880414-olek-i-ada-met-5-6-latek-cz4.pdf

(2627 KB) Pobierz
B
B+
PRZEWODNIK METODYCZNY CZ. 4
Autorzy
Iwona Fabiszewska
Klaudia Wilk
Autorzy tekstów opowiadań
Małgorzata Strękowska-Zaremba
Stanisław Karaszewski
Autor scenariuszy zajęć umuzykalniających
Bożena Forma
Kierownik projektu
Iza Parlicka
Projekt i koncepcja artystyczna
Agnieszka Serwicka
Projekt okładki i ilustracje
Alicja Gapińska
Agnieszka Serwicka
Redakcja merytoryczna
Anna Kaleta
Wiesława Żaba-Żabińska
Redakcja językowa i korekta
Beata Pędziwilk
Skład i łamanie
Marek Zapała
ćwiczenia i zabawy ruchowe
wskazówki dla Nauczyciela
ćwiczenia logopedyczne
odwołanie do książki
Olek i Ada na szlaku przygód
ciekawostka
karty pracy
zabawa badawcza
odwołanie do Wyprawki
Wydawca oświadcza, że dołożył wszelkich starań, aby dotrzeć do wszystkich właścicieli i dysponentów
praw autorskich.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie publikacji w całości lub we fragmentach bez zgody wydawnictwa
zabronione.
ISBN 978-83-8108-244-0
© Grupa MAC S.A. 2018
Grupa MAC S.A.
25-561 Kielce, ul. Witosa 76
tel. 41 366 55 55; faks 41 366 33 02
e-mail: kontakt@mac.pl; www.mac.pl
Spis treści
1.
2.
3.
4.
Ogólny rozkład materiału ............................................................................................................................................ 4
Słowo od zespołu autorskiego i redakcyjnego .................................................................................................... 5
Metoda projektów w przedszkolu ............................................................................................................................ 6
Scenariusze zajęć
Marzec, tydzień 1. Zwierzęta z dżungli i sawanny ...............................................................................................9
Dzień 1. Niezwykły świat zwierząt .....................................................................................................................9
Dzień 2. W zoo ........................................................................................................................................................ 16
Dzień 3. Zagadki od żyrafy................................................................................................................................. 21
Dzień 4. Małpka i jej przyjaciel słoń ................................................................................................................ 25
Dzień 5. Kontynentalne safari ........................................................................................................................... 31
Marzec, tydzień 2. Zwierzęta naszych pól i lasów ............................................................................................. 37
Dzień 1. Z wizytą u pszczół ................................................................................................................................ 37
Dzień 2. Mieszkańcy lasu .................................................................................................................................... 44
Dzień 3. Na polu..................................................................................................................................................... 49
Dzień 4. Ptaki, ssaki, owady ............................................................................................................................... 54
Dzień 5. Skrzydlaci mieszkańcy lasu .............................................................................................................. 57
Marzec, tydzień 3. Marcowa pogoda ..................................................................................................................... 61
Dzień 1. Witaminy a przedwiośnie .................................................................................................................. 61
Dzień 2. W marcu jak w garncu ........................................................................................................................ 69
Dzień 3. Wiosenne niespodzianki.................................................................................................................... 73
Dzień 4. Marcowe przepisy ................................................................................................................................ 79
Dzień 5. Pożegnanie zimy .................................................................................................................................. 83
Marzec, tydzień 4. Wiosenne przebudzenia ........................................................................................................ 87
Dzień 1. Wiosna w ogrodzie .............................................................................................................................. 87
Dzień 2. Pierwsze kwiaty wiosny ..................................................................................................................... 93
Dzień 3. Szukamy wiosny w parku .................................................................................................................. 97
Dzień 4. Wiosna budzi zwierzęta ...................................................................................................................101
Dzień 5. Wiosenne symetrie ............................................................................................................................105
Kwiecień, tydzień 1. Wiosenne powroty.............................................................................................................108
Dzień 1. Jajko i jego tajemnice .......................................................................................................................108
Dzień 2. Poznajemy budowę ptaka ..............................................................................................................115
Dzień 3. Ptasie gniazda .....................................................................................................................................120
Dzień 4. Ptasie koncerty ...................................................................................................................................125
Dzień 5. Ptasie pióra ...........................................................................................................................................129
Kwiecień, tydzień 2. Wielkanoc ..............................................................................................................................132
Dzień 1. Wielkanocne malowanie .................................................................................................................132
Dzień 2. Koszyczek wielkanocny ...................................................................................................................138
Dzień 3. Kurczaki i jajka .....................................................................................................................................142
Dzień 4. Życzenia wielkanocne ......................................................................................................................146
Dzień 5. Zwyczaje świąteczne ........................................................................................................................149
Kwiecień, tydzień 3. Wiosna na wsi ......................................................................................................................153
Dzień 1. Gramy w zielone .................................................................................................................................153
Dzień 2. Mieszkańcy wiejskiego podwórka ...............................................................................................160
Dzień 3. Zwierzęta z wiejskiego podwórka i ich dzieci..........................................................................165
Dzień 4. Człowiek i zwierzęta ..........................................................................................................................169
Dzień 5. W wiejskiej zagrodzie .......................................................................................................................173
Kwiecień, tydzień 4. Dbamy o przyrodę .............................................................................................................177
Dzień 1. Potęga wody ........................................................................................................................................177
Dzień 2. Jestem przyjacielem przyrody ......................................................................................................185
Dzień 3. Żabki, żaby, żabusie...........................................................................................................................189
Dzień 4. Co nam daje las ...................................................................................................................................194
Dzień 5. Mali ekolodzy ......................................................................................................................................198
3
4
MARZEC
Zwierzęta naszych pól i lasów
Z wizytą u pszczół, s. 37
Mieszkańcy lasu, s. 44
Na polu, s. 49
Ptaki, ssaki, owady, s. 54
Skrzydlaci mieszkańcy lasu, s. 57
KWIECIEŃ
Wielkanoc
Wielkanocne malowanie, s. 132
Koszyczek wielkanocny, s. 138
Kurczaki i jajka, s. 142
Życzenia wielkanocne, s. 146
Zwyczaje świąteczne, s. 149
Wiosna na wsi
Gramy w zielone, s. 153
Mieszkańcy wiejskiego podwórka,
s. 160
Zwierzęta z wiejskiego podwórka
i ich dzieci, s. 165
Człowiek i zwierzęta, s. 169
W wiejskiej zagrodzie, s. 173
Dbamy o przyrodę
Potęga wody, s. 177
Jestem przyjacielem przyrody,
s. 185
Żabki, żaby, żabusie, s. 189
Co nam daje las, s. 194
Mali ekolodzy, s. 198
Pożegnanie zimy, s. 83
Marcowe przepisy, s. 79
Wiosenne niespodzianki, s. 73
W marcu jak w garncu, s. 69
Witaminy a przedwiośnie, s. 61
Marcowa pogoda
Wiosenne przebudzenia
Wiosna w ogrodzie, s. 87
Pierwsze kwiaty wiosny, s. 93
Szukamy wiosny w parku, s. 97
Wiosna budzi zwierzęta, s. 101
Wiosenne symetrie, s. 105
Ogólny rozkład materiału
Lp.
Zwierzęta z dżungli i sawanny
1.
Niezwykły świat zwierząt, s. 9
2.
W zoo, s. 16
3.
Zagadki od żyrafy, s. 21
4.
Małpka i jej przyjaciel słoń, s. 25
5.
Kontynentalne safari, s. 31
Lp.
Wiosenne powroty
1.
Jajko i jego tajemnice, s. 108
2.
Poznajemy budowę ptaka, s. 115
3.
Ptasie gniazda, s. 120
4.
Ptasie koncerty, s. 125
5.
Ptasie pióra, s. 129
Drodzy Nauczyciele
Przewodniki z serii
Olek i Ada
umożliwiają pracę w grupach 5-latków, 6-latków i grupach łączonych
5- i 6-latków. Zastosowaliśmy w nich szereg rozwiązań mających na celu podniesienie komfortu Państwa
pracy.
Na początku każdego z przewodników zamieściliśmy ogólny rozkład materiału będący także swo-
istego rodzaju spisem treści. W każdym ze scenariuszy dnia znajdziecie Państwo zarówno propozycje
zapisów w dzienniku, jak i punkty z obszarów podstawy programowej – tym samym w jednym miejscu
zgromadziliśmy dla Państwa informacje potrzebne przy uzupełnianiu dziennika zajęć. Pomoce dydak-
tyczne niezbędne do realizacji poszczególnych zabaw oznaczyliśmy wyrazistym kolorem czcionki. To
cenne rozwiązanie zwłaszcza dla tych z Państwa, którzy będą korzystać z wybranych zabaw i aktywności
proponowanych w scenariuszach. Aby ułatwić pracę w grupach łączonych 5- i 6-latków, wprowadzili-
śmy system tabel oznaczonych kolorystycznie. W kolumnach oznaczonych pomarańczowym paskiem
zawarliśmy treści dla 5-latków, a w kolumnach oznaczonych niebieskim paskiem zawarliśmy treści dla
6-latków. Zajęcia są opisane w taki sposób, aby mogli państwo równocześnie pracować z 5- i 6-latkami na
odpowiednim do ich rozwoju poziomie. Na szczególną uwagę zasługują, zastosowane w przewodniku
metodycznym, ikony, które ułatwią Państwu odnalezienie interesujących Państwa treści.
Konstruując poszczególne scenariusze zajęć, Autorki zadbały o wspieranie całościowego rozwoju
dziecka będącego głównym celem wychowania przedszkolnego. Dzielą się one z Państwem wiedzą zdo-
bytą w czasie swojej wieloletniej pracy z dziećmi.
Wychodząc naprzeciw założeniom podstawy programowej i najnowszym badaniom, opisaliśmy
w przewodnikach cztery projekty edukacyjne (projekt nr 1 – w cz. 2 przewodnika, projekt nr 2 i projekt
nr 3 – w cz. 3 przewodnika, projekt nr 4 – w cz. 5 przewodnika). Jako że część z Państwa nie pracowała
dotychczas metodą projektów w opisach, poprowadzimy Państwa „za rękę”. Pokażemy jak pracować tą
metodą i jakie są jej założenia. Zachęcamy do zapoznania się na wstępie z artykułem dr Barbary Bilewicz-
-Kuźnii (s. 6), w którym opisuje ona metodę projektów w kontekście edukacji przedszkolnej.
Oddając Państwu niniejszą publikację, wyrażamy wielką nadzieję, że spełni swoje zadanie – pomoże
uczynić zajęcia z dziećmi wspaniałą przygodą i zrealizować założenia podstawy programowej.
Zespół autorski i redakcyjny
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin