b. Jałmużnika Cesarskiego Liceum w Paryżu,
Nadrabina Belgii,
tłu m a c z o n a przez
Jakóba Rot wanda,
b. Sekretarza Zarządu Warsz. Gminy Starozakonnych.
INSTYTUT
BAD 4 Ń
1 IT (=f>' r K I C H
PAN
B I B L I O T E K A
C0-33U Warszawa, ul. Nowy Świat 72
Tel. 26-68-63
W A R S Z A W A
D R U K M. ZIEMKIEWICZA i W. NOAKOWSKIEGO.
Krakowskie-Przedmieście N. 15.
1879.
Æ03B0JieH0 IJeH3ypOK).
BapniaBa, 28 (Deßpajia 1 879 roAa.
j3 rz;edmowa
J^UMAC^A.
Każde spółeczeństwo żydowskie,
dz'wigające się z zastoju religijnego,
i wchodzące w życie cywilizacyjne
epoki i miejsca, w których się znaj
duje, wpada zazwyczaj w stan obo
jętności dla religii i spraw Judaizmu.
Żaden bowiem przewrót nie dzieje się
prawidłowo, w yw ołuje on zwykle sto
sunki anormalne, następnie dopiero,
po uspokojeniu się namiętności, i od
zyskaniu spokojnej rozwagi, wszystko
wraca do granic właściwych, i błogie
skutki postępu zaczynają wydawać
ow oce, pożytek dla ogółu przyno
szące.
i
II
Nasze społeczeństwo żydowskie
znajduje się właśnie w okresie takie
go przejścia, z dawnego zastoju reli
gijnego i obyczajowego, do życia c y
wilizacyjno - obywatelskiego.
Prawa
cywilne i polityczne, od dziesiątka lat
zaledwie tutejszym mieszkańcom - ży
dom przyznane, otw orzyły im wstęp
do przybytku nauk i zawodów, który
przez tyle wieków b y ł dla nich zam
kniętym. W stępujący na tę powabną
dla siebie arenę życia, mając nowe
pole do uprawiania, opuszczają da
wne swe studia religijne, jakie, przed
tem, stanowiły dla nich jedyny, rzec
można, pokarm um ysłowy.
A le ten nowy kierunek zajęcia
um ysłowego spraw ia, że tak zwani
postępowi, gubią nić trad ycyi nauko
wej i obyczajowej Judaizmu, dzieje
ich przodków stają się im obcemi, a
pomni jedynie na poniżenia, jakich
doznaje zastojna massa ich współbraci
III
w religii, w yrzekają się solidarności
z nimi, i, jeżeli nie wykluczają z po
śród nich na zawsze tak siebie jak
i swych potomków, to wpadają przy
najmniej w indyferentyzm religijny,
który każe im się uważać za ciało,
od reszty społeczeństwa żydowskiego
odłączone, i za ujemne strony tamtej
nieodpowiedzialne.
Podobny stan rzeczy staje się zw y
kle bodźcem dla ludzi dobrzemyślą-
cych i poważnych, do wprowadzania
ulepszeń i reform w spraw ach , w y
łącznie żydów dotyczących. Upiększa
niem Domów bożych i służby w tych
że odprawianej, uporządkowaniem in-
stytucyj gminnych, szerzeniem oświa
ty i zachęcaniem do poświęcania się
pożytecznym zajęciom, budzą onispół-
wyznawców swoich do życia towa
rzyskiego i obyw atelskiego, nakazu
jąc zarazem i n o w i e r c o m szacunek
dla religii żydowskiej i je j wyznaw-
Plik z chomika:
Sara789
Inne pliki z tego folderu:
Andrzej Leszek Szcześniak Judeopolonia I. Żydowskie państwo w państwie polskim.pdf
(363 KB)
Andrzej Leszek Szcześniak Judeopolonia II. Anatomia zniewolenia Polski.pdf
(460 KB)
Henry Ford Międzynarodowy Żyd.pdf
(1377 KB)
Żydzi w Powstaniu Styczniowym.pdf
(47 KB)
Stefan Korboński Polacy, Żydzi i holocaust.rtf
(369 KB)
Inne foldery tego chomika:
architektura
INiB
Intymne życie niegdysiejszej Warszawy
Ludzie niepodległości
Mitologia Słowian
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin