operatory (C++).pdf
(
320 KB
)
Pobierz
Podstawy informatyki - Operatory
Wyrażenia i operatory
Wyrażenie
- konstrukcja języka programowania określająca operacje, jakie
maja być wykonane w celu określenia wartości i typu tej wartości.
Opracowanie wyrażenia
– wykonanie operacji
Kolejność wykonania
operacji wynika z
priorytetów
operatorów.
Wiązanie
operatora określa, z której strony ma być wykonany operator
Np. w wyrażeniu
X-Y-Z
ze względu na lewe wiązanie operatora odejmowania opracowanie wyrażenia
przebiega następująco
(X-Y)-Z
Nie określa się kolejności opracowania wyrażeń jako argumentów funkcji
Fun(X=a+b,X-Y)
Nie wiadomo, czy najpierw zostanie obliczone X, czy X-Y.
l- wartość
(l-value) to argument, którego wartość zmienia operator. Do l-
wartości należą zmienna, element tablicy, składowa struktury, wyłuskany
wskaźnik. Nazwa zmiennej jest l- wartością, np.
x=a;
Tablica operatorów
Grupa
Priorytet Wiązanie
Kwalifikatory 0
Prawe
1
Tablice
Struktury
Funkcje
Operatory
jednoargume
ntowe
Lewe
Operator
::
Klasa::
[]
.
->
()
++
−−
Uwagi
Globalność
Zakres
Indeksowanie
Wybór
Wybór
Wywołanie
Inkrementacja następnikowa
Dekrementacja następnikowa
1
Podstawy informatyki - Operatory
Grupa
Priorytet Wiązanie
2
Prawe
Operator
++
−−
sizeof
!
∼
&
*
(Typ)
−
+
new
delete
->*
.*
*
/
%
+
−
<<
>>
<
<=
>
>=
==
!=
&
^
|
&&
||
?:
=
*=
/=
%=
+=
−=
<<=
>>=
&=
^=
|=
.
Uwagi
Inkrementacja poprzednikowa
Dekrementacja poprzednikowa
Rozmiar
Negacja logiczna
Negacja bitowa
Adresacja
Wyłuskanie
Rzutowanie
Minus
Plus
Rezerwacja
Zwolnienie
Wybór komponentów
Mnożenie
Dzielenie
Reszta
Dodawanie
Odejmowanie
Przesuwanie w lewo
Przesuwanie w prawo
Mniejszy
Mniejszy lub równy
Większy
Większy lub równy
Równy
Różny
Iloczyn bitowy AND
Różnica symetryczna EX-OR
Suma bitowa
Koniunkcja (and)
Alternatywa (or)
3 argumentowy operator wyboru
Przypisanie
Przypisania z automodyfikacją
Komponenty 3
Arytmetyczn 4
e
5
Przesuwanie
Porównania
6
7
Lewe
Lewe
Lewe
Lewe
Lewe
8
Bitowe
Logiczne
Wyboru
Przypisania
9
10
11
12
13
14
15
Lewe
Lewe
Lewe
Lewe
Lewe
Lewe
Prawe
Prawe
Połączenia
16
Lewe
Operator połączenia
Operatory inkrementacji i dekrementacji
2
Podstawy informatyki - Operatory
++
Var Var
++
––
Var Var
––
Var
jest
l-wartością
typu arytmetycznego lub wskazującego. Efektem
ubocznym jest zwiększenie (dla operacji ++) lub zmniejszenie (dla operacji --)
Var
o 1. Wynikiem jest wartość
Var
po operacji poprzednikowej lub przed
operacją następnikową. Typ wyniku taki jak typ
Var.
Tabela operacji
Priorytet
1
2
Operacja
Var++
Var
––
++Var
––
Var
Efekt uboczny
Var
=
Var
+ 1
Var
=
Var
–
1
Var
=
Var
+ 1
Var
=
Var
– 1
Wynik
Wartość
Var
przed wykonaniem
Wartość
Var
po wykonaniu
// Operator inkrementacji
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
int j=1,k=1,i, A[]={0,10,7,2,9};
for(i=0;i<5;i++)cout<<A[i]<<" ";
cout<<"\nOperator inkrementacji "<<endl;
cout<<"A[++j]="<<A[++j]<<endl;
cout<<"j = "<<j<<endl; // j = 2
cout<<"A[k++]="<<A[k++]<<endl;
cout<<"k = "<<k<<endl;
j=++k+k++;
cout<<"j=++k+k++="<<j<<endl;
cout<<"k ="<<k<<endl;
// j=++k+k++=6
// k =4
// A[k++]=10
// k = 2
// A[++j]=7
//0 10 7 2 9
cout<<"\nWprowad\253 znak, aby zako\344czy\206";
3
Podstawy informatyki - Operatory
cin.get();
return 0;
}
Operator rozmiaru
sizeof(
Typ
)
sizeof
Wyrażenie
W wyniku zastosowania operatora sizeof otrzymuje się informację, ile
bajtów zajmuje dana określonego typu
sizeof(
Typ
)
albo
ile bajtów zajmuje typ wyniku wyrażenia
sizeof
Wyrażenie
Podanie nazwy tablicy daje w wyniku rozmiar tablicy w bajtach.
Operator sizeof należy stosować w programach wówczas, gdy zależy nam
na parametryzacji programu zwiększającej przenośność programów.
//operator sizeof
#include <iostream>
using namespace std ;
int main( )
{
float A[4][5]={1,2,3,4,5};
cout << "Rozmiar A[0][0] sizeof(A[0][0])="<< sizeof A[0][0]<<endl;
cout << "Rozmiar A sizeof(A[4][5])="<< sizeof A<<endl;
cout << "Rozmiar sizeof(int)="<< sizeof(int)<<endl;
cout << "Rozmiar sizeof(double)="<< sizeof(double)<<endl;
4
Podstawy informatyki - Operatory
cin.get();
return( 0 ) ;
}
/*
Rozmiar A[0][0] sizeof(A[0][0])= 4
Rozmiar A sizeof(A[4][5])=80
Rozmiar sizeof(int)=4
Rozmiar sizeof(double)=8
*/
Operatory adresacji (&) i wyłuskania (*)
&
Nazwa
*
Wyrażenie_wskazujące
Nazwa może być nazwą zmiennej lub funkcji. Wynikiem operacji jest
wskazanie zmiennej lub funkcji.
Wyrażenie wskazujące może dotyczyć zmiennej albo funkcji.
W wyniku operacji otrzymuje się nazwę zmiennej albo funkcji.
float y, *py;
py = &y;
// do
py
podstawia się wskazanie zmiennej
x
*py = 4.1;
// Zmienna
y
otrzymuje wartość 4.1
Operator rzutowania (konwersji)
(
Typ
)
Wyrażenie
W wyniku operacji otrzymuje się wartość typu podanego jako
(
//Op_rzutowania
#include <iostream>
#include <math.h>
using namespace std ;
int main( )
{
int a=1;
char ch[]={"16"};
5
Typ
)
.
Plik z chomika:
MegaCoNz2014
Inne pliki z tego folderu:
informatyka.pdf
(29151 KB)
Wykład.pdf
(1710 KB)
architektura komputera.pdf
(1113 KB)
002. przetwarzanie informacji.pdf
(631 KB)
pamiec.pdf
(373 KB)
Inne foldery tego chomika:
- - - - ▉ NOWOSCI FILMY 2021 - PREMIERY CHOMIKUJ
- - - - ▉ NOWOSCI FILMY 2021 - PREMIERY CHOMIKUJ(1)
- - - - ▉ NOWOSCI FILMY 2021 - PREMIERY CHOMIKUJ(2)
- - - - ▉ NOWOSCI FILMY 2021 - PREMIERY CHOMIKUJ(3)
- - - - ▉ FILMY [ AZAZEL OD A DO Z ]
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin