Lewicki A. - Zapominanie nazwisk. Studium nad psychologicznymi podstawami uczenia się.pdf
(
5959 KB
)
Pobierz
TOWARZYSTWO NAUKOWE W TORUNIU
PRACE WYDZIAŁU FILOLOGICZNO - FILOZOFICZNEGO
T O M III
-
ZESZYT 3
ANDRZEJ LEWICKI
ZAPOMINANIE
N A ZW ISK
S T U D IU M N AD P S Y C H O L O G IC Z N Y M I
PODSTAWAMI UCZENIA SIĘ I NAUCZANIA
T O RU N
N A K Ł A D E M TOWARZYSTWA N A U KOW E GO W T O R U N IU
Z ZASIŁKU MINISTERSTW A SZKÓŁ WYŻSZYCH I NAUKI
1 9
5 0
/I59.953
'■
Wszelkie prawa zastrzeżone
All rights reserved.
Printed in Poland
N ak ład : 600
—
F o r m a t: 7 0 x 100 — K lasa p a p ie ru : offsetow y
70 g
k l. V.
D a ła w y k on an ia: m arzec 1951
—
9/1012 9 50
—
E -2-16.226
Bydgoskie Z akład y G ra fic z n e , O d dział 8 Inow rocław
ROZDZIAŁ I.
ZADANIE I METODA
1.
Z n aczen ie b a d a ń n ad zap om in an iem
Praca obecna zajm uje się pewnymi zagadnieniami z psychologii za
pominania. Temat to zarówno ważny z praktycznego punktu widze
nia, ja k też teoretycznie ciekawy. Zapominanie je st jakby niewidzial
nym robakiem, który drąży i wygryza wiadomości człowieka, zdobyte
często w żmudnej pracy i przez ciężkie doświadczenia, a tak po
trzebne mu w dalszym życiu. Poznanie praw rządzących przebiegiem
tego procesu może nam dostarczyć środków do ochrony naszego inte
lektualnego mienia, które nazbyt często ulatnia się w jakiś tajem ni
czy i nieuchwytny sposób. Znajomość psychologii zapominania jest
szczególnie ważna dla praktyki szkolnej. Wprawdzie człowiek uczy
się przez całe życie, ale jednak lata nauki szkolnej m ają specjalnie
doniosłe znaczenie, ponieważ kładą fundament wiedzy, na którym bu
dują się dalsze wiadomości, zdobywane już w dojrzałym wieku. Toteż
przede wszystkim nauczyciel, tworząc i utrw alając w umyśle młodzie
ży zasadniczy zrąb wykształcenia, musi umieć zabezpieczyć podawane
wiadomości przed niszczącym wpływem zapominania. Badania z psy
chologii zapominania powinny mu ułatwić realizację tego celu i dla
tego właśnie należy je uważać za ważny składnik studiów nad psycho
logicznymi podstawami dydaktyki oraz techniki uczenia się.
Zagadnienia związane z zapominaniem są jednak również interesu
jące z czysto teoretycznego punktu widzenia. Zapominanie je s t ciągle
jeszcze „ziemią nieznaną“, co umożliwia uczonym snucie najrozm ait
szych, często fantastycznych, spekulacyj co do jego istoty i przyczyn.
Przykładowo wymienię tu pogląd psychoanalityczny, który za główną
przyczynę zapominania uważa „wyparcie“ wspomnień wstydliwych
i nieprzyjemnych, przy czym wyparte wspomnienia, zdaniem psycho
5
analityków, nadal trw ają w człowieku jako przeżycia nieświadome,
a od czasu do czasu uświadamiają się we formie zastępczej, mniej lub
więcej zniekształconej przez tzw. „cenzurę“. Zarówno samo pojęcie
wspomnień nieświadomych, odgrywające tak ważną rolę w teorii psy
choanalitycznej, ja k też generalne wyjaśnianie wszystkich niemal za
pomnień przez wyparcie, budzą co najm niej nieufność do tego po
glądu, a jeśli do dziś nie został on definitywnie sprawdzony i skory
gowany, to chyba właśnie dlatego, że psychologia nie zna jeszcze do
kładnie ani praw rządzących zapominaniem ani istoty tego procesu
i wskutek tego nie może przeciwstawić psychoanalitycznym speku
lacjom konkretnego materiału dowodowego.
2.
P o ję c ie zap om in an ia
Na wstępie zajmę się określeniem sposobu, w jak i w te j pracy będę
rozumieć „zapominanie“. Termin ten, o ile mi wiadomo, nie został
dotychczas jasno zdefiniowany, a używany bywa na oznaczenie zja
wisk bardzo różnorodnych. Tak np. prof. Witwicki (51, str. 378)
mówi o „zapominaniu uczuć“, m ając na myśli proces stopniowego
tępienia się z upływem czasu uczuć przykrych, związanych z jakimiś
bolesnymi przejściami, a obok tego wymierna jako zapomnienia takie
zjawiska, ja k nierozpoznawanie przedmiotów obiektywnie znanych,
mylne przypomnienia itp. W ydaje się, że niewiele je s t wspólnego mię
dzy „zapomnieniem“ uczuciowym a zapomnieniem, polegającym na
braku rozpoznania czy na błędach przypomnienia; można więc podej
rzewać, że idzie tu o różne znaczenia tego terminu. Dlatego w roz
ważaniach na tem at zapominania trzeba wyjść od definicji tego po
jęcia i stwierdzić jakiego rodzaju zjawiska czy procesy będzie się
określać tą nazwą.
Psychologia, podobnie jak inne nauki empiryczne, np. fizyka czy
biologia, posługuje się dwojakiego rodzaju terminami, opisowymi
i wyjaśniającymi. Psychologiczne terminy opisowe, takie ja k np.
„zjawisko psychiczne“, „wyobrażenie“, „zachowanie się“ itp., to na
zwy pewnych faktów danych w doświadczeniu. Terminy w yjaśnia
jące natomiast nie oznaczają żadnych faktów doświadczenia, lecz
pewne czynniki hipotetyczne, nie dające się zaobserwować, lecz po
trzebne dla wytłumaczenia faktów doświadczenia. Termin „zapomi
nanie“ należy do terminów wyjaśniających, a nie opisowych. Nie
można wskazać żadnego zjawiska psychicznego i powiedzieć o nim:
to oto je s t zapominanie. Zjawiska omawiane w psychologii najczę
6
ściej pod tym nagłówkiem, ja k pogarszanie się z upływem czasu przy
pomnień i rozpoznań jednego i tego samego przedmiotu, czy wzrasta
nie trudności w ponownym wyuczaniu się materiału, który już raz
kiedyś umieliśmy na pamięć, same nie są zapominaniem. Proces za
pominania przebiega poza świadomością, właśnie wtedy, gdy o danym
przedmiocie nie myślimy, nie przypominamy go sobie, nie próbujemy
rozpoznawać i nie uczymy się go na pamięć. B raki i błędy przypom
nień i rozpoznań są tylko skutkiem i wskaźnikiem zapominania, po
dobnie jak opadanie słupka rtęci w termometrze je s t skutkiem
i wskaźnikiem oziębiania się temperatury1). Ale zapominanie nie jest
też dostępne obserwacji zmysłowej. Przyjąwszy nawet, ja k to się
dziś na ogół zakłada, że je st to proces fizyczny, przebiegający w sy
stemie nerwowym, stwierdzić trzeba, że nawet najbardziej precyzyjne
aparaty nie potrafią go udostępnić naszym zmysłom. Musimy więc
uznać go za proces hipotetyczny, przyjmowany dla wyjaśnienia ta
kich właśnie faktów doświadczenia ja k wspomniane zjawiska pogar
szania się przypomnień i rozpoznań oraz trudność ponownego wy
uczenia się. Zjawiska te można uważać za kryteria zapominania,
tj. wskaźniki, z których wnosimy o przebiegu tego procesu.
Wynika stąd, że terminu „zapominanie“ nie można definiować tak
jak się definiuje terminy opisowe, przez podanie cech, jakim i odzna
czają się ich desygnaty, bo jeśli zapominanie je s t procesem hipote
tycznym, to i cechy jego nie dają się zaobserwować. Toteż trzeba je
określić pośrednio, podając skutki i objawy procesu, oznaczanego tą
nazwą. Powiemy więc, że zapominanie je s t to proces 1. hipotetyczny,
nie dany w doświadczeniu, oraz 2. wywołujący trojakiego rodzaju
zjawiska, a mianowicie pogarszanie się przypomnień, pogarszanie się
rozpoznań oraz wzrastanie trudności w ponownym wyuczaniu się ma
teriału.
D efinicja ta nie przesądza, czym je s t w istocie zapominanie.
Dopiero konkretne badania nad danymi w doświadczeniu rezultatami
tego procesu mogą dostarczyć materiału do wniosków na tem at jego
natury i praw, które nim rządzą. Je s t to zadanie teorii zapominania.
Podchodzić doń można z trzech różnych stron, biorąc pod uwagę raz
to, a raz inne z wymienionych kryteriów zapominania. Badacz jest
tu w podobnej sytuacji ja k generał, który dowiaduje się o armii nie
przyjacielskiej z kilku różnych źródeł, z meldunków lotniczych, z in-
form acyj wywiadu, zeznań jeńców itd. i z tych różnych wiadomości
urabia sobie jednolity pogląd na liczebność i stan wojsk nieprzyja
7
Plik z chomika:
wiesiek.be
Inne pliki z tego folderu:
Kroh A. - Sklep potrzeb kulturalnych po remoncie.pdf
(7401 KB)
Krajewski M. - Kultury kultury popularnej.pdf
(8646 KB)
Gaszyński L. - O woltach bez lęku.pdf
(59958 KB)
24 proste układy elektroniczne do samodzielnego wykonania -.pdf
(20140 KB)
Wajrak A. - To zwierze mnie bierze.rar
(78346 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 21.01.2024
►Ziołolecznictwo
a ciekawostki
ALKOHOL-BROŃ MASOWEJ ZAGŁADY.Powinien znać każdy!
Angielski METODA CALLANA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin