Historia_Zydow_i-ich-wierzen.pdf

(3999 KB) Pobierz
ImIs?
vSŁ *r>ila l ir•/ •B wA
jj &&&eA
iaw
HISTORYA
ŻY D Ó W I ICH W I E R Z E f l ,
Cw yłożona w
s k r ó c e n iu .)
przez
E. A. Astruc’a,
b. Jałmużnika Cesarskiego Liceum w Paryżu,
Nadrabina Belgii,
tłu m a c z o n a przez
Jakóba Rot wanda,
b. Sekretarza Zarządu Warsz. Gminy Starozakonnych.
INSTYTUT
BAD 4 Ń
1 IT (=f>' r K I C H
PAN
B I B L I O T E K A
C0-33U Warszawa, ul. Nowy Świat 72
Tel. 26-68-63
W A R S Z A W A
D R U K M. ZIEMKIEWICZA i W. NOAKOWSKIEGO.
Krakowskie-Przedmieście N. 15.
1879.
Æ03B0JieH0 IJeH3ypOK).
BapniaBa, 28 (Deßpajia 1 879 roAa.
j3 rz;edmowa
J^UMAC^A.
Każde spółeczeństwo żydowskie,
dz'wigające się z zastoju religijnego,
i wchodzące w życie cywilizacyjne
epoki i miejsca, w których się znaj­
duje, wpada zazwyczaj w stan obo­
jętności dla religii i spraw Judaizmu.
Żaden bowiem przewrót nie dzieje się
prawidłowo, w yw ołuje on zwykle sto­
sunki anormalne, następnie dopiero,
po uspokojeniu się namiętności, i od­
zyskaniu spokojnej rozwagi, wszystko
wraca do granic właściwych, i błogie
skutki postępu zaczynają wydawać
ow oce, pożytek dla ogółu przyno­
szące.
i
II
Nasze społeczeństwo żydowskie
znajduje się właśnie w okresie takie­
go przejścia, z dawnego zastoju reli­
gijnego i obyczajowego, do życia c y ­
wilizacyjno - obywatelskiego.
Prawa
cywilne i polityczne, od dziesiątka lat
zaledwie tutejszym mieszkańcom - ży­
dom przyznane, otw orzyły im wstęp
do przybytku nauk i zawodów, który
przez tyle wieków b y ł dla nich zam­
kniętym. W stępujący na tę powabną
dla siebie arenę życia, mając nowe
pole do uprawiania, opuszczają da­
wne swe studia religijne, jakie, przed­
tem, stanowiły dla nich jedyny, rzec
można, pokarm um ysłowy.
A le ten nowy kierunek zajęcia
um ysłowego spraw ia, że tak zwani
postępowi, gubią nić trad ycyi nauko­
wej i obyczajowej Judaizmu, dzieje
ich przodków stają się im obcemi, a
pomni jedynie na poniżenia, jakich
doznaje zastojna massa ich współbraci
III
w religii, w yrzekają się solidarności
z nimi, i, jeżeli nie wykluczają z po­
śród nich na zawsze tak siebie jak
i swych potomków, to wpadają przy­
najmniej w indyferentyzm religijny,
który każe im się uważać za ciało,
od reszty społeczeństwa żydowskiego
odłączone, i za ujemne strony tamtej
nieodpowiedzialne.
Podobny stan rzeczy staje się zw y­
kle bodźcem dla ludzi dobrzemyślą-
cych i poważnych, do wprowadzania
ulepszeń i reform w spraw ach , w y­
łącznie żydów dotyczących. Upiększa­
niem Domów bożych i służby w tych­
że odprawianej, uporządkowaniem in-
stytucyj gminnych, szerzeniem oświa­
ty i zachęcaniem do poświęcania się
pożytecznym zajęciom, budzą onispół-
wyznawców swoich do życia towa­
rzyskiego i obyw atelskiego, nakazu­
jąc zarazem i n o w i e r c o m szacunek
dla religii żydowskiej i je j wyznaw-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin